Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerke

Forumguru
allemaal leuk en aardig, maar de banden reageren verschillend afhankelijk van onder welke auto ze gemonteerd zijn, dus leuk die testen, globaal wel een redelijk beeld, maar de beste uit de test kunnen onder jouw auto wel eens heel erg slecht presteren ;)

Constant

Erelid
Klopt deels, bij de ADAC test men met drie verschillende auto's en twee bandenmaten en dan blijken de prestaties inderdaad verschillend. Maar dat een testwinnaar het slechts kan presteren, dat lijkt me onrealistisch als je ziet wat een zooi er in de onderste helft van de tests staat. Het is meer de rangorde in de top 3 van de test die daardoor verschilt.

rweersch

Actief lid
Winterbanden maken relatief veel deeltjes van het wegdek los die vervolgens in het bloed kunnen komen. Dat blijkt uit laboratoriumtesten van VTI, het weg- en transportonderzoeksinstituut van de Zweedse staat.
Ik ga liever pas over 40 jaar dood aan kanker (door die deeltjes) dan over twee maanden wegens een aanrijding tegen een boom...

Constant

Erelid
Het gaat zeker om zgn. "fijnstof", daarvan is de invloed nog niet vastgesteld. Teveel zal vast niet goed zijn, maar dat kleine beetje extra vanwege wegdekslijtage, dat zal wel meevallen.

Spaced

Senior Member
Afgelopen maandag winterbanden er onder laten zetten, inclusief een nieuwe set lichtmetaal. Als ik zie hoeveel profijt ik er vorig jaar mee heb gehad (anders was ik die besneeuwde pas no way opgekomen) dan is het me de investering dubbel en dwars waard.

Iemand beweerde laatst ergens dat mensen met winterbanden meer risico nemen tijdens rijden in de sneeuw, omdat ze er vanuit gaan dat ze meer grip hebben; mij lijkt juist het omgekeerd: Als het sneeuwt, houd ik evenveel afstand, en rijd ik even anticiperend als wanneer ik op zomerbanden door de sneeuw zou ploegen. Winterbanden bieden juist het extra stukje marge dat je kan redden ALS het foutgaat. (En het help je op stukken te komen waar collega's met prutbanden blijven steken :tongue: )

Rosinfield

† In Memoriam
Ik neem aan dat die pas niet in NL was. Als je naar het buitenland (landen als Duitsland, Oostenrijk, enz.) gaat 's-winters dan is het natuurlijk uiterst raadzaam, als het dan al niet verplicht is.

MarcoO2

Forumguru
Winterbanden maken relatief veel deeltjes van het wegdek los die vervolgens in het bloed kunnen komen. Dat blijkt uit laboratoriumtesten van VTI, het weg- en transportonderzoeksinstituut van de Zweedse staat.
En is dat getest op de Nederlandse wegen? :winkie:

Constant

Erelid
En dan, wat is dan de invloed van die deeltjes in het bloed? Dit is weer zo'n typische Fear Uncertainty Doubt (FUD) stelling. We weten niet wat het is en zaaien verwarring. En we noemen een buitenlands instituut, want dan is het vast wel waar. Een medisch onderzoek door een verkeersinstituut? De spijkerbanden rijden de wegen finaal aan gort in Scandinavie en ze maken zich zorgen over winterbandjes?

Maar voor wie er in gelooft, ik heb een amulet in de aanbieding die tegen veel geld bescherming biedt tegen fijnstof, aardstralen en bovendien uw verloren geliefde bij u terugbrengt.

corsaar

Senior Member
Het probleem is dat dit het winterbanden draadje is en dan zit je plotseling
door de roetafgifte van die banden offtopic en dat mag niet.
Fijnstof is gevaarlijker dan men denkt

Tekst aangepast.

Constant

Erelid
Winterbanden geven geen roet af, maar het wegdek zou iets meer slijten omdat deze banden meer grip hebben op een wegdek dat onder het koude en natte weersomstandigheden moet lijden. En de banden slijten ook.

Zonder slijtage heb je geen grip, dat is inherent aan het natuurkundige verschijnsel van voortbeweging middels wrijving.

FredV

Banned
Zonder slijtage heb je geen grip, dat is inherent aan het natuurkundige verschijnsel van voortbeweging middels wrijving.[/quote]
Dacht dat zowel in zomer- als winterbanden roet zit ivm de zwarting.
Dus dat klopt niet?

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]

octavia-gek

Actief lid
Dacht dat zowel in zomer- als winterbanden roet zit ivm de zwarting.
Dus dat klopt niet?
Roet wordt toegepast voor de slijtvastheid.

Autobanden zijn er ook in naturel geweest, maar zwart werd wereldmode. De ideale band is die van uitsluitend rubber (naturel). Rijdt geweldig. Maar na honderd kilometer heb je nieuwe banden nodig, rubber slijt snel. Roet - is slecht verbrande aardolie - doet iets met rubber. Het gaat er een reactie mee aan waardoor een andere grondstof ontstaat, een sterke, op rubber lijkende substantie die autobanden onverwoestbaar maakt.
Autobandenrubber bestaat uit meer dan twintig chemicaliën, door elkaar geroerd met natuurlijke en synthetische rubbers, maar het roet is heel lang een onmisbare component geweest. Nadeel van roet in het rubber: de band is niet meer vooruit te branden. De rolweerstand is hoog, rijden kost meer energie. Daarom is een energiecrisis een zegen. Tijd voor uitvindingen.
De grote energiecrisis, een kwart eeuw geleden, schudde ook de bandenfabrikanten wakker. De rolweerstand van banden werd opeens duur. Het kostte brandstof. Er werd gezocht naar iets anders dan roet. Er was al ervaring opgedaan met krijt, dat het goed met rubber kon vinden, maar een minder sterke band opleverde. Gemalen glas en ijzervijlsel werden geprobeerd, en zand natuurlijk. Je kunt met je klompen aanvoelen dat zand ergens goed voor is. Een autoband met zand rijdt licht als een veertje. Gemalen zand, maar dan in een heel zuivere vorm; de verzamelnaam voor zuivere zandsoorten is silica. Geen schaarse grondstof, de planeet aarde is er zo ongeveer van gemaakt.
Autobanden worden nu van rubber met silica gemaakt (en nog twintig andere stoffen) en zijn daardoor niet meer vanzelf zwart. Dus kun je ze groen maken voor de gezelligheid. Maar mevrouw schrok zich dood toen ze haar boodschappenautootje op groene wielen zag. Michelin moest de productie van groene banden twee jaar geleden ijlings stoppen, niemand wou ermee voor gek rijden.
Vredestein deed het anders. Die bedacht een kokette streep op de zijkant van een zwarte autoband. ‘We wilden tegemoetkomen aan de wens van de mensen om de auto te verfraaien’, zegt Vredestein. De gele streep en de rode kunnen er mee door, vinden automobilisten, als de band verder maar zwart blijft, want dat hoort. Michelin doet het nu ook, voorzichtig, met gekleurde strepen opzij, op een stemmige zwarte ondergrond.

Jerrie

Lid
Weet iemand de steekmaat van de velgen vooor de Fabia 1?
De zoek functie levert geen informatie op, behalve naar deze post.
Om dan alle berichten door te lezen...

Ik dacht van 5x100?

Heb namenlijk een setje stalen velgen gekocht>winterbanden.
Zijn 5J x14 ET35 staalnr 5210

Er komen 165/70 R14 banden onder.
Snowtrack 3 kan ik in mijn omgeving al niet meer vinden.
Bandenmarkt.nl heeft alleen nog de T35
Ik heb de T31 nodig.

Als ik weet dat de steek inderdaad 5x 100 is, bestel ik de conti. TS800

Mistraller

Senior Member
Vraagje,

Ik mag van mijn leasemij bij zowel Profile als Euromaster de wissel laten uitvoeren. Beiden in de buurt. Met mijn vorige O2 ging ik altijd naar Profile, maar ik wil misschien Euromaster ook eens uitproberen.
Ik zag dat Euromaster een speciale lease-snelservice heeft, iemand daar ervaring mee?

Zijn er redenen te bedenken om niet naar Euromaster (of juist wel) te gaan?

NB: De banden worden op de lichtmetalen velg gewisseld, geen stalen velgen dus.

higgy

Forumguru
En als je zelf ietsje bijdokt voor een stel stalen velgjes? Ben je vriendjes met de wagenparkbeheerder bij je werk?

MarcoO2

Forumguru
Ik heb tot nu toe al mijn wissels bij Euromaster (zevenhuizen) laten uitvoeren. Altijd snel en netjes gedaan, inclusief standaard nog een keertje de bouten natrekken na een paar honderd kilometer. Afpsraken zijn online te maken, je kunt ook voor een andere vestiging kiezen dan waar je banden liggen opgeslagen.

Wasmachineman

Forumguru
Ik ga altijd naar Euromaster Hoorn en wordt op afspraak altijd zeer snel geholpen. Binnen 30 minuten sta ik weer buiten met koffie op!

VEEJAY

Forumguru
Rij ik vanmorgen voor lul met de winterbanden, want ik zag toch echt 20 graden op de maxidot staan...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan