Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

Wijnand850

Forumguru
Even wat olie op het vuur :):

Deze week in Autoweek: weer eens een test van winterbanden, waarbij ook voor het vergelijk een doorsnee zomerband is meegenomen. De conclusie laat (weer eens, dezelfde conclusie zijn al eerder getrokken) een wat genuanceerder beeld zien over winterbanden. Enkel en alleen met sneeuw en ijzel scoren winterbanden beter, voor het overige doet de zomerband niet onder voor de winterband, of scoort zelfs beter. De overdreven kwaliteiten die door sommigen aan winterbanden worden toegekend (ten opzichte van zomerbanden) raken toch echt achterhaald.
De test laat exact de resulaten zien zoals ik ze zelf ervaar met mijn Michelin Energy zomerbanden (2 jaar oud), en de Vredestein Snowtrac 3 winterbanden (5000km oud).

Nog een paar jaar en dan verdwijnen de winterbanden in de geschiedenisboeken....

Groeten,
Wijnand.

hemi24

Forumguru
Nog een paar jaar en dan verdwijnen de winterbanden in de geschiedenisboeken...

Leuk, krijgt een Fiat Panda zeker ook hetzelfde type band als een Porsche 911...

Betwijfel of het gaat gebeuren, verschil tussen een zomer- en een winterband is ongeveer net zo groot als dat tussen een alrounder en een sportwagenband...

je olie heeft het vuur wel weer aangewakkerd..!

Rosinfield

† In Memoriam
Vorig jaar kwamen we de straat niet uit met onze zomerbanden.

Mag toch aannemen dat die straat zich in NL bevindt. Kan me dat dan nauwelijks voorstellen. Vorig jaar zat ik in ZO Friesland en ook daar was op kleinere wegen niet gestrooid, zodat deze in ijsbanen waren veranderd. Maar dat ging toch best hoor. Zo weinig mogelijk gas en remmen, als je een handbak hebt opschakelen zoals een DSG en heel rustig sturen.

FredV

Banned
De test laat exact de resulaten zien zoals ik ze zelf ervaar met mijn Michelin Energy zomerbanden (2 jaar oud), en de Vredestein Snowtrac 3 winterbanden (5000km oud).
Dus jij test je banden op exact dezelfde manier als die testrijders...

't Gekke is dat gelukkig de meeste rijders zelden of nooit in een dergelijke kritieke omstandigheid terecht komen. Want alleen in die kritieke omstandigheden, leer je het verschil waarderen.

FredV

Banned
Maar dat ging toch best hoor. Zo weinig mogelijk gas en remmen, als je een handbak hebt opschakelen zoals een DSG en heel rustig sturen.
En toch zou ik jouw ervaring onder dezelfde omstandigheid wel eens willen horen als je eerst met zomerbanden en gelijk daarna met winterbanden daar rijdt..
Moet je wel natuurlijk even je wielen wisselen.

EdK

Forumguru
Maar dat ging toch best hoor. Zo weinig mogelijk gas en remmen, als je een handbak hebt opschakelen zoals een DSG en heel rustig sturen.

Entoch ben ik van mening dat met deze uitspraak je een gevaar op de weg bent !
En dit is voor medeweggebruikers niet fijn !

Rosinfield

† In Memoriam
Fred: het zal dan ongetwijfeld met winterbanden een stuk beter gaan! Daarvan hoef je me niet te overtuigen. Wat ik wil zeggen, is dat het met aangepast rijgedrag wel gaat en
Ed: nee, heb bepaald niet het idee dan een gevaar op de weg te zijn. Wel mensen die hun rijgedrag niet (voldoende) aanpassen met of zonder winterbanden (te hard, teveel gas, te hard remmen, te weinig afstand, in een te lage versnelling).

Constant

Erelid
Het verkeersinfarct rondom Amsterdam (alsook vrijwel elke doorgaande weg in Amsterdam) waarbij menigeen meer als 6 uur heeft vastgestaan, laat de belachelijke gevolgen zien van het zomerband gebruik in de winter. En er viel slechts korte tijd een minimale hoeveelheid sneeuw, enkele milimeters.

En de meeste brokkenmakers hadden vrijwel allemaal zomerbanden, ondanks de mythe dat de winterbandrijderts de brokkenmakers zijn in de winter (inmiddels hebben de statistieken van de verzekeraars bewezen dat winterbandrijders minder brokken hebben gemaakt).

Als mensen met één bandenset in vier verschillende seizoenen wensen te rijden en genoegen nemen met doorsnee prestatie, neem dan 4 seizoenenbanden. Overigens niets persoonlijk, ik ben ook ruim 10 jaar lang zo dom geweest (en me verkeerd laten inlichten) om te denken dat winterbanden onnodig zijn.

Nog een paar jaar en dan verdwijnen de winterbanden in de geschiedenisboeken....
Dat kan best voor Nederlandse situaties, maar dat is dan te danken aan de technologische ontwikkelingen van de vierseizoenenbanden en niet aan de kwaliteiten van de zomerband.

Rosinfield

† In Memoriam
Ik denk dat dat verkeersinfarct kwam omdat die mensen allemaal 2 benen hebben, of dat ze allemaal in een auto rijden, 's-ochtends vaak koffie drinken, 's-nachts geslapen hebben en zo kan ik nog wel even doorgaan. Wederom de fout van een causale relatie veronderstellen waar slechts sprake is van correlatie.

Rosinfield

† In Memoriam
Nou ja, dat vind ik dan wel een zwaktebod. Ik badineer expres een beetje om het principe te verduidelijken. En het is een redeneer fout die heel veel gemaakt wordt. In dit geval kun je nooit hardmaken dat zo'n verkeersinfarct wordt veroorzaakt door het feit dat de meeste mensen op zomerbanden rijden en zich niet zou hebben voorgedaan als iedereen op winterbanden had gereden. Laten we nu wel, als we dit forum reserveren voor de serieuze discussies met een enkele kwinkslag ertussendoor, als volwassen mensen met elkaar blijven discussieren alsjeblieft. Dat betekent ofwel met tegenargumenten komen ofwel je ongelijk erkennen, zoals CaseyBasey heel voorbeeldig net nog in de kantine deed. Maar weglopen voor de discussie kan natuurlijk niet.

Constant

Erelid
Maar waarom staat het verkeer in en rondom grote steden in Duitsland dan niet urenlang vast na welgeteld 4 milimeter lichte sneeuwval?

Antwoord: bijna iedereen rijdt daar met winterbanden.

En ik heb als ervaringsdeskundige rondgereden zowel tijdens Nederlandse omstandigheden als in het buitenland. Tijdens het bewuste verkeersinfarct hadden zomerbanden te weinig grip om zelfs stapvoets veilig te kunnen rijden, je wilt niet weten wat ik toen gezien heb.

Rosinfield

† In Memoriam
Zoals gezegd zou ik niet durven zeggen dat het met winterbanden anders zou zijn wat betreft zo'n infarct. Ligt misschien ook wel aan het feit dat men hier over het algemeen erg spastisch reageert zodra er even wat loos is met het weer. Net als wanneer het regent, dan gaat men ineens langzamer rijden, meer remmen en dus langere files.
Maar geen misverstand, ik geloof echt wel dat winterbanden beter zijn in dat soort omstandigheden.

Wijnand850

Forumguru
Dus jij test je banden op exact dezelfde manier als die testrijders...

Nee, ik zoek nooit de grenzen op, zeker niet onder winterse omstandigheden. Maar ik heb wel (na flink wat kilometers op zomer en winterbanden te hebben gereden) gemerkt dat zomerbanden onder natte omstandigheden meer grip hebben dan winterbanden. En dat laten de testen ook keurig zien. Uitsluitend en alleen onder sneeuw en ijzel omstandigheden doen winterbanden het beter. Dat zijn ook de enige situaties waar Constant steeds naar verwijst, waarop hij dan baseert dat heel Nederland massaal aan de winterbanden zou moeten. In mijn beleving nonsens.

Winterbanden wekken ook een schijnveiligheid op. "Ik rij op winterbanden, dus ik heb grip". Afgelopen winter liet dat weer mooi zien, als er slechte omstandigheden waren (met sneeuw, etc), waarbij je enigszins anticipeert door rustiger aan te doen (je aanpassen aan de omstandigheden), waarbij menig "betere rijder" met een volstrekt achterlijke snelheid over de meest linkse baan kwam rijden.

Nogmaals, een ieder moet voor zich weten of 'ie winterbanden monteert of niet, maar dan wel op basis van feiten. En het is nu eenmaal een feit dat zomerbanden het ook onder koude en natte omstandigheden steeds beter doen en dat winterbanden enkel en alleen verschil maken bij sneeuw of ijzel, verder in het geheel niet. De enige reden dat ik ze heb, is dat het in de Alpenlanden verplicht is ze er onder te hebben (en vanwege de grote hoeveelheden sneeuw wil je daar ook niet anders). Afgelopen winter heb ik zelf (noodgedwongen omdat er een enorme vraag naar winterbanden ontstond en ze dus simpelweg niet meer te krijgen waren) de hele periode van half november tot begin februari, waarin we flink winterse omstandigheden hebben gehad, op zomerbanden gereden zonder ook maar een centje pijn. Ondanks dat ik in die periode dagelijks 250km reed. Ik heb gewoon normaal kunnen rijden, zonder mezelf of een ander daarmee in gevaar te brengen.

Dan nog een korte reactie op de vraag van Constant waarom het in Duitsland niet vast staat na 4mm lichte sneeuwval, en in Nederland wel? Nederland staat ook in de zomer muurvast als er drie druppels regen vallen. Dus misschien heeft die constatering wel niets met banden te maken, maar met heel iets anders....

Groet,
Wijnand.

Ron467

Actief lid
.
185/60 en 165/70 komt kwa hoogte op een tellerafwijking van ruim 2% negatief. Dus bij 50 rijd je iets van 48.
En tel dat dan op bij de afwijking die je standaard al hebt......:(
te controleren met je GPS (als je dat hebt). Als je 80 mag zal je bv 87 km/h uur op de teller moeten rijden om met het verkeer mee te gaan (of stug 80 op de teller blijven rijden, maar dan wel lekker vooraan in de file):smiley29:

Constant

Erelid
Dat zijn ook de enige situaties waar Constant steeds naar verwijst, waarop hij dan baseert dat heel Nederland massaal aan de winterbanden zou moeten. In mijn beleving nonsens.
Goed lezen wordt steeds moeilijker, vooral als men blijkbaar graag gelijk wilt behalen :icon_smile_dead: . Ik wil heel Nederland tijdens winterse omstandigheden (sneeuw, ijzel) aan de betere 4 seizoenenband danwel winterbanden hebben, maar vooral niet tijdens winterse omstandigheden op zomerbanden. Het is een vorm van roekeloos rijden wat op dezelfde manier wordt goed gepraat zoals sommige mensen stug volhouden dat ze beter gaan autorijden als ze meerdere biertjes ophebben.

Wijnand850

Forumguru
Het is een vorm van roekeloos rijden wat op dezelfde manier wordt goed gepraat zoals sommige mensen stug volhouden dat ze beter gaan autorijden als ze meerdere biertjes ophebben.

Daar hoeven we de discussie niet over aan te gaan, de vergelijking slaat wat mij betreft ook volledig de plank mis (wie wil er nu zijn gelijk halen?).

Mensen die op zomerbanden rijden en die vervolgens gewoon goed anticiperen (snelheid aanpassen, afstand houden, noem maar op) kunnen zomaar veiliger rijden (juist omdat ze zich realiseren dat de grenzen bij sneeuw en ijzel eerder bereikt worden). Dat heeft helemaal niets met roekeloos rijden te maken. Wat wel met roekeloos rijgedrag te maken heeft is, dat veel mensen juist als ze anticperen daar door ander weggebruikers direct voor worden afgestraft (ik heb het dan niet over mensen die extreem langzaam/gevaarlijk gaan rijden). Bumperkleven, gaten dichtrijden, 'm er nog net even voor gooien etc, was afgelopen winter aan de orde van de dag. Dat heeft dus niets met banden te maken. De rol van techniek is en blijft ondergeschikt aan die van gedrag.

En... ik hoef mijn gelijk niet, een ieder mag helemaal zelf weten wat 'ie er van vindt. Ik ga alleen af op wat ik in de testen lees en zelf ervaar.

Groeten,
Wijnand.

Rosinfield

† In Memoriam
Maar deze vergelijking gaat totaal mank. Er wordt immers door niemand beweerd dat men beter gaat rijden op zomerbanden tijdens winter-banden omstandigheden. In tegendeel, onderkend wordt dat winterbanden dan beter zijn. Het enige dat wordt beweerd is dat het dan niet per definitie roekeloos is om met zomerbanden te rijden, mits men zijn/haar rijgedrag aanpast. En omdat die voor winterbanden geschikte omstandigheden in NL vrij zeldzaam zijn, kiezen sommigen die ook niet op wintersport gaan, ervoor geen winterbanden te monteren. Het is echt geen kwestie van perse gelijk willen hebben/krijgen, denk ik. Het gaat gewoon om een rationele afweging. Kan me ook omstandigheden voorstellen waarin het roekeloos is de weg op te gaan, bv ijzel, maar dan zou ik het met winterbanden beslist ook niet doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan