Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

EdK

Forumguru
Ik heb de tijd en t geld niet om alle diverse type banden onder mijn auto uit te proberen om te kijken welke t stilste is.

Dan heb je dezelfde tijd en bankrekening als ik ! :smirk:

Maar door te lezen hoe andere het ervaren ( in oude topics ) en eventueel te reageren op die leden hoe dit heden te dagen bevalt , kun je misschien wel je eigen conclusie trekken of dat het merk en type band voor jou is.

En het advies van een dealer of bandenboer neem ik in algemeen met een korreltje zout. Want die praat naar zijn voorraad en wat hij makkelijk kan leveren.

FredV

Banned
Dan heb je dezelfde tijd en bankrekening als ik ! :smirk:

.
Vandaar dat de mijne zo rood is.... dacht giroblauw te hebben, maar nee...
En mee eens hoor, ik lees ook de reviews om zelf een oordeel te vellen wat belangrijk is en wat niet.

CaseyBasey

Actief lid
Maar als ik nu echt de knoop wil doorhakken: gewoon naar een kwik-fit voor een setje met velgen? En de opslag dan? Of via een internetbedrijf en thuis laten bezorgen en zelf monteren? (Ik kan de banden thuis opslaan). Lastige keuzes.

EdK

Forumguru
Of eens afwachten waar de Skoda dealer mee komt straks, nu de winterinspectie en volgende maand waarschijnlijk weer een actie met winterbanden !?

Hou rekening met een kwikfit dat de prijzen van het erom leggen, ventiel , lood , uitbalanceren nog niet berekend is in hun prijs.
En soms kun je dan nog schrikken !

Dus bij een offerte aanvraag even vragen of dat mee berekend is en zo nee dat dan wel mee te rekenen en op de offerte te laten plaatsen.

Dan wat betreft de opslag, dit behoort droog en donker te gebeuren is advies.
Maar banden met velg horen plat gestapeld te worden en banden zonder velg sla je op door ze op profiel te zetten.

Menig mens weet dit niet maar is de manier van opslag !

Ga je ze zelf monteren, dan is dat goed mogelijk !
Alleen een momentsleutel is dan wel prettig om te hebben, zodat je de wielbouten met het juiste moment kan aantrekken.

En die gegevens kun je voor je stalen velg en voor de LM velg opvragen bij je dealer !

FREDV: voor jou beleving, giroblauw is niet meer !! is sinds geruime tijd ING oranje !!
Dus misschien zijn het geen rode cijfers , maar ING oranje cijfers ?

FredV

Banned
Dan wat betreft de opslag, dit behoort droog en donker te gebeuren is advies.
Maar banden met velg horen plat gestapeld te worden en banden zonder velg sla je op door ze op profiel te zetten.

Menig mens weet dit niet maar is de manier van opslag !

FREDV: voor jou beleving, giroblauw is niet meer !! is sinds geruime tijd ING oranje !!
Dus misschien zijn het geen rode cijfers , maar ING oranje cijfers ?
Ik zag laatst een standaard om je banden op te slaan, zonder dat de velgen elkaar raken.
Geloof dat t bij Action was.

En wat de bank betreft, ja die is oranje geworden na de bankencrisis....

van_der_P

Senior Member
Maar wat me wel verbaast is dat we steeds meer kiezen voor ESP, ASR, gordijn airbags en al dat soort mooie dingen om het rijden veiliger te maken voor een ieder die meerijd in de wagen.
Als je normaal rijdt heb je die voorzieningen bijna niet nodig. En nadat de airbag zijn werk heeft gedaan is de auto in veel gevallen afgechreven.
In winterse omstandigheden heb je vaker dan eens profijt van je winterbanden. Daarbij veroorzaak je in winterse omstandigheden geen gevaarlijke situatie, door extreem langzaam te gaan rijden op bv de snelweg.

Vandaag de zomerbanden gewisselt voor de winterse exemplaren.
In een van de zomerbanden zat een stukje draad, dat heb ik er voorzichtig uit gehaald. Het gevolg was een bekent gesis. Dus vandaag of morgen maar eens naar een bandenboer voor reparatie

FredV

Banned
vannacht kans op nachtvorst.
Twee weken geleden al moeten krabben , voor t eerst dit jaar weer na de zomer.
Dus ja, t wordt langzamerhand tijd.

EdK

Forumguru
Afgelopen jaar had Lidl ook zo'n standaard !
Maar als je zonder standaard je banden op de juiste wijze stapelt dan raken de velgen mekaar al zo en zo niet volgens mij.

FredV

Banned
Afgelopen jaar had Lidl ook zo'n standaard !
Maar als je zonder standaard je banden op de juiste wijze stapelt dan raken de velgen mekaar al zo en zo niet volgens mij.
Zo staan ze in t bandenhotel

Bijlagen

• Afb011.jpg
    Afb011.jpg
    12,7 KB · Weergaven: 15
vraagje licht :ot:

Ik heb de standaard continentals eronder liggen, zijn dit zomerbanden of 4 seizoensbanden?

edit: bij kiesdenieuweband.nl al gezien dat het hier zomerbanden betreft, toch maar eens kijken voor winterbandjes dan.

Rosinfield

† In Memoriam
Tja, het blijft een afweging, vind ik. Met de winter van afgelopen jaar valt er wat voor te zeggen, natuurlijk. Al heb ik toen ook gewoon met zomerbanden over niet gestrooide, volkomen "beijsde" wegen in Friesland gereden, zonder enig probleem. Maar hoe vaak gebeurt dat nou en wat is het aantal dagen in een gemiddelde winter dat je er echt wat aan hebt? Hoop gedoe om weinig, concludeer ik dus en daarom doe ik het niet.
Maar let wel, ik hoef de weg niet op als ik niet wil en ga ook niet op/met wintersport.

CaseyBasey

Actief lid
ik hoef de weg niet op als ik niet wil en ga ook niet op/met wintersport
Dat zijn heel sterke redenen om ze niet te nemen. Wat mij vooral aan het twijfelen bracht is de informatie dat zomerbanden steeds meer echte zomerbanden zijn, dat wil zeggen dat ze steeds slechter zijn in koude en winterse situaties. Dat betekent dat je tegenwoordig slechter af bent in de winter met je gewone banden dan vroeger het geval was.

Rosinfield

† In Memoriam
Is dat betrouwbare informatie? Dwz van een onafhankelijke bron? Want de bandenmaffia heeft er natuurlijk wel belang bij.

FredV

Banned
En de ANWB adviseert dit:
Heeft u winterbanden nodig?
Zeker wel:
  • Ik maak veel kilometers
  • Ik rij vaak in de winter
  • Ik rijd in de winter in Duitsland, de Ardennen of Frankrijk
  • Ik trek in de winter de bergen in (denk dan ook aan sneeuwkettingen).
Eventueel:
  • Ik rij amper
  • Ik rij niet veel in de winter en doe dat vooral in de stad
  • Ik trek de bergen niet in.

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, dat zal ook wel, maar dan gaat het dus wel weer over die specifieke omstandigheden die, n.m.m. toch vrij schaars zijn in ons land. Bovendien ligt het gevaar van een vals veiligheidsgevoel natuurlijk ook op de loer. Ik heb winterbanden, dus scheuren maar!
Enfin, ik geloof het verder wel, we zullen het zien en beleven van de winter.

FredV

Banned
Bovendien ligt het gevaar van een vals veiligheidsgevoel natuurlijk ook op de loer. Ik heb winterbanden, dus scheuren maar!
Dat gold in t begin ook voor de ABS. vals gevoel van veilighied.
Ik denk dat voor jou de 2de alinea van toepassing is, je rijdt niet als t weer slecht is.

Rosinfield

† In Memoriam
Nou eigenlijk alleen bij kans op ijzel of sneeuwstormen. Ijzel, daar heb ik echt de pest aan. Maar dan begin je met winterbanden net zo weinig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan