Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

hemi24

Forumguru
Bridgestone Blizzak LM30 in de maat 185/60R15 T84 kosten volgens een internetaanbieder € 60,50

x4 = € 242,-
x3 = € 181,50

Ik neem aan dat de prijs, zoals gewoonlijk bij de fastfitters ook zonder montage, verwijderingsbijdrage, zinktoeslag, ventielen, etc, etc, etc. is dus eigenlijk heb je een 4 voor 3½ aanbieding.

Als je Kwikfit zo gek krijgt dat ze voor deze prijs all-in gaan doen, heb je een mooie prijs gescoord!

namleop

Actief lid
Die snap ik niet helemaal. 226 is toch minder dan 242? Of bedoel je dat ie daar ook 4 voor de prijs van 3 is?

De actie is tweede bridgestone halve prijs maar dat komt op hetzelfde neer als 4 halen 3 betalen. Wel zonder ventielen etc inderdaad.
Bovendien heb ik nog extra korting via mijn werkgever dus voor mij kan ie daar wel snel uit.

paulus474

Senior Member
Vreemd:
de ANWB heeft vorig jaar winterbanden getest in de maat 185/60 R14 T en dit jaar in de maat 185/65 R15 T.
Vorig jaar was de Vredestein Snowtrac 3 als 1e geeindigd, dit jaar als 10e. Dat is mogelijk, maar hoe kan het dat de afzonderlijke testparameters zoveel verschillen?
Zo was de slijtage vorig jaar beoordeeld als ++, en dit jaar als 0/+?

Kunnen deze verschillen toch optreden omdat er een verschil in bandenmaat zit? Wel vervelend, want dan zeggen zo'n testen niet zo heel veel, tenzij je exact dezelfde maat erop laat leggen... :confused:

FredV

Banned
Kunnen deze verschillen toch optreden omdat er een verschil in bandenmaat zit? Wel vervelend, want dan zeggen zo'n testen niet zo heel veel, tenzij je exact dezelfde maat erop laat leggen... :confused:
Daarom testen ze ook steeds andere maten. Anders zou het makkelijker zijn met 1 maat voor jaaaren vooruit.
De verschillen tov het jaar ervoor kan natuurlijk als er andere merken/typen zijn getest die wellicht beter scoren.

En een brede band vergelijken met een smalle heeft geen zin, omdat uiteraard het wrijvingsopppervlak dan anders is en dus hele andere uitkomsten geeft.

Tallguy

Forumguru
Zo, ik heb bij ProfileTyrecenter (ivm de lease) de order neergelegd voor een 6x0J (stalen) velg, 17" met de Conti TS830P winterband in maatje 205/50.
Dan is dat alvast in gang gezet en zijn ze binnen voordat het nodig is te wisselen naar de winterbanden.

van_der_P

Senior Member
. Wel zonder ventielen etc inderdaad.
Bovendien heb ik nog extra korting via mijn werkgever dus voor mij kan ie daar wel snel uit.

Dat vind ik nu zo jammer aan Kwik-Fit ze tellen alles apart de banden, de ventielen, het balanceren. Op het einde ben je nog meer kwijt dan bij de concurentie. Krijg steeds het gevoel belazerd te worden.

EdK

Forumguru
JA van der P , maar de mensen komen er allemaal op af omdat de prijs goedkoper lijkt.
totdat ze de banden erom hebben zitten en de eindafrekening gepresenteerd krijgen !

Maar de mensen oriënteren zich ook niet meer, ohw goedkope banden dus dan zal de rest ook wel goedkoop zijn.

Beetje het inktjetprinter systeem, printer voor minder dan kostprijs de deur uit en met de inktpatronen de hoofdprijs binnenhalen

wanderer

Senior Member
misschien is het onderwerp al aan bod geweest, dan mijn excuses voor niet opletten, maar hoe denken jullie over all-season banden met sneeuwvlokje? is dat een redelijk alternatief? en ja ik heb de diverse tests gezien maar het ene jaar komt een merk goed uit de bus terwijl het jaar erop zo'n zelfde merk slecht scoort, wat alleen maar zorgt voor meer verwarring...en de bandenboeren hebben zo hun eigen voorkeuren...

wanderer

Senior Member
@claudiajeroen
heb jij dan de Vredestein Quatrac3 185/60/15 er onder zitten?
kreeg hiervoor een aanbieding van 93€/stuk (heb er in eerste instantie maar 1 nodig als reserve wiel, zijn de andere aan vervanging toe, hoef ik er maar 3 te vernieuwen), gemonteerd, gebalanceerd en incl ventiel...

Noord26

Forumguru
misschien is het onderwerp al aan bod geweest, dan mijn excuses voor niet opletten, maar hoe denken jullie over all-season banden met sneeuwvlokje? is dat een redelijk alternatief? en ja ik heb de diverse tests gezien maar het ene jaar komt een merk goed uit de bus terwijl het jaar erop zo'n zelfde merk slecht scoort, wat alleen maar zorgt voor meer verwarring...en de bandenboeren hebben zo hun eigen voorkeuren...

4 seizoenen-banden hebben geen optimale grip in de zomer en ook niet in de winter. Waarom zou je er dan voor kiezen? Als je van plan bent om de auto toch een x-aantal jaren wilt blijven rijden heb je aan een degelijk winter- en zomersetje veel meer. Optimale grip in het juiste seizoen.

Het verschil tussen een 4 seizoenenband in de winter of een echte winterband is een wereld van verschil. Ik mijn optiek een echt voorbeeld van verkeerde zuinigheid. Op langere duur slijten de 4 seizoenenbanden ook nog eens sneller. Want de slijtage bij een zomerband is een stuk lager in de zomer als een 4 seizoensband. Je zal in de praktijk met een appart setje zomer- en winterbanden langer doen als met 2 setjes 4 seizoenenbanden. In Duitsland kom je er echt niet mee weg, waar winterbanden verplicht zijn in de winter, met je 4 seizoensband. Dat zegt al genoeg lijkt mij?

Kortom: minder grip, hogere kosten (op langere duur) en minder comfort.

Enige reden om ze aan te schaffen lijkt mij voor iemand die echt heel weining km's per jaar rijdt. En ook niet gaat rijden als de omstandigheden slecht zijn (sneeuw/ijzel).

100% met Noord26 eens!
Als bijkomend nadeel wil ik nog even noemen dat de genoemde vredesteins ook nog erg last hebben van cupvorming, waardoor ze op den duur erg veel en irritant geluid gaan maken!

Noord26, je zult best gelijk hebben maar schrijf je uit eigen ervaring? Dit was voor ons voorlopig de voordeligste oplossing. Bevalt het niet(tot op heden uitstekend alleen nog geen zomer en winter gehad dus....) kan ik altijd nog een zomer en wineter set aanschaffen. Zoals ik op het forum lees doen ze iig niet onder voor de dunlops.

Noord26

Forumguru
Het is in eerste instantie de voordeligste oplossing inderdaad. Maar op langere duur in de praktijk niet; als men meer kilometers draait. Als je 10K of minder draait per jaar is het een bevredigende oplossing. Maar als je meer rijdt per jaar ga ik persoonlijk niet meer rijden in de winter zonder een setje echte winterbanden.

Ik heb bij mijn vorige werkgever 4 seizoenenbanden onder mijn ex-lease auto gehad. De lease-maatschappij (Athlon) wilde geen winterbanden en zomerbanden appart. Op mijn eigen auto heb ik wel losse sets. Met afgelopen winter was dat verschil opzienbarend. In de zomer heb ik niet echt verschil gemerkt met uitzondering van meer 'lawaai' van de 4 seizoensbanden wanneer het 20 graden of warmer werd. Ik praat hier wel over 45/50K per jaar..

Dat is mijn ervaring. Derhalve ben ik toch zeer benieuwd naar uw ervaringen met deze 4 seizoensbanden. Want de ontwikkelingen van autobanden staat absoluut niet stil. U zult altijd meer grip hebben in de winter als met een zomerband. Maar een echte winterband is toch wel weer een verhaal appart.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan