Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

van_der_P

Senior Member
Zijn er hier ook Fabia Combi GL bezitters die al winterbanden op velg hebben?

Ik heb winterbanden op velg Nokian W+ M&S 185/65R14 dus op 14 inch velgen. Deze velgen heb ik nieuw gekocht in 2004 voor de F1. Tot voor kort had ik daar 175/70R14 banden op. De banden heb ik in Juli al aangeschaft en zijn van dit jaar, verse banden dus.
Half oktober ga ik ze in de pratijk proberen.

octavia-gek

Actief lid
Gewoon even kijken op de site van www.alustar.nl
bellen en type auto opgeven en zij kunnen u precies vertellen wat u nodig heeft en waar u de juiste velgen kan kopen.

Alustar is officieel importeur van de (top) merken

Alcoa / Gesmede aluminium wielen voor bedrijfsvoertuigen v.a.17,5".
Michelin-KronprinzStalen wielen voor personen en bedrijfsvoertuigen
Hijoin-X dynamic / Lichtmetalen wielen t.b.v.personenauto's en 4x4
Lichtmetalen wielen voor personenauto's, 4x4, SUV en lichte
Lenso bedrijfsvoertuigen

Voor de producten van Alcoa, Michelin-Kronprinz en Hijoin heeft Alustar de exclusieve verkooprechten voor de BENELUX.
M.b.t. het Lenso-programma geldt dit voor geheel Europa m.u.v. de Engelse markt.
In de ons omringende landen wordt nauw samen gewerkt met agenten c.q. distributeurs die door Alustar zijn aangesteld.

pffff... nou ik kom er niet uit hoor.

al gebeld met een paar bedrijven, zeggen allemaal dat ze niet kunnen leveren. in eerste instantie willen ze me iets aansmeren voor de oude fabia, dan leg ik uit dat de nieuwe fabia een iets andere maat heeft, en dan zeggen ze dat er in die maat niks geleverd wordt.

Welke maatanduidingen moet je nou exact volgen en welke zijn rekbaar?

Ik heb dus nodig 6Jx14 ET37. Als ik bij de fabia's kijk, zie ik alleen maar 6Y, 5J en 5,5J. En de maat voor het naafgat weet ik niet.

wat betekent nou die hoorncode? (J of Y)

Heb net toch maar even de dealer gebeld. Ik was kennelijk niet de eerste met dit probleem. Andere klanten konden ook nergens banden/velgen krijgen.

Nou kan de dealer me een set verkopen voor €525,-

Dat vind ik dan toch wel weer prijzig. Want het feit dat ik mijn type velg niet in de database van autobandenmarkt.nl kan vinden, wil volgens mij niet zeggen dat hij niet bestaat....
En bij autobandenmarkt.nl zijn de prijzen toch wel iets leefbaarder.

GJS

Senior Member
Kies bij autobandenmarkt voor een Seat Ibiza ST 1.6 TDI en je krijgt dan een hele lijst, als je een heel eind naar beneden scrollt (naar iets over de helft van de pagina) krijg je wel 185/60R15 setjes te zien.

Er staat boven:
6 x 15 5 x 100.00 x 57.00 ET: 38.00 5-gaten stalen velg (7760)
en dit is hetzelfde als voor je voor de Fabia GL nodig hebt.

kijk, daar kan ik dus wel wat mee. Daar was ik eigenlijk naar op zoek. Ik probeerde al aan die mevrouw uit te leggen dat hoewel mijn auto er niet tussen staat, er vast wel een andere auto is met exact dezelfde maten, maar dat wilde er bij haar niet in.

Maar goed, nou kan ik dus kiezen voor dezelfde maat die er al op zit, wat handig is in verband met kilometerteller etc, of voor 175/65, wat nog niet eens 1% scheelt. Nou heb ik hier en daar wel eens gelezen dat het verstandig is om een maatje smaller te nemen, omdat je dan meer druk per vierkante centimeter hebt.

wat biedt nou meer voordelen, vooral op het gebied van veiligheid en duurzaamheid (heb je bij de ene maat meer kans op klapbanden/lekke banden oid dan bij de andere maat?)

FredV

Banned
zien.

Er staat boven:
6 x 15 5 x 100.00 x 57.00 ET: 38.00 5-gaten stalen velg (7760)
en dit is hetzelfde als voor je voor de Fabia GL nodig hebt.
Das ongeveer de maat die anderen hier op t forum bij novarota hebben besteld:
6Jx15 5 x 100.00 x 57.00 ET43, velgen nr 8000
Overigens levert novarota o.a de Continental TS800 en dat type is al enige jaren uit productie.

en een mailtje (via hun site) levert ook een goede offerte op, zoals ook eerder is vermeld.

GJS

Senior Member
wat biedt nou meer voordelen, vooral op het gebied van veiligheid en duurzaamheid (heb je bij de ene maat meer kans op klapbanden/lekke banden oid dan bij de andere maat?)

Wat je zelf al zegt, maatje smaller en als je maar zorgt dat je dezelfde loadindex aanhoudt als er nu onderzit dan zit je goed.
En even bij de ANWB of Adac die bandentesten bekijken want qua veiligheid en duurzaamheid zitten er best veel verschillen tussen de verschillende merken en types.

Klapbanden en lekke banden komen meestal door beschadigingen, te lage bandenspanning en/of overbelasting, heb er nooit van gehoord dat bepaalde maten meer kans daarop zouden geven.

FredV

Banned
Maar goed, nou kan ik dus kiezen voor dezelfde maat die er al op zit, wat handig is in verband met kilometerteller etc, of voor 175/65, wat nog niet eens 1% scheelt.
Als je maxidot hebt, kun je de correctie voor winterbanden instellen als die een afwijkende maat hebben.

octavia-gek

Actief lid
met een maatje smaller zakt je automatisch ook met je loadindex.
gewoon de zelfde bandenmaat monteren die onder je auto hoort, dan zit je altijd goed.
kijk eens op site waar ik werkzaam bent www.cargomaster.nl misschien dat daar wat tussen zit

Noord26

Forumguru
Over het algemeen zijn winterbanden een tikkeltje smaller als de standaard zomerbanden waarop een auto afgeleverd wordt. Voor de GL (186/60R15) is de meest gangbare maat daarom 175/70R14. Dit wijkt vrijwel niet af van origineel. Bovendien zit je met deze bandenmaat altijd op een minimale loadindex van 84, hetgeen aan te raden is.

Mijn 2e auto, een Suzuki Swift (2005) heeft een setje winterbanden 175/70R14. Die heeft standaard ook 185/60R15 zomerbanden. Daar liggen Fulda Kristall Montero 3 banden omheen. En die bevallen uitstekend, zeker gezien de prijs. Deze banden kwamen vorig jaar, in de maat 185/60R14 zelfs als 2e uit de bus bij de ANWB. Net iets boven de Continentals.

Ik bestel maandag voor mij GL een setje winterbanden 175/70/R14 84T (Vredestein Snowtrac 3) op LM velgen. Prijs €559,- De afwijking is maar 0,43% volgens: http://www.1010tires.com/TireSizeCalculator.asp
Ik heb lang getwijfeld of ik bij de originele maat zou blijven of smaller zou gaan, uiteindelijk maar smaller gegaan om proberen het verbruik iets lager te krijgen (minder oppervlak en iets lager gewicht).
Ter info een overzicht van de aanbieding van mijn leverancier:http://www.leosautoservice.nl/doc/WINTERAANBIEDING_DEZENT_RE_2010.pdf

Noord26

Forumguru
In de link staat alleen een bandhoogte van 65 ipv 70 (in 175 breed, 14")? U maakt melding van hoogte 70?

Maar dat is een nette prijs voor LM icm de als best geteste winterbanden- aldus de ANWB.

Klopt, de lijst laat alleen de meeste gangbare maten zien.
Ik wilde de minst kleine afwijking hebben vandaar dat het 70 hoog is geworden. Mits leverbaar zijn alle andere maten gewoon te bestellen.
Wat ik was vergeten te melden is dat de Snowtrac 3 een lage rolweerstand heeft n.l. 8,7 tegen de 9,7 !!! van de standaard Dunlopjes die z.g.n. lage rolweerstand banden zouden zijn volgens Skoda/VAG :biggthumpdown: ???
kijk maar eens op http://www.kiesdenieuweband.nl/

GJS

Senior Member
Dat beweer jij steeds, maar waar staat dat dan?
Die lijst die je krijgt en waar de Dunlops bij staan die op de GL zitten zijn allemaal veilig, zuinig en stil.
Groen is alleen een betere keus.

octavia-gek

Actief lid
Vredestein ontwierp de banden voor de Mindset. Dat is een Zwitserse elektro-auto met eencilinder ‘range-extender’. De banden onder de Mindset moeten bijdragen aan een minimale rolweerstand. Daarom kregen ze een extreme diameter bij een heel bescheiden breedte. Bandenmaat: 155/60R22.

Vredestein claimt een extreem lage rolweerstand voor de band, maar wijst er wel op dat er concessies gedaan zijn, die bij ‘normale’ auto’s niet worden geaccepteerd: “Denk bijvoorbeeld aan de ruimte die de wielkasten innemen en het rijgedrag in snelle bochten”.

De rolweerstand kan dus fors omlaag. Maar kan dat ook bij gelijkblijvende afmetingen en zonder in te leveren op andere eigenschappen? Research-directeur van Vredestein denkt van niet: “De rolweerstand verlaag je door de warmteontwikkeling in het loopvlak te verminderen. Maar dat gaat ten koste van de grip. Daarom hoort er bij het ecolabel, dat de EU in 2012 introduceert, een veiligheidslabel, dat de grip op nat wegdek weergeeft”.

Men denkt niet dat de lagerolweerstandsband voor een grote doorbraak staat: “Men verwacht op dit gebied geen revolutie, maar evolutie. Met onder meer nieuwe materialen kunnen we de bestaande technologie stap voor stap verbeteren”.

De nieuwe EfficiëntGrip-band van Goodyear is al een stukje op weg in deze evolutie richting lagere rolweerstand. Testinstituut TüV Süd mat voor deze band een lagere rolweerstand dan voor de concurrentie, zonder dat andere eigenschappen achterbleven. Toch verwacht ook Goodyear voorlopig geen grote doorbraak als het gaat om rolweerstandverlaging: “Dat zou wel kunnen, maar dan moet je kiezen voor heel smalle banden met een heel hoge bandenspanning. En dat gaat weer ten koste van comfort en wegligging”.

www.amt.nl/Achtergrond/Goodyear-introduceert-EfficientGrip-20095.htm

Dobbes

Nieuw lid
Wil eigenlijk wel eens weten, wat de meest geruisloze winterbanden voor de GL zijn. Ik vind de standaard op mijn GL gemonteerde Dunlops knap gehorig........

Noord26

Forumguru
Ik heb er standaard Conti Premium Contact 2 op liggen. De demo die ik reed stond wel op Dunlops..

Nou uiteindelijk maar besteld. Het worden deze:

Band met velg:
Stalen velgen met winterbanden (LK 5 x 100.00 x 57.00)
Vredestein SNOWTRAC 3 M+S keurmerk 175/70 R14 88T
Seat IBIZA ST 1.6 TDI 6 J 1598ccm 66 kW 07.2010-

Exclusief 9.90 EUR Verzendkosten band met velg EUR 39.60
Totaalbedrag EUR 435.20
Alle prijzen zijn inclusief BTW

Met dank aan GJS die me aan het juiste velgtype heeft geholpen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan