Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

wim-ned

Actief lid
Snowtracks 3 zijn zeker goede banden, misschien wel de beste. En hier geldt: helpt elkaar, koop nederlande waar ;). Zelf heb ik de Dunlop gekozen, die waren €10,- per band goedkoper, tja zo zijn we ook wel weer.

Ik heb de Dunlops op LM velgen 6Jx15 met een ET van 32. ze staan dus een milimeter of 6 verder naar buiten. ze passen prima en het verschil is niet te zien.

van_der_P

Senior Member
De keuze voor een bepaalde winterbanden heeft ook te maken met de hoeveelheid kilometers die je denkt te rijden met die banden. Een investering van ongeveer 100 euro per band, waar je dan maar 3000 km per jaar mee rijdt vind ik best veel. Zo'n band gaat toch ongeveer 8 jaar mee. Tenminste dat geeft men aan voor autobanden. Dan heeft zo'n band maar 24.000 km gelopen. Dan zou ik ze moeten vervangen.
Ik heb Nokians gekocht, daar heb ik vanuit het verleden goede ervaringen mee. En de prijs/kwaliteisverhouding is goed.

wim-ned

Actief lid
Uit de ANWB test blijkt dat er toch echt wel zwakkere broeders onder de winterbanden zitten. De Federal Himalaya zou ik toch niet snel nemen ondanks dat ze de goedkoopste zijn.

De prijsindicatie zegt ook niet alles, de Dunlop (185/60-15 €71,-) was ruim €10,- goedkoper dan de Vredestein. Volgens de test zijn ze juist €5,- duurder.

Afgelopen winter heb ik ongeveer 20.000 op de Dunlop WR gereden (Nissan Micra 165/65-14) de voorbanden van 8mm naar zo'n 5,5-6. Als ik nog met de Micra gereden had zou ik er dus nog 1 winter mee kunnen doen (voor/achter omwisselen) totaal dus 40.000 km met een set.

Newbee

Actief lid
Ik heb net mijn set winterbanden bij de dealer gehaald. Het zijn Conti Wintercontact TS800 in de maat 185/60 R15 op stalen (zwarte) velgen. Eentje zit nu achter in de auto als reservewiel.

paulus474

Senior Member
Ik heb de Dunlops op LM velgen 6Jx15 met een ET van 32. ze staan dus een milimeter of 6 verder naar buiten. ze passen prima en het verschil is niet te zien.
Had je daar nog een goedkoop adres voor, of had je ze nog "over"...?
Geen idee wat een goede prijs voor 4 LM velgen is...
De prijsfolder van Skoda geeft voor de Antares bijv. 100 euro aan. Zal wel per wiel zijn...?

paulus474

Senior Member
Ik heb net mijn set winterbanden bij de dealer gehaald. Het zijn Conti Wintercontact TS800 in de maat 185/60 R15 op stalen (zwarte) velgen. Eentje zit nu achter in de auto als reservewiel.
Mag ik misschien vragen wat dat gekost heeft?
Desnoods per PM ;).
Bedankt alvast!

Newbee

Actief lid
Standaard kost de set €685,- maar ik kon mijn 3 maanden oude set inruilen.... (met bijbetaling natuurlijk :winkie:)

paulus474

Senior Member
En geen problemen met roest of iets dergelijks? Kwaliteit is dus wel degelijk?
Postte nl. al in een ander draadje het volgende:

"Op online-velgen lees ik:
"- Inwerking van pekel en zouten (bij gebruik in winterse omstandigheden vervalt uw garantie!)".

Dat zouden dan dus niet zo'n heel kwalitatief goede velgen zijn?
Hoop wel dat de standaardvelgen van een wat betere kwaliteit zijn!
En dan in de winter met blanke tectyl behandelen..."

van_der_P

Senior Member
Een beschadigde LM velg zie je, zeker als je ze in de winter gebruikt. Pekel in combinatie met het beschadigt lichtmetaal geeft een soort roest onder de lak van de velg. Er onstaan dan van die doffen vlekken.
Stalen velgen roesten ook, maar daar plaats je dan een wieldop van Skoda over heen en je ziet er niets van.
Je LM blijven als nieuw.

popeyetb125

Nieuw lid
Onze Skoda Combi 1.2 tsi DSG wordt afgeleverd met 6,5 J x 16" Elba velgen met 205 45 r16 banden. Nu ben ik aan het kijken voor winterbanden met stalen velg, de dealer adviseerde een kleinere maat velg te nemen 6 J x 15" et 43 met 185 60 r15 winterbanden.
Op de bandenboerensites staat het nieuwe model skoda combi 1.2 tsi DSG 77 KW 2010 niet tussen.
Wat zijn jullie ervaringen.

Captain Hook

Forumguru
Smallere winterbanden funktioneren beter in de sneeuw/modder dan bredere sloffen. De druk op het contactvlak tussen band en bodem is hoger.
Kijk maar bij ralleyauto's. In de blubber en in de sneeuw rijden ze op smalle bandjes.
Dus ja, in de sneeuw kunnen de winterbanden in de smalste maat beter presteren dan de brede uitvoering.

Rosinfield

† In Memoriam
Winterbanden Yeti

Ik zie dat menigeen van jullie winterbanden gebruikt. Als je naar de wintersport gaat, begrijp ik het. Maar als je dat niet doet, dan vraag ik me af of het dan voor die paar weken per jaar dat we er hier echt winterse omstandigheden hebben, echt de moeite waard is. Vorig jaar was best heftig wat dat betreft, maar ik heb het toch redelijk kunnen doen op mijn gewone bandjes, zelfs op kleine wegen die geheel met een hard geworden sneeuwlaag waren bedekt. Zou ook niet weten waar ik die banden in de tussentijd moet opslaan. Ben wel benieuwd naar de meningen hierover.

[MODERATORBREAK]Apart topic gemaakt betreffende de winterbanden voor de Yeti. Rosinfield's posting was de 1e en is dus meteen maar startpost geworden :)[/MODERATORBREAK]

Wimus

Actief lid
Bij temperaturen onder 10 graden hebben de winterbanden gewoon meer grip.
Op sneeuw is de grip ook beter door het andere profiel, maar verwacht er geen wonderen van. Betekend heus niet dat je op sneeuw gewoon 120 kunt rijden!
Ik heb tot nu toe mijn winter/zomerbanden (beide op eigen velgen) altijd opgeslagen gehad bij een bandenboer hier in de buurt, kostte me 60 Euro per jaar inclusief wisselen in de lente en voor de winter.
Mijn huidige dealer doet het zelfs voor 50 Euro omdat ik de set winterbanden ook bij hem besteld heb.
Ik laat mijn winterbanden normaal eind oktober monteren, en ergens in maart gaan ze weer voor de zomerslaap :D

Wimus

Actief lid
Ik ben geen prediker of pastoor en wil dus niemand een geloof aanpraten.
Als jij zonder winterbanden wil rijden, moet je dat doen.
IK rij in ieder geval niet zonder.

hemi24

Forumguru
Even in alle redelijkheid: je kunt het natuurlijk ook niet maken om met een Yeti in de sneeuw steken te blijven..! ;)

Rosinfield

† In Memoriam
nee, maar waar het mij om ging was of het nou echt noodzakelijk is als ik niet op wintersport ga. Ik geloof direct dat het beter rijdt, maar heb geen zin in "het gedoe". En tot op heden is het me altijd prima afgegaan. Je moet idd natuurlijk niet met je voorwielen in een dikke laag verse sneeuw gaan staan, want dan kom je niet meer zelfstandig weg. Maar zoals gezegd, van de winter met behoorlijk gladde B-wegen (dikke laag ijs/sneeuw erop) ging het eigenlijk best (zo weinig mogelijk gas, remmen en rustig sturen).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan