1.6CR TDI voor S2 in aantocht?

Wasmachineman

Forumguru
Het zal eens tijd worden zeg! Beetje meer rust is altijd meegenomen. En nu dan ook maar gelijk de S2 1.6 tdi in de 20% regeling dan gaan de verkopen ook mooi omhoog.
 

sitechris

Donateur
De 1.9 heeft wel als voordeel dat de unit wat explosiever (en wellicht ook wat sneller) is. In een zware auto als de S2 wel handig. De verhalen over niet top presterende 1.6 CR diesels doen veelvuldig de ronde, ik ben bang dat de 1.6 diesel in de S2 net wat te weinig zal zijn. Ik zou doorsparen (mits budget toelaat) voor de 2.0 TDI, ook als je een rustige rijder bent. Meer koppel is altijd prettig.
 

hemi24

Forumguru
Onder de 116g/km moet toch lukken of mogelijk zijn!?!; Tegenwoordig is dat zelfs al mogelijk op de 140pk TDI in de Golf VI en de A3 SB..!

Maar aangezien de O2 GL het met 114g/km maar net haalt, vrees ik het ergste...
Andere angst is die handgeschakelde vijfbak: wil je een beetje fatsoenlijk wegkomen met iets aan de trekhaak, dan zou een 6-bak beter zijn geweest. De 1e is toch echt te hoog!
 

flip

Lid
Even in de boekskens gekeken: bij VW heeft de Passat ook een 1.6 cr tdi, met 6 versnellingen en 118gr CO... en je kan de Superb toch minstens naast de Passat plaatsen, niet?
BTW: op de site van VW België kan je geen configurator meer gebruiken voor de Passat, en ik merk dat in de Autogids geen prijzen meer vermeld staan van de break ... komt de nieuwe dan vlugger dan gedacht?
 

LenK

Forumguru
Die motor is flink afgeknepen. Als de 1.6TDI in de Fabia 109 in de Octavia 119 en in de Superb ineens nog maar 99gr CO2 produceert kan dat niet anders. Wordt ook weer mee-trappen :D
 

LenK

Forumguru
Bij de huidige Greenline zie je het ook mooi het boerenbedrog om een ander energielabel te halen:
De motor precies hetzelfde als bij de niet Greenline versie.
Iets hogere top zou kunnen duiden op aerodynamische aanpassing wat kan leiden tot minder verbruik op de snelweg.
Maar de auto is zwaarder, de acceleratie is hetzelde en toch is het brandstofverbruik is bij stadsverkeer lager ???
Er wordt gewoon gemanipuleerd bij het leven om maar aan milieu regeltjes te voldoen.
Auto is net zo duur als de versie zonder Greenline er op. Je krijgt er dan wel een leren stuur in.
1x raden wie er voornamelijk beter wordt van het milieuvoordeel: het begint met een P en het bedrijf is gevestigd in L
 

hemi24

Forumguru
De Site van de Zuiderburen maakt al melding van een S2(C) met 1.6CR TDI:

Motorisering 1.6 CRTDI DPF 105 pk
Versnellingsbak 5V
Motorisering (1.6 CRTDI DPF 105 pk)
Generator (A max.) -
Boring/slag (mm) 79,5 / 95,5 (HeMi24: is dit niet de waarde van de 1.9?!?)
Accu (A/Ah) -
Cilinderinhoud (l/cm3) 1 .6/1598
Brandstoftype D
Max. vermogen (kW(pk)/omw./min.) 77(105)/4400
Koppel (Nm/omw./min.) 250/1500-2500
Type 4 cil. in lijn

Kenmerken
Zuiveringsniveau: EURO 5
Prestatievermogen (1.6 CRTDI DPF 105 pk 5V)
Optrekken 0-100 km/ u (sec.) 12,6
Optrekken 0-80 km/ u (sec.) -
CO2 uitstoot (g/km) 133
Verbruik 93/116/EU buiten bebouwde kom (l/100km) 4,6
Verbruik 93/116/EU gemiddeld (l/100km) 5,2
Verbruik 93/116/EU binnen bebouwde kom (l/100km) 6,3
Max. snelheid (km/u) 187

http://new.skoda-auto.com/bnl/model/superbcombi/motoren/Pages/motoren.aspx

CO2 van de S2 met 1.9TDI:

normaal: 149 g/km
Greenline: 129 g/km

Theoretisch zou het nog binnen de 116g/km kunnen vallen (133/(129/149)=115!!!)
 

bobby45

Actief lid
dan kunnen ze de 1.2 tdi wel in de o2 zetten

lijkt mij maar niks de belasting van het motor blok is wel hoog dus zeer goed rendement
 

Hetzer

Forumguru
Binnenkort staat deze inderdaad bij de nederlandse dealers, mijn dealer verwacht hem al volgende maand, uiterlijk oktober.

Was immers ook al bekend bij de intro van de S-2Combi

'citaat: 'Ook de Superb Combi wordt leverbaar met de 105 pk sterke 1.6, maar de bescheiden diesel, die ook als extra spaarzame Greenline-versie komt, ontbreekt nog bij de marktintroductie. Ze staan voor de tweede helft van 2010 op de planning."
 

hemi24

Forumguru
@ Hetzer: das wel een heel oud nieuwsitem wat je daar citeert, ergens van 06-2009? Daarna is het heel erg stil geworden rond de aflossing van de 1.9 in de S2 en de intro van de 1.6CR in de S2C
 

Hetzer

Forumguru
ja klopt uit 2009, maar toen was dus al bekend dat deze de tweede helft van 2010 , na de intro van de Fabi Facelift en Fabia RS zou komen.

de passat 1.6 tdi BM heeft toch 114 gr uitstoot??, moet makkelijk te halen zijn voor de S-2,
Dit word echt wel een 20% auto voor de lease rijders
 

Falcon

Donateur
Even voor mij duidelijkheid.. zou dit kunnen betekenen dat we een superb in de 20% bijtelling gaan krijgen en ook nog eens de combi? .. Nu maken jullie mij gek :D
 

Falcon

Donateur
Ja dat is nog steeds de bedoeling, maar met de tweede opkomst is de extra ruimte ook wel wat waard :) Heb ik tenminste wat om te dubben.. :D
 

Wasmachineman

Forumguru
Ja, tuurlijk. Je hebt nog een jaar toch eer deze 1.6 mpi lpg eruit mag!? En nr. 2, wanneer is die geplanned?
Een S2C 1.6 GL gaat wel over de 30k kosten en de O2 1.2.tsi dsg een stukkie minder toch?
Wel altijd leuk om erover te dubben inderdaad!
 

Falcon

Donateur
Ik denk dat het uiteindelijk de eerste 1.2 TSI op gas wordt ;) .. maar laten wij maar niet verder offtopic gaan.

1.6TDI in Superb II zorgt voor 20% bijtelling?
 
Bovenaan Onderaan