Chiptuning 1.2 TDI

reactie op post 120: ik ben erg blij dat je er zo overdenkt roosag en ben erg benieuwd naar je bevindingen/verbruik. welke stand heb je de powerbox gezet (stand 1 of 2)? ik krijg zelf eind november mijn gl en denk erover om hem ook te laten chippen.
 

erik2907

Actief lid
Chiptuning Ja of Nee

(Chip)tuning, wat zegt de wetgever?:

Afdeling 1. Belastbaar feit
 
Artikel 1
1. Onder de naam 'belasting van personenauto’s en motorrijwielen' wordt een belasting geheven met betrekking tot personenauto's, motorrijwielen en bestelauto's.


2. De belasting is verschuldigd ter zake van de registratie van een personenauto, een motorrijwiel of een bestelauto in het krachtens de Wegenverkeerswet 1994 aangehouden register van opgegeven kentekens.


3. Ingeval een geregistreerd ander motorrijtuig dan een personenauto, een motorrijwiel of een bestelauto in een zodanige staat wordt gebracht dat het een personenauto, een motorrijwiel of een bestelauto is, is de belasting verschuldigd ter zake van de registratie als personenauto, als motorrijwiel of als bestelauto dan wel, indien geen nieuw kenteken wordt opgegeven, ter zake van de aanvang van het gebruik als personenauto, motorrijwiel of bestelauto in Nederland van de weg in de zin van de Wegenverkeerswet 1994.


4. Ingeval een motorrijtuig als bedoeld in artikel 9c in een zodanige staat wordt gebracht dat deze niet meer voldoet aan de in dat artikel genoemde voorwaarden, is de belasting verschuldigd ter zake van de aanvang van het gebruik met dit motorrijtuig in gewijzigde staat in Nederland van de weg in de zin van de Wegenverkeerswet 1994. (Dit lid spreekt over de BPM op voertuigen)



5. Ingeval de motor van een personenauto waarvan de belasting is bepaald op grond van de tabel in artikel 9, eerste lid, tijdens de eerste drie jaren na het tijdstip van inschrijving in het register in een zodanige staat is gebracht dat de CO2-uitstoot meer bedraagt dan de CO2-uitstoot waarover de belasting is betaald, is het verschil tussen deze belasting en de belasting die zou zijn verschuldigd bij deze hogere CO2-uitstoot verschuldigd ter zake van de aanvang van het gebruik met deze personenauto in gewijzigde staat in Nederland van de weg in de zin van de Wegenverkeerswet 1994. (Dit lid spreekt over de Houderschapsbelasting op voertuigen)

Artikel 9c
1. In afwijking van artikel 9, eerste en tweede lid, bedraagt de belasting tot 1 januari 2018 nihil voor een motorrijtuig met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer.


2. In afwijking van artikel 9, eerste lid, bedraagt de belasting nihil voor een personenauto met een CO2-uitstoot van niet meer dan 110 gram per kilometer of, in geval van een personenauto die wordt aangedreven door een motor met een compressie-ontsteking dan wel een personenauto waarvan de CO2-uitstoot met aardgas als brandstofsoort is gemeten, een CO2-uitstoot van niet meer dan 95 gram per kilometer.


3. Het bedrag aan belasting, bedoeld in artikel 9, eerste lid, wordt tot 1 juli 2010 verlaagd met € 5 000 respectievelijk € 2 500 voor een personenauto die volgens de vermelding in het kentekenregister behoort tot de energie-efficiëntieklasse A respectievelijk B en die is ingericht en bestemd om uitsluitend te worden aangedreven door een combinatie van een elektromotor en een verbrandingsmotor, mits het piekvermogen van de voor de aandrijving bestemde elektromotor ten minste 15% van het maximum vermogen van de verbrandingsmotor bedraagt.


4. Artikel 9, tiende tot en met twaalfde lid, is van overeenkomstige toepassing.


Conclusie: de wetgever is toch wel heel duidelijk als het gaat om het aanbrengen van wijzigingen in de uitvoering dan wel aan de (het) motor(management).
 

FabiaGL

Actief lid
Het is niet voorniets dat ABT (de toegestane chipper bij VW met behoud van alle fabrieksgaranties) nog geen chiptuning voor de 1.2TDI biedt.
@FredV met alle respect maar dit is echt onzin, als ABT morgen ook maar iets kon aanbieden voor de Bluemotion, Greenline of Ecomotive wat op een tuning lijkt dan deden ze dat direct. ABT kan onmogelijk toegang krijgen tot de nieuwe Delphi computer en dat zal nog een hele tijd gaan duren. Ventura heeft wel op zitten letten en heeft ruim 2 jaar geleden de nieuwe computer al opgekocht bij VW in Ingolstad. ze hebben de computer 2 jaar lang bestudeert en daar een optimalisatie voor ontwikkeld, ze hebben in 2009 als 1 van de eersten de beschikking gekregen over enkele polo's Bluemotion en de door hun ontwikkelde optimalisatie verfijnd tijdens duizenden testkilometers. hierdoor is het mogelijk dat Ventura een monopolie in europa heeft en de concurrentie mijlenver achterloopt.
 

FredV

Banned
FabiaGL;188940 als ABT morgen ook maar iets kon aanbieden voor de Bluemotion zei:
Vreemd, want ABT is de enige die met fabrieksgarantie voor VW mag chippen, en dus toegang heeft! En waarom dan niet voor de GL?
 

FabiaGL

Actief lid
Vreemd, want ABT is de enige die met fabrieksgarantie voor VW mag chippen, en dus toegang heeft! En waarom dan niet voor de GL?
ABT heeft toestemming maar geen toegang tot de computer om toegang te krijgen moeten ze de code opkopen en dat gaat ze een vermogen kosten wat ze moeilijk kunnen terugverdienen. ze proberen de ECU te kraken maar dat is bijna onmogelijk en duurt minimaal 1 jaar.
 

FredV

Banned
ABT heeft toestemming maar geen toegang tot de computer om toegang te krijgen moeten ze de code opkopen en dat gaat ze een vermogen kosten wat ze moeilijk kunnen terugverdienen. ze proberen de ECU te kraken maar dat is bijna onmogelijk en duurt minimaal 1 jaar.
Ventura heeft dus zelf iets ontwikkeld, net als alle andere tuners. En geeft VW volledige garantie?D
 

FabiaGL

Actief lid
Ventura heeft dus zelf iets ontwikkeld, net als alle andere tuners. En geeft VW volledige garantie?D
Ventura geeft in tegenstelling tot ABT geen volledige fabrieksgarantie, maar wel 3 jaar productgarantie. als er een garantieprobleem is en VW kan aannemelijk maken dat dit het gevolg is van de Ventura optimalisatie dan vergoed Ventura tot 3 jaar na aankoop de volledige reparatie maar bijvoorbeeld geen vervangend vervoer. voor de overige garantieclaims blijft Skoda verantwoordelijk tot 2 jaar na aankoop van de auto.
 

FabiaGL

Actief lid
Weet je dit zeker?
Mij is altijd beweerd door VW dat de totale garantie vervalt, evenals de mobiliteitsgarantie.
als er bijvoorbeeld een raammechanisme kapot gaat, wie is daar verantwoordelijk voor VW of Ventura? wat betreft de mobiliteitsgarantie zou het weleens kunnen zijn dat dit vervalt(weet ik niet zeker!)
 

FredV

Banned
als er bijvoorbeeld een raammechanisme kapot gaat, wie is daar verantwoordelijk voor
Dit staat in de garantievoorwaarden van Skoda:
Aanspraak op garantie is tevens uitgesloten indien de oorzaak van het defect
het gevolg is van:
• Onderhouds- en reparatie-werkzaamheden die niet bij een offciele
Škodavestiging zijn uitgevoerd.
• Verwaarlozing en/of gebrekkig onderhoud.
• H et niet volgens de fabrieksvoorschriften onderhouden van de auto
(zie hiervoor uw voertuigdocumentatie)
• Oneigenlijk gebruik of overbelasting
• H et deelnemen aan autosportevenementen, bijv. rally’s en races
• H et gebruik van niet originele Škoda onderdelen
Veranderingen aan de auto die zonder toestemming van de fabrikant zijn
uitgevoerd.
• Invloeden van buitenaf​
• N ormale slijtage.

Hier staat niet, veranderingen aan HET ONDERDEEL
 

FabiaGL

Actief lid
Dit staat in de garantievoorwaarden van Skoda:
Aanspraak op garantie is tevens uitgesloten indien de oorzaak van het defect
het gevolg is van:
Veranderingen aan de auto die zonder toestemming van de fabrikant zijn
uitgevoerd.

Hier staat niet, veranderingen aan HET ONDERDEEL
zo letterlijk word het in de praktijk niet genomen, dan zou je ook geen garantie meer hebben als je een parrot carkit door een ander bedrijf laat inbouwen.
 

peperskoda

Forumguru
Wat het chippen van de GL het volgende. Volgens een techneut van Pon die ik heb gesproken kan de dealer bij het uitlezen van motorgegevens een grafiek oproepen met de door de motor geleverde prestaties. Vallen deze prestaties binnen de door de fabriek aangegeven toleranties(4-5%) is er geen probleem met je garantie. Laat de grafiek zien dat er veel meer vermogen af is gegeven dan op een normale wijze mogelijk is zal de fabriek lastig gaan doen over garantieclaims die betrekking hebben op de motor. Om een voorbeeld te geven: Stel dat je distributieketting knapt binnen de garantietermijn en de fabriek leest het motormanagement uit en ziet daar dat je veel meer vermogen hebt gehaald uit je motor dan mogelijk is zonder aan het motormanagement te knoeien zul je echt een probleem hebben. Mocht je het dus toch overwegen doe dan verstandig en zet duidelijk op papier welke garantieafspraken die leverancier van je tuning voor zijn rekening neemt zodat je niet voor negatieve financiële verrassingen komt te staan.
 

VEEJAY

Forumguru
Ken aardig wat mensen met geplofte motoren of turboos, er is nog nooit een controle geweest door Pon schadeexperts (of leasemaatschappij) op de ECU waarden.

Bij een auto die nog kan rijden kun je het makkelijk uitlezen, maar als de auto niet meer rijdbaar is wordt het al meer werk om de software te decrypten lijkt me.
 

FabiaGL

Actief lid
Wat het chippen van de GL het volgende. Volgens een techneut van Pon die ik heb gesproken kan de dealer bij het uitlezen van motorgegevens een grafiek oproepen met de door de motor geleverde prestaties. Vallen deze prestaties binnen de door de fabriek aangegeven toleranties(4-5%) is er geen probleem met je garantie. Laat de grafiek zien dat er veel meer vermogen af is gegeven dan op een normale wijze mogelijk is zal de fabriek lastig gaan doen over garantieclaims die betrekking hebben op de motor. Om een voorbeeld te geven: Stel dat je distributieketting knapt binnen de garantietermijn en de fabriek leest het motormanagement uit en ziet daar dat je veel meer vermogen hebt gehaald uit je motor dan mogelijk is zonder aan het motormanagement te knoeien zul je echt een probleem hebben.quote]


1. dit is dus weer een bevestiging dat niet de hele garantie maar alleen de motorgarantie kan komen te vervallen.
2. Ventura verhoogt de maximale prestatie niet enorm, maar maakt de prestatie optimaal en brengt de prestaties van de motor in een lager toerental beschikbaar waardoor je auto binnen de fabriekstoleranties blijft maar toch aanmerkelijk soepeler rijd.
 
reactie voor an neuman, ik kan je geen prive bericht sturen. dat heb je uitgezet:

De box staat in de fabrieksstand, dus de middelste.
Het rijdt goed, maar mijn verbruik is momenteel erg hoog. 5.6 l/100 km en dat is echt veel te hoog.
Daar heb ik ook contact over gehad met Ventura en hebben daar heel serieus op gereageerd.
Ze willen het graag onderzoeken want ze hebben tot nu toe geen negatieve ervaringen.
Voor mij is het vanaf Rotterdam veel te ver naar Assen dus ik heb met ze afgesproken dat ik het nog een tank in de gaten hou, de teller staan nu op 700 kilometer totaal gereden.
Ik heb dus net 1 keer getankt.

Als het verbruik niet zakt tot minimaal 4.8 l/100 km zal ik het kastje eruit halen en kijken wat het verbruik dan is.
Zakt het dan nog niet, dan ga ik met de auto terug naar de Dealer.
Zakt het wel.. Tsja.. dan is het niet goed hè?
we wachten af
 

Noord26

Forumguru
Je moet inderdaad wel kunnen vergelijken bij gelijkwaardig rijgedrag over een langere tijd met en zonder Ventura.

Overigens wilden ze pertinent bij Ventura geen auto's behandelen die niet 'in' waren gereden. Dus minimaal 1500km hadden gedraaid.
 

FredV

Banned
Suc6, ben benieuwd wat de oorzaak is.
In ieder geval , en die ervaring heb ik ook, is dat ventura snel en netjes reageert.

Ben ook blij met de reactie van FabiaGL mbt de garantie!
 

GJS

Senior Member
Ventura geeft in tegenstelling tot ABT geen volledige fabrieksgarantie, maar wel 3 jaar productgarantie. als er een garantieprobleem is en VW kan aannemelijk maken dat dit het gevolg is van de Ventura optimalisatie dan vergoed Ventura tot 3 jaar na aankoop de volledige reparatie maar bijvoorbeeld geen vervangend vervoer.

Staat dat in de garantievoorwaarden die je hebt gekregen want op hun website staat iets heel anders:
8.1 BM-Development is nimmer verplicht tot vergoeding van middelijke of onmiddelijk geleden schade,in welke vorm dan ook,veroorzaakt door gebruik van door BM-Development geleverde producten en/of zaken,tenzij voornoemde schade is ontstaan door opzet of grove schuld van BM-Development.

En als je bij productgarantie kijkt staat er dit:
7 Optie : Motor aandrijflijn transmissie garantie > dit zit niet in de product garantie !

Volgens bovenstaande tekst geven ze dus helemaal geen garantie op door hun produkt veroorzaakte schade aan de motor.
 
Bovenaan Onderaan