Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

Okee, ga ik hier verder. ik wil graag in het hidden menu komen en volg de aanwijzingen op met het 15 seconden drukken op de setup knop zonder de sleutel in het contact etetera. ik kom echte niet verder dan de radio setup, ook niet als ik de knop langer ingedrukt houd. Wat doe ik verkeerd?
 
De columbus is DVD vrijgeschakeld, moet deze dan ook softwarematig zijn vrijgeschakeld om in dat setup menu te komen?
 

coolrunnings

Actief lid
De laatste tijd heeft mijn Columbus bij tijd en wijle wat moeite om zijn locatie te bepalen.
Hij zit er regelmatig tientallen kilometers naast.
Als ik dan mijn positie opvraag, dan zie ik dat hij 0 satellieten kan vinden.
Op andere momenten (heel weinig) kan hij er wel weer een aantal vinden - hooguit een stuk of 6, maar voldoende om te navigeren.
Dealer gebeld, die gaf het advies om de DVD er nog eens in te stoppen om de kaarten opnieuw te laden, maar dat bracht niet het gewenste resultaat.
Volgende stap zou zijn om de firmware van de Columbus er opnieuw op te zetten en als dat ook niet helpt zou hij vervangen moeten worden.
Voor een apparaat wat 7 maanden jong is en ook nog eens flink aan de prijs is, vind ik eigenlijk dat dit niet kan.

Zijn er meer mensen die dit soort problemen hebben meegemaakt ???? En zo ja, hoe is dit opgelost ???
 

Skody

Actief lid
Ik ontdekte recent dat wanneer ik middels de Columbus navigatie rij, dat wanneer ik bijvoorbeeld bij een kruising kom c.q. al op de kruising rij, dat het beeld op de Columbus een tiental meters achterloopt t.o.v. van mijn positie. Dus, ik ben al op de kruising, Columbus geeft aan dat ik bijvoorbeeld nog een 10-20 meter er voor zit (ondanks bijvoorbeeld 8-9 satellieten met 3-D fix, dus de meting moet goed zijn). Heeft me al een enkel keertje een verkeerde afrit opgeleverd bij onoverzichtelijke kruisingen. Iemand die dit bekend voorkomt ? Komt dit doordat het systeem berekentijd nodig heeft of zou het een kwestie zijn van opnieuw laten instellen. Hoor t graag.
 

Ronnie

Forumguru
De laatste tijd heeft mijn Columbus bij tijd en wijle wat moeite om zijn locatie te bepalen.
Hij zit er regelmatig tientallen kilometers naast.
Als ik dan mijn positie opvraag, dan zie ik dat hij 0 satellieten kan vinden.
Waarschijnlijk is vocht de oorzaak; Op een Duits navigatieforum kom ik regelmatig dit probleem tegen en voor 99% is dan vocht in de antennevoet de oorzaak. Dit is een veel voorkomende VAG kwaal.
Het vocht is erin geslopen en laat zich ook niet meer verwijderen (heeft men ook al een paar keer geprobeert) De enige oplossing is een nieuwe triplex antenne plaatsen.
 

Ronnie

Forumguru
Ik ontdekte recent dat wanneer ik middels de Columbus navigatie rij, dat wanneer ik bijvoorbeeld bij een kruising kom c.q. al op de kruising rij, dat het beeld op de Columbus een tiental meters achterloopt t.o.v. van mijn positie. Dus, ik ben al op de kruising, Columbus geeft aan dat ik bijvoorbeeld nog een 10-20 meter er voor zit (ondanks bijvoorbeeld 8-9 satellieten met 3-D fix, dus de meting moet goed zijn). Heeft me al een enkel keertje een verkeerde afrit opgeleverd bij onoverzichtelijke kruisingen. Iemand die dit bekend voorkomt ? Komt dit doordat het systeem berekentijd nodig heeft of zou het een kwestie zijn van opnieuw laten instellen. Hoor t graag.
Heb je een andere wiel(banden)maat gemonteerd?
De Columbus rekent met GPS en Gala(snelheidssignaal), dus een afwijkend Gala signaal geeft een onjuiste navigatie......
Opnieuw calibreren misschien?
 

WillemJan

Forumguru
De columbus is DVD vrijgeschakeld, moet deze dan ook softwarematig zijn vrijgeschakeld om in dat setup menu te komen?
Dat klopt, met behulp van VAG-COM moet er een aanpassing plaats vinden. Of je moet de aanpassing direct op de ISO doen, net zoals het omdraaien van de 2 bestanden.

Op de pagina waarvan ik de link eerder had doorgegeven, staat dat denk ik wel vermeld.

Veel succes... Willem-Jan
 
Ok, ik heb nu vier bestanden gedownload van my-gti.com en nu moet ik die dus aanpassen voor de stuurwielbediening. Moet ik deze bestanden dan alle vier aanpassen? Als ik dat gedaan heb en ik wil ze naar CD branden zegt Winrar dat het allemaal dezelfde bestanden zijn. Hoe dien je daarmee om te gaan? Ik heb geen zin in een storing doordat ik hier al de fout inga..
Dank je wel alvast!
 

WillemJan

Forumguru
Ok, ik heb nu vier bestanden gedownload van my-gti.com en nu moet ik die dus aanpassen voor de stuurwielbediening. (...)

Hoi,

Deze 4 bestanden (rar bestanden) bij elkaar zetten. Als je op de eerste klikt, dan worden ze alle 4 uitgepakt, en krijg je een ISO bestand. Dat ISO bestand moet je dan weer openen en de bestanden wisselen. Het is gemakkelijk!

Met vriendelijke groeten,
Willem-Jan
 
Aha, sjonge, dan is het zo moeilijk niet en heb ik dus vier keer dezelfde disc gemaakt inmiddels :)... Iemand nog een gemodificeerde FW update nodig? haha.. Trouwens ik blijk al deze FW op mijn columbus te hebben staan, echter hebben ze toentertijd de bestanden niet omgewisseld ivm stuurwielbediening. Nu heb ik dus dezelfde versie die ik wil installeren maar dan wel met de bestanden omgewisseld. KAn dit? En ik raakte toch niets kwijt (als softwarematige DVD vrijschakeling en nav maps)...
 

Skody

Actief lid
Heb je een andere wiel(banden)maat gemonteerd?
De Columbus rekent met GPS en Gala(snelheidssignaal), dus een afwijkend Gala signaal geeft een onjuiste navigatie......
Opnieuw calibreren misschien?

Ik heb er 17 inch Trifids onder liggen. Origineel lagen er de Venus velgen onder maar die zijn door de dealer omgezet. Deze zijn echter ook 17 inch dus volgens mij kan het hier niet echt aan liggen. Is dat calibreren ingewikkeld ? Zeker langs de dealert hiervoor of niet?
 
@#%@!@#@! Heb ik eindelijk de bestanden met Nero Burning ROM (nadat ik ze veranderd heb met ultra ISO, zioals beschreven) gebrand. Stop ik de CD in de columbus, zegt deze alleen maar dat ie de CD/DVD NIET kan lezen! Check CD/DVD. Sjonge jonge wat moet ik hier nu weer mee !? Iemand die dit probleem kent??
 

WillemJan

Forumguru
(...)Stop ik de CD in de columbus, zegt deze alleen maar dat ie de CD/DVD NIET kan lezen! Check CD/DVD. (...)
Het heeft te maken met het type DVD dat je hebt gebruikt. Vermoedelijk moet je DVD+R of DVD-RW gebruiken. Anyway: precies het omgekeerde van wat je nu gebruikt hebt.
Succes.... Willem-Jan
 
Niet onnodig quoten aub

Kijk en nu werkt de update in de speler! Dank je wel voor de tip! (staat nu op DVD+R. Na het installeren blijkt echter dat de stuurwielbediening nog steeds niet werkt! frustrerend! Het setup menu kan ik nu wel volledig in...
Iemand een idee wat ik verkeerd heb gedaan m.b.t. de bestanden pqtable en sktable omzetten?
Raar....
 

WillemJan

Forumguru
(...)
Iemand een idee wat ik verkeerd heb gedaan m.b.t. de bestanden pqtable en sktable omzetten?
Raar....

Hoi,

Weet je zeker dat de hele installatie heeft plaats gevonden? Nadat de setup is opgestart, sleutel uit het contact en de installatie gaat door. Ondertussen niet met de auto rijden!

Check ook op de DVD of de bestanden (verwisseld) nu goed staan.

Succes... Willem-Jan
 
Dag Willemjan,

ik heb de sleutel tijdens de installatie in het geheel niet in het contact gehad, uiteindelijk gooit columbus de anstallatie DVD er zelf uit. Moet hij dan ook nog verder? Ik heb de auto gewoon afgesloten tijdens de installatie. Na de installatie duurde het een minuutje voordat hij opstarte. Ik zal anders nogmaals de table bestandjes omwisselen? Wellicht dat ik daar wat verkeerd heb gedaan...
 

WillemJan

Forumguru
@MichielV: Dat klinkt zo op zich goed. Check inderdaad (met behulp van de originele ISO) of het omwisselen van de bestanden goed is gegaan. Daar zit hem dan toch het probleem.

Heel veel succes!

Groetjes... Willem-Jan
 
Ja, ga ik doen alleen, hoe check ik dat? De bestanden zijn allebei even groot.. Trouwens als ik naar de Firmware 2720 / 2728 wil gelden dan dezelfde voorschriften m.b.t. het omwisslen van bestanden?
 
Bovenaan Onderaan