Megane Estate 1.6 (bouwjaar 2010) en 2.0 dci

sitechris

Donateur
Vandaag mijn BMW voor een beurtje weggebracht bij BMW dealer. Tot mijn verbazing was de vervangende auto een Megane Estate 1.6 16v ;). Paar maanden geleden ook al eens in de 2.0 dci (160 pk) gereden.

Tijd voor plussen/minnen
+ 2.0 dci zeer fijne motor. Stil, snel en veel trekkracht.
+ comfortabel onderstel zonder week te zijn. Goede rechtuitstabiliteit.
+ Best ruim, alhoewel de Octi nog ruimer is.
+ Zeer nuttige navigatie (Tom Tom geintegreerd) voor slechts 500 euro
+ Besturing inmiddels op VAG niveau. Niet top, maar veel beter dan vorige Megane/Clio/Laguna. Vandaar het plusje
+ Best wel scherpe prijs.
+ 3 jaar garantie en in de statistieken scoren nieuwe Renaults weer goed (om opmerkingen voor te zijn).
+ Prettige bediening van navi, airco en andere elementen.
+ Veilige auto (altijd goede resultaten in botsproeven)

- 2.0 dci motor niet zuinig
- 1.6 16v (110 pk) motor te tam en niet zuinig ondanks 6 bak. Opmerkelijk, bij 130 km/h draait de auto in 6e versnelling al bijna 4000 toeren. Auto is daarmee op de snelweg ook nog eens te rumoerig. Dan doe je toch wat fout als fabrikant.
- Voorstoelen hebben veel te kleine zitting. Echt een showstopper voor mij.
- Die achterlichten lijken wel erop geplakt. Wat lelijk!
- Interieur is niet slecht qua materiaalgebruik, maar haalt net niet VW/Skoda niveau.
- Wie vertelt Renault dat 1 keer licht aantikken van de richtingaanwijzer gewoon 3 keer knipperen moet zijn zoals ieder ander merk inmiddels wel heeft bedacht?
- Huurauto vandaag had vreemde uitrusting. Wel xenon en navi, maar geen leren stuur.

Conclusie: ik verkies mijn Octavia toch echt boven de Megane. Met name de 1.6 motor is geen toppertje, de diesel is al stuk beter. Echt jammer van de stoelen! Want verder is het best een fijne auto.

E

Ex-lid 2926

Heb voordat de Octavia in beeld kwam ook eens een bezoek gebracht aan de Renault dealer. Wilde eens kijken of een Dacia Logan MCV met LPG ook wat zou zijn voor mij. Bij binnenkomst in de showroom werd mijn aandacht getrokken door een een prachtige rode Megane 1.6 16V van het nieuwste model in een luxe uitvoering met groot glazen schuifdak. Was een jaartje oud. Vond het een prachtige auto. Vooral het interieur sprak mij erg aan. Niet meer naar de Dacia omgekeken. Thuisgekomen maar eens even de reviews en testen van Autoweek gelezen. Toen kwam ik tot de conclusie dat een 1.6 benzine niet de juiste keuze zou zijn bij deze auto. Tot voor kort liep ik met een boog om de Renaults heen, vooral vanwege de catastrofale betrouwbaarheid van de Laguna II en Megane II. Nu is dit merk volgens mij op de goede weg. Moet er wel bij zeggen dat ik de Clio altijd één van de aantrekkelijkste auto's heb gevonden in het B segment. De Clio RS of de cupuitvoering is helemaal een hebbeding.
Kort geleden stond in Autovisie een reportage over een rit door een besneeuwd Belgie en Frankrijk met een witte Megane Coupe RS. Echt een stoere auto. Op de IAA in Frankfurt deze geweldige bolide in het geel bewonderd.
Mijn Skodadealer (Broekhuis Hoogeveen) heeft in dezelfde vestiging ook nog een Volvo en Ford dealerschap. Als mijn Octavia een onderhoudsbeurt nodig heeft en ik een leenauto mee kan krijgen, dan zou ik het geen straf vinden om een dagje Volvo te mogen rijden.

hemi24

Forumguru
Tip: vestiging in Emmen zet meestal wel Volvo's in als leenauto.

C30/S40 blijft een fijne auto, maar qua prijs/kwaliteit blijft ik het wel een hele dure Focus vinden...
Qua benzinemotoren heeft is de 1.8 mij tot dusverre nog het beste bevallen; 2.0 en 2.4 brullen en hard, maar komen ondanks hoog verbruik niet echt uit de verf.

Laatste keer dat ik een 2.0 benzine mee had en dacht redelijk snel op te trekken, bleef er een O2 op de bumper hangen. Toen deze voorbij kwam bleek het ook nog eens een 1.9TDI te zijn!!!

kcj

Actief lid
Sorry hoor Sitechris, maar jij kan bij Autoweek en dergelijke gaan werken.

-Die achterlichten lijken wel erop geplakt. Wat lelijk!
- Interieur is niet slecht qua materiaalgebruik, maar haalt net niet VW/Skoda niveau.
- Wie vertelt Renault dat 1 keer licht aantikken van de richtingaanwijzer gewoon 3 keer knipperen moet zijn zoals ieder ander merk inmiddels wel heeft bedacht?
- Huurauto vandaag had vreemde uitrusting. Wel xenon en navi, maar geen leren stuur.
Dat zijn persoonlijke voorkeuren en smaken.

Geef mij maar een knipperlicht dat maar 1x knippert (zoals in mijn Y van '97). Ik zit altijd te knoeien met dat van de Roomster (ben zo'n 'bedankt-knipperlicht-links-rechts' gebruiker als ik met de caravan een sein krijg van de vrachtwagen die ik net heb ingehaald).

Onlangs heeft mijn vrouw voor 1 WE een Scenic Megane (ik dacht altijd dat het 2 verschillende auto's waren :confused: ) meegekregen van het werk. Het interieur mag er echt wel wezen.
Als ik het vergelijk met de 'schuurpapieren' stof die hier en daar in de Roomster is gebruikt... (o.a. armleuning in het portier, zetelstof is ook niet dè top)
Mijn maatstaf voor interieur is Alcantara in o.a. mijn Y, dan ben je niet snel tevreden.
Maar om nu VAG als maatstaf te gebruiken... dat is typisch (duitse) autoboekjes.

Dat een auto met xenon en navigatie is uitgerust, maar geen leder stuurwiel : :confused: . Lijkt me niet onoverkomenlijk ? Een leder stuurwiel en stoffen zetels : dat is "willen maar niet kunnen". Zeker als de handrem en versnellingspook een plastic afwerking hebben...

De rest heb ik niet 'gequote' omdat ze objectiever zijn en /of je eigen rijervaring / metingen / bestaande statistieken zijn.
En kan ik akkoord mee gaan.

Koen

sitechris

Donateur
Natuurlijk is het subjectief, ik ben tenslotte ook geen journalist en wil/kan dat ook niet worden ;). Reden dat ik deze korte impressies hier drop is dat ik dit soort berichten zelf altijd leuk om te lezen vind en dat het wellicht handig is om iemands ervaring/mening te lezen als je zelf gaat shoppen voor een auto en de Megane op je lijstje staat. Wellicht heeft iemand er wat aan.

LenK

Forumguru
Mooi interieur bij de Megane. Zit tenminste wat "schwung" in. Niet van dat recht-toe-recht-aan als bij VW-Skoda.

Mark

Banned
Met name de 1.6 motor is geen toppertje, de diesel is al stuk beter.

De 1.6 16V 110pk (5 bak) zit ook in mijn Dacia, ik vind het juist een dijk van een moter. Loopt lekker op gas en trekt zonder problemen een caravan van 1 ton.

LenK

Forumguru
Is die auto niet een stuk lichter dan de Megane?
En de versnellingsbak doet ook ontzettend veel.
Hij zal wel net als die Megane veel toeren draaien. Dan trekt ie daardoor ook vast beter.

kcj

Actief lid
Ja, Chris, ik vind het ook goed dat je (regelmatig zelfs !) een impressie neerpent over andere auto's.

En ik heb dat, wat objectief / meetbaar is, niet gequote.
Dat is zelfs het grootste deel van je impressies.
Ik heb dat niet gequote, enerzijds omdat het correct of meetbaar is en anderzijds...tja...quote-verbetering in het blauw of rood...:ahum::regels::blush:

En eerlijk gezegd : ik krijg de kriebels dat een Golf "dé referentie" is voor veel autojournalisten.
Vanuit dat oogpunt is mijn 'reaktie' misschien meer verklaarbaar.

Koen

cvegreen

Forumguru
Het is weer eens mooi leesvoer . Ik ben altijd wel te vinden voor die impressies . De impressies van sitechris lees ik graag . Leuk dat hij zo vaak een andere wagen kan rijden , zo weet je wat er in autoland gebeurt . Daar kunnen wij gewoon van mee profiteren dat al die impressies hier uit eigen hand te lezen zijn . Die journalisten praat vind ik soms maar niets .

sitechris

Donateur
De 1.6 16V 110pk (5 bak) zit ook in mijn Dacia, ik vind het juist een dijk van een moter. Loopt lekker op gas en trekt zonder problemen een caravan van 1 ton.

Ik ken de motor goed. Ik heb zelf een Clio gereden, ook met 1.6 16v motor. Fijn motortje toen. Pittig, vrij veel trekkracht. In 2005/2006 kwam de nieuwe Clio op de markt en heeft mijn moeder ook een 1.6 16v gekocht. En dat is een futloze auto. Nu is die auto zwaarder, maar ik denk ook dat ze de motor wat anders hebben afgestemd ivm milieueisen oid. Deze Megane was ook echt niet vooruit te branden. Altijd voor de 1.4 TCE gaan dus, die heeft veel meer trekkracht.

Darkside

Forumguru
Ik heb de megane Touring heel lang op mijn shortlist gehad als opvolger van mijn huidige auto. Alles zag er goed uit op papier. En nog redelijk in de lease. Leuke opties. Panoramisch dak, lederen bekleding die electrisch is te verstellen, xenon, navi alles is aangevinkt.
Dan de proefrit in een 90pk diesel (de 110 zal te duur worden waarschijnlijk).
En dan blijkt dat ik de stoelen niet erg lekker vind. De bediening van de cruisecontrol, die aan beide kanten van het stuur zit, onhandig is. En dat de al gehele indruk mij niet wist te imponeren. Hoewel ik het goed vind dat er nu standaard Navi geleverd word is het scherm wat klein en mist de scherpte en hoge resolutie die je ergens anders wel krijgt. De bediening, a la mmi, werkt wel weer lekker.
Maar na ruim een uur rijden had ik niet het, ik ga die thuis meteen bestellen via de LM, gevoel.
Opzich best jammer. Want ik vind hem zeker mooi, van buiten en binnen, kwa design.

Wasmachineman

Forumguru
Dus wat blijft er over om te bestellen, Darkside?
Voor en zijkant zijn zeker mooi, achter vind ik de Megane niet mooi met die achterlichtunits. Wel een grote koffer, groter dan de Laguna! Maar de kofferbak is nog altijd kleiner dan de O2.

Darkside

Forumguru
Ik heb besloten om een 1.2 TSI Business Elegance te bestellen. Zit nog in twijfel met of zonder DSG. Scheelt toch een paar tientjes per maand. Maar rijdt wel lekker.
Zal binnen 2 weken de knoop doorhakken en dan de order plaatsen bij de LM.

De testrit in de skoda 'klikte' gewoon. Nette auto. Mooie uitrusting. En ruim!

Darkside

Forumguru
Jij praat wel erg makkelijk over andermans portomonaie :).
Zal je mijn rekening nummer geven, mag jij het verschil er bij leggen.

Ja ik weet het.... Het rijdt echt super en ontspannen.

Wasmachineman

Forumguru
Hoi Darkside, ik weet precies hoe je je voelt. Ik heb hetzelfde ook. Mijn bijtelling vloog ook omhoog met al opties die ik krijg straks. Als je echt wil besparen dan blijft de Greenline over toch? He maakt het leven wel leuker in elk geval zo'n dsg. Succes met beslissen.

Darkside

Forumguru
als ik echt wil besparen was er wel een fabia gekomen. Maar wil wel de ruimte en de opties maar niet de kosten...
Een echte hollander voor een duppie op de eerste rijd :)
Het komt voornamelijk dat ik op zoek was naar een auto die goedkoper was dan wat ik nu heb. Met DSG komt ie net zo duur. En zonder dus goedkoper.

Bovenaan Onderaan