Proefrit Octavia Combi 1.2 TSI

rweersch

Actief lid
Gisteren heb ik een proefrit gemaakt in de Octavia Combi 1.2 TSI. Op papier klinkt die motor best goed, dus ik wilde weten of dat in de praktijk ook zou bevallen. Daar kan ik kort over zijn: prima! De motor is absoluut sloom onder de 1200 toeren, maar daarboven is de trekkracht (relatief gezien) fenomenaal en duidelijk beter dan de 1.6 in mijn huidige Focus Wagon. Inhalen op de autosnelweg is een kwestie van eventjes terugschakelen van de 6 naar de 5 (of zelfs 4) en je krijgt gewoon een duw in de rug als je het gas intrapt. Ondanks de bescheiden 105 pk weet deze motor mij toch te overtuigen door de 175 Nm die al rond de 1700-1800 rpm beschikbaar zijn. De wegligging is prima, maar duidelijk minder strak dan de Focus. De vering is wel lekker hard. Helaas bieden de stoelen vrijwel geen zijdelingse steun.

Volgende week mag ik waarschijnlijk weer een nieuwe auto bestellen, en deze Skoda is de grootste kanshebber, maar dan in de Ambiente Business Line uitvoering. Afgezien van een trekhaak, zit daar eigenlijk alles op wat ik nodig heb. Maar ik heb wel een nadeel ontdekt: ik wil 'm in zwart, met een beige interieur en dat laatste blijkt voorbehouden te zijn aan de luxere uitvoeringen. Volgens de dealer kan dit niet op een Ambition geleverd worden. Heeft iemand toch al eens geprobeerd of dit alsnog mogelijk is? Ik vind het een beetje onzin om 50 euro per maand netto extra uit te geven voor een andere kleur interieur (en talloze snufjes die ik toch niet wil).

[edit] oeps, verkeerde subforum. Wellicht kan iemand van de crew 'm eventjes verplaatsen?

Ik heb ook een Octavia combi II ambition businessline 1.2tsi besteld.
Was ook erg verbaasd over het vermogen wat deze 1.2tsi er toch in heeft zitten in verhouding met zijn cc inhoud. Een turbo doet dus een hoop word weer bewezen.
Ik hoop dat ik hem morgen op kan halen want vandaag was het kenteken nog niet binnen misschien morgen met de post.

Kan bijna niet wachten om hem uit te proberen.

Gr Andre

Levertijd was om precies te zijn een week. Vorige week vrijdagmiddag besteld en zatermorgen rijden. Dat kwam omdat ik een uitvoering besteld heb zoals er een op voorraad stond bij de importeur. Als ik een nieuwe auto bestel wil ik er geen maanden op wachten. Dus kijk ik eerst altijd wat ik hebben wil en dan ga ik vragen wat er bij de importeur op voorraad staat. Meestal kun je dan ook wel leuke kortingen krijgen en je kan snel rijden.

Gr Andre

[moderatorbreak]Niet onnodig quoten![/moderatorbreak]

Ja precies, dan zit jij alleen nog met het probleem dat je natuurlijk het beige interieur wil.
Nu hebben ze deze maand wel een aanbieding van leren bekleding wat ook later ingebouwd kan worden in alle kleuren. Moet wel wat kosten maar dan heb je ook wat natuurlijk. Dan kun je wel snel rijden.

Gr Andre

Wasmachineman

Forumguru
:ot:Hoi Andre, ik zie prijzen rond de 1750 euro voor leer inbouw ! Klopt dit met jouw prijs ? Zelf wil ik leer met alcantara gecombineerd, kost rond de 2000 euro, ter info.

rweersch

Actief lid
Nee, een lederen interieur wil ik niet. Ik vrees dat beige geen optie is: op de Ambiente is alleen Onyx of Gray Variety te krijgen. Daar zal ik helaas genoegen mee moeten nemen.

rweersch

Actief lid
Gisteren bij Skoda Primair in Sittard geweest om een eerste offerte te laten maken. Het viel me op dat je bij een leaseauto erg weinig "gratis" extra's krijgt losgepeuterd. Eigenlijk niks, alleen de kaarten voor de navi, volgens mij eigenlijk een illegale kopie van disc op SD.

Gieliovd

Forumguru
:ot:Hoi Andre, ik zie prijzen rond de 1750 euro voor leer inbouw ! Klopt dit met jouw prijs ? Zelf wil ik leer met alcantara gecombineerd, kost rond de 2000 euro, ter info.
Moet je even contact opnemen met JC en vragen naar zijn ervaring over naderhand in te bouwen leder!

Wasmachineman

Forumguru
Okay, dat is zo. Heb je ook nog keus in hoe de stiksels etc lopen geloof ik !
:ot: Ik wel veel te ver off topic ! :ahum:...excuses Rweersch !

rweersch

Actief lid
Maakt niks uit ;)

Gisteren ben ik nog bij Rotor in Heerlen geweest: ook slechts 100 euro korting op de accessoires. Ik snap niet hoe weinig je nog los krijgt tegenwoordig, notabene op de aanschaf van een nieuwe auto zonder inruil! Laatst hoorde ik dat het vrij slecht ging met de autoverkoop in NL, maar als ik zie hoe weinig moeite ze doen om je een auto te verkopen, gaat het wat volgens mij nog steeds erg goed...

Inmiddels ben ik serieus aan het overwegen om een Kia Cee'd Sporty Wagon te gaan proefrijden, want bij Skoda kom ik inmiddels door de opties (achterspeakers, 16" LM, afneembare trekhaak, en een paar kaarten voor de navi) over het [zelf opgelegde] maandbudget heen. Zo prijst Skoda zich alsnog uit de wedstrijd. Bij Kia krijg ik een vergelijkbaar uitgeruste auto (met een zwakkere motor) voor netto 80 euro per maand minder.

rweersch

Actief lid
Gistermiddag na het werk nog even snel bij Kia binnen gelopen. Wat een verschil met Skoda! Meteen een verkoper, super vriendelijk, zonder de afstandelijkheid en gebrek aan meewerken (of iets wat die indruk geeft) van de Skoda-verkopers. Ik kon direct een offerte krijgen, over korting (via accessoires zoals trekhaak) werd niet moeilijk gedaan, en ik kon meteen een testrit maken (ik had helaas geen tijd), zonder drie weken te moeten wachten. Dus die ga ik vandaag alsnog maken.

corsaar

Senior Member
Van arrogantie overlopende verkopers heb je overal, er lopen vele voddebalen rond maar nogmaals het is een individu. Waarom koop je een een auto om het type merk of om de verkoper. De verkoper moet volgens mij ondergeschikt zijn. Zo heb ik minder fraaie ervaringen met Kia afgezien van de kwaliteit. Om over de verkopers van Opel maar te zwijgen. Ik heb vijf keer een opel gekocht, en jawel door een vervelende verkoper maar eens elders gaan shoppen. Maar uiteindelijk kies ik toch voor het produkt, Skoda dus, ik heb eens geroepen voor mij nooit een Skoda.
Het kan verkeren.

higgy

Forumguru
Vandaag even binnengewandeld bij Verdaat (Eindhoven). Ik verbaasde me over wat een leuk aangeklede O2 nog maar kost: een 1.2 TSI Combi Elegance Business Line, 26.400,- en ter plekke ging er ongevraagd al 800,- af. Wow, 25.600 en 20% bijtelling! Ik weet nog dat mijn 1.6 MPi hard richting 30K ging...
Als ik weer een leasebak kan uitzoeken, weet ik het wel...

rweersch

Actief lid
Inderdaad. Korting op de auto heb je niet veel aan, bij een leaseauto. Je moet korting krijgen op accessoires die de dealer zelf levert of monteert.

rweersch

Actief lid
O ja, wat betreft de testrit met de Kia Cee'd Sporty Wagon Seven Business: dat viel niet eens tegen. De auto is straf geveerd (stuitert bijna), stevige stoelen, die in het begin niet lekker aanvoelen, maar toch goed blijken te zitten, en eigenlijk best een goed weggedrag. Nadeel is de erg "elastische" besturing: ze reageert direct, maar de relatie tussen het draaien en de daadwerkelijke draaiing van de wielen is niet lineair: bij de eerste paar graden draaien aan het stuur, lijkt het alsof de wielen al een groot gedeelte van de maximale draaiing gedaan hebben. Het 1.4 CVVT blok komt ook tekort en presteert duidelijk minder dan mijn huidige 1.6 in de Focus. De uitrusting is compleet, doet echter erg plastic aan. Het navigatiesysteem voldoet, maar kan niet tippen aan TomTom op mijn PDA.

Het grote voordeel: deze auto kost bijna niks. In mijn geval netto 150 euro per maand, met onze leaseregeling). Da's 50 euro goedkoper dan Skoda. Daarvoor krijg je dus een grote stationcar, met een goede wegligging, maar die absoluut geen rijders-auto is. Kan ik daar 4 jaar mee leven? Dat weet ik nog niet, maar die 50 euro per maand maakt veel goed.

Bovenaan Onderaan