Proefrit Octavia Combi 1.2 TSI

rweersch

Actief lid
't Is natuurlijk een subjectief oordeel, maar ik vind de Octavia lekkerder sturen en veel beter op de weg liggen. Ook is de motor een stuk gretiger. Ok, de wegligging kan niet tippen aan een Focus, maar dat is ook een feature waar die bekend om staat. Ik heb o.a. de nodige Golf TDI's versleten, en dat was een auto waar ik gemakkelijk 800-1200 km in kon rijden met minimale pauzes. Idem in de Focus: een beetje stug geveerd, maar je komt fit aan. In een Octavia verwacht ik hetzelfde. In een Renault en Peugeot, om maar eens wat voorbeelden te noemen, moet ik na een uur rijden pauzeren omdat mijn rug en benen pijn gaan doen van de veel te zachte stoelen (doorzit) en te weinig ondersteuning voor de onderbenen.

rweersch

Actief lid
Gisteren toch maar de Octavia (Wagon 1.2 TSI Ambition Business Line) besteld, omdat ik mezelf niet vier jaar in een Kia Cee'd Sporty Wagon zie rijden. Levertijd is naar verwachting ongeveer 2 maanden.

corsaar

Senior Member
@ rweersch

Je heb het over testritten of proefritten, je hecht veel waarde aan de zit/stoel
Ik vraag mij af hoelang je zo,n test doet. Ik vond zelf de nieuwe Opel Astra vreselijk zitten, schuin naar achteren en te diep. Daarom overgestapt naar Skoda.
Achteraf is de testrit van 45 minuten misschien te kort geweest !!

rweersch

Actief lid
De Astra heb ik niet gereden, omdat die bij voorbaat niet voldeed (geen stationcar-uitvoering).
Een testrit duurt bij mij omgeveer een uur, en bestaat voor de helft uit autosnelweg (A76, van noord naar zuid), en voor de andere helft uit alles tussen 30- en 80-wegen (vanuit Bocholz/Simpelveld binnendoorroutes terug naar Heerlen en omstreken). Hoe goed zitten de stoelen (en hoe goed blijven ze zitten), hoe ligt de auto op de weg, hoe is de besturing, wat is de trekkracht van de motor (vooral bergop), hoe goed en recht remt-ie, dat soort zaken. Dat is voor mij voldoende om te bepalen of de auto op alle gebieden voldoet.

Darkside

Forumguru
Ik zit ook te twijfelen tussen de Astra ST en de skoda Combi. Heb in de HB proefgereden met de astra 1.6 115pk. En dat rijdt echt heel goed. De stoelen vind ik juist een sterk punt. Echt heel goed te verstellen. De hoogte, diepte, lengte van de stoel en de helling. Samen met een uitstekende lendesteun zijn dit voor mij echt de beste stoelen in deze categorie.
Dan een proefrit met de Skoda. Minder zijdelingse steun en de stoel is niet te kantelen (iets wat ik persoonlijk fijn vind). Maar slecht zitten ze toch niet. Na ruim een uur proef gereden te hebben zitten ze eigenlijk best fijn. Temeer omdat ik nu ook met een DSG bak kan rijden en wat minder 'actief' achter het stuur hoeft te zitten.
Waarschijnlijk moet ik een nieuwe auto uitzoeken voordat de Astra ST er is. Maar de proefrit en de mooie Elegance Business uitvoering maken dat helemaal geen straf.

rweersch

Actief lid
Eigenlijk best jammer dat Opel zo lang wacht met de introductie van de Astra ST. Ik vind het een heel mooie auto (vooral een stuk moderner gelijnd dan de Octavia), maar ik moest nou eenmaal voor eind mei een nieuwe besteld hebben.

Darkside

Forumguru
Ja idd. Maar de O2 is wel een stuk ruimer. Grotere afstand tussen de voorstoelen. Meer beenruimte achterin. En 80l meer bagage ruimte.
De inlogcodes zijn inmiddels aangevraagd. Hoop deze toch binnen 2 weken te hebben. Dan gaan we maar bestellen.

bobby45

Actief lid
binnen 2 week

Darkside Ja idd. Maar de O2 is wel een stuk ruimer. Grotere afstand tussen de voorstoelen. Meer beenruimte achterin. En 80l meer bagage ruimte.
De inlogcodes zijn inmiddels aangevraagd. Hoop deze toch binnen 2 weken te hebben. Dan gaan we maar bestellen.

2 week?? welke wordt het?

lijkt mc donalds wel.

Darkside

Forumguru
@Sand3r. Nee niet darkside van de Tigra. Nog nooit een Tigra gehad.
ik ben darkside van de Astra Station 1.3 CDTI executive. Dus wel een opel :)

@bobby45. Ik neig sterk naar de Skoda. Erg kompleet mis alleen lederen bekleding tov mijn huidige auto. Maar heb dan wel xenon en dsg er voor terug. En natuurlijk meer ruimte. Ook het columbus systeem lijkt beter dan de navi van Opel (welke ik niet slecht vind overigens).
Zag gister bij collega wel dat de skoda duurder was dan ik gecalculeerd had. Maar wacht nog op eigen inlogcodes om beter te kunnen rekenen.

Bovenaan Onderaan