'Oude' 1.9TDI vs. 1.6TDI Greenline

hemi24

Forumguru
...iemand moet het toch proberen?!? Als Columbus ook zo gedacht had, was Amerika ook nooit ontdekt geweest...

Maar goed, hetzelfde "bezwaar" heb ik bij een bezoek aan bv Ziptuning, dus ik blijf voorlopig "voortsukkelen" met 105 pony's in het vooronder.
 
Wat een box doet is manipuleren van ingangssignalen. In de meeste gevallen wordt bij cr het signaal van de commonraildruk structureel door de box verlaagd v tov de werkelijke waarde. Dit betekend dat de mms computer de raildruk structureel hoger afregelt maar dit niet ziet. Ik heb meerdere malen hierdoor defecte injectoren en zelfs open gescheurde commonrails gezien. Er wordt ook nog weleens de brandstof temperatuur of de koelvloeistof temperatuur beinvloed.

Dit is mijns inziens niet de manier om een motor meer te laten presteren, je kunt het beste softwarematig aan de slag gaan en op die manier het koppel en vermogen beïnvloeden door het aanpassen van de kenvelden voor inspuittijdstip en hoeveelheid. Dit kan alleen op een goede manier gedaan worden door engineers die waanzinnig veel kennis van zaken hebben op het gebied van verbrandinsmotoren en meet en regeltechniek. Als je een goede tuner zoekt, JD engineering is er zo één, dan wordt je niet geconfronteerd met motorische defecten of noodloop. De fabrikant kan altijd zien aan de software dat er is ingegrepen en zal dus ook geen gearantie meer geven op de delen die mogelijk onder tuning zouden kunnen lijden.

Dennis
 

skodaboy

Forumguru
je kunt het beste softwarematig aan de slag gaan en op die manier het koppel en vermogen beïnvloeden door het aanpassen van de kenvelden voor inspuittijdstip en hoeveelheid. Dit kan alleen op een goede manier gedaan worden door engineers die waanzinnig veel kennis van zaken hebben op het gebied van verbrandinsmotoren en meet en regeltechniek. Als je een goede tuner zoekt, JD engineering is er zo één, dan wordt je niet geconfronteerd met motorische defecten of noodloop. De fabrikant kan altijd zien aan de software dat er is ingegrepen en zal dus ook geen gearantie meer geven op de delen die mogelijk onder tuning zouden kunnen lijden.

toen mijn 02 4X4 1.9 tdi zo'n 3000km had heb ik hem laten 'chippen' door zip-tuning,heb nu 133pk ipv 105pk,het verschil merk je wel bij het optrekken of bij inhalen...
zip-tuning heeft destijds de software aangepast nu na dik 60.000km nog steeds géén problemen gehad met mekaniek of electronica...
maja,ik rij ook dan ook 'normaal' en hang nie de beest uit met m'n 02. :winkie:
 
Las de onderstaande posts over de 1.6TDi CR. Er rijdt op dit moment een auto rond met als proef, tuning van Abt op de 1.6TDi. Vermogen zo rond de 130PK mét behoud van fabrieksgarantie. Zodra er meer informatie is zal ik dat laten weten.

Groet RB
 

Spaced

Senior Member
Daar ben ik erg benieuwd naar. Ook naar hoe de leaemaatschappij daar tegenover staat. Hou ons op de hoogte!
 

skodaboy

Forumguru
133pk is dan ook zeer behouden tuning

persoonlijk vind ik 133pk in de dag van vandaag meer dan voldoende.
je kan toch nergens meer 'echt' doorrijden,of wel staat oom agent om de hoek of wel een flitspaal...:D
ik heb de auto destijds gechipt zo dat hij fijner zou rijden en beter op het gas reageerd in de 6e versnelling,want daarin vond ik hem gewoon te traag,nu zelf met een lege trailer (450kg ) achter de 02 reageerd hij nog vrij vlot in de 6e versnelling en hiermee ben ik tevreden..:winkie:
 

Spaced

Senior Member
persoonlijk vind ik 133pk in de dag van vandaag meer dan voldoende.
Ik heb nu ook 105pk in m'n Golf 5, niet echt het idee dat ik heel erg iets te kort kom. Ben ook niet zo'n strepentrekker, ga meer voor het comfort. Eerst maar eens zorgen dat ik 'm daadwerkelijk voor de deur heb staand. Van de zomer gaan we er sowieso al mee op vakantie naar Italië, dus kan ik in Duitsland even goed vergelijkingsmateriaal opdoen ten aanzien van mijn huidige auto (veel op wintersport en vakantie geweest door Duitsland). Mocht ik na de vakantie echt denken dat ik e.e.a. te kort kom, zou ik chippen wel overwegen.

Ik ben benieuwd met de ervaring van andere mensen met het chippen van de 1.6TDI
 

hemi24

Forumguru
Ik ben benieuwd met de ervaring van andere mensen met het chippen van de 1.6TDI

Ik ook, want zoals RB al aan heeft gegeven, de enige echte is nog in de maak en voor zover ik weet is er vanaf JD ook nog weinig bekend...

Voor de ervaring op de Duitse autobahn: dat gaat tegenvallen..!

Mijn oude 1.9TDI (ongechipt en zonder roetfilter) liep tot net voorbij de 205 op de teller (197 op de GPS).
Mijn huidige 1.6TDI wordt domweg "afgeknepen" bij 195 op de teller, hoe groot de afdaling ook is, hij houdt er gewoon mee op...
 
Kwestie van tijd voor dat jeroen de 1.6 kan chippen lijkt me.

Lijkt erop dat de 1.6 op snelheid begrensd is. Zou me overigens niets verbazen. Veel mensen chippen zich wezenloos maar vergeten dat de remmen het ook allemaal moeten kunnen stoppen. Zeker als je nu 195 km/h haalt en gechipt dalijk 215 met remmen die bedoeld waren voor max 200. Hoe ga je dat aan een rechter uitleggen, er loopt op dit moment zo'n proces in duitsland ben benieuwd hoe dat afloopt.

Dennis
 

Bakkertje

Forumguru
Mijn huidige 1.6TDI wordt domweg "afgeknepen" bij 195 op de teller, hoe groot de afdaling ook is, hij houdt er gewoon mee op...

Dat geldt helaas voor alle TDI's met roetfilter, ook de 1.9. Het is inderdaad een "frusterend" gevoel dat ie merkbaar harder kan maar inhoud.
 

Spaced

Senior Member
Klopt:

picture.php


1.9TDI, 77 kw, in Duitsland, Nürnberg, dat lange rechte stuk naast de hogesnelheidslijn. Met geen poot over de 200 te krijgen, hoe steil naar beneden ook.

Op zich ook hard zat in mijn optiek. Boven de 150 kan je niet echt heel relaxt meer autorijden, omdat je (ook in Duitsland) enorm moet opletten vanwege het snelheidsverschil.
 
Jongens,jongens 195 lijkt mij ook hard zat..... Zeker als je een klapband krijgt of klein wild oversteekt. K heb beide meegemaakt op de snelweg....... Er zijn maar weinig auto's die trouwens dan nog fijn en veilig rijden. Komen we toch onderhand bij het premium en sportscar segment uit.
Bovendien hebben de meeste 1.6 tdi bezitters hun rijbewijs hard nodig voor hun werk en anders wel hun lichaam........
K heb zelf alles wat verboden is uitgehaald rond mn 22e,met een Punto HGT mk2(950kg 130pk) en ik ben blij nu ik iets volwassener dat ik het nog kan na vertellen.
 

MarcoO2

Forumguru
Er zijn maar weinig auto's die trouwens dan nog fijn en veilig rijden. Komen we toch onderhand bij het premium en sportscar segment uit.
Mwah, ik vind een O2 nog niet echt premium, maar dat rijd prima op die snelheden, zelfs met dik 200. Daar hoef je tegenwoordig echt geen "dikke duitser" meer voor te hebben.
 
Bovenaan Onderaan