Audi achtige Led lampen voor de O2

Tuurlijk zijn verblindende lampen irritant. Maar dan maakt het mij niet uit of het aftermarket xenon is of normale lampen die verkeerd afgesteld staat. Beide net zo irritant.

Daar heb je natuurlijk gelijk in. En dat 'beschaafde' was als grapje - in tegenstelling tot het veronderstelde 'sjonniegehalte' van LED-gebruikers - bedoeld. Trek het je vooral niet aan!

joergarms

Senior Member
TOen jaren geleden de 12 volts halogeenlamp werd geintroduceerd in de autowereld, stond ook alles op z'n kop.
Iedereen was de vaak nog op 6 volt werkende bolletjes met gelig licht gewend, nu zijn we er allang aan gewend en willen we nooit meer terug naar die bollen.
Toen werd er injectie gemonteerd, dat moest groot op de auto vermeld worden, paar jaar later heeft elke benzinemotor het.
Zo ging het met airbags, abs, airco en noem maar op.
Het zijn iets minder zichtbare dingen, maar de reacties waren hetzelfde.
En ja, Audi is nou eenmaal een merk dat voorop loopt met zulke leuke gadgets, logisch dat andere merken het dan ook gaan gebruiken.
Daarbij komt ook nog eens dat led-dagrijverlichting goed is voor de veiligheid, beter voor het milieu en er in mijn ogen wel leuk uitziet, maar dat blijft persoonlijk.

___JC___

Forumguru
Daar heb je natuurlijk gelijk in. En dat 'beschaafde' was als grapje - in tegenstelling tot het veronderstelde 'sjonniegehalte' van LED-gebruikers - bedoeld. Trek het je vooral niet aan!

@cant55 Nee snapte je opmerkingen gewoon ff niet. Ik zal de laatste zijn die zich hier wat aantrekt hoor. ;)

Gieliovd

Forumguru
Een LED topic hebben we een tijdje terug al uitvoerig gehad. Conclusies toen waren zoals Joergarms goed samengevat heeft.

Dat Xenon verblindt met aftermarket kitjes heeft in mijn weten voornamelijk te maken met een reflector die niet ontwikkeld is voor dit type verlichting waardoor te veel diffuus licht wordt verspreid en de projectie dusdanig verkeerd is dat de mensen in de andere wagens worden verblindt.

Overigens wordt je door een dikke A8 ook wel eens verblindt bijvoorbeeld op een heuvel of bij een hobbelige weg. Het is gewoon veel scherper, daar meteen het voordeel.

Dat is mijn mening/inzicht.

LED is gewoon een benadering van de toekomst. Dat het soms een beetje overschoten toegepast wordt (kermiseffect) is natuurlijk een feit. Blijft dat ik het geweldig mooi vind op bijvoorbeeld de Audi's. Het is een efficiente oplossing. Levensduur, verbruik, formaat....

Het design maakt het natuurlijk. Je kunt wel op iedere wagen een paar LED' jes smijten maar dat ziet er niet direct goed uit. Als ze het voor de O2 goed ontwerpen, mooi toch!

Leds vooraan als dagrijverlichting hebben maar 1 nut, patsen. En dat kan wel werken met een Audi, BMW of Mercedes maar op een Skoda? Nou, nee.

___JC___

Forumguru
De enige functie van dagrijverlichting is zichtbaar zijn lijkt me. Met Led lichten lukt dat in ieder geval erg goed want ze vallen nogal op. En Led lampen gaan ook nogeens veel langer mee dan halogeen. Zijn ook steeds meer bedrijven en zelfs woonhuizen die uitgerust worden met Led lampen. Grote voordeel is de kostenbesparing en het feit dat Led lampen veel minder warmte afgeven dan gloeilampen. Ik dacht dat een gloeilamp 90% warmte en 10% licht afgeeft. Dat is dus niet echt efficient omgaan met energie.

EdK

Forumguru
LED verlichting is een opkomende lichtbron die nog in de kinderschoenen staat maar rasse schreden maakt !

Ook ik krijg het laatste jaar steeds meer beroepsmatig meer met die fenomeen te maken !

In noodverlichtingarmaturen in vorm van vluchtwegaanduiding word het al meer en meer toegepast !
Dan met de intrede van de powerled gebruiken wij het al steeds meer op elektrazuilen op jachthavens en campings en met volle tevredenheid van de klanten

In de auto industrie word het ook steeds meer gebruikt als stadsverlichting maar ook als remverlichting en achterverlichting die dan door sommige als sjonnie verlichting word aangeduid ( ten onrechte )
Dan zal een ieder er zeker niet aan gaan ontkomen dat het ook in de woning wordt toegepast in een tijdbestek van 5 jaar, en kijk maar eens voor de lol op deze website http://www.klemko.nl/(gdcmfe55wz20q5zwl5cxei55)/index.aspx wat er al aan assortiment word geleverd voor in de woning.

En inderdaad zijn de specificaties die de fabrikant momenteel opgeeft rooskleuriger dan het in werkelijkheid is, maar de laatste jaren is dit al met rasse schreden voorrui gegaan !!

Dus mijn voorspelling is dat rond de 5 jaar wij allen ook in onze skoda's een boel lampje's niet meer hoeven te vervangen omdat deze al standaard fabriek door LED's vervangen zullen zijn !

Dus of je het wel of niet wil zal elke wagen een Sjonnie uiterlijk gaan krijgen ! :D :yeah:

WillemJan

Forumguru
Mede Forummers,

Ik heb zo alle reacties eens gelezen.
Als dagrijverlichting vind ik LED verlichting ideaal: het gaat om 'gezien worden'. En dat word je zeker wel. En ook nog eens millieu-vriendelijk.
Echter, ik betwijfel of LED verlichting net zoveel licht kan geven als bijvoorbeeld Xenon. Als dat ook nog eens het geval is, dan hebben we helemaal een goede combinatie.
LED verlichting - mits goed aangebracht - is m.i. niet 'Sjonnie'. Als het op een Kit-achtige manier wordt aangebracht, dan is het uber-Sjonnie.

For my few cents.... Willem-Jan

___JC___

Forumguru
Gezien worden is opvallen, en dat wordt dan denk ik gekoppeld aan Sjonnie door sommige. Opvallen mag niet in Nederland, doe maar normaal dan doe je gek genoeg, dat soort denkwijzes..

WillemJan

Forumguru
@JC: Geeft LED verlichting evenveel licht als bijvoorbeeld Xenon?
Enne... misschien een open deur, maar in mijn post bedoelde met 'gezien worden' op de weg gezien worden als veiligheid.

EdK

Forumguru
@JC: Geeft LED verlichting evenveel licht als bijvoorbeeld Xenon?
Enne... misschien een open deur, maar in mijn post bedoelde met 'gezien worden' op de weg gezien worden als veiligheid.

LED verlichting geeft momenteel nog niet evenveel lichtopbrengst als Xenon
Maar in toekomst zal de lichtopbrengst in combinatie van goede spiegels ( reflectors ) de Xenon gaan evenaren !
Hoever die toekomst is ?? Geen notie , maar er zijn al zaklantaarns met LED verlivhting in handel die evenveel of zelfs meer lichtopbrengst geven als een MAG-Lite

Dus er is zeker een grote toekomst weggelegd !

WillemJan

Forumguru
(...)Dus er is zeker een grote toekomst weggelegd !
Bedankt voor de uiteenzetting.
M.I. is LED verlichting in rare vormen (Kit -> NightRider) 'Sjonnie' maar als de bovenstaande techniek zich doorzet uitermate nuttig en absoluut niet 'Sjonnie'.

Nog een goed weekend,
Willem-Jan

sitechris

Donateur
Gezien worden is opvallen, en dat wordt dan denk ik gekoppeld aan Sjonnie door sommige. Opvallen mag niet in Nederland, doe maar normaal dan doe je gek genoeg, dat soort denkwijzes..

Dat ben ik precies met je eens. Heb je een hele dikke Audi (R8, S6 etc) dan mag je met je LED-jes best gezien worden. Juist dan! Maar LED-jes op een Audi A3 2.0 TDI of een Octavia RS? Nee, daarvoor vind ik die auto's in vergelijking met de echte beukmachines veel te gewoon. En vind ik de LED-jes veel te veel wannabee uitstralen. Wellicht als op bijna iedere auto LED-jes geplakt worden, dat ik er dan aan ga wennen. Dan wordt het net als xenon gemeengoed. Maar vooralsnog vind ik het juist een heel erg hoog wil wel maar kan niet gehalte uitstralen. Zie ook de plotselinge opkomst van LED-jes op de McDonalds parkeerplaatsen. Gelukkig hebben de meeste auto's nu nog geen LED-jes, en als ik over 1,5 jaar ga shoppen zal dat niet veel anders zijn :)

___JC___

Forumguru
Ja, het gebruik van Led lampen is nu eenmaal een nieuwe techniek. Nieuwe technieken worden eerst ingevoerd op dure modellen en vinden daarna snel hun weg naar allerlei 'normale' modellen. Daar doe je niets aan. Dat heet vooruitgang.
;)

WillemJan

Forumguru
Goede morgen,

Vanmorgen zag ik echt iets 'vreselijk Sjonnies': Een Toyota Verso (in ieder geval een Toyota) met LED dagrijverlichting a la Audi, aftermarket aangebracht onder de normale koplampen. Vreselijk.... En ook nog eens foute uitlaten onder de auto. En nu ga ik even vooroordelen: echt zo'n type waarvan je afvraagt wanneer hij om een boom heengevouwen zit.......

Oh ja, en deze LED verlichting was duidelijk voor de sier aangebracht, want hij brandde terwijl hij ook nog het dimlicht aan had.

Zie (zonder plaatjes): http://forum.toyotaclub.be/viewtopic.php?f=18&t=3295.

For my few cents... Willem-Jan

Bovenaan Onderaan