schuifladen onder stoelen

ronald_j

Actief lid
Hallo,

Uit de handleiding van mijn Fabia begrijp ik dat er schuifladen onder de stoel gemonteerd kunnen worden. Dat lijkt me best handig.

Iemand enig idee wat zoiets zou kosten? Ik vermoed vrij veel geld. Zouden er evt. voor iets ook andere adressen zijn dan de dealer?

Ronnie

Forumguru
Het vakje is vrij klein, het kan alleen onder de bijrijdersstoel, er kan net een cd mapje en een LPG gids in bij mij.
Ik persoonlijk denk dat het niet de moeite( en geld) waard is!
Er kan nog meer in het "geheime" vakje in het dashboardkastje.

ronald_j

Actief lid
Ow, dat is gek. Bij de bestuurdersstoel is ook een paneel dat je kunt wegklikken. Ik zou verwachten dat daar dan ook een lade in zou kunnen.

Maar veel plek heb je daar dus niet? Ik zou eigenlijk graag een plekje hebben waar je een stapel CDs kunt laten.

Ik weet ook niet of je zo een lade tijdens het rijden veilig kunt gebruiken.

Hoe zit dat eigenlijk met die parkeersensoren? Dat is zeker erg veel werk om die achteraf nog in te bouwen?

Ronnie

Forumguru
Ow, dat is gek. Bij de bestuurdersstoel is ook een paneel dat je kunt wegklikken. Ik zou verwachten dat daar dan ook een lade in zou kunnen.

Maar veel plek heb je daar dus niet? Ik zou eigenlijk graag een plekje hebben waar je een stapel CDs kunt laten.

Ik weet ook niet of je zo een lade tijdens het rijden veilig kunt gebruiken.

Hoe zit dat eigenlijk met die parkeersensoren? Dat is zeker erg veel werk om die achteraf nog in te bouwen?
Onder de bestuurdersstoel zal niet gaan, weinig ruimte ivm stoelhoogteverstelling, parkeersensoren zou ik vergeten omdat de bumper(s) eraf moet, gaten boren, spuiten, montage, softwarematig inleren enz.
(Of het moet je dat allemaal waard zijn op een relatief "oude" auto.)

joergarms

Senior Member
Ik heb aftermarket parkeersensoren ingebouwd, die hoef je dus niet aan te melden op de boordcomputer.
Werkt echt prima.
Je hebt ze vanaf 40 euro tot een paar 100.
Het is eventjes sleutelen, bumper moet eraf, daarna alles netjes aansluiten en wegwerken, maar het is goed te doen hoor.
Mocht je eraan beginnen, geef een gil, ik kan je wel wat tips doormailen.

ronald_j

Actief lid
Tja, ik ben er nog niet helemaal uit wat ik wil.

Zolang ik niets aanrijd is niets doen goedkoper :-)

Misschien dat ik het er gewoon op aan laat komen. Gewoon voorzichtig rijden en als ik dan toch de bumper stukmaak kan ik er gelijk een bestellen met de gaten op de goede plekken.

We hebben voor het huis extreem lage paaltjes. Ik vraag me af of die sensoren die zelfs zien. Maar daarvan weet ik wel waar ze zitten. Het is best leerzaam als je buurman er met zijn auto bovenop staat ;)

E

Ex-lid 1929

ik heb een roomster scout en heb onder allebij de voorstoelen opbergvakken zitten met een deurtje gewoon open te klappen.
ik heb in elk vakje 2 lichtgevende vestjes zitten voor als je pannen hebt.
ik heb in de bijrijder ook mijn reserve lampjes zitten altijd makkelijk binnen handbereik.
en zo heb ik daar diversen spulletjes zitten die je niet altijd nodig hebt.
vanaf fabriek laten doen € 75,-

joergarms

Senior Member
Tja, ik ben er nog niet helemaal uit wat ik wil.

Zolang ik niets aanrijd is niets doen goedkoper :-)

Misschien dat ik het er gewoon op aan laat komen. Gewoon voorzichtig rijden en als ik dan toch de bumper stukmaak kan ik er gelijk een bestellen met de gaten op de goede plekken.

We hebben voor het huis extreem lage paaltjes. Ik vraag me af of die sensoren die zelfs zien. Maar daarvan weet ik wel waar ze zitten. Het is best leerzaam als je buurman er met zijn auto bovenop staat ;)

Alle bumpers hebben aan de "binnenkant" al de plekken zitten waarin de sensoren gemonteerd worden. Dus is gewoon een kwestie van doorboren en de sensor erin klikken.

ronald_j

Actief lid
Maar dan moet je wel ook de hele boel aansluiten. Er moet een signaal van je versnellingspook komen en ergens een piepertje en dat aan elkaar knopen. Dat kan (zoals eerder gezegd) best een boel werk worden.

Ronnie

Forumguru
Ik heb het in 't verleden al eens gemonteerd; achterbumper demonteren, gaten boren, sensoren heel voorzichtig spuiten in bumperkleur(of je moet zwart mooi vinden) gat boren voor kabeldoorvoer in achterslotplaat, unit met zoemer in achterscherm monteren, achteruitrijverlichting aftakken, voeding aanleggen en het display ergens bij het dashboard aanbrengen, bumper terugmonteren, en dan hetzelfde riedeltje aan de voorzijde.

joergarms

Senior Member
Wat ik al eerder schreef, ze zijn er vanaf zo'n 40 euro, en dan dan kun je tot een paar 100 euro doorgaan.
Het aansluiten is best goed te doen, qua moeilijkheid, het is vooral zaak alles mooi af te werken, maar dat is gewoon een kwestie van goed de tijd nemen en niet ff snel op een ochtendje.
Ik heb mijn setje zelf ingebouwd, zit er nu al bijna 2 jaar in, werkt helemaal super.
Het piezo-piepertje hoeft bijvoorbeeld ook helemaal niet voorin te zitten, klinkt hard genoeg om gewoon achterin de kofferbak achter de bekleding te verwerken, zo voorkom je dus draden trekken, want de spanning voor de hele unit haal je gewoon van je achteruitrijlamp af, die draad moet je even ietsje strippen en er dan eentje aan solderen.

ronald_j

Actief lid
Hmm als je het zo zegt is het inderdaad best te doen.
Moet je alleen de bumper er een keer afslopen en die sensoren erin klikken.

Is die maat van die sensoren een harde standaard, of heb je daar ook weer soorten en maten in?

joergarms

Senior Member
Is een redelijk standaardmaat, maar bij de meeste setjes sensoren wordt ook de juiste maar boor geleverd om de gaten in je bumper te boren. Dan zit je dus altijd goed.
Bumper demonteren is ook goed te doen, aantal schroeven in de wielkast, achterlichten verwijderen, daar zitten ook schroeven onder, binnenbekleding kofferbak verwijderen, dan ben je al een heel eind.
Heb het al meerdere keren gedaan, eerst trekhaak ondergebouwd, paar weken later de sensoren.

Bovenaan Onderaan