Shortlist

___JC___

Forumguru
Allen,

Over een paar maanden moet ik een opvolger gaan bestellen voor de roetmobiel. Door promotie is het budget gelukkig weer wat toegenomen en diesel hoef ik qua km's niet meer te bestellen. Dat ga ik dus ook niet doen.

Belangrijkste punten voor een auto zijn voor mij:
- ruimte (2.10 meter)
- prestaties (minimaal 180pk en benzineturbo blok)
- comfort (xenon, navi e.d. is wel een vereiste)
- looks (minimaal 18 inch pattas)

Ik heb inmiddels proefgereden met de Superb en de Mondeo. Wil nog proef gaan rijden in de Insignia. De shortlist tot nu toe wordt gevormd door:

Superb 1.8TSI 4x4 Business elegance (full options rond de 42k)
+ veeeeeel ruimte
+ haldex dus lekker veel grip
+ goedkoopste maar wel met alle opties die je zou wensen
-/- niet de mooiste
-/- zonder chip niet echt snel (en chippen mag niet meer bij ons helaas)

Mondeo HB 2.5T Titanium met S-pack (full options rond de 45k)
+ heerlijke motor en veruit de snelste van de drie
+ mooi ding met S-pack (18inch, spoilers en sporty interieur)
+ super wegligging
-/- kon mn juiste zit nog niet echt vinden bij de proefrit (ff wennen misschien)
-/- minder ruim dan de Superb en duurder
-/- FWD

Insignia 2.0T 4x4 Sport (full options rond de 47k)
+ zeker het mooiste model, maar dan wel in dikke uitvoering
+ 4x4 dus lekker veel grip
+ vol met gadgets
-/- vermogen van Opel motoren schijnt zwaar tegen te vallen
-/- de duurste van het stel
-/- binnenruimte kan weleens tegen gaan vallen.

Welke heeft jullie voorkeur? Ik denk dat ik het antwoord al weet, maar toch. ;)

Ben ik nog alternatieven vergeten? Hou even in gedachten dat ruimte voor mij wel heel erg belangrijk is. Dingen zoals 3-series, A4tjes, C-klasses e.d. vallen dus ook af. Ik ben benieuwd..

Falcon

Donateur
Trouwens even over het chippen JC. Is het zowieso niet goedkoper om dit zelf te laten doen? JD kan het er wel weer afhalen als je hem weer inlevert.

Herbie

Lid
Wow wat een leuk budget heb jij zeg. Mijn voorkeur gaat uit naar de Inisgnia. Heb er 2 weken geleden in gereden en deze heeft mij aangenaam verrast inzake stilte en rijcomfort. En de 2.0T zal wel snel genoeg zijn.

cloink

Actief lid
Ik kan niet oordelen, daar ik moest kiezen uit diesels. Maar volgende wagens stonden ook nog op mijn uitgebreidere shortlist (diegene waarvan er geen sportieve benzineversie is, heb ik weggelaten):

- Honda Accord Tourer: 2.4i met 201pk (erg compleet wagentje hoor)
- Alfa Romeo 159 SW: 1.8TBti met 200pk (al kies ik zelf nooit meer een Italiaan)

Al over een Audi A4 nagedacht?
Voor 41k heb je een 160PK Quattro pro line, behoorlijk royaal uitgevoerd.
Voor 38k al eentje zonder quattro. Mogelijk nog te chippen vanaf PON, ik weet niet of dat wel toegestaan is bij je werk.

Voor de echte PK's: 2.0 TFSI 211PK Quattro PRo Line voor net geen 48k.

Voordeel nieuwe A4: Veel keus in PK's, wel/geen quattro, wel/geen automaat.
Alle varianten zo'n beetje mogelijk tussen de 37k en 50k.

En natuurlijk erg mooi (maar das persoonlijk,en dan zou ik ook de Avant kiezen)

Mocht je de ruimte op de achterbank niet direct nodig hebben, dan gaat hetzelfde verhaal ook nog op voor de A5.
Zeer mooi vormgegeven auto en zelfde keuzen in PK, aandrijving en automaat.

Iets heel anders: De renault Laguna GT - 205 PK - meedraaiende achterwielen. Zeer compleet voor 35k. Je moet echter wel van het uiterlijk houden...:crazy:

Succes met de keuze!

___JC___

Forumguru
Trouwens even over het chippen JC. Is het zowieso niet goedkoper om dit zelf te laten doen? JD kan het er wel weer afhalen als je hem weer inlevert.

Ja goedkoper wel, maar het mag officieel niet zonder toestemming. Dat rijdt toch niet lekker in zo een leasewagen.

Wow wat een leuk budget heb jij zeg. Mijn voorkeur gaat uit naar de Inisgnia. Heb er 2 weken geleden in gereden en deze heeft mij aangenaam verrast inzake stilte en rijcomfort. En de 2.0T zal wel snel genoeg zijn.

Het probleem is dat je altijd net iets meer wil dan je budget toelaat. Het zijn luxeproblemen, maar het blijven problemen. ;) Ik hoor van andere over de Insignia dat het vermogen zwaar tegenvalt en dat ie helemaal niet zo lekker rijdt. Uiteraard ga ik het zelf testen, maar ik moet nog even naar de Opel dealer.

Ik kan niet oordelen, daar ik moest kiezen uit diesels. Maar volgende wagens stonden ook nog op mijn uitgebreidere shortlist (diegene waarvan er geen sportieve benzineversie is, heb ik weggelaten):

- Honda Accord Tourer: 2.4i met 201pk (erg compleet wagentje hoor)
- Alfa Romeo 159 SW: 1.8TBti met 200pk (al kies ik zelf nooit meer een Italiaan)

Accord en 159 vallen beide eigenlijk af vanwege ruimte. Vooral achterin is dat gewoon te weinig. Als ik er al in pas zit ik met mn stoel in de achterste stand namelijk. De 159 is wel erg mooi inderdaad!

___JC___

Forumguru
Al over een Audi A4 nagedacht?
Voor 41k heb je een 160PK Quattro pro line, behoorlijk royaal uitgevoerd.
Voor 38k al eentje zonder quattro. Mogelijk nog te chippen vanaf PON, ik weet niet of dat wel toegestaan is bij je werk.

Voor de echte PK's: 2.0 TFSI 211PK Quattro PRo Line voor net geen 48k.

Voordeel nieuwe A4: Veel keus in PK's, wel/geen quattro, wel/geen automaat.
Alle varianten zo'n beetje mogelijk tussen de 37k en 50k.

En natuurlijk erg mooi (maar das persoonlijk,en dan zou ik ook de Avant kiezen)

Mocht je de ruimte op de achterbank niet direct nodig hebben, dan gaat hetzelfde verhaal ook nog op voor de A5.
Zeer mooi vormgegeven auto en zelfde keuzen in PK, aandrijving en automaat.

Iets heel anders: De renault Laguna GT - 205 PK - meedraaiende achterwielen. Zeer compleet voor 35k. Je moet echter wel van het uiterlijk houden...:crazy:

Succes met de keuze!

Al deze auto's zijn uitvoeringen met navi, leer, xenon en vele andere opties. Als je dat op een A4 wil ga je ruim over de 50k. En zoveel budget heb ik nou ook weer niet. De ruimte van een nieuwe A4 is te vergelijken met een Octavia trouwens.

Laguna GT, apssat CC en Audi A5 zijn afgevallen vanwege het gebrek aan bruikbaarheid. Ik wil gewoon een auto waar 4 tot 5 mensen in kunnen zonder problemen. Zijn wel stuk voor stuk mooie auto's inderdaad. En omdat je meer onderuit ligt kan ik dr over het algemeen ook wel goed in.

cloink

Actief lid
Accord en 159 vallen beide eigenlijk af vanwege ruimte. Vooral achterin is dat gewoon te weinig. Als ik er al in pas zit ik met mn stoel in de achterste stand namelijk. De 159 is wel erg mooi inderdaad!
Schrap dan zéker de Insignia maar al van je lijstje... :D

(en eigenlijk vond ik de Mondeo ook helemaal niet ruim in vergelijking met... jawel... de Superb (je enige echte "logische" keuze, of je het nu leuk vind of niet! :grin:D

PS: als ik de stoel in de Superb op de achterste stand zet, kan ik niet meer naar behoren autorijden (1.98m). ;)

___JC___

Forumguru
Schrap dan zéker de Insignia maar al van je lijstje... :D

(en eigenlijk vond ik de Mondeo ook helemaal niet ruim in vergelijking met... jawel... de Superb (je enige echte "logische" keuze, of je het nu leuk vind of niet! :grin:D

PS: als ik de stoel in de Superb op de achterste stand zet, kan ik niet meer naar behoren autorijden (1.98m). ;)

Ik prop me nog een keer voor de lol in zo een Insignia joh, al was het alleen al om de blik van de verkoper te zien.
Enuh, ik scheel net zoveel met jouw lengte als jij met iemand van 1.86m. Scheelt nog wel iets dus. :grin:

Psioneer

Actief lid
Makkelijke keuze voor mij: de Sup.
Voor mij geen Slopel meer en die Mondeo is ook maar een klein doosje. Als je met goed fatsoen mensen achterin wil laten zitten is er gewoon maar één keuze. Zelf ben ik ook niet zo gecharmeerd van de kont van de nieuwe Sup maar ach, als je er in zit zie je dat toch niet. Wat je wel ziet en voelt is de enorme ruimte en het luxe interieur. Zeker als je er wat gadgets bij neemt. Je mist alleen de chauffeur (als we de reclame moeten geloven).

Overigens rijd ik al jaren met powerbox en chip zonder de leasemij te informeren. Nooit problemen mee gehad. En als je toch al niet wil chippen, wat is er dan mis met de 3.6 FSI met 260pk?

___JC___

Forumguru
Overigens rijd ik al jaren met powerbox en chip zonder de leasemij te informeren. Nooit problemen mee gehad. En als je toch al niet wil chippen, wat is er dan mis met de 3.6 FSI met 260pk?

Die is in Elegance Business uitvoering ruim 52k! Daar kan je dus wel een mooie A6 van rijden.

De Mondeo is echt wel een ruimte auto hoor. Niet zo ruim als een Superb uiteraard, maar zeker ruimer dan een Octavia. En de Mondeo heeft een heerlijke motor. Iedereen die ooit 5 cylinder heeft gereden moet snappen wat ik bedoel.

Psioneer

Actief lid
Ik heb ermee gereden. 't Is zoiets als de 6-cylinders van BMW. Geweldig. Maar ja, je moet niet achterin willen zitten. Het kan wel maar dan kun je voorin niet zitten.
Maar er is meer aan een auto dan alleen de motor (voor mij dan). Heb gisteren de hele dag door de Ardennen getoerd. 150pk is voldoende. De Sup is geen scheurijzer dus er hoeft ook geen topsport motor in. Ik vind het prettiger dat ik in die bergjes niet elke 500m hoef terug te schakelen dan dat ik aan het stoplicht eerder weg ben dan het eerste het beste petje.
Natuurlijk ben ik bevooroordeeld en is het jouw keuze en heb jij andere wensen dan ik. Maar ja, je vroeg naar onze voorkeur he.

___JC___

Forumguru
Snap ik, ieder zn voorkeur uiteraard. Ik ben er gewoon ook nog niet uit. Vandaar dat ik benieuwd ben naar de mening van anderen.

sitechris

Donateur
met chip zou ik voor de superb kiezen, zonder chip de mondeo. Vermogen van de 1.8 TSI is toch wel stukkie minder dan de vijfcilinder Mondeo. Ga je toch missen na verloop van tijd denk ik. Qua rijden is de Mondeo natuurlijk ook geen straf en ruim genoeg.

Insignia is te duur als je die wilt aankleden denk ik. Geldt ook voor een Passat.

Herbie

Lid
Laguna GT, apssat CC en Audi A5 zijn afgevallen vanwege het gebrek aan bruikbaarheid. Ik wil gewoon een auto waar 4 tot 5 mensen in kunnen zonder problemen. Zijn wel stuk voor stuk mooie auto's inderdaad. En omdat je meer onderuit ligt kan ik dr over het algemeen ook wel goed in.

Ik kan me niet voorstellen dat een Moneo of Insignia zoveel ruimer zijn dan een Laguna.

plaza

Forumguru
Makkelijke keuze voor mij: de Sup.

Volgens mij heeft de nieuwe 3.6 FSI 300 PK , kan getuned worden
naar 320 PK en 390 NM.
De oude 3.2 FSI heeft inderdaad 260 PK , maar die zit niet in de S2.
Een voordeel van een 6 cylinder is o.a de hele mooie loop van de motor,
een nadeel is het hoge echte verbruik ( niet fabrieksopgave ) van 1 op 7,
1 op 8

Ik heb 2 jaar geleden ook een dag een mondeo 2.5 t meegekregen,
vond hem traag voelen ( was nog niet ingereden ) , mijn vrouw vond
hem te duur, uiteindelijk 18.000 € bespaard door de auto te kopen
waar ik nu in rij.

JC, chippen is toch niet traceerbaar voor de leasemaatschappij, ( ? )
volg de skodarijder en je gevoel en koop een superb.

___JC___

Forumguru
In de S2 heeft de 3.6FSI toch opeens weer 260pk. Kan best zijn dat alleen de software anders is en dat je met een chip alsnog op die 320pk uitkomt.

De Mondeo is een stuk zwaarder dan een Octavia (1600kg tov 1300kg) maar daar krijg je ook wel meer ruimte voor terug. Sloom zou ik m zeker niet noemen. Volgens de specs in 7,5 seconden naar de 100 en een top van 245 km per uur. Tijdens de proefrit moet ik zeggen dat ik het wel geloof. :grin:

Chippen zonder toestemming is niet te traceren als je de software er weer uit laat halen. Dan zou je via de dealer moeten chippen, kan je ook garantie bij nemen natuurlijk. En dan afspreken dat de software eruit gehaald wordt, mocht er iets meer zijn.

Niet dat ik daar over nagedacht heb uiteraard. Dat mag niet en dus zou ik dat nooit doen!! ;)

Psioneer

Actief lid
De gegevens van de 3.6FSI heb ik van skoda.be. Ik ging ervan uit dat die gegevens correct zijn maar heb er verder ook niet naar gekeken.

De powerbox heb ik in de Slopel gewoon laten zitten toen ik hem inleverde. Daar was toen een collega vast blij mee en inmiddels waarschijnlijk een particulier. Ik denk niet dat de leasemij dat checkt. Die willen alleen geld verdienen en de auto zo snel mogelijk verkopen bij einde contract. Ze nemen niet eens de moeite om het ding nog een beurt te geven als dat op dat moment toevallig nodig is. Garantie tot aan de deur zeg maar.

Oh ja, en 6-cylinder?!? Ik zou het wel weten. Dan maar geen elegance maar een ambiente met alleen de benodigde gadgets om de kosten te drukken. Het wordt tijd dat mijn budget ook wat omhoog gaat.

Bovenaan Onderaan