Tees' Enyaq 80 Arctic Silver - 'IJsbeer'

Tees

Donateur
Dat is waar. Maar wel lelijker (vind ik).

Vanochtend ook nog de andere coderingen die ik nog wou doen doorgevoerd: de ACC naar 1 km/u stapjes gezet, en Travel Assist aangezet (mede dankzij de post van @Backpacker). Ik kwam erachter dat ik het capacitatieve stuurwiel heb, dus die detecteert netjes of ik t stuur vasthoudt. Als je dat niet hebt werkt t ook, maar moet het systeem af en toe voelen dat je tegendruk geeft ten teken dat je er nog bent. Nu moet ik 'alleen' het stuur voldoende stevig vasthouden.

Wel bizar hoor, dat de auto gewoon stuurt terwijl jij t stuur vast hebt en moet vasthouden. Net 10 km op de snelweg gereden en ik moet zeggen dat t systeem perfect werkt. Tis bijna een soort van (semi)autonoom rijden, ik moet alleen nog op de route letten (en op onverwachtse situaties)
Ik heb nu nog niet de Lane Change Assist aangezet, dat zou ook nog automatisch van baan moeten kunnen wisselen. Ik heb Side Assist, dus de hiervoor benodigde sensoren zitten in/aan de IJsbeer.

Tenslotte net een setje Conti allseasons besteld. Voor een paar euro per band extra kon ik de variant met ContiSeal nemen, weet niet of dat echt heel veel nut heeft, maar gegeven dat er de IJsbeer geen reservewiel heeft, is t wel prettig voor t idee. Binnenkort maar eens erop leggen.

Laatst bewerkt:
Als je alles wilt naar jouw keuze, dan moet je een nieuwe nemen en dan blijkt dat een bepaalde combinatie opties niet geleverd wordt.

Al die D Ankleber, die zijn toch nog steeds alleen nodig als je een stadscentrum inrijdt?

Een tijdelijke sticker, zoals een jaar sticker van CH, kan je met een beetje vaseline of nivea aanbrengen.
Dan kan die zonder gedoe uit zicht zodra die niet meer nodig is
Slim.

Vond die stickers sowieso gelul. Niet dat je moet betalen. Maar er hangen overal camera’s. Geen geregistreerde kenteken. Klick en een aandenken. Did foei lelijke stickers. Ik mag zo mijn ruit vol plakken. Dit jaar Oostenrijk de 10 meren in Italië en af en toe Zwitserland in.

groentesoep

Actief lid
Vond die stickers sowieso gelul. Niet dat je moet betalen. Maar er hangen overal camera’s. Geen geregistreerde kenteken. Klick en een aandenken. Did foei lelijke stickers. Ik mag zo mijn ruit vol plakken. Dit jaar Oostenrijk de 10 meren in Italië en af en toe Zwitserland in.
Ja, irritant idd. Zie het maar als een extra vleugje nostalgie in je vakantie.

Tees

Donateur
In Oostenrijk heb ik afgelopen jaar alles, inclusief de Brenner, met digitale tol betaald. Account aanmaken bij de ASFINAG, creditcard koppelen en je kan gewoon doorrijden via de fastlane.

Doet me wel herinneren dat ik dat stop moet zetten, nu de IJsvogel verkocht is. Beetje jammer als de nieuwe eigenaren op mijn kosten door Oostenrijk gaan touren :dankje:

Nou het zit aan je kenteken. Rewoken kan. Maar je moet dan nog een nieuwe kopen voor je andere kenteken en als je pech hebt omdat het nooit een lopend jaar is maar een jaar startende vanaf ik ben het ff kwijt, kun je zo drie keer betalen. Dat weten die Zwitsers dan weer wel. Met Zwitserse Precisie.

Bijlagen

• IMG_2688.jpeg
    IMG_2688.jpeg
    275,8 KB · Weergaven: 11

Tees

Donateur
In het geval van Oostenrijk heb je natuurlijk de kortere vignetten, en het tolvignet (Flex) is gratis en onbeperkt van duur.

Dankzij deze hele discussie dacht ik wel opeens 'Hé, Noorwegen, daar hebben ze ook best wel veel tolwegen' (daar gaan we deze zomer heen). Dus even opgezocht, en het is een goed idee om daar een tolbadge voor aan te schaffen (krijg je aardig wat korting mee, en helemaal met een EV). Moet je bij een Noorse partij doen, ongeveer 4 weken levertijd. Gelukkig gaan we pas over (ruim) 5 weken weg :dankje:.

Rallye

Forumguru
Dat is nog best een administratie. Naar aanleiding van een vervelende ervaring in Londen heb ik beide auto’s aangemeld voor de ULEZ en voor de milieuzone van Barcelona (en Madrid). En de Nederlandse tol op de A24 en straks de A15. De Franse tolpieper staat ook op kenteken. En de QParc-app. Moet je inderdaad allemaal weer afmelden/wijzigen.

Rallye

Forumguru
Misschien wat off topic, maar als @Tees toch bezig is……
https://tfl.gov.uk/modes/driving/compliance-registration/before-you-start (https://www.anwb.nl/vakantie/groot-brittannie-en-noord-ierland/reisvoorbereiding/milieuzones)

https://zberegistre.ambmobilitat.cat/en/VehiclesEstrangers (https://www.anwb.nl/vakantie/spanje/reisvoorbereiding/milieuzones)

En de groene Duitse sticker en de paarse Franse zitten op de voorruit van beide auto’s.

Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Jullie zijn goed bezig elkaar wegwijs te maken! Leuk!

Ik ben ca. 10 jaar terug 2 vakanties door CH gereden en het vignet gekocht wat ik daarna halverwege het jaar met bonnetje weer verkocht via MP. Alle twee voordeel.

Helaas zijn bij ons bijna alle zomervakanties via D naar PL naar familie. Daar moet je soms na al 30 km weer door een tolpoortje en direct betalen of betalen als je er weer af gaat.

Ik heb een MoveIZ account voor af en toe de A24 Bkankenburg tunnel.
Ik ga ook eens kijken of dat in PL makkelijk digitaal te regelen is.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
M'n ouders deden altijd de truc van heel zachtjes in de hoekjes aanduwen. Dan kreeg je 'm er ook altijd wel weer netjes af.
Moet je 'm alleen vooral niet aan de grens kopen, die gendarmes drukten 'm altijd stevig tegen de ruit (en zelden recht :nono:)

Tees

Donateur
Oh, echt? Wij hebben maar een enkele keer in die rij gestaan (meestal kochten we 'm in NL of onderweg), maar toen werd 'ie goed aangedrukt en nog een keertje nagewreven. Die gendarmes kennen de trucjes natuurlijk ook wel

Bovenaan Onderaan