Tees' Enyaq 80 Arctic Silver - 'IJsbeer'

Tees

Donateur
Net de banden opgepompt bij de lokale pomp (van 2.3 rondom behalve RV 2.1, naar 2.7 voor en 3.0 achter) en de rit erna (op en ne'er van Utrecht naar Hilversum) lag t verbruik op rond de 15 kWh/100km ipv 17 in de 200 km ervoor. Kan natuurlijk ook wel aan de route liggen, maar een verschil van 0.4-0.7 bar is ook wel erg veel, dat doet welbwat met het verbruik.
Zo maar eens de auto voor t eerst opladen, zit nu op zo'n 120 km range over, kheb liever iets meer op voorraad voor het geval ik onverwachts ergens heen moet.

Tees

Donateur
Voor alles een eerste keer met een elektrische auto, en nu dus voor t eerst aan de lader. Wel grappig, in de app geeft ie weer met hoeveel km/u 'ie bijlaadt. En dat terwijl 'ie stilstaat ;)

Bijlagen

• IMG_20260612_134316_copy_3072x4096.jpg
    IMG_20260612_134316_copy_3072x4096.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 24

Tees

Donateur
En dan nog een kleine tegenvaller: ik had dus heel goedkoop Skoda dakdragers gekocht, maar kom er nu achter dat die nét te breed zijn voor de dakkoffer die we hebben. We hebben een Hapro met de klassieke aansluiting (metalen beugels die je onderlangs erin steekt), en die kan max 7.5 cm brede dragers hebben, en de dragers zijn 8 cm :banghead:
Gelukkig staan er meer dan genoeg dakkoffers op Marktplaats dus ik denk dat we deze verkopen en een soortgelijke terugkopen.

Laatst bewerkt:
Voor alles een eerste keer met een elektrische auto, en nu dus voor t eerst aan de lader. Wel grappig, in de app geeft ie weer met hoeveel km/u 'ie bijlaadt. En dat terwijl 'ie stilstaat ;)
Zelf gebruik ik een kabelhaak, vind ik wel handig, als de auto dicht bij de laadpaal staat ligt de kabel niet op de grond.

20260327a, KabelHaak.jpg

• Leuk
Waarderingen: Tees

Rallye

Forumguru
Dat lijkt me wel handig ja. Ik zie de hond van de buren al stilstaan bij dat verkeersbord. Handschoentjes in de auto?

Tees

Donateur
Ah joh, bij ons in de wijk wonen alleen maar nette mensen ;)
Ik zal er eens naar kijken / over nadenken. Misschien is t wat, misschien ook een beetje zinloos. Ik kan de kabel tenslotte ook oprollen (zit een klittenband kabelbinder aan de kabel vast) en op de laadpaal leggen of aan de laadklep hangen. Al vind ik dat laatste niet perse het beste idee.

Net de auto tot 80% volgeladen, kreeg netjes een melding op m'n telefoon van de MySkoda app dat ie klaar was. Wat ik wel apart vind is dat er volgens MySkoda ongeveer 17 kWh geladen is, terwijl de grafiek netjes rond de 10 kW gedurende ruim 3 uur stond. De laadpaal geeft ook 35.5 kWh aan. Begin lading was 30%, dus er is 50% bijgegaan, daar is 35.5 kWh heel veel dichter bij dan 17 kWh...beetje raar dat de app er dan gewoon de helft naast zit...?

groentesoep

Actief lid
Ik heb een kabel van 2 meter gekocht die in de cabine mag wonen. Ik kan de auto heel vaak wel zo positioneren dat 2 meter genoeg is. De kabel van 5 meter die bij de auto kwam woont onder de laadvloer.

pkrijgsman

Forumguru
En dan nog een kleine tegenvaller: ik had dus heel goedkoop Skoda dakdragers gekocht, maar kom er nu achter dat die nét te breed zijn voor de dakkoffer die we hebben. We hebben een Hapro met de klassieke aansluiting (metalen beugels die je onderlangs erin steekt), en die kan max 7.5 cm brede dragers hebben, en de dragers zijn 8 cm :banghead:
En andere beugels? Nieuw gat boren in de dakkoffer...of werkt t zo niet? Dat die gaten anders uitscheuren?

jalex_h

Forumguru
Gelukkig staan er meer dan genoeg dakkoffers op Marktplaats dus ik denk dat we deze verkopen en een soortgelijke terugkopen.
Je hebt nu dragers met een gleuf erin? Dan kun je daar een bevestigingsset voor kopen, zie https://www.hbdakdragers.nl/nl/hapr...t-profiel-adapterset-easy-fit/a-2807-10000053
Heb ik destijds ook gedaan en bevalt prima, geen gekl**i meer met beugels die naar beneden vallen etc.

Tees

Donateur
Ook al over nagedacht, maar dat gaat niet werken. Het systeem van Hapro is met 4 stalen 6-kantige beugels die je vastzet met een soort van snelsluiting (draaiknop die dan die beugels pakt). Enige wat ik kon bedenken was die beugels aan elke kant een paar millimeter afslijpen, maar dat leek me ook niet echt bevorderlijk voor de stevigheid en veiligheid.
Ik had vanmiddag op Marktplaats exact dezelfde dakkoffer gevonden, maar dan met een ander bevestigingssysteem (MasterFit) dat bredere dragers aan kan. Was nog redelijk in de buurt ook. Maar helaas, ik was net te laat.

Maar goed, ik was al bijna bang dat ik Marktplaats niet meer dagelijks hoefde te openen, gelukkig kan dat nu nog steeds gewoon :tegek:

@jalex_h die kende ik nog niet. Dat zou wel eens kunnen werken voor mijn dakkoffer :pieker:

Eltjo

Forumguru
de befaamde lid funnel voor de ruitenwisservloeistof,
Die had ik voor mijn S2 begin 2025 gekocht bij Ali (€2) en de originele weer teruggeplaatst voor inruil.
Bij deze eerste keer openen van de originele van de S3 brak meteen de dop af en kwam de bewaarde rubberen Ali vultuit weer van pas.
Misschien was die 16 jaar oude van de S2 heel gebleven omdat ik het koplampsproeiinterval (3x ww?) van 4 naar 8 keer na de voorruit had gezet...
Bij de S3 ook al gedaan.

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Mjah, ik sta al niet te springen om die T-sleuf oplossing, vind het toch een stuk fragieler overkomen dan die U-beugels. En om dan ook nog voor een onbekende (waarsxhijnlijk Chinese) producent van onbekende kwaliteit op Amazon te kiezen...neuh. Het zal je maar gebeuren dat de boel breekt op de snelweg...

Ik zag dat Hapro eerder vergrote beugels had hiervoor (de Easy-Fit XXL beugels), die waren ook maar 2 tientjes. Maar die maken ze niet meer en lijken ook nergens te vinden. Die T-adapters zijn ook €40-45, als je dan ziet dat je Hapro dakkoffers tweedehands voor €60-100 kan vinden...tsja...

Herperduin

Forumguru
Fair point. Ik probeer eerst de t-sleuf dingen van mijn Thule fietsdragers en als dat niet werkt moet ik ook eens verder kijken. Doe hoe dan ook altijd nog voor zekerheid een spanbandje om de koffer en drager heen als zekerheid. Ook omdat ik soms nog bang ben dat de klep open zou kunnen gaan.

• Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan