Superb IV PHEV van familie groentesoep

ESL

Donateur
Ik bespeur een zeker ongeduld. Ik kan een matige ambiance ook wegblurren.
Geduld is niet mijn sterkste punt :D

In plaats van Maps, zou je ook eens Waze kunnen proberen; heb je Flitsmeister ook niet meer nodig.
Waze; ook tevreden gebruiker hier. Sinds Flitsmeister betaald werd voor carplay is het aantal deelnemers in Waze behoorlijk gestegen, ik was daar ook 1 van. Ik heb de navigatie van de auto zelf volgens mij nog nooit gebruikt. Bij mijn S3 gebruikte ik die nooit want duurde altijd láááááááng voordat die laadde. Mijn mijn S4 geen idee; ik krijg die navigatie sowieso nooit te zien want ik gebruik m nooit.

Rallye

Forumguru
Ik ben van Waze naar Maps overgestapt. Waze ging erg achteruit, maps geeft via je tellen ook aanwijzingen. Flitsmeister op de achtergrond via de FM One.

groentesoep

Actief lid
550x460.jpg

In elk voorstoelvak mag zo'n ding wonen, dan worden die USB-aansluitingen achter ook een beetje bruikbaar.

groentesoep

Actief lid
Blauwe en groene sticker geplakt.
Blauwe valt weg achter een hoofdsteun, dus dat maakt weinig verschil. De groene...... tja, het had ook wat kleiner gemogen.

• Leuk
Waarderingen: Tees

groentesoep

Actief lid
550x598.jpg

Deze doet het. Met 1 snoer van 25 meter ertussen. En ook nog met een extra snoer van 10 meter erbij. Met in totaal die 35 meter komt er nog steeds 220-224 volt aan bij de lader. De auto staat dan in totaal 55 meter van het stopcontact, want er is ook nog de 20meter behorend bij de lader naar de auto toe.
Tussen wat het kastje van de lader aangeeft wat er uitgestuurd wordt en wat het display van de auto aangeeft wat er binnenkomt raakt raakt tussen de 0,3 en 0,4 Kw kwijt, ongeacht of je vanuit de auto de laadsnelheid reduceert of niet. Zonder reductie is het 2,0-2,1 vs 1,7-1,8; met reductie is het 1,7 vs 1,4.

9,3 ampere is het meeste wat de lader trok, met reductie is dat 7,5. De 3,7Kw wordt dus bij lange na niet gehaald, maar ik heb dan ook nog niets gedaan aan de lader bedienen via de bijkomende app of de handleiding lezen van de lader lezen, dus dat volgt nog.

De gebruikte verlengsnoeren zijn volgens specs geschikt voor 16A, van het merk Brennenstuhl, en niet voor in je poppenhuisje zeg maar.

LET OP: in de handleiding van de auto staat dat je niet moet laden via een verlengsnoer. Dat ik dat wel doe wil niet zeggen dat het een goed idee is dat jij dat ook doet omdat je dat toevallig hier op een forum leest.

Laatst bewerkt:
  • Leuk

Tees

Donateur
LET OP: in de handleiding van de auto staat dat je niet moet laden via een verlengsnoer. Dat ik dat wel doe wil niet zeggen dat het een goed idee is dat jij dat ook doet omdat je dat toevallig hier op een forum leest.

Dus als ik het goed begrijp betaal jij mijn huis als die in de fik vliegt omdat ik door jouw post een verlengsnoer heb gebruikt voor t laden van m'n auto?! :koffie::tegek:

groentesoep

Actief lid
En dan praat je over belast of onbelast ?
belast
En mag aannemen dat de diameter van de aders dan 2,5mm2 is ?
Als ik zo de snoeren opruim zal ik kijken over daar iets over op die snoeren te vinden is.
Want dan heb je over die lengte al een verlies laat staan als je maar een snoertje van 1,5mm2 gebruikt....
Ja, verlies tussen stopcontact en lader heb ik nu nog geen info over, want ik weet niet wat er uit het stopcontact getrokken wordt, maar de spanningsval valt volgens de lader mee.

groentesoep

Actief lid
Dus als ik het goed begrijp betaal jij mijn huis als die in de fik vliegt omdat ik door jouw post een verlengsnoer heb gebruikt voor t laden van m'n auto?! :koffie::tegek:
:D:D:D

Ik wilde niet te diep op de inhoud ingaan, maar je merkt vaak toch dat mensen zich er niet van bewust zijn dat Skoda-amperes een stuk heter zijn dan van andere automerken.....

• Leuk

Canon-Eye

Donateur
Als je dan toch een verlengsnoer gebruikt, zorg er dan in elk geval voor dat dit VOLLEDIG is afgerold, dus geen windingen op de haspel laten zitten "omdat het dan zo lekker opgeruimd is". Want die windingen gaan bij stevige belasting hetzelfde doen als je pan op de inductiekookplaat, namelijk heet worden. Die pan is erop gemaakt, de kabel niet...

(Noot: geldt ook voor bv. het kerstdiner, met twee gourmetsets op tafel of zo...)

Captain Hook

Forumguru
50m verlengkabel ( om een auto op te laden met flinke vermogens) is gewoon geen goed idee. :nono:
Zelfs al zou het 2,5mm² zijn... Nog afgezien van alle overgangsweerstanden tussen de diverse connectors.

Tees

Donateur
@Captain Hook als de kabel gecertificeerd is voor de stroomsterkte die gevraagd wordt, de spanning zakt niet onder een kritieke grens, en de warmte die ontstaat kan vrijelijk weg, waarom zou dit dan een probleem zijn?

Slider

Forumguru
@Captain Hook als de kabel gecertificeerd is voor de stroomsterkte die gevraagd wordt, de spanning zakt niet onder een kritieke grens, en de warmte die ontstaat kan vrijelijk weg, waarom zou dit dan een probleem zijn?
Omdat je 2x verlengt + je lader zelf. Elke verbinding geeft extra weerstand. Elke meter kabel geeft extra extra weerstand. Zeker als de ader-dikte niet bekend is maakt dit het heel onzeker.
Al die weerstand wordt dan omgezet in warmte van de kabels en verlies aan je auto kant.

@groentesoep Andere vraag, waar leg je die kabel dan precies? Is die 55m volledige eigen grond of ook stoepen en dergelijke (gemeentegrond)? Hoe leg je dat dan elke keer strak en veilig? En mag dit van je gemeente?
Ik weet van mijn gemeente dat hier echt niets mag. Geen kabel over de stoep, geen kabel-goot, niets over hun grond. Zonder eigen oprit mag je niet een eigen lader toepassen naar openbare parkeerplekken. Je bent volledig aansprakelijk voor schade (al dan niet van mensen die struikelen).

Tees

Donateur
Natuurlijk levert extra weerstand warmte op! Maar als die warmte weg kan en het systeem nog gewoon werkt is t hooguit zonde van de stroom, maar niet perse een veiligheidsrisico. Je moet idd wel goed opletten voor de stekker aansluitingen, die zijn niet gemaakt voor permanent hoog vermogen erdoor jagen. Maar als je de lader niet op 16A instelt, maar op 8-10A (zoals @groentesoep heel verstandig al gedaan heeft) heb je dat probleem eigenlijk al ondervangen.

Bovenaan Onderaan