Škoda garage verkoopt Enyaq, maar weigert 'service'.

Captain Hook

Forumguru
[disclaimer; niet mijn auto, maar van een familielid]

Het volgende:

Je koopt een paar jaar oude tweedehands Enyaq 80iV met alles d'rop en d'ran. Met een extra uitgebreid garantie pakket. Voor bijna 30k€.
Auto wordt helemaal tip-top in orde gemaakt. Proefrit gedaan, alle cosmetische aan- en opmerkingen worden voor aflevering verholpen en op het laatste moment nog een APK keuring.

Paar weken later. Het viel af en toe op dat er wat rammeltjes waren, ergens komende uit het onderstel.
Tot afgelopen week, met die warmte, het werd steeds erger.
Afijn, auto terug naar dichtsbijzijnde vestiging van A-Point. Auto op de brug... Oeps, de draagarmrubbers zijn helemaal door. :(

U kunt er niet meer mee rijden, laat u de auto maar staan. Dit is APK afkeur (WTF ?!? :mad:). Want het is bijna metaal-op-metaal wat u nu hoort.

Oké... en wanneer kan het dan gefixed worden?
Nou, over een maand ofzo.
En in de tussentijd?

Tja, dan kunt u bij ons een auto HUREN.
Pardon?
Nou, misschien dat we over twee weken tijd hebben...
Maar ik heb toch een uitgebreid garantiepakket.
Ja maar, we vergoeden maximaal 2 dagen leenauto.

En hoe kunnen jullie dan 4 weken geleden deze auto APK goedgekeurd hebben? Want een draagarmrubber is niet in 4 weken doorgesleten. Is dat dan over het hoofd gezien?
Tja.... hmmm... misschien...niet goed gekeken...hmmm...ja... dat had geconstateerd moeten worden...geen idee waarom het niet gefixed is...

Dit riekt toch wel sterk naar APK-fraude. M.a.w. gewoon niks zeggen, we zien wel. Want dit had een maand geleden geconstateerd moeten zijn en toen vervangen. Dan was er niks aan de hand geweest.

Wat zouden jullie doen?
Hoe krijg je die draagarmrubbers zo snel mogelijk vervangen op kosten van uiteraard de garage en geen huurkosten voor vervangend vervoer in de tussentijd?
Wat is verstandig? Zonder gelijk de boel op stang te jagen, want wellicht dat er in de komende garantieperiode nog meer kan gebeuren en ze de garage nog een keer nodig hebben?

Tees

Donateur
Tsja...moeilijke zaak. Ik ga er vanuit dat de garantievoorwaarden helder zijn over vervangend vervoer. En de garantie is bovenwettelijk dus dan geldt wat afgesproken is. In die zin zit er weinig ruimte in.

Als jouw fanilielid bang is de sfeer te verpesten, dan is een goed gesprek met chef werkplaats het enige wat je kan doen. En dan aangeven dat dit een wel erg vreemde gang van zaken is, en dat enige coulance wel op z'n plaats is. Dus of vergoeding van de huurauto, of dat je op hun kosten de vervanging elders sneller kan laten doen.

En dan nog even technisch: ik heb nog nooit een draagarmrubber gehoord die binnen enkele jaren helemaal kapot is. Dit zijn onderdelen die normaliter 15-20 jaar meegaan...dat doet je wel afvragen waar dit door gekomen kan zijn...:pieker:

Captain Hook

Forumguru
Ook dat ja, ik vond ook al dat het wel heel snel versleten zou zijn.

Daarbij in acht nemende dat je een fors bedrag betaalt voor een paar jaar oude auto bij een gerenomeerde merkdealer. Met extra 'garantie' pakket, jaar BOVAG garantie en nog meer blabla van 'a-point is officieel merkdealer van Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda en Volkswagen Bedrijfswagens. We leveren hoogwaardige service vanuit onze vestigingen."

Tuurlijk... maar als puntje bij paaltje komt. :wavecry:

Wat is dat toch in die autobranche? Altijd gezeik. :mad:
En hoe kunnen ze dit niet gezien hebben, ruim een maand geleden bij de APK keuring?
Of hebben ze het niet 'willen' zien?
Want na een maand rijden (ca. 1000km) is dit echt niet opeens weggesleten.

Tees

Donateur
Dat van die APK keuring is natuurlijk heel vervelend, maar daar kan je niets meer aan doen. Als je daar een punt van gaat maken (in de zin van officiële acties als een herkeuring en melding bij de RDW te doen) zet je de boel zeker op scherp.
Ik vroeg me nog wel af: geldt de garantie bij heel A-Point? En is de aanschaf en APK bij dezelfde vestiging gedaan als nu de probleemmelding?

hemi24

Donateur
Lekker doorrijden! Alles wat nu nog verder stuk gaat kunnen ze mooi onder garantie vervangen…! :arghh:

Ik roep altijd dat APK een wassen neus is en dat het ordinaire geldklopperij is, zie hier (wederom) een voorbeeld.

Uitgesleten ophangingspunten is dé nr. 1 kwaal bij EV’s, dus dat hád bij de afleverbeurt en anders wel bij de APK opgemerkt moeten worden! Al helemaal als het een officiële VAG-dealer betreft!

Japanese Power

Donateur
Dat deze draagarmrubbers vervangen moeten worden kan ik helaas uit eigen ervaring beamen. Alleen had het klapperen dan al vanaf de proefrit erin moeten zitten. Dat is iets wat er langzaamaan inslijt. Helaas.

Captain Hook

Forumguru
Lekker doorrijden! Alles wat nu nog verder stuk gaat kunnen ze mooi onder garantie vervangen…! :arghh:
Rijst wel de vraag; hoe (on)veilig is het nou daadwerkelijk om ermee door te rijden? :unsure:
Gewoon rijdend op asfalt en rustig heen en weer sturend merk je er weinig van. Maar een nieuwbouwwoningwijk inrijden (kuilen en putten in het wegdek), hoor je het wel flink kloinken en klappen.
Een kennis heeft precies dezelfde Enyaq (ongeveer even oud en km's) en die stuurt duidelijk veel strakker.

Want de monteur in de vestiging Almere zei: daar moet je echt niet mee doorrijden, het is niet voor niks APK afkeur.

Terwijl in Hoofddorp (daar is de auto aangeschaft) ze heel nonchalant deden.

Het kan nog gekker! Ik heb net de daadwerkelijke conversatie gehoord tussen mijn schoonzoon en de verkoper uit Hoofddorp. Die riep letterlijk dan gaat het toch lekker naar kloten, boeien, dan kost het ons meer geld qua reparatie. lekker belangrijk.

WTF?!? Wat is dat voor een attitude en arrogantie?
Nog afgezien van de verwijtbare onzorgvuldigheid bij de APK keuring c.q. afleverbeurt. :sick:

BTW: in het verleden heb ik ook te maken gehad met die garages met VAG auto's (toen had men nog een andere bedrijfsnaam). Ook toen al was het een en al arrogantie richting de klant.
Aan de andere kant; zelf heb ik bij een grote Ford dealer ook te maken met die houding. :(
En, voor diegenen die het zich nog kunnen herinneren uit mijn Skoda Roomster tijd; ook daar had de Skoda garage regelmatig een hautaine air van dat de klant niet zo moeilijk moest doen. En pas achteraf er excuses kwamen dat men het bij het verkeerde eind had. :shutup:
Kortom, dit soort bedrijven zijn gewoon 'ziek'.

Herperduin

Forumguru
Zeer kwalijke houding van garage. Zie het helaas veel te vaak bij meerdere bedrijven en personen. Er zijn echter gelukkig ook velen die wel nog goede service verlenen.
Ik zou zelf de hoogste leiding van de garage waar je gekocht heb opzoeken en het daar netjes uitleggen. Ook vragen of hij ook zo behandeld wil worden als hij zoiets meemaakt. Als hij dan nog altijd vasthoudt aan het standpunt een klacht indienen bij importeur. Vroeger kregen de dealers nog een bonus afhankelijk van de klanttevredenheid. Wellicht dat dit nog helpt. Maar aanspreken op gezond verstand en waarden en normen van de leiding is meestal wel voldoende. Sowieso ergens (niet als dreigement) laten vallen dat je hier ook netjes een mening hebt gevraagd.

Arjan1985

Forumguru
Bizarre situatie. Alsof het niets is even 30k aftikken en dan zo’n houding. Ik sluit me aan bij @hemi en ik zou als ik de eigenaar was de auto zeker niet laten staan bij de garage voor een maand. Gewoon mee naar huis nemen. Ik zou vandaag nog terug rijden naar Hoofddorp en daar even in discussie gaan. Of even bellen dat je eraan komt. Wellicht helpt dat al.

Captain Hook

Forumguru
En is de aanschaf en APK bij dezelfde vestiging gedaan als nu de probleemmelding?
Aanschaf/keuringen zijn gedaan in Hoofddorp. En na het telefonisch melden van het probleem is men naar Almere gestuurd (stuk dichterbij) om aldaar de boel te bekijken.

@Arjan1985 Het lastige bij dit soort dingen is altijd; het moment dat je daar aankomt is de persoon die kan/mag beslissen altijd net weer ff niet 'beschikbaar'.
Goh, hoe toevallig. ;) En als je gedurende de week moet werken, is een fysieke afspraak, ter plaatse, als het wel uitkomt, of als je daadwerkelijk iets concreets wil afspreken, gewoon lastig.

Zucht, waarom kunnen dit soort bedrijven nou niet eens ECHT service verlenen? Echt doen wat ze zeggen en zeggen wat ze doen? :sick:

VAG-man

Forumguru
Vervelende zaak. Extra zekerheid kopen zou ik nooit doen, maar dat is een andere discussie.

Als al het gepraat/overleg geen zin heeft zou ik via PON en Bovag verhaal halen. Eventueel via rechtsbijstand. Al met al ben je dan ook een maand verder, dus ik zou zeker een afspraak inplannen bij de werkplaats. Intussen kun je voorlopig op eigen kosten een auto huren bij de dealer, waarvan de 1e twee dagen gratis. De kosten van het huren achteraf terug claimen.

Bovenaan Onderaan