'Piggyback' (zekering) Škoda Fabia Combi III

Altijd solderen niet met Perschoenen werken is de voorkeur. 12V heeft hoge stromen waarbij bij slecht contact snel brand ontstaat
Oké. Ik heb me recentelijk een soldeerstation aangeschaft, dus wat projectjes zijn dan zeker welkom.

Maar voor de volledigheid (en de mogelijke toekomst): wat met Wago-klemmen?

Pindasaus

Forumguru
Je hebt het over een Fabia (Combi) III (2017), he?
Ik heb een Fabia 3 hatchback van vóór de facelift, maar wellicht is het dashboard hetzelfde.

PS: Altijd solderen niet met Perschoenen werken is de voorkeur. 12V heeft hoge stromen waarbij bij slecht contact snel brand ontstaat
Daar ben ik het niet mee eens. Aangeknepen connectoren zijn prima, mits je de juiste tang gebruikt. De fabrikant doet het zelf ook. Gesoldeerde verbindingen zijn bij een auto juist kwetsbaar (als ze mechanisch niet ontlast worden, dus op printplaten is het prima), omdat ze gevoeliger zijn voor vermoeiing.

Waar een met een verkeerde tang aangeknepen connector uitkomt is wel de vraag, misschien is solderen dan beter. In dit geval vallen de stroomsterktes gelukkig mee, een telefoonlader zal hooguit 2 A zal trekken.

Maar voor de volledigheid (en de mogelijke toekomst): wat met Wago-klemmen?
Ik denk dat een Wago-klem niet hard genoeg klemt voor een luchtdichte en gelaste verbinding. Daarnaast houdt hij alleen de ader vast en niet (ook) de isolatie, dus komt er meer kracht op de ader en heb je sneller een breuk t.g.v. trillingen.

Laatst bewerkt:
Ik heb een Fabia 3 hatchback van vóór de facelift
Idem.

Ik denk dat een Wago-klem niet hard genoeg klemt voor een luchtdichte en gelaste verbinding. Daarnaast houdt hij alleen de ader vast en niet (ook) de isolatie, dus komt er meer kracht op de ader en heb je sneller een breuk t.g.v. trillingen.
Wat bedoel je juist met die 'luchtdichte en gelaste verbinding'?

Als je de bestuurdersdeur open doet en de kap aan de zijkant van het dashboard eraf klikt, is daar wel iets te vinden, als ik het me goed herinner. Je hebt een stuk staal nodig dat ongelakt is of je moet de lak wegkrabben.
Prachtidee! Klikt er zo uit, en biedt een heel mooi overzicht. Én drie gaten waar middels bout, moet en rondel (maar dat is vermoedelijk een woord dat boven de Schelde onbekend is - ik ken echter de 'echte' naam er niet van... 'carrosseriering' zie ik hier en daar?) een minpool aan kan bevestigd worden.

Ondertussen ben ik bij de officiële garage geweest, en heb ik me het gepaste kabeltje aangeschaft. Duurder dan gehoopt, natuurlijk, maar ja...

Nu nog een 'externe' sigarettenaansteker bestellen, en we kunnen alles installeren!

PS Ergens onderweg ben ik dit tegengekomen: https://vwts.ru/sk_fabia3_nj.html. Nuttige zaken!

De man van de garage zei trouwens dat dat paarse balkje aan de zekeringkast er maar hoop en al 1,5 mm uit moest. Ik had begrepen dat het er helemaal uit moest. Wat zijn jouw bevindingen, @Pindasaus?

Laatst bewerkt:

Pindasaus

Forumguru
Mooi dat je het goede kabeltje hebt gevonden!

Wat bedoel je juist met die 'luchtdichte en gelaste verbinding'?
Ik had eens gelezen dat het koper aan de connecter wordt (koud)gelast tijdens het knijpen en dat er op deze contactvlakken geen lucht meer bij kan.

De man van de garage zei trouwens dat dat paarse balkje aan de zekeringkast er maar hoop en al 1,5 mm uit moest. Ik had begrepen dat het er helemaal uit moest. Wat zijn jouw bevindingen, @Pindasaus?
Dat zou ook kunnen, ik kan het me niet meer precies herinneren. Je zult het vanzelf zien. :)

Nu nog een 'externe' sigarettenaansteker bestellen
Ik ging ervan uit dat de telefoonlader direct op de zekeringkast wordt aangesloten. Als je een sigarettenaansteker gebruikt, kunnen er per ongeluk ook zwaardere verbruikers worden ingeplugd, tot 15 A. De bekabeling wordt dan belangrijker. Je zou het risico kunnen afvangen door een lichte zekering te gebruiken, van maximaal 5 A.

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Ik had eens gelezen dat het koper aan de connecter wordt (koud)gelast tijdens het knijpen en dat er op deze contactvlakken geen lucht meer bij kan.
Het kabeltje dat ik gekocht he, heeft aan beide einden een connector voor een zekering. Je zou dus kunnen stellen dat ik er twee heb... Hoe dan ook ga ik het in twee knippen, en dan lijkt er mij toch gewoon koperdraad bloot te liggen?

Als je een sigarettenaansteker gebruikt, kunnen er per ongeluk ook zwaardere verbruikers worden ingeplugd, tot 15 A.
Ik ga die aansteker wegmoffelen achter een paneel, dus dat risico lijkt me beperkt. ;)

Je zou het risico kunnen afvangen door een lichte zekering te gebruiken, van maximaal 5 A.
Maar dit is alleszins geen slecht idee.

Bovenaan Onderaan