Vragen over remmen

Ik heb een Superb PHEV besteld.

Ik heb vragen over remmen en recuperatie.

1. Als je de recuperatie op "sterk" hebt ingesteld, dan is er een bepaalde mate van "remkracht", en laat ik dat maar even "X remkracht" noemen. Zit er dan een verschil in op remmen door "het gas" los te laten in die stand in vergelijking met - in de stand recuperatie "zwak" - eveneens "X remkracht" te creeren door op het rempedaal te duwen? Ik zie namelijk dat als je het rempedaal induwt er ook recuperatie plaatsvindt. Maar ik weet dan niet of er via dat rempedaal ook energie wordt geknoeid aan het opwarmen van remschijven tot aan remkracht X, of dat dit pas gebeurd als je nog meer wilt remmen dan remkracht X.

In het eerste geval is het de moeite om zoveel mogelijk te remmen zonder rempedaal want je wint dan meer energie terug, in het tweede geval zou het mijn voorkeur hebben om vaker wel te remmen met het rempedaal. Ik moet straks een beetje kiezen welke gewoonte ik me eigen ga maken, maar ik vind zo snel geen antwoord op bovenstaande vraag.

2. Stel je rijdt in de bergen een stuk naar beneden en daarmee gaat de accu naar de 100%. Is er in de stand recuperatie "sterk" als je "het gas" loslaat dan een verschil in remkracht tussen het moment voordat de accu de 100% bereikt ten opzichte van na dat moment? Zo ja, hoe ga je daar mee om? Zo nee, hoe doet de auto dat dan, is er een elektrische weerstand, of gebruikt hij de remschijven, of zorgt de DSG dat er meer op de verbrandingsmotor wordt geremd?

PizzaPieter

Donateur
Mooie vraag. Kan je niet helpen, maar ga wel even volgen.
Ik weet dat het remvermogen door gas los te laten bij een Tesla afneemt als de batterij 100% gevuld is, omdat hij die energie niet meer kwijt kan. Das natuurlijk wel vervelend als jij dan 'anders' gaat remmen als je gewend bent en als ik het zo lees lijkt dat ook jouw vraag te zijn?

Zorgt de auto er zelf voor dat de remkracht altijd gelijk is bij gas los laten, ook als de accu helemaal vol is, door bijvoorbeeld zelfstandig bij te remmen met gewone remmen?

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Wanneer de accu 100% (echt vol!) bereikt heeft, wordt er helemaal niet meer op regeneratie afgeremd.
De elektromotor/generator moet de stroom die bij regeneratie opgewekt wordt 'kwijt kunnen', en vol=vol.
Bergaf zul je zelf moeten remmen, en vooral terugschakelen om de brandstofmotor te gebruiken voor zoveel mogelijk van de benodigde vertraging.
De beste handelwijze onder die omstandigheden is zoveel mogelijk stroom gebruiken om de berg op te rijden, zodat je zo lang mogelijk van de regeneratie gebruik kunt maken.
De auto zal bij alleen 'gas los' de regeneratie en de compressie van de brandstofmotor kunnen benutten.
Alleen bij rijden op ACC kan het bij de meeste auto's zo zijn dat de remmen mede aangesproken worden om het vertragen te helpen.

PizzaPieter

Donateur
Als het hypothetische geval zich voordoet en de accu is vol, je rijdt de berg af en je hebt geen vermogen nodig.....(auto rijdt dus vanzelf :-)...springt dat de brandstofmotor aan of heb je dan écht alleen de remmen? Kun je dan de brandstofmotor 'geforceerd' aanzetten?

hemi24

Donateur
Ik weet dat het remvermogen door gas los te laten bij een Tesla afneemt als de batterij 100% gevuld is, omdat hij die energie niet meer kwijt kan.
Niet alleen als het accupakket vol is, ook als het accupakket niet op de optimale temperatuur is.
Dan remt de wagen echt beduidend minder sterk af.

Accupakket tot 100% laden met regeneratief remmen, is vrijwel enkel theoretisch mogelijk, daar zou ik me niet druk om maken.
Afremmen op de verbrandingsmotor is in het geval van huidige motoren ook minimaal.

Ik zou voor de eerste periode de recuperatie op de automatische stand zetten en kijken hoe je dat gaat bevallen.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Bakkertje

Forumguru
Kleine aanvulling nog op de remkracht, als je de auto op regeneren zet wordt je gaspedaal ook het rempedaal zeg maar. Je kunt de mate van regenereren beïnvloeden met je gaspedaal.

Als je dat auto niet op regenereren zet kun je met je rempedaal de mate van regenereren bepalen.

Bovenstaande op basis van de vorige generatie PHEVs, maar ik gok dat het bij de nieuwe niet anders zal zijn.

Canon-Eye

Forumguru
Ander puntje: ik vraag me af of de rembekrachtiging überhaupt werkt als de ICE (nog) niet is aangeslagen, bv. als je tijdens heuvel-af, alleen "tegenhoudend" met gas los en sterke regeneratie, even extra moet bijremmen.

Captain Hook

Forumguru
Dat zou een mooie zijn, als de rembekrachtiging niet zou werken als je ICE motor in een PHEV niet draait... :shocked:
BTW: lijkt me sterk dat een auto een typegoedkeuring zou krijgen als dat de rembekrachtiging afhankelijk zou zijn van de in gebruik zijnde aandrijfbron.

Gelukkig werkt de rembekrachtiging altijd!
Ik rijd al sinds februari dit jaar zonder dat ik benzine heb hoeven te tanken met m'n Kuga PHEV. M.a.w. vrijwel alles doe ik in EV modus. En ja, de rembekrachtiging werkt gewoon. :jaja:

In mijn Kuga PHEV is de mate van afremmen ook sterk afhankelijk van het laadpercentage van de HV-accu. Bij een volle accu, als je net wegrijdt, en je rijdt b.v. een brug/viaduct af naar beneden, dan wordt al het ICE blok gebruikt om af te remmen. Als je b.v. de auto op ACC hebt staan.
Dat kun je voorkomen door zelf iets te spelen, heel subtiel, met het gaspedaal, om de snelheid ietsje te laten oplopen en vervolgens weer langzaam terug te gaan naar de oorspronkelijke snelheid, die stond ingesteld met de ACC. Dan blijft het ICE blok uit.

Maar in de bergen? Grade Assist ingeschakeld betekent dat je helemaal, zonder manuele remingrepen, op een constante snelheid naar beneden kunt rijden. En ondertussen laadt de HV-accu fors bij.
Zo heb ik al een paar keer de Stelvio en de Umbrail naar beneden gereden, om vervolgens te zien dat er 35km EV-bereik werd bijgeladen (!) tijdens de afdaling. :cool:
Want de interne generator kan veel sneller laden dan via de laadsteker überhaupt mogelijk is. :thumbsup:

Als je dat auto niet op regenereren zet kun je met je rempedaal de mate van regenereren bepalen.
Ja, maar wat ik me dan afvraag is of de auto dan tot het punt "X remkracht" al remklauwen in werking brengt en dan dus remenergie verspilt, of dat de auto zelf regelt dat de remklauwen pas in werking komen na het punt "X remkracht". Als het laatste, dan ga ik er een gewoonte van maken om te remmen&regenereren via het rempedaal. Als het eerste, dan gaan we voor maximaal one pedal drive.
Kleine aanvulling nog op de remkracht, als je de auto op regeneren zet wordt je gaspedaal ook het rempedaal zeg maar. Je kunt de mate van regenereren beïnvloeden met je gaspedaal.
O ja, zo had ik het nog niet bekeken. Ik ben eigenlijk zo gewend om "gas loslaten" te zien als een zaak van "alles of niets" dat ik hier gewoon niet aan denk. Maar je kunt natuurlijk enerzijds tot het punt "X remkracht" de mate van remkracht perfect doseren via de mate waarin je "gas terugneemt", terwijl je anderzijds gegarrandeerd niet een remklauw in werking brengt die energie gaat verspillen.

Tees

Donateur
Volgens mij is het zo dat de auto altijd eerst regeneratief gaat remmen tot een bepaalde remkracht en daarna pas de fysieke remmen gaat gebruiken. Het al dan niet oplichten van de remlichten is daar overigens geen indicator van, die zijn tegenwoordig (wettelijk) afgesteld op een bepaalde mate van remkracht.

Dus dat betekent dat als jij het gaspedaal loslaat, de auto, afhankelijk van de gekozen instellingen, al meer of minder regeneratief gaat remmen. En als jij niet al te hard remt dmv rempedaal, dat ook regeneratief gaat. Pas als je harder gaat remmen worden de fysieke remmen gebruikt.

Rallye

Forumguru
@Tees Waar jij “remkracht” zegt, zou ik “vertraging“ gezegd hebben.

Als ik het bovenstaande lees lijkt het remgedrag redelijk onvoorspelbaar, want afhankelijk van hoe de auto op dat moment wordt gebruikt. Dat lijkt me erg onhandig.

Bakkertje

Forumguru
@Tees dat ligt er (bij mij in ieder geval) aan of de versnellingsbak in D of B staat.
In D zal hij uitrollen en bij remmen in eerste instantie regenereren en daarna remmen,
In B zal hij bij gas los maximaal gaan regenereren, bij remmen nog steeds remmen.
Als je de bak in N zet remt ie alleen op de remmen, iets wat je periodiek zou kunnen doen om de achterste remschijven schoon te houden van roest)

• Leuk

Tees

Donateur
Vertraging was wellicht een nauwkeuriger woord idd, maar ik sloot me even aan bij het verhaal van @groentesoep over 'X remkracht'.

Ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee, maar als ik bovenstaand verhaal zo lees is het alleen in uitzonderlijke situaties zo dat het gedrag van de auto afwijkt van wat het meestal is. Al kan ik me goed voorstellen dat dit softwarematig gecorrigeerd wordt door de auto, dat een bepaalde indruk van de rem altijd een bepaalde vertraging genereerd, ongeacht de toestand van de accu.

Voor een ICE is dat trouwena niet heel anders, daar is de motorrem afhankelijk van de interne wrijving van de motor, die ook niet constant is en mede afhankelijk is van de motortemperatuur en de gekozen versnelling. Alleen merken we dat vaak helemaal niet omdat we eraan gewend zijn.

Slaat hij een PHEV ook de energie op bij remmen (met je rempedaal i.p.v. op de electromotor?)
Als je het rempedaal bedient dan wordt er in ieder geval ook voor een deel energie terug gewonnen met de elektromotor, dat is in ieder geval wat er op het scherm gevisualiseerd wordt.
De vraag is alleen of een deel dan dan ook geknoeid wordt omdat de remschijven dan ook in werking zijn, of dat het tot "X remkracht" 100% op de elektromotor is. Volgens Tees is het laatste het geval.

Captain Hook

Forumguru
Je hebt toch maar één rempedaal @PizzaPieter ? Dus de ECU van de auto i.c.m. bepaalde instellingen, bepaalt hoe er fysiek vertraagd wordt:

-regeneratief remmen doordat de ingebouwde (motor)generator belast wordt en energie teruglevert aan het accupakket. De kinetische energie wordt weer terug omgezet naar elektrische energie en opgeslagen als chemische energie.
-indien dat niet voldoende vertraging oplevert, worden de fysieke remmen erbij betrokken (remschijven/-trommels). De kinetische energie wordt omgezet in wrijving/warmte om de auto tot stilstand te brengen.
En vaak een continu wisselende combinatie van beiden.

Bij mijn PHEV krijg ik dan ook nog een terugmelding dat ik zoveel % regeneratief geremd heb.
Vooral als je dan tot stilstand komt. Rem ik rustig af, tot stilstand, dan zie ik meestal staan 100%.
Moet je bruusker remmen, dan is het vaak een veel lager percentage.
En de laatste meter zijn het sowieso de fysieke remmen die de auto helemaal stilzetten en -houden.

• Leuk

PizzaPieter

Donateur
Je hebt toch maar één rempedaal @PizzaPieter ? Dus de ECU van de auto i.c.m. bepaalde instellingen, bepaalt hoe er fysiek vertraagd wordt:

-regeneratief remmen doordat de ingebouwde (motor)generator belast wordt en energie teruglevert aan het accupakket. De kinetische energie wordt weer terug omgezet naar elektrische energie en opgeslagen als chemische energie.
-indien dat niet voldoende vertraging oplevert, worden de fysieke remmen erbij betrokken (remschijven/-trommels). De kinetische energie wordt omgezet in wrijving/warmte om de auto tot stilstand te brengen.
En vaak een continu wisselende combinatie van beiden.

Bij mijn PHEV krijg ik dan ook nog een terugmelding dat ik zoveel % regeneratief geremd heb.
Vooral als je dan tot stilstand komt. Rem ik rustig af, tot stilstand, dan zie ik meestal staan 100%.
Moet je bruusker remmen, dan is het vaak een veel lager percentage.
En de laatste meter zijn het sowieso de fysieke remmen die de auto helemaal stilzetten en -houden.
Ik denk te begrijpen dat er maar één rempedaal is :-).

Als je gas loslaat, remt hij af op de electromotor en remt hij ook af en werkt de motor 'andersom' als dynamo. In de Tesla van junior gebruik je de gewone rem zelden, want de snelheid neemt echt rap af als je gas loslaat.
Maar als je remt met de remmen (schijven/blokken) dan vraag ik me af hoe hij díé energie zou moeten opslaan, omdat die energie niet omgezet wordt in beweging, maar in warmte door wrijving.

Bovenaan Onderaan