Ja. De 1.8 en 2.0 hebben sinds het een TSI is geworden altijd een ketting. Alleen de voorganger, de 1.8T had een riem. En uiteraard de 1.0 en 1.5 TSI ook.Een S3 met 1.8 TSI, heeft die motor überhaupt nog een distributieketting?
De oude 1.8 in de S2 wel, maar is dat later niet weer gewijzigd naar een riem net als de kleinere TSI-motoren?
Of is dat bij de EA888 altijd een ketting?
heb ook een mail nr dieteren gestuurd om juiste info te krijgen over zuigers die er origineel ingezeten hebben, dank voor uw reactieMeet de diameter van de zuiger, vergelijk die met de boring van een 1.8 blok, en dan weet je in ieder geval of die uit het blok kán komen.
dank u wel voor de infoDe diameter van de zuiger zou 82,5 mm moeten zijn voor de 1.8 TSI
heel erg bedankt voor deze info, heb die expert mijn twijfels doorgestuurd en ben door hem opgebeld, ondertussen werd de bestelbon wel doorgestuurd maar of ik dit als bewijs moet beschouwen, de zuigers die hij ons toonde wijken af vd op foto door expert genomen, ik kreeg vd expert te horen dat er langere zuigers geplaatst zijn naar dat olieverbruik toe, de expert zei dan dat hij hem erover aansprak en hij zou gezegd hebben: ik heb hun dan waarschijnlijk de nieuwe zuigers laten zien, kan niet want op dat moment dat hij ze toonde, zei hij: de nieuwe zijn in bestelling. Ik ben genaaid, zoveel is zeker en ben met mijn rug tegen de muur geplakt, vandaag nog gemaild met rechtsbijstand: zij zeggen dat er geen onnodige vervanging van onderdelen is geweest volgens de expert en dat ik de factuur dus ook niet ga kunnen aanvechten.Bijzonder. Want kijk maar naar de foto van de eerste post van dit topic. Daarin zie je de bekende wafelvormige zuigerveren die geen olieverbruik geven. Je ziet dat de wafelstructuur ook helemaal schoon is. Wat wel opvalt is dat de coating op de zijkant van de zuigers helemaal weg is. Dit lijkt een zgn. kantelende zuiger te zijn. Ik wist niet dat de 1.8 TSI van een S3 daar ook last van had. Of is dit toch een zuiger die helemaal niets met jullie auto te maken heeft ??
Vraag van TS is ergens wel duidelijk en simpel
Kan iemand bevestigen of dit de zuigers zijn die gebruikt worden in haar 1.8 TSI.
Vandaag nog opgebeld dr de expert die van garagehouder een factuur kreeg doorgestuurd ivm bestelde onderdelen, of die dan ook werkelijk in mijn motor geplaatst werden is nog een andere vraag, garagehouder gaat sowieso wat toertjes rijden vooraleer ik de wagen kan ophalen, weet niet of je daarna nog iets kan zien of het om nieuwe zuigers gaat ?Is toch niet zo moeilijk?
De motor heeft voor zover ik opmaak nog niet gelopen nadat de nieuwe zuigers zijn ingebouwd, toch?
Bougies eruit en met camera/ endoscope even kijken naar de mooie nieuwe zuigers…
Inderdaad, in apenland België waar op dat vlak veel kan, weinig goede garagehouders te vinden, das mijn ervaring. Ik kocht de auto in 2023 tweedehands en betaalde er 17.700 euro voor en nog eens 2800 voor lpg installatie, ik ga hem daar echt niet achterlaten, mijn man heeft gelukkig zijn pensioen waardoor ik met zijn 18-jarig voertuig de winter ben kunnen doorkomen. Ben net eens gaan kijken adhv de bestelbon die hij doorstuurde naar de expert: 1 zuiger Mahle kost al 254 euro zonder btw dus de zuigers alleen al kosten me heel wat geld, als ze dan nog effectief vervangen zijn, kan ik daar nog mee leven maar hoe kan ik die garagehouder nog betrouwen die het ene smoesje na het andere verzonnen heeft, hij belde me straks op en haalde aan dat 1 van zijn hulpjes een maand ziek was geweest, toen ik hem zei dat er dan nog altijd 4 maanden overbleven vd 5 geen antwoord.Wat is de auto nog waard ná reparatie? En wat ga je uiteindelijk betalen voor de totale reparatie?
Je kan ook nog besluiten de auto daar achter te laten en niets te betalen en voor de tussentijd een Fabia 1 of 2 kopen zodat je wel kunt rijden. Hoe kan je zo lang zonder auto zitten überhaupt.
En in welk land speelt deze kwestie? In België?
Ik ga sowieso de oude zuigers die zogezegd uit mijn voertuig komen mee naar huis vragen om daar diameter te kunnen opmeten, wij gebruiken hier de term boring als er een grotere maat van zuigers moet ingeplaatst worden...Sowieso kun je je afvragen of een superb met 200k op de teller deze ingreep waard is. Maar, wellicht dat TS daar zo'n zn overwegingen bij had.
In NL is het gebruikelijk dat je onderdelen die vervangen zijn, kunt overleggen om te 'bewijzen' wat er loos was en of het nodig was. Ik weet niet hoe dat in België is? Ik denk dat hier een belangrijke sleutel ligt voor dit conflict.
Verder, TS gebruikt ergens de term dat de 'boring' aangepast moest worden, misschien bedoelde TS dat de garage zei dat de cilinders gehoond moeste worden ten einde nieuwe zuigers te kunnen plaatsen?
Ja, de prijzen die hij betaalde bij de groothandel zijn uiteraard onleesbaar gemaakt, ben eens benieuwd wat de eindfactuur gaat worden, hou mijn hart al vast...Garage mag verdienen, he, zo'n +50% schat ik op de zuigers alleen al.
Is het nu zo moeilijk om even te vragen (eisen) dat ze dat nu even laten zien?!?Vandaag nog opgebeld dr de expert die van garagehouder een factuur kreeg doorgestuurd ivm bestelde onderdelen, of die dan ook werkelijk in mijn motor geplaatst werden is nog een andere vraag, garagehouder gaat sowieso wat toertjes rijden vooraleer ik de wagen kan ophalen, weet niet of je daarna nog iets kan zien of het om nieuwe zuigers gaat ?