Zelf klussen maakt meer kapot dan je lief is...

Herperduin

Forumguru
@JaSkoda Diep respect voor je geduld en doorzettingsvermogen en gewoon feit dat je het allemaal zelf eerst probeert en uiteindelijk pas na garage gaat als je alles geprobeerd hebt. Ook leuk dat je het hier deelt! Hoop dat storing van airbag snel weg is, apk vlekkeloos verloopt en je daarna weer lekker lang probleemloos kan rijden !

Zie foto's. Misschien één van de nummers op de achterkant?

Bijlagen

• Compress_20260314_140554_4226.jpg
    Compress_20260314_140554_4226.jpg
    109,5 KB · Weergaven: 11
  • Compress_20260314_140554_4065.jpg
    Compress_20260314_140554_4065.jpg
    206,7 KB · Weergaven: 11
  • Compress_20260314_140553_3777.jpg
    Compress_20260314_140553_3777.jpg
    189,6 KB · Weergaven: 11

Tees

Donateur
Het nummer aan de rechterkant dat met 5J1 begint is het artikelnummer (incl de C aan het eind).
Is dit toch anders dan ik t ken van de O2, die heeft een afdeklijst uit één geheel.

Dit kan je meestal het beste bij de dealer halen. Wel even op de kleur(code) letten.

@JaSkoda Diep respect voor je geduld en doorzettingsvermogen en gewoon feit dat je het allemaal zelf eerst probeert en uiteindelijk pas na garage gaat als je alles geprobeerd hebt. Ook leuk dat je het hier deelt! Hoop dat storing van airbag snel weg is, apk vlekkeloos verloopt en je daarna weer lekker lang probleemloos kan rijden !
Joepie! De auto mag ook komend jaar weer op de openbare weg rijden. Ging niet geheel zonder slag of stoot, want de rechter aandrijfashoes moest wel vervangen worden. Met uitlijnen erbij ben je dan 300 eur verder. Achteraf bedacht ik dat ze dan beter de linker ook gelijk hadden kunnen vervangen. Scheelt een keer uitlijnen, want die is volgend jaar natuurlijk aan de beurt.

Maar goed, de airbag storing is er nu ook gelukkig uit, maar uitgerekend onderweg naar de garage ging het roetfilter lampje weer eens branden. Dat gebeurt af en toe. De garage heeft die storing gelijk maar even uitgelezen: blijkt afkomstig te zijn van de (gloei)bougie op cilinder 2.
Nu lijkt me het vervangen van die gloeibougie op zich ook een leuke nieuwe klus, maar met de recente ervaring met het vervangen van de ventilator in het achterhoofd zou ik wel wat advies vóóraf kunnen gebruiken.

1. Is dit überhaupt goed te doen? Ik lees nl. over het gevaar van afbreken, waardoor de ellende niet te overzien is. En ook dat de omgeving heel schoon moet zijn en dat je na het verwijderen van de bougie het schroefdraad goed moet schoonmaken omdat de nieuwe er anders niet ingaat, maar dat je dan ook moet uitkijken dat er geen vuil in de cilinderkop terecht komt. En ook dat je het schroefdraad van de nieuwe bougie moet invetten (of juist niet). Etc.
Dat zijn natuurlijk wel overwegingen om er niet zelf aan te beginnen. Anderzijds kwam ik op YT een filmpje tegen waarin de bougie er gewoon uitgedraaid wordt en er vervolgens een nieuwe ingedraaid wordt (wel met de juiste kracht). En klaar is Kees.
2. Welke gloeibougies bevelen jullie aan? Of maakt het weinig uit? En er zijn gloeibougies met en zonder druksensor. Welke zitten er op de 1.2TDI?
3. Is er ook een stappenplan voor deze klus beschikbaar?

Overigens: de garage waar de APK werd uitgevoerd gaf als tip om wel wat vaker snelwegkilometers te gaan vreten en/of DPF Cleaner in mijn tank te gieten. De roetmeting gaf een score van 600.000 aan (bij 1.000.000 afkeur!). Helpt dat inderdaad zo'n DPF Cleaner?

Bovenaan Onderaan