Kodiaq iv 2025 winterbanden op andere velgen

Mijger

Nieuw lid
Bij voorbaat dank voor jullie aandacht. Op onze Kodiaq iv 2025 tref je af-fabriek Continental-banden aan met 'size' 235/45 R20. Deze zijn in winterse omstandigheden niet de meest geschikte. Ik overweeg een gebruikte velgenset aan te schaffen (ex Audi) met hierop winterbanden size 245/45 R20. Ik moet nog onderzoek doen naar de steekmaat en de naafmaat, Skoda versus Audiset. Is jullie wellicht iets bekend of andere velgen 'kwaad doen' aan bijvoorbeeld koeling van de electrische aandrijving? (Ik heb geen idee of de electromotor(en) zich direct nabij de wielen bevindt(en?) Tweede vraag, de band van de gebruikte set is 20mm breder, namelijk 245 versus 225. Is het voldoende om vooraf de max. wieluitslagen te checken i.r.t. vrije ruimte in de kuip?

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Het 4,5 mm hoger zijn van die banden lijkt me geen probleem (dat '/45' is een percentage van de breedte).
Hou er ook rekening mee dat je niet alleen de stuuruitslag, maar ook het inveren meeneemt in je beoordeling van het al dan niet passen van de banden.
Waar deze banden 20 mm breder zijn, zullen ze bij gladheid/natte weg nog wat eerder de grip verliezen.
Mijn keuze voor een winterband zou eerder voor een wat smallere band zijn, eerder een 215/50 of 225/45.

hemi24

Donateur
Naafgat van Audi zal naar alle waarschijnlijkheid groter zijn; check ook even of de ET-waarde niet teveel afwijkt…
Die elektromotor zit tussen verbrandingsmotor en versnellingsbak, dus daar zal het geen invloed op hebben.

Je redenatie v.w.b. maten is wat dubieus; je noemt veel maten door elkaar…

Laatst bewerkt:

Mijger

Nieuw lid
Dank voor jullie reacties. Ik wist niet dat /45 een percentage van de breedte betrof. Er wordt mij hierdoor veel duidelijk. Ik ga alles heroverwegen. Ook bedankt voor de uitleg betreffende de positionering van de e-motor. En van de tip over loopvlakkettingen.

Jeroen van Arkel

Actief lid
Onder mijn Tayron zit 255 20 inch en nu 235 19 winter set. Dus qua stuur slag of wielkasten ruimte moet 20 inch met 245 geen enkel probleem zijn. En ik kan beamen dat 255 20 pirelli niet genoeg grip heeft bij stoplichten enz. Tov winter banden

andrehj

Forumguru
Beste Andrehj, beide bandtypes hebben hoogtemaat 45 en zijn daarmee even hoog?
Nee. Want die 45 is een percentage van de breedte. En 45% van 245 is echt meer dan 45% van 225....
Tip: Verdiep je even goed in banden- en velgmaten voordat je iets anders gaat monteren dan Skoda voorschrijft. Juist voor mensen die hier weinig kaas van gegeten hebben heeft Skoda een mooie lijst waarin precies staat wat er qua velg en band op je Skoda past en toegestaan is: https://www.skoda-auto.de/_doc/dd950243-6ffa-41d2-9cb7-0b69efd39648
En juist bij een winterband (waarop je op vakantie wellicht ook nog eens sneeuwkettingen wilt monteren?) wil je dus niet een te grote of te brede band gebruiken, want dan is er voor die kettingen geen ruimte meer. Bovenstaand document geeft daarom ook aan bij welke velg/bandenmaatcombi er nog ruimte is voor sneeuwkettingen.

• Leuk
Waarderingen: EdK

Jeroen van Arkel

Actief lid
De reden voor mij om 19inch ipv 20 inch velgen set te kiezen. En dan zit je los van meer ruimte nog steeds met 235 brede banden maar iets meer hoogt In de band dus minder gewicht. Minder hard gevoel. En je kunt de banden spanning ook nog laten zakken voor sneeuw ketting gebruik zonder ‘op’ je velgen te rijden. Maar alleen al het verschil van 1 inch in banden/velgen maat. Scheelt al bijna 1000 euro

Bovenaan Onderaan