JeSko's zoektocht naar een deftige volgende auto

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Is er in België dan echt een VRS hype geweest? GTI zowiezo, dat is begonnen met de jonge gastjes met de GTI 6, en daarna de 7 en 7.5, de GTI 8 van nu kan deze hype al niet meer waarmaken. En qua taksen is het toch nog steeds betaalbaar? Een tweedehands VRS is ocharme 600 euro BIV en 500 jaarlijks, dat is toch niets? Ik ben ook weer naar een RS3 aan het oriënteren en zelfs die is "maar" 1000 euro per jaar, en 1800 BIV.
 

leon-cupra

Forumguru
@JeSko tuurlijk is er een vRS hype geweest. Toen ik mijn vRS had, zag je de vRS op elke straathoek. Dat was toen de wagen die de liefhebber met een gezin wou: station, toen +200pk (was al een héél potente wagen), VAG product met een Skoda prijs (toen), betaalbaar qua taksen (ervoor een stuk minder). Was toen ook de heropleving van de GTI (golf5, golf6, opkomst van de R ... ).
Zie ook maar hier naar het forum. Je viel continue over de topics van een vRS. Zie op vandaag naar de vRS topics ... amper nog vRS op het forum.

En qua taksen is het toch nog steeds betaalbaar?
Ja uiteraard. Maar er is gewoon veel minder "buzzz" voor een vRS, GTI, ....
Een tweedehands VRS is ocharme 600 euro BIV en 500 jaarlijks, dat is toch niets? Ik ben ook weer naar een RS3 aan het oriënteren en zelfs die is "maar" 1000 euro per jaar, en 1800 BIV.
Ga toch echt denken dat je euromillions hebt gewonnen .. 2j geleden vond je 600€ nog een serieus bedrag ... nu is 1.000€ "MAAR 1000€" :pieker:;)
 

Tuner111

Forumguru
Ik zou een proberen wat wijkopenauto's zou geven. geven soms zotte prijzen nog op veeeel slechtere wagens... & anders zou ik proberen om 16k hem te zetten en dan met onderhandelruimte. als je direct naar de 14k zou gaan is heel deze ruimte al weg eigenlijk. en 10K voor deze wagen is gewoon te weinig schade of niet. Iemand die de wagen echt graag ziet zal wel door dit heen kijken. Uiteindelijk is hij wel perfect weer in orde nu.

Een RS3 is idd een mooie wagen, maar waarom zou je deze willen? ik vermoed voor de 5pitter.. zalig dat weet ik, maar zalig genoeg om de 4 a 500 euro elk jaar meer te betalen, ook aan benzine meer te geven & aan onderhoud? Vergeet niet dat je niet meer in de Skoda of VW prijzen zit dan. Audi onderhoudsprijzen zijn eenmaal duurder, zelfs bij een onafhankelijk vag dealer.

Ik heb toen ik aan het rondkijken was naar een nieuwe wagen na de baron alles mooi op een blad papier geschreven met de + & - punten. de prijzen & wat de wagen jaarlijks zou kosten ongeveer. Zo ben ik er uitgekomen dat de R voor me dan de beste optie was en waar het hart ook blij mee was. Een RS3 was toen +-3 jaar wachten (corona time) en zou me zot veel meer kosten nieuw. Nu moest ik nu opnieuw gaan shoppen zou het sowieso een jonge 2dehans zijn. ouder, en slimmer geworden :)
 

leon-cupra

Forumguru
met 16K ben je absoluut niet concurrentieel. De goedkoopste start aan 11.512. dan gaat het naar 13k. Denk vergelijkbare specificaties aan Jesko zijn wagen. Mijn mening: 13.500€ met weinig onderhandelingsmarge. 16k ga je de zware liefhebber moeten vinden die 200% dezelfde smaak heeft als Jesko, die 200% into tuning is en die door de schade kan zien en dat laatste ... als liefhebber ... forget it. Of je moet een naieve liefhebber tegenkomen.

1765827649656.png
 

leon-cupra

Forumguru
Een RS3 is idd een mooie wagen, maar waarom zou je deze willen? ik vermoed voor de 5pitter.. zalig dat weet ik, maar zalig genoeg om de 4 a 500 euro elk jaar meer te betalen, ook aan benzine meer te geven & aan onderhoud? Vergeet niet dat je niet meer in de Skoda of VW prijzen zit dan. Audi onderhoudsprijzen zijn eenmaal duurder, zelfs bij een onafhankelijk vag dealer.
zal er veel meer om gaan om iets "specialer" te hebben. 4 cilinders op elke hoek. Staan er 10.000den op mobile. Een vijfpitter heeft dat apart geluid, het vermogen, het RS label ,... dat is iets totaal anders dan eender welke 4 cilinder. Dat is waarom je een RS koopt en waarom je als eigenaar net dat iets meer wilt spenderen aan running cost. Als je het puur rationeel wilt gaan bekijken, had je beter ook niet jouw R gekocht.;)
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

De maar staat ook tussen haakjes he, het is en blijft veel geld, maar een RS3 is wel andere koek dan een R, GT, VRS, dan zit je gewoon in alles een niveau hoger en dat voor "maar" 1000 euro, en dat geluid... Ik geef toe dat het geluid van de non opf DAZA mij echt doet kantelen naar een RS3. Geen Euromillions gewonnen, maar ik leef eigenlijk echt als een monnik, waardoor ik gewoon heel veel geld opzij zet tegenwoordig, ik heb afgelopen jaar mijn uitgaven op een rij gezet alles bijgehouden, en ik geef gewoon niets uit aan mezelf, zeker niets extra's of onnodigs, op de auto na dus.

@Tuner111

Wijkopenauto's gaf 8000 euro, das wel te gortig :D en wat Leon al zegt, de RS'n zijn fel gezakt, je vind ze al eenvoudig rond 13 k tegenwoordig. Mijne is wel prima in orde ja, maar dat besef moet een potentiële koper ook hebben. En ik wil een RS3 voor de motor idd, maar ook gewoon het RS label, de 4 cylinder vind je overal, en mijn VRS is zo'n kanon dat ik met geen enkele andere 4 cylinder datzelfde gevoel zomaar ga kunnen verbeteren, dan moet je een Golf R ook gewoon stage 2 zetten, en dat gedoe wil ik niet meer ivm keuring en politie. Een RS3 is standaard al zo rauw en snel, dat is echt een auto die een kenner van mijlenver zal waarderen, desnoods na een jaar ofzo stage 1 erop en dan ga je gewoon in 3.2 seconden naar de 100, geen enkele VAG telg met de 2 liter kan daaraan tippen. Onderhoud zal wat duurder zijn idd, maar bij men maatje kan ik daar echt wel voor aan uit, die heeft al gezegd dat de extra kosten voor een RS3 echt goed meevallen tegenover een VRS, het is namelijk pas vanaf de RS4/S4 dat Audi's in onderhoud extreem duur worden, alles daaraan is steviger zwaarder en ingewikkelder, alles bij Audi onder de A4 reeks is vergelijkbaar met bv de Golf R qua kosten.
 

JeSko

Forumguru
zal er veel meer om gaan om iets "specialer" te hebben. 4 cilinders op elke hoek. Staan er 10.000den op mobile. Een vijfpitter heeft dat apart geluid, het vermogen, het RS label ,... dat is iets totaal anders dan eender welke 4 cilinder. Dat is waarom je een RS koopt en waarom je als eigenaar net dat iets meer wilt spenderen aan running cost. Als je het puur rationeel wilt gaan bekijken, had je beter ook niet jouw R gekocht.;)

Dit dus idd, een RS3 is nog veel meer een emotie die je jezelf aanschaft, de 4 cylinder heb ik gehad, terug hetzelfde kopen lukt me niet merk ik, iets in mij blokkeert om daaraan weer veel geld uit te geven, ik vind er de goesting niet voor om de knoop voor een Cupra of R door te hakken, na één maand heb ik daar gegarandeerd spijt van, terwijl die vijfcilinder mij wellicht jaren extra plezier gaat geven. Dan koop ik nog liever een auto van 5 k om gewoon in rond te tuffen, dan bv 30k voor een Cupra neer te tellen, mooie auto's, en ik heb echt getwijfeld om voor zo'n mooie recente Formentor te gaan, erg dik gewoon! Maar i have been there done that, ik zie het nut niet van weer iets te kopen dat qua motorisatie hetzelfde is.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
I found an interesting offer! Take a look:

Je vind ze zelfs al bij Duitse autodealers onder de 30 k, voor een goede Golf 7.5 R ben je ook 25+ kwijt.

Zowiezo is het afwachten, ik doe straks de VRS naar de garage voor een nieuwe batterij en verwijderen T&T, en dan gaat die eerst de verkoop in. En zit ik een tijdje zonder eigen auto, ik heb een goed beeld op mijn maandelijkse onkosten, maar die periode vanaf februari ( terug alleen wonen ) gaat veel duidelijk worden. Als ik dan nog steeds 1000+ per maand aan de kant kan houden, wat wel lukt normaal, kan ik echt knopen doorhakken. Wil ook nog een deel extra beleggen, de tijd dat een auto alles voor me was is gelukkig voorbij. Dus het word iets echt dik als het kan, en anders eventjes helemaal niets, keuzes keuzes.
 

sitechris

Donateur
367 pk versie is wat minder robuust dan de 400 pk versie. Dus die zou ik niet nemen. Ook heeft die lci generatie rs3 echt wel issues met de remmen en is onderstuur koning. Lci is echt beter.
 

JeSko

Forumguru
@sitechris

Of ik heb het fout gelezen maar ik dacht net gezien te hebben dat de pré facelift 367 pk beter was dan de 400 pk facelift, net doordat dat nieuwe blok aangepakt is met het oog op uitstoot? Dat van de remmen en onderstel wist ik, daar valt een mouw aan te passen uiteindelijk.

The DAZA (pre-GPF, iron block) is often preferred for tuning due to its stronger internals and raw sound, while the DNWA (post-GPF, alloy block) is reliable but less dramatic, with common issues across both including carbon buildup on intake valves and transfer box noise, though the DNWA's GPF can complicate exhaust tuning. Both are robust with forged internals, but the DAZA's iron block is considered superior for high-power builds, whereas the DNWA offers better stock daily driving with its improved handling and quieter emissions.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Persoonlijk zou ik eerder rond de 35k zoeken. Zitten dan veel “frissere” exemplaren tussen (FL). Die 5k extra ga je langer geniet van hebben.

Als ik dan nog steeds 1000+ per maand aan de kant kan houden, wat wel lukt normaal,
Geef je geen workshop hieromtrent ?? Schrijf ik direct mijn madam in. :deuk:
Stevig bedrag voor een alleenstaande … leven als een kluizenaar is dat dan toch ??
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Klopt wel, maar de facelift klinkt een pak minder dan de Pre facelift, ze hebben die DNWA motor zwaar geremd qua sound tegenover de originele DAZA motor. Ook is de DAZA beter te tunen met simpele software.

Haha valt mee hoor, je moet gewoon elke euro die eruit gaat en binnenkomt kennen. Ik geef gewoon geen geld uit zoals de meeste, ik draag kledij die ik al 5-10 jaar heb, en dat is dan ook nooit van dure merken, daardoor geef ik aan kledij echt amper geld uit, telefoon met duur (aflossings) abo heb ik niet, betaal mijn telefoon zo en doe daar 5 jaar + mee. Uitgaan doe ik niet, ga heel soms is karten met vrienden, maar dat is echt max 2 x per jaar. Heb geen duizend abonnementen lopen op TV diensten/streaming/sport kanalen etc etc, ik ken mensen die per maand 250 euro aan TV alleen uitgeven, omdat ze niks willen missen, en dan vragen ze zich af waarom ze niet rond komen, met twee inkomens.

Voor de rest geef ik af en toe geld uit aan de kinderen, boodschappen is heel beperkt en ik let heel goed op prijzenoorlogen/voordeel per inhoud en promo's, en dan nog koop ik 9/10 geen echte merken in de winkel, maar gewoon de huisproducten die, bijna altijd, goedkoper blijven dan merken promo's, helft van de week eet ik bij familie, dus heb maar eten in huis voor 3.5 dag ipv 7. Vrije tijd trek ik standaard 150 voor uit per maand, gaat dat bedrag niet buiten ( wat 8 van de 10 keer zo is ) zet ik dat geld apart. Verwarming altijd op 18 graden, verandert nooit, daarmee bespaar je belachelijk veel geld, ik kreeg onlangs de eindafrekening van de energie aan, met een maandelijks voorschot van 150 euro kreeg ik 120 euro terug in een huis ( vorige woonst ) met EPC D. Nieuw appartement is EPC A dusja... Maandelijkse lasten worden nog veel lager qua energieverbruik.

Met de Wakosta app houd ik alles minutieus bij, en zo zie ik dat mijn vaste uitgaven laag blijven. Mensen hebben de dag van vandaag gewoon geen besef van wat er precies binnen en vooral buitengaat, het is hier een nieuwe tas, daar de laatste iPhone, hier een extra abonnement want anders kan je die kl*tesoap net niet volgen, Netflix, Disney+, streamz noem maar op al wat je wilt hebben ze :D verder heb ik ook geen enkele vorm van lening lopen, heb enkel appartement/gas/water/elektriciteit en 40 euro internet abo als vaste maandelijkse lasten.

Klinkt saai maar als pleziertje ga ik wandelen, fietsen, ik lees een boek, ik ga met de kindjes spelen, af en toe eens karten met vrienden, of eens bowlen, zulke dingen, en tot voor kort had ik de auto als duurste plezier. Dat is het zowat.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
@JeSko je moest er niet zo op in gaan hoor ;) Maar je hebt uiteraard 200% gelijk. Weten wat er binnen komt en buiten gaat. Persoonlijk lig ik daar allemaal niet zo wakker van. Uiteraard zorgen we dat we sparen, maar leven is ook nog belangrijk. Ik ben eerder van het principe 'zorgen dat hetgeen dat binnen komt groeit', dan kan je ook een stuk beter de kosten dragen. ;)

Maar tegenwoordig kost alles ook wel veel meer. De winkelkar .. je mag dan nog bewust kopen, dat kost pakken meer dan enkele jaren geleden. Je moet eens frietjes gaan halen.+/- 55€ voor ons gezin van 4. Eens naar de beenhouwer, 40-45€ ... allemaal bedragen die vroeger een stuk lager lagen. En hoe meer je te besteden hebt, hoe sneller je wel iets uitgeeft.

Maar moest ik morgen alleen vallen, k zou ook wel veel meer letten op de uitgaven maar op vandaag hebben we dat niet nodig om er op te letten.
Deze zou trouwens wel voor me een kanshebber zijn moest ik gaan shoppen:
wat houdt je tegen? ;)
 

Tuner111

Forumguru
wat mij tegenhoud is dat ik nog zeer content ben van de R & dat ik bijna er niet mee rij. enkel in de weekends komt hij eens buiten nu. dus gaan we geeeeeen zotte kosten doen. en + moest ik toch iets anders zoeken dan zou ik eens durven te kiezen met een sterreke :)
 
Bovenaan Onderaan