Stoelverwarming gaat zomaar aan (en uit)

Bartsan

Nieuw lid
Goedemiddag, ik rijd een benzine gestookte, niet hybride Skoda Octavia 1 liter turbo(-tje) uit 2022, model sedan om het compleet te maken.

Eerste symptoom; Ik heb al een jaar of zo dat als ik die aanzet (op 1 streepje, niet op 2 of 3) mijn stoelverwarming veel te heet wordt, maar sinds een aantal maanden ook onderweg spontaan heet wordt. Zonder dat ik aan de knoppen kom. Passagierstoel weet ik niet, er zit zelden iemand naast me.

Tweede symptoom is dat wanneer ik 's ochtends de deur open trek, de stoel regelmatig automatisch naar voren schuift. en niet naar mijn stand, maar gewoon naar voren. Als ik te vroeg ga zitten zit ik klem tussen stuur en stoel. Helaas alleen soms, paar keer in de week, en je raadt het al, niet wanneer ik ermee naar de garage ga. Misschien alleen als mijn vrouw er de avond voor in gereden heeft, misschien omdat het stuur nog naar voren staat geschoven???

Nu wordt de stoel elke minuut of zo midden in mijn rug een aantal seconden even heel heet en dan weer niet, dat gaat continu door en bijna altijd.

Derde symptoom is dat ik het idee heb dat de auto wanneer de stoel raar doet, zelf met de alarmsystemen veel nerveuzer reageert op de plaats op de weg en wat er voor me gebeurt, maar of dat ermee te maken heeft?

Oh ja, sleutels kreeg ik nooit gekoppeld, wel herkent hij mijn sleutel en zegt hij vriendelijk Welkom Bart :-)

De garage (Thur Genderen) had geen idee, die vonden niets en de auto deed niets raars, zal je net zien, heeft alles gereset, software update, etc, de auto heeft een paar maanden netjes gedaan wat hij moest doen, maar nu is het opeens terug. Wie oh wie weet wat dit veroorzaakt?

hemi24

Donateur
Ik ben haast geneigd om te zeggen dat je ergens een sluiting hebt in de stoelverwarming en dat lijkt me geen fijne gedachte…!
Misschien ook even goed je (brand)verzekering controleren…?

• Leuk
Waarderingen: Tees

Pindasaus

Forumguru
Heb je een aftermarket autoradio of trekhaak of iets anders wat op de canbus zit?

Laatst bewerkt:

Bartsan

Nieuw lid
Tja, aan Hemi24; het is een leaseauto, dus prima verzekerd gelukkig :-).

Aan Pindasaus; het is een business editie leaseauto, geen officieuze accessoires, behalve de elektrische trekhaak, telt dat ook als aftermarket? Kan dat zo'n rare storing veroorzaken zonder dat dat uit te lezen is?

Duijzer

Donateur
Bij Thur zitten wel jongens die weten wat ze doen, maar als de storing daar niet opdoet is het lastig zoeken.
Zit de connector van je stoel wel goed en is die niet gecorrodeerd doordat die bijvoorbeeld een keer nat is geworden?
Want het lijkt zich rondom je stoel af te spelen.
Dat je het gevoel hebt dat alle systemen feller reageren kan zijn wat het is: het gevoel. Als je ergens scherp op let hoor en merk je inderdaad van alles, maar dat hoeft nog niet anders te zijn dan normaal.

Duijzer

Donateur
De temperatuur van de stoelverwarming kun je overigens instellen via VAGCOM. Neem eens contact op met @Antera , die zit redelijk in de buurt en kan dat (en nog meer leuks) voor regelen.

Bartsan

Nieuw lid
@Disaster-Master; Eerst kon Bosch carservice er niks aan vinden, zeiden dat ze de voltages en wel konden nalopen, maar omdat ze niet weten wat een voor Skoda normale spanning is op een draad, ze er geen diagnose van konden stellen.

Een aantal maanden later ben ik naar Thur gegaan, maar die namen me niet echt serieus. Zeiden dat ze 'de deur honderd keer open en dicht hebben gedaan, maar de stoel niet verschoof'. Zie je het voor je? Een monteur die een paar uur naast de auto gaat staan en de deur alleen maar open en dicht doet? Ik weet niet wat ze wel hebben gedaan, maar de stoel heeft 8 weken normaal gedaan. Iets te warm op de stoelverwarming, maar niet onregelmatig en alleen als ik hem aanzette.

De temperatuur van de stoelverwarming kun je overigens instellen via VAGCOM. Neem eens contact op met @Antera , die zit redelijk in de buurt en kan dat (en nog meer leuks) voor regelen.
Hebben ze bij Bosch Carservice al gedaan, daar hebben ze hem zo laag mogelijk gezet, maar ik moet zeggen; hij bleef knap heet, ook op het laagste standje. Ik ben eraan gewend om hem bij het wegrijden aan te zetten en een minuut of twee later weer uit te zetten als hij heet genoeg is. Daarbij; het is een leaseauto (van Leaseplan / Aeyvens) en ik mag hem nooit naar iemand brengen die zij niet aangeven.

ESL

Donateur
Oef, ik lees de frustratie door je berichten heen. Ik heb geen oplossing voor je probleem maar ik heb (helaas) net zulke waardeloze ervaringen met een skoda dealer. De auto bevalt prima, maar die dealers kunnen echt beter; dat doet bv Renault naar mijn ervaring echt veel beter. Mijn auto is ook een leaseauto en naar mijn ervaring wordt er maar nauwelijks energie gestoken in het oplossen van dit soort problemen. Hebben ze er naar gekeken, haal je hem weer op en is er niks veranderd. Of ze hadden hem per se een héle dag nodig en ze spuiten er hooguit even wat WD40 in, verder niets. Kun je weer een nieuwe afspraak maken over 3 maanden. Dat herhaalt zich dan zo een aantal malen tot je van frustratie maar denkt laat maar zitten dan.

Ik heb die ervaringen mbt werking van de skoda app, schokken van de E-motor, meerdere reparaties aan de laadklep en een irritante rammel rechts voorin wat jaren heeft geduurd.

Succes en sterkte gewenst :censored:

EdK

Forumguru
en ik mag hem nooit naar iemand brengen die zij niet aangeven.
Tsja stelen mag ook niet en word ook nog steeds dagelijks gedaan....
Antera is alleen geen bedrijf/dealer waar je nu steeds tegen een muur oploopt, maar een monteur met een passie en meer kennis in huis dan menig monteur van een dealer.
En als het mij op bepaald moment zo zou ergeren ( en volgens mij heb jij dat niveau al bereikt ) dan zou ik maar even uit stelen gaan en de illegale afspraak maken om het probleem nu maar eens getackeld te krijgen !

Zolang er geen rekeningen naar de lease gaan komen ze er uiteindelijk ook niet achter !! :koffie:

Antera

Donateur
Al een keer meegemaakt dat de persoon op de stoel te weinig woog. Daarvoor geen detectie en daarom dit.
Was een Golf 8, volgens mij hebben ze dit opgelost door iets er tussen te doen tussen sensor en zitting zodat die sneller detecteerde

Andere zaken kan veel zijn. Word uitlezen en kijken of we er wijzer van worden maar lijkt hier wel mee van doen te hebben

Bartsan

Nieuw lid
Al een keer meegemaakt dat de persoon op de stoel te ligt was. Daarvoor geen detectie en daarom dit
Ik weeg net zoveel als mijn vrouw en dochter samen, die stoel voelt mij wel hahahaha
Maar het is wel een dingetje, zou het kunnen dat die sensor niet goed is en dan aan/uit gaat?

Laatst bewerkt:
Ik herken het issue met het laten oplossen van problemen met lease auto’s van Leaseplan / Aeyvens. Deze maatschappij houd zich ook standaard niet aan het voorgeschreven onderhoud (niet tijdig vervangen van bijvoorbeeld interieurfilters e.d.). Ik heb zelf meerdere lease auto’s van leaseplan gehad en ze lieten deze het liefst ‘onderhouden’ door de kwikfit…

Bartsan

Nieuw lid
Ja, ik heb een Golf GTE gereden toen die net uitkwam en die moest ook voor de beurten naar Kwikfit. Gelukkig gaan er geen Chinese banden onder, maar ik houd mijn hart vast voor wanneer ze dat doorkrijgen lol

Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Donateur
Adres van de dealer invoeren en net zolang verversen tot de Skoda dealer wel verschijnt, was de manier die ik altijd toepaste bij Leaseplan/ Ayvens…

Bovenaan Onderaan