Rijbereik hybride

Check of bij de DSG bak ook tijdig de olie is vervangen, eerste wissel moet bij 60000km hebben plaatsgevonden. Het niet tijdig vervangen van de DSG olie kan echt tot het vroegtijdig falen van de DSG zorgen.
 
Bedankt voor de reacties! Ik had een mooie hybride gezien waar dus geen trekhaak onder kan. Ik was hier niet van op de hoogte maar nu inmiddels wel gelukkig.

We hebben besloten om voor een model 4 Octavia of superb te gaan. Ik verwacht dat het een Octavia wordt gezien het budget.

Overigens kom ik weinig problemen tegen met deze modellen als ik online zoek.

Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten naast de rapport van de accu en de onderhouds geschiedenis?
Hier ook een tevreden PHEV gebruiker met 100K + km's en 0 kilo trekhaak gewicht.
Gekocht met ik meen 98% health en ik ga zuinig met de accu om (niet overladen)
In de zomer tik ik de 70km aan als ik mijn best doe.

Geen grote problemen hier behalve de software die een eigen wil heeft.
Mijn stuur is onder garantie vervangen omdat hij mijn handen niet detecteerde.
En in de hitte van de zomer is de 12v accu overleden (die achterin zit, wat een gezoek)
 

ESL

Forumguru
Ik rijd nu een superb van nu bijna 5 jaar oud en bijna 200.000 km. Die moet dus binnenkort uit de lease. Rijbereik van een volledig opgeladen accu is iets van 50km in optimale omstandigheden (zonder gebruik verwarming/airco en geen snelweg km); bij minder optimaal reken op plm 40km. De staat van de accu kan erg wisselend zijn bij een tweedehands auto, zéker naar informeren. De mijne zal wat aan de lagere kant van dat spectrum opereren inmiddels want die wordt elke keer gewoon vol geplempt.

Weinig zwakke plekken ontdekt, behalve het laadklepje in de grille; daar zit inmiddels het 4e sluitmechanisme in. Motorisch verder geen bijzonderheden.
 

Jessedew

Forumguru
Weinig zwakke plekken ontdekt, behalve het laadklepje in de grille; daar zit inmiddels het 4e sluitmechanisme in. Motorisch verder geen bijzonderheden.
'Goed om te horen dat hij zonder motorische problemen 200.000 km haalt, superb en octavia hebben denk ik min of meer dezelfde techniek onder de kap (bij 200k gaat die er bij mij ook uit) maar dat is met mijn tempo pas over 10 jaar ofzo. ipv 5 jaar wat de gemiddelde leaserijder doet.
 

Jessedew

Forumguru
mooi! je bent dus binnenkort te zien op hun kanaal? Las op verschillende sites dat dealers oude hybrides niet willen inruilen (ruim voor 2020 heb ik het dan over, omdat de accu op 70% zou zitten)
 
Laatst bewerkt:

Jessedew

Forumguru
maar, klopt het dat wij 8 jaar en / of 160.000 km hebben? Lijkt mij dan geen gek idee om een verkoop te overwegen voordat ie die leeftijd/ km stand bereikt heeft. Bedoel inderdaad dat artikel wat jij deelde. Ik kan me echter voorstellen dat het, voor het zover is, (na 8 jaar) de batterijen wel goedkoper zullen zijn om eventueel te vervangen.
 

Berghuis

Donateur
Ik vind overal dat de garantie 8 jaar / 160.000km is. Dus het lijkt mij dat dat wel klopt.
Je moet denk ik ook wel goed je best doen om onder die 70% te komen binnen die tijd of kilometerstand. Bijv. altijd de accu leegrijden, volledig tot 100% ophalen en laten staan helpt allemaal niet mee.

Als ik het omreken zou ik met 160.000km rond de 84% moeten zitten.
 

Jessedew

Forumguru
Naar 0 rijden doe ik wel, daarna direct weer naar 50% laden bij thuiskomst. Op 100% langer dan paar uur stilstaan nooit iig. Bij aankoop was de accu bij 46.000 nog 99%, zal nu minder zijn, rij best veel elektrisch.
 
Alleen dat tot 80% beperken is wat lastig in te stellen. Ik ben sowieso aan een publieke paal gebonden en dan zou ik met van die schema’s gaan moeten werken gezien de auto niet de optie heeft om vanzelf te stoppen bij 80%. Maar dat naar 0% rijden; dat zou ik veranderen naar 20%. Want echt een te lage celspanning is niet fijn voor liion. En dan kun je hem wel meteen weer laden; maar dat is een beetje vergelijkbaar met een vallen-en-stoten zalfje smeren: je kunt beter voorkomen om je te stoten ;)

daar moet wel bij gezegd; volgens mij is 0% geen 0% in de O4 en 100% ook geen 100%. Je hebt altijd de marge van 3 kWh van de 13 kWh accu daar er maar 10 kWh bruikbaar is.

Iets anders;
Er was laatst iemand met een bericht - elders op een van de socials - met haar telefoon die áltijd op 80% limiet stond, en ook altijd opladen boven de 20%. Resultaat; evengoed een accu met 80+ % capaciteit na 2 jaar. En of het nou een telefoon of auto is; de Lithium-Ion techniek is gelijk. En die houden niet van: 1; een te lage celspanning; dus idd leegtrekken tot onder de 20%. Of 2; idd 100% laden en niet gebruiken (maar dan langdurig, aantal weken bijv) 3; hitte door bijv snelladen (nvt voor de O4), 4; kou, al is dat minder erg dan hitte zolang je maar geen vol vermogen uit de koude accu probeert te trekken.

Ikzelf rijd de auto leeg tot ergens 30-20% en dan hang ik hem aan de lader. Maar ik laad hem eigenlijk altijd op tot 100%.
Voor wat betreft de telefoon; hier nu al jaar steevast op de lader zodra het toestel nabij de 20% komt of al eerder. Met een langzame lader (7,5 Watt) en ik zit na 174 cycli nog op 100% capaciteit,.

plaatje ter vermaak.

1762288377313.jpeg
 

Berghuis

Donateur
daar moet wel bij gezegd; volgens mij is 0% geen 0% in de O4 en 100% ook geen 100%. Je hebt altijd de marge van 3 kWh van de 13 kWh accu daar er maar 10 kWh bruikbaar is.
Volgens Aviloo is er dus 9,5 kWh beschikbaar. Voor de test gaven ze aan dat het percentage acculading in de auto afwijkt van de werkelijkheid. Echter zelf heb ik tijdens de test en verschil van max 2% gezien (in de auto hoger aangegeven dan de test).
IMG_2539.png
 

Jessedew

Forumguru

Gelukkig kan ik thuis laden (zou anders de phev ook zeker niet hebben gekozen) vind het nu ook al vaak gedoe, maar door de app kan ik m bijv makkelijk altijd tot 80% opladen, als er geen ritten gepland staan en laat ik de kabel erin zitten. (kan dan makkelijk met het schema, of via de app naar de 100% op werkdagen van mn vrouw,) of bijv morgen als ik m zelf meeneem plan ik het even handmatig in de app dat hij specifiek die dag naar 100% gaat. Hij gaat ook zeker niet altijd tot 0% leeg, maar aangezien de accu toch maar klein is, ga ik dan niet nog eens dat bereik inperken door maar tot 80% te laden en bij 20% weer te stoppen met de accu te gebruiken. Is vaak het verschil tussen volledig op stroom thuis komen of niet....

vwb telefoon, ik heb nu de a56, die laadt, als je dat instelt, op tot 80% en net voor je wakker wordt gaat die dan pas naar 100%, (mits je altijd rond dezelfde tijd uit bed gaat dan) dat doe ik in feite ook met de Octavia, aangezien ik m net voor vertrek pas naar 100% laat laden. Ik zal over een jaar of 2 a 3 de accu nog eens testen, maar schat in dat die dan ook nog wel ruim boven de 90% zit, aangezien die nog 99% was bij aankoop.
 
Je kan volgens mij prima de accu leegrijden, want er zit 20% marge tussen de bruto en netto capaciteit om diepe ontlading te voorkomen.
 

andrehj

Forumguru
ik krijg ook nooit of zelden meer dan 10kwh in de batterij (zit een metertje op de lader)
Het metertje op de lader geeft enkel aan wat er aan energie richting de auto gaat. Dat komt maar deels in de accu, want een deel (ca 10%) verdwijnt als warmte door de laadverliezen.
 
Bovenaan Onderaan