Scala als trekauto

Wij maken nu nog gebruik van onze buscamper om te reizen, de laatste rit was naar Zuid Portugal, toch ruim 6000 kilometer. Maar het blijkt langzamerhand teveel te worden en de bus gaat verkocht worden. Voor toekomstige reizen, met kortere afstanden, gaan we een caravan kopen, dat heeft als groot voordeel dat je op de bestemming kunt beschikken over een auto.
Onze auto is een Scala van 2020, zonder automaat.
Hoe bevalt die combinatie en welk gewicht kan ik het beste aanhouden, de 1200 KG uit het instructieboekje lijkt me wel erg veel.

hemi24

Forumguru
V.w.b. spiegels zou ik ook voor de Emuks gaan!

Of je er 1200 kg mee kunt trekken? Als het mag gaat dat vast wel goedkomen; Beetje ter vergelijking: ik trek een caravan van 1500 kg achter een Golf.

Ik heb ook een Scala met 1.0 en handbak, maar daar zit geen trekhaak onder; dus geen idee hoe die zich gedraagt als trekauto.
Hulpveren kan waarschijnlijk geen kwaad…

Slider

Forumguru
@transit Check eerst op je kentemen bij rdw.nl of je Scala ook echt een trekgewicht heeft op het kenteken.
Waarschijnlijk wel, maar is het checken waard. Als dat namelijk niet zo is, kan je die caravan wens voor de Scala helaas meteen vergeten namelijk.

Zelf met mijn O3 FL 1.0 TSI handbak met 1275Kg caravan gereden (mocht max 1300Kg trekken) maar wel na tuning (115 > 140Pk en 200Nm > 240Nm) van de motor. Dat ging gewoon goed, O3 was ook vol geladen +dakkoffer +gezin.
Had er hulpveren onder gedaan, wat zoals @hemi24 zegt echt een aanrader is. Uitgaande dat de Scala net zulke zachte vering heeft als de O3 FL.
Nu is gewicht van auto t.o.v. de caravan erg belangrijk. De Scala is wel 150Kg lichter dan mijn O3 weegt en dat komt de verhouding van de combinatie niet te goede.

Ligt er ook helemaal aan hoe groot de aan te schaffen caravan wordt, geen idee wat je op het oog hebt daar voor.

https://caravantrekker.nl/berekening/
Kijk anders hier voor een berekening van de combinatie.

Laatst bewerkt:

1983jeroen

Forumguru
Ook ik trok met de 1.0TSI Octavia een caravan van 1300Kg.
Als je achter de Scala een iets lichtere caravan hangt zie ik geen probleem, ook niet in het buitenland.

Qua spiegels heb ik juist heel slechte ervaringen met Emuk op de Octavia. Ik gebruik al jaren universele Milenco spiegels. Makkelijk te monteren en trillen valt heel erg mee vind ik.

scala2023

Nieuw lid
Heb afgelopen vakantie onze caravan (950 kilo) achter de Scala 1.0 DSG (110pk) gehad.
Geen enkel probleem voor de auto en nog meer dan voldoende vermogen over.
Ook de wat stijlere stukken zonder een schijntje van moeite. Ook de DSG heeft daar geen problemen gegeven (stijle stukken wel in 'sport' stand ivm later op of terug schakelen)
Dus denk dat wat meer gewicht geen probleem zou moeten wezen (mits goed geladen van de caravan/auto).
Hulpveren heb ik geen gebruik van gemaakt.

Voor de spiegels heb ik er gewoon universele op zitten.

scala2023

Nieuw lid
3 personen in de auto (1 achterin + de hond), wat onderweg versnaperingen
In de kofferbak fris, bier en boodschappen voor de eerste aantal dagen (vol tot aan de hoedenplank)
Alle overige spullen in de caravan. Geen dakkoffer.
En nog veel belangrijker de caravan goed in evenwicht geladen.
(Als je dit niet doet merk je het zeker tijdens het rijden, maar dit is vanzelfsprekend)

Slider

Forumguru
Klinkt inderdaad als niet veel zwaars, logisch dat je dan geen hulpveren hoeft.
Je caravan is ook niet te zwaar.
Zelf zou ik juist met een lichtere Scala (tov van mijn O3 bv) en zwaardere caravan juist meer gewicht in de auto plaatsen. Je auto moet een stuk zwaarder worden dan de caravan voor een fijnere combinatie en dan dus wel hulpveren om dat goed te stabiliseren.

@transit Welke uitvoering heb je precies. Ik zie 1.0 TSI's van 95Pk, 110Pk en 116Pk voor 2020. Nu mag de 95Pk maar 1150Kg trekken, dus ga ik van uit van 1 van de andere 2 uitvoeringen?

Een auto die 1100Kg weegt met een 1200Kg trekgewicht, mag je de auto echt wel zwaar maken voor een goede gewichtsverhouding.

Slider

Forumguru
Uiteraard, maar dat is lang niet genoeg voor een gezonde gewichtsverhouding...

75% voor een 1200Kg caravan (t.o.v. de auto) is het beste, dus je auto moet dan 1600Kg wegen in totaal.
Als je auto maar 1300Kg weegt totaal, is diezelfde caravan al 92% in verhouding.

Zo'n caravantrekker.nl site laat dat ook goed zien helaas voor deze combinatie.

hemi24

Forumguru
Gezwets in de ruimte heeft niemand wat aan, dus hier de harde cijfers van de Scala

IMG_4897.jpeg

Dus als je zorgt dat je de Scala goed aan z’n gewicht zet is er geen vuiltje aan de lucht…

Dan is die caravan van max. 1200kg ineens nog maar 70%…

1983jeroen

Forumguru
De Scala weegt zo te zien amper minder dan een Octavia.
Ik vond de Octavia wel veel fijner rijden met een 1000Kg caravan dan met 1 van 1300Kg. Dan merkte je wel dat de gewichtsverhouding niet top was en de boel al snel onrustig werd
Nu met een auto die 200Kg zwaarder is voelt het veel stabieler

Slider

Forumguru
Dat wilde ik jou ook adviseren eigenlijk.

We weten de exacte uitvoering niet van de Scala van @transit. Een 116Pk handbak kan tussen de 1109Kg en 1140Kg wegen met verschillende Max Toelaatbare gewichten van 1620Kg tot je genoemde 1757Kg (wat nogal scheelt).

Het enige wat ik zeg is dat bij een max 1200Kg beladen caravan, ik zou adviseren de Scala te verzwaren met bagage incl. alles en iedereen tot ongeveer 1600Kg (wat al de max kan zijn dus) om een mooie 75% verhouding te hebben. Als je hem maar belaad tot die genoemde 1300Kg is dat echt te licht voor die belaadde caravan.

Al heb ik het idee dat TS de info toch al niet leest :lezen:

scala2023

Nieuw lid
Dat is ook de reden waarom ik voor de max 950 kilo caravan ben gegaan. Met de 75% regel in mijn achterhoofd gehouden.
De bergen worden zo ook nooit een probleem.
Het rijdt heerlijk en mist ook geen vermogen.
Meer erachter hangen kan.. maar zoals hierboven al aangegeven.. houdt rekening met gewichtsverdeling auto/caravan.
Wordt het echt zwaar zijn hulpveren geen overbodige luxe.

Bovenaan Onderaan