Eens kijken of er meer forumleden het probleem van mijn Octavia IV herkennen. Om te beginnen hoor ik met regelmaat een soort statische “klik” via de luidsprekers, “tik”, “pok” of ”plok”, of hoe je ook wilt omschrijven. Duidelijk is het in ieder geval dat het niets met de muziek of wat dan ook te maken heeft. Als ik namelijk alle geluidsbronnen uitzet en wacht dan hoor ik het namelijk ook na een bepaalde tijd. En het komt zomaar. Er is geen pijl op te trekken wanneer. Nu was ik de afgelopen weken op vakantie op de grens van Frankrijk, Duitsland en Zwitserland en mensen zullen vast herkennen dat je telefoon dan regelmatig een melding geeft van “welkom in…” en dat blijft maar doorgaan als je de netwerkselectie op je telefoon (een iPhone) in dit geval op automatisch hebt staan. Op vakantie hebben we vrijwel nooit muziek op staan om zoveel mogelijk te kunnen genieten van de natuur en daardoor viel het des te meer op dat het ”statische klik” probleem van hierboven nog iets met zich meedraagt. Tenminste zo lijkt het. Namelijk na zo’n “klik” via de luidsprekers zag ik opeens op het dashboard staan “Noodoproepfunctie is ingeschakeld”. Er was geen melding geweest dat deze was uitgeschakeld, maar we hadden wel gezien dat het groene ledje bij de daadwerkelijke noodknop in het plafond/hemel uit was gegaan en even later weer aanging. Tegelijkertijd ging het systeem op het grote beeldscherm (niet het dashboard voor me) herstarten en dit bleef maar doorgaan, totdat, zo leek het althans, we verder van een landsgrens afreden en weer een fatsoenlijke stabiele ontvangst hadden met de gekoppelde telefoon. Een bizar verhaal ik weet het, maar zou het kunnen dat het noodoproepsysteem “last“ heeft van provider-keuze-stress, waardoor dit zo gebeurt?
Laatst bewerkt: