Afmetingen bouten remklauw/zadel achteras

VAG-man

Forumguru
Wie kan mij de afmetingen geven van de 2 veeltand M14 bouten en de bouten (bij de remblokken) waar je sleutel 13 en 15 gebruikt om ze te lossen.
 

hemi24

Forumguru
Bedoel je o.a. deze?



M14 kom ik zo direct niet iets van tegen…
 

VAG-man

Forumguru
Nee @hemi24

Ik zie inderdaad heel veel M12 aangeboden, maar blijkbaar heeft alleen? de Superb M14? Het is zeker weten M14, omdat ik in het voorjaar alles los heb gehad voor nieuwe schijven en blokken. Nu is er een ABS-ring in de wiellager kapot. Wil nu nieuwe bouten gebruiken.

De 1e link is een torx-bout. Ik zoek een zeskant bout die geborgd is met een 13mm of 15mm zeskant moer.

Als iemand onderdeelnummers heeft mag dat ook.
 

VAG-man

Forumguru
Dankjewel @Antera , maar dit is een plaatje van een Superb III?
Mijn Superb is van mei 2010 en is een 1.8TSI.
Hieronder de bouten die ik bedoel.
 

Bijlagen

  • markup_2807.png
    markup_2807.png
    1,3 MB · Weergaven: 15
  • Screenshot_20250815-182540.png
    Screenshot_20250815-182540.png
    1,4 MB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
@Antera was me net voor. Ook volgens mijn Etka is het een veeltand M12 bout (N91006802). (PR 1KJ Lucas systeem).
Overigens zit Etka er ook wel eens naast, want volgens Etka horen daar bij mij 286 mm schijven bij, maar die zijn toch echt 282 mm.
 

VAG-man

Forumguru
Bedankt allen voor de inbreng. Ik moet toch maar één M14 bout eruit halen en deze opmeten. Het is toch gek dat deze afwijkt. In het filmpje van AutoDoc spreken ze over een torx M14, maar het is een veeltand/spline/XZN.

@andrehj ik heb trouwens een ATE systeem en geen Lucas.

Nogmaals ik heb de M14 bouten zelf dit voorjaar al los gemaakt.

Zie filmpje op 2 minuten.


 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
@andrehj ik heb toch wel een Lucas/TRW remklauw.

Heb vanmiddag de M14 bout gelost en één van de geleidepennen (zeskant 13 mm kop en geborgd met 15 mm moer) van de remklauw.
Foto's met de maten: PXL_20250817_121726787_copy_2268x4032.jpg PXL_20250817_121412823_copy_4032x2268.jpg PXL_20250817_121144402_copy_4032x2268.jpg PXL_20250817_120107746_copy_4032x2268.jpg PXL_20250817_121114153_copy_4032x2268.jpg PXL_20250817_120008865.MP_copy_2268x4032.jpg PXL_20250817_115733949_copy_2268x4032.jpg PXL_20250817_115611327_copy_4032x2268.jpg PXL_20250817_115710146_copy_2268x4032.jpg
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Is dat zo? Ik moet toch een M14 gebruiken om deze te lossen? Zie ook dat YouTube filmpje op 2 minuten die ik heb gepost.
M14 slaat toch op de inwendige veeltandbout en niet de dikte van het schroefdraad?
 

ertromp

Forumguru
De veeltand codering is XZN. Zo heb je dus ook imbus of zeskant of Torx en noem maar op.
De metrische maat van de bout (steel) wordt aangeduid met M van metrisch in dit geval M12.
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Oké ik dat dat M14 werd verwezen naar de maat van de XZN-dop.

Edit:
Pfff ik weet het ook wel!
Natuurlijk is het M12 die verwijst naar de dikte van de bout. Volgens mij heb ik een zonnesteek opgelopen.
Ik hou er over op, bedankt allemaal.
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Is dat zo? Ik moet toch een M14 gebruiken om deze te lossen? Zie ook dat YouTube filmpje op 2 minuten die ik heb gepost.
M14 slaat toch op de inwendige veeltandbout en niet de dikte van het schroefdraad?
M14 slaat op de diameter van de bout ter hoogte van de schroefdraad. Dat je XZN 14 nodig hebt zegt niks over de schroefdraadmaat.
Dus ETKA had toch gelijk.
Bij een M8 zeskantbout heb je (normaliter) toch ook een 13 mm sleutel nodig? Dan is het niet ineens een M13 bout...
Edit: Maar daar was je inmiddels zelf ook achter...
@andrehj ik heb trouwens een ATE systeem en geen Lucas.
Op de bovenste foto hierboven zie je duidelijk het logo van TRW, wat Lucas in 1999 heeft overgenomen. Je hebt dus op de achteras wel degelijk het Lucas systeem. ATE (Teves) zul je wel op de vooras hebben (net als ik).
Dat kun je ook zien aan het systeem met de (bij jou niet meer zo nette) schuivende pennen en die rubbertjes. Het systeem van Teves (te zien op je vooras) is heel anders.

Check anders eens de sticker bij je reservewiel met alle coderingen. Ik weet zeker dat 1KJ daar tussen staat.

Ik zou trouwens (om ooit vastzittende remmen te voorkomen) die geleidepennen vervangen. Duur is dat niet, en dit zijn de originele onderdelen: https://www.autodoc.nl/trw/2212498 of, nog goedkoper: https://www.motointegrator.nl/producten/248041-reparatieset-remklauw-trw-automotive-st1160
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Bij een M8 zeskantbout heb je (normaliter) toch ook een 13 mm sleutel nodig?
Klopt !
Daar zit logica in M6 is dop 10 , M8 is dop 13 M10 is dop 17 en M12 is dop 19
Er is een periode geweest dat men M10 naar dop 16 wilde brengen als standaard, dit heeft men ongeveer een jaar volgehouden.
Maar in auto / motor industrie ben ik ook wel eens flink op verkeerde been gezet aan hand van de dopmaat ik dacht dat het dat draad was maar dus niet
 

VAG-man

Forumguru
Je hebt dus op de achteras wel degelijk het Lucas systeem. ATE (Teves) zul je wel op de vooras hebben (net als ik).
Correct dat had ik in eerdere post ook al aangegeven.


Dat kun je ook zien aan het systeem met de (bij jou niet meer zo nette) schuivende pennen en die rubbertjes.
Eens. Ik heb nu ook alle geleidepennen/hoezen nieuw besteld. Samen met vier M12 bouten.
Inderdaad bij Motointegrator, waar ik het afgelopen jaar regelmatig heb besteld.

Man man man ik kan er nog niet over uit dat ik zo'n kronkel mijn hoofd had. :banghead:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan