Meest irritante en vreemde actie van de Enyaq

Anton1968

Actief lid
Voor mij is de meest irritante gedrag van de enyaq dat deze spontaan harder gaat rijden dan de toegestane snelheid overdag. Ik rij regelmatig over de A73, A50, A2, en mijn cruise control gaat vanzelf regelmatig harder rijden tot 130 km/u overdag tussen 6-19 uur dan de toegestane 100 km/u. Heel vervelend en irritant. Waarom kan Skoda niet standaard deze info programmeren dat auto tussen deze tijden NIET harder gaat rijden? Betaald Skoda ook eventuele bekeuringen? Hoe moeilijk is het om deze software aan te passen? Ik begreep dat er wat blinde vlekken zijn in het wegennet, maar tijd is duidelijk.
Meer mensen met zelfde irritatie?

Backpacker

Senior Member
Ik heb er twee.

Ik parkeer op mijn oprit altijd achteruit in, straks langs de regenpijp (die ik in mijn spiegels kan zien). Als ik dat ook maar een fractie te snel doe grijpt de auto in en trapt hard op de rem. En da's dubbel irritant omdat mijn voorwielen een schuin randje op moeten wat net te hoog en steil is om dat op "stationair" te doen, dus ik moet altijd een tikkie gas bijgeven op dat punt.

Ik was op een zweefvliegveld een zweefvliegtuig aan het slepen, met een tiploper die naast het vliegtuig liep om de vleugels van de grond te houden. Over ongelijk terrein (grasveld met hoog gras) is het lastig een gelijkmatige snelheid van 5 km/h aan te houden, dus ik dacht "ik zet de cruisecontrol wel effe aan". Maar die blijkt dus een minimumsnelheid van 20 km/h te hebben, en versnelt ook naar die minimumsnelheid zodra je de boel aan zet. Vond de tiploper niet grappig... En als je te snel remt heb je een zweefvliegtuig tegen je achterklep. Ga dat maar uitleggen aan de verzekering.

Overigens ben ik het met je eens dat verkeersbordherkenning en ACC geen goede combi is. Dat staat bij mij al een hele tijd permanent uit. Meest irritante was een stuk in de N201 wat een autoweg is met trajectcontrole en een maximumsnelheid van 80 km/h. Daar werd aan de weg gewerkt dus er stond een bord met 50 (wat keurig herkend werd en waar de auto correct op reageerde), en aan het eind van de werkzaamheden stond een bord "einde alle verboden" (wit rond met diagonale streep). Waardoor de auto 100 ging rijden. Mogelijk kan je aan de rechter echt wel uitleggen dat dat bord daar verkeerd stond en er een bord "80" had moeten staan, maar ik bespaar me die moeite liever.

amukar

Lid
Ik heb dezelfde ervaring en het is inderdaad super vervelend dat de auto uit zichzelf harder gaat rijden.
Toch laat ik cruise control (zo veel mogelijk) aan, omdat ik de voordelen toch zie opwegen tegen dit nadeel. Dat de Enyaq bijvoorbeeld gaat vertragen als je een roundabout nadert vind ik elke keer weer leuk.
Het vraagt wat gewenning, maar met het palletje van de cruise control kan je de snelheid die je wil rijden, snel aanpassen tussen bijvoorbeeld 30, 50, 70 en 90 Km/H door naar boven of beneden te sweepen.

FNaRK_02

Forumguru
Voor mij is de meest irritante gedrag van de enyaq dat deze spontaan harder gaat rijden dan de toegestane snelheid overdag.
Meer mensen met zelfde irritatie?

Je bent toch zelf verantwoordelijk voor je snelheid, gaat het niet goed zet je de boel uit en geef je zelf gas :sterretjes:

Waarom kan Skoda niet standaard deze info programmeren dat auto tussen deze tijden NIET harder gaat rijden? Betaald Skoda ook eventuele bekeuringen? Hoe moeilijk is het om deze software aan te passen?

En dat gaat Skoda voor ieder land apart programmeren en beschikbaar stellen en bijhouden wanneer de overheid weer bedenkt de boel aan te passen ?

EdK

Forumguru
Tsja het is al eerder gezegd maar het zijn hulpmiddelen !!
En jij als bestuurder blijft verantwoordelijk !
Alleen zijn er veel mensen die prat gaan op die techniek tot men er achter komt dat deze toch niet feilloos is !!
En ja als de wagen 100 gaat rijden en je mag er maar 80 en je word geflitst dan ben e gewoon het haasje en word het dokken.
Want de rechter ziet jou als de bestuurder van voertuig en ziet de elektronica als hulpmiddel die jij maar moet controleren.
Je kunt je er dus niet achter verschuilen....

hemi24

Forumguru
Ik denk niet dat men voor die paar auto’s die in zo’n klein land met zulke absurde en diverse snelheidslimieten gaat aanpassen.

Binnenkort mag je weer naar de stembus voor een nieuwe serie clowns…!

Rallye

Forumguru
@FNaRK_02 Waarom niet? Veel landen kennen tijdsafhankelijke snelheidsbeperkingen. Dit zou gewoon in het kaartmateriaal moeteen zitten of netjes moeten worden geregeld op basis van de camera-info. De navigatie kent ook het tijdstip waarop je rijdt. Juist bij zo’n functie moet dit op basis van de informatie waarover het systeem beschikt gewoon goed gaan.

Ik heb de functie jaar twee geleden in Zwitserland geprobeerd en was er al gauw klaar mee toen mijn GTI consequent na de (vele) werkzaamheden het “einde alle verboden” niet herkende. Dus én ik bepaal liever zelf hoe hard ik rij én het systeem kan beter.

Anton1968

Actief lid
.....
En dat gaat Skoda voor ieder land apart programmeren en beschikbaar stellen en bijhouden wanneer de overheid weer bedenkt de boel aan te passen ?
Waarom niet per land apart? Dit is toch gewoon eigenlijk een routeplanner? Hoe moeilijk is het voor alle (buitenlands) rijders in Nederland tijd in te stellen wanneer je niet harder mag?

Laatst bewerkt door een moderator:

Arjan1985

Forumguru
Bij Google maps werkt het wel gewoon. Overdag 100 en ‘s nachts 130. Dus het kan wel. Maar is een ander algoritme die samenwerkt met de input van gebruikers.

Canon-Eye

Forumguru
Natuurlijk kan het. Tomtom had dat al voor elkaar op het moment dat die dag/nachtwissel van kracht werd, geïntegreerd in de database want geheel onafhankelijk van een internetverbinding. Voor de VAG-systemen is dat ook een jaar of 5 later blijkbaar nog steeds te ingewikkeld.

ertromp

Forumguru
Natuurlijk kan het. Tomtom had dat al voor elkaar op het moment dat die dag/nachtwissel van kracht werd, geïntegreerd in de database want geheel onafhankelijk van een internetverbinding. Voor de VAG-systemen is dat ook een jaar of 5 later blijkbaar nog steeds te ingewikkeld.
Dit is echt onzin dat het voor VAG te ingewikkeld zou zijn of dat het niet kan. In mijn Tiguan wordt er keurig omgeschakeld tussen dag en nachtsnelheden in de navigatie.

Maar voor de liefhebbers kan het nog steeds hoor :deuk:

maxresdefault.jpg

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Misschien voor de recentere systemen, maar in de updates - 'few and far between' - die ik voor mijn MIB2 ontvang zagen en zien ze blijkbaar tot dusverre nog steeds geen kans om dit toe te voegen. Alle elders al beschreven fouten blijven er gewoon inzitten.
TT kon dat steeds wel, gewoon bij de reguliere (3-maandelijkse!) kaartupdates, zonder dat er verder aan de hardware of firmware gesleuteld hoefde te worden. Kennelijk te hoog gegrepen voor VAG. En ondanks dat dit systeem voor mij vooral decoratieve waarde heeft, blijft het feit dat het niet goed werkt toch irriteren.

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
In mijn Tiguan wordt er keurig omgeschakeld tussen dag en nachtsnelheden
Zelfs in mijn simpele Fabia 4 is dit het geval hoor .....

Enne wil je die TT etc wel op je A stijl plakken !!!
En indien eigenwijs dan niet mopperen als je een boete krijgt van meneer of mejuffrouw agent.... :koffie:

MarcoO2

Forumguru
Natuurlijk kan het. Tomtom had dat al voor elkaar op het moment dat die dag/nachtwissel van kracht werd, geïntegreerd in de database want geheel onafhankelijk van een internetverbinding.
Da's toch een garantie voor ellende? Want in werkelijkheid houdt de 100-130-wisseling zich op veel stukken weg een stuk minder aan dew klok dan je zou verwachten...

Canon-Eye

Forumguru
Mijn Amundsen geeft bijna standaard (ook) overdag 130 aan, ook op veel trajecten waar na 19u 120 is toegestaan en waar dus "dubbele borden" staan - 100 en 120, met tijdsaanduiding op onderborden. Blijkbaar te ingewikkeld. Dát is pas een recept voor ellende... en dan ga ik maar voorbij aan al vele jaren bestaande maar nog altijd verkeerd begrepen 60-zones in buitengebieden die bijna standaard na 100 meter of zo ineens spontaan, zonder aanwijsbare oorzaak, als 50 worden aangegeven - terwijl ik 50-zones buiten de bebouwde in werkelijkheid waar dan ook in het land echt nog nooit ben tegengekomen.

Bovenaan Onderaan