HELP; Problemen met “slimme” laadpaal van Zonneplan

Backpacker

Senior Member
De laadpaal 'vraagt' aan de auto hoeveel stroom er heen mag in kW of A, en samen 'kijken' ze of de laadkabel dat vermogen aan kan.
De enige laders die communiceren over de SoC zijn DC snelladers.
In de protocollen voor AC laders is daarin (nog?) niet voorzien.
Als(!) het komt, dan waarschijnlijk pas bij bi-directionele laders.
Als dat inderdaad zo is, dan lijkt het me het praktisch onmogelijk om "Slim Laden" aan te laten sturen via de laadpaal.

Voor dat "slim laden" is namelijk de huidige en gewenste SoC, de nominale batterijcapaciteit, en indicatie van de laadsnelheid nodig, om een plan te kunnen maken icm. EPEX prijzen.

Als de auto niet rechtstreeks met de regieserver kan communiceren, en de auto ook niet aan de laadpaal de SoC kan doorgeven, hoe moet de regieserver dan weten wat de SoC is en hoe lang er geladen moet worden?

Is er iemand die wel Slim Laden, op welke manier dan ook, via zijn laadpaal heeft geregeld, en hoe werkt dit?

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Als dat 'slim laden' toewerkt naar een ingestelde SoC, moet de server communiceren met de (app van) de auto.
Maar wat de meeste (alle?) stroomleveranciers omschrijven als 'slim laden' is om te laden bij lage prijzen/stroomoverschot.
Niet zozeer slim voor de auto, als wel voor de financiën van de consument en de leverancier, en het zal werken als 'peak shaving' voor het stroomnet.
Er zijn tweakers die dat 'in-house' regelen met software als bijvoorbeeld Home Assistant, maar die geven ze dan 'toestemming' om de app van de auto te raadplegen.

JJ te G

Donateur
Als dat inderdaad zo is, dan lijkt het me het praktisch onmogelijk om "Slim Laden" aan te laten sturen via de laadpaal.

Voor dat "slim laden" is namelijk de huidige en gewenste SoC, de nominale batterijcapaciteit, en indicatie van de laadsnelheid nodig, om een plan te kunnen maken icm. EPEX prijzen.
Wat je schrijft dat herken ik: de SlimLaden app geeft de huidige SoC bij aansluiten aan en je stelt ook de gewenste SoC in. Tevens stel je type auto met bijbehorende accu in.
De eerste keren start de app direct met laden om te “kalibreren” wat het laadstation levert. (Dit gaat mis met load balancing)
Op de Home Wizard app kan ik zien wanneer er geladen wordt/werd en dat stemt overeen met de Day Ahead prijzen van het dynamische contract.
Zonneplan is op zijn site niet duidelijk over de sturing van het proces en spiegelt het heel mooi voor.
Overigens net zo mooi als dat ze voorspiegelen dat je met een thuisaccu veel geld kunt verdienen, tot grote ergernis van de netbeheerders die geconfronteerd worden met regeltoestand 2 als gevolg van de onbalans die de thuisaccu’s helpen veroorzaken

JJ te G

Donateur
Het lijkt er op dat de auto zijn informatie over het wel of niet aangesloten zijn, niet doorgeeft aan de server. Dat zou nog een fout/storing in de laadpaal kunnen zijn. De SoC wordt kennelijk wel doorgegeven.

JJ te G

Donateur
Als dat 'slim laden' toewerkt naar een ingestelde SoC, moet de server communiceren met de (app van) de auto.
Maar wat de meeste (alle?) stroomleveranciers omschrijven als 'slim laden' is om te laden bij lage prijzen/stroomoverschot.
Niet zozeer slim voor de auto, als wel voor de financiën van de consument en de leverancier, en het zal werken als 'peak shaving' voor het stroomnet.
Er zijn tweakers die dat 'in-house' regelen met software als bijvoorbeeld Home Assistant, maar die geven ze dan 'toestemming' om de app van de auto te raadplegen.
Niet alle. Hier laadt de accu echt op de laagste dynamische tarieven en volgens mij ben ik hier niet alleen.
Zag vanmiddag een filmpje van de BOVAG waarin de uitleg over SlimLaden niet correct was. Dit filmpje is nota bene bedoeld voor autobedrijven die het hun klanten willen uitleggen…

Enyaqrob

Nieuw lid
Hi Sjoerd, ik kan je blij maken. Ik had exact hetzelfde gedoe (vorige week laadpaal van zonneplan) bij mn recent gekochte Enyaq.

Veel gegoogled en geprobeerd, maar dit is de oplossing (gevonden op engelse sites):
Je moet een zekeringetje even 8 minuten eruit halen en erin stoppen. Betreft zekering nummer 3 in het zekeringenkastje onder de motorkap. (instructieboekje geeft 2 plekken (vanaf pagina 173 volgens mij) waar zekeringen zitten; je moet die onder de motorkap hebben, niet die in het dashbordkastje) Haal hem eruit en wacht een paar minuten en stop hem er weer in.

Ik heb alle zaken in mijn gebruikersaccount gewist qua laadlocatie, en tijden van opladen enz.. Is nu namelijk niet nodig, want de zonneplan app kan alles aansturen, inclusief het wekken uit de "deep sleep"

Ik heb het vanmorgen gedaan, en alles werkt! Geen gechagrijn meer hiero :)

Achtergrond schijnt te zijn, dat met de laatste update, de aansturing van de laadcomputer niet altijd goed is gegaan. Oplossing is dus een "reset" van de laadcomputer, zodat de zonneplan-app via de api (techniek), de auto uit de "slaapstand" haalt, en gaat laden. En die reset krijg je voor elkaar door even een paar minuten de zekering eruit te halen en weer terug te plaatsen

Succes! Ben benieuwd of het lukt. Klusje van niks, maar wat een genot als het gewoon werkt!

Laatst bewerkt:

Enyaqrob

Nieuw lid
Ook vannacht de laatste test doorstaan. Met powerplay "vanzelf" opgeladen (dus slim laden met laagste tarief). Kortom: werkt nu zoals het zou moeten.

Laatst bewerkt door een moderator:

Naxel1605

Nieuw lid
Goedemiddag,

Bedankt iedereen voor jullie reacties. Oprecht zat ik met mijn handen in het haar, omdat het maar niet wilde lukken. Vanuit Zonneplan heb ik weinig begrip en oplossend vermogen ervaren. Daarnaast had ik contact met Skoda-NL, alwaar ik ook geen fatsoenlijke oplossing aangedragen heb gekregen. Ik ben dus ontzettend blij geweest met jullie input.

Het bericht van Enyaqrob bleek te kloppen. Ik heb de stappen zoals hierboven uitgevoerd en hij reageerde wel vanuit opdrachten van de Zonneplan app. Ik zal de aankomende dagen nog eens experimenteren met het slim laden (Powerplay) maar het probleem lijkt opgelost te zijn.

Sjoerd

PizzaPieter

Donateur
Wat je schrijft dat herken ik: de SlimLaden app geeft de huidige SoC bij aansluiten aan en je stelt ook de gewenste SoC in. Tevens stel je type auto met bijbehorende accu in.
De eerste keren start de app direct met laden om te “kalibreren” wat het laadstation levert. (Dit gaat mis met load balancing)
Op de Home Wizard app kan ik zien wanneer er geladen wordt/werd en dat stemt overeen met de Day Ahead prijzen van het dynamische contract.
Zonneplan is op zijn site niet duidelijk over de sturing van het proces en spiegelt het heel mooi voor.
Overigens net zo mooi als dat ze voorspiegelen dat je met een thuisaccu veel geld kunt verdienen, tot grote ergernis van de netbeheerders die geconfronteerd worden met regeltoestand 2 als gevolg van de onbalans die de thuisaccu’s helpen veroorzaken
Daarom koop ik als netbeheer-medewerker een thuisbatterij van HomeWizard die alleen eigen geproduceerde stroom kan opslaan.

Prive inschatting: het handelen met energie is straks verleden tijd

Ja daar gaat Tennet een stokje voor steken idd. Dus iedereen die in de gouden bergen van zonneplan heeft geloofd (thuis accu terugverdientijd) ; ja, jammer joh. :arghh:

Naxel1605

Nieuw lid
Update:
Gepland laden:
Auto was afgesloten en werd via de Zonneplan ingesteld voor een bepaald laadmoment. Twee keer geprobeerd ook na een lange slaap ( midden in de nacht ). Beide een geslaagde test :)

Slim laden ( Powerplay )
Auto was afgesloten, heb hem ingesteld op vertrek voor de volgende dag (08.00). Auto ging in de nacht laden op de goedkope momenten.Test Geslaagd.

Toch nog een kleine :dankje: HELP :dankje:
Het viel mij op bij zowel het gepland laden als bij de Powerplay modus toch nog problemen ervaarde. Als ik mijn auto parkeer dan sluit ik hem standaard aan met de laadkabel. Nu is het vaker gebeurd dat de auto de laadkabel wel ziet, maar na een tijdje aangeeft "auto niet aangesloten". Dit geeft hij zowel in de Zonneplan app aan als in de Skoda app. Mij lijkt het dus in de auto te zitten. Het valt mij op dat hij dit ook standaard doet na het laden bv na het gepland laden of Powerplay. Als hij dan klaar is met laden geeft het systeem aan voertuig niet aangesloten.

Toevallig iemand hier ook een tip voor? Vannacht wilde ik namelijk voordat ik naar bed ging de auto instellen en moest ik toch weer in mijn onderbroek en pantoffels uit bed om de auto te openen, kabel eruit te halen en er overnieuw er in te doen.

Toevallig ook op te lossen met een zeker er uit te halen @Enyaqrob ??

Gr. Sjoerd

Bijlagen

• 70894.jpg
    70894.jpg
    233,5 KB · Weergaven: 8

Enyaqrob

Nieuw lid
Op die engelse forums heeft ook iemand wel eens geschreven dat hij t 2 keer moest doen, met die zekering eruithalen en er weer in stoppen. Ik zou eerst daarmee een poging wagen

Enyaqrob

Nieuw lid
Zoals ik t zou doen: bovenstaande met de zekering (met de laadkabel eruit), maar ook de zonneplan-app even verwijderen en opnieuw installeren.

Backpacker

Senior Member
Het duurt bij mij ook wel eens voordat de update van de auto (aangesloten, afgesloten) doorkomt via de VW/Skoda servers tot in de app. Paar minuten later de app refreshen (scherm naar beneden trekken) en dan heb je wel de actuele info. Geldt zowel voor de Skoda app als de Frank Energie app.

Enyaqrob

Nieuw lid
Vanochtend even gecheckt. Vannacht 2 uurtjes opgeladen, en dit is hoe beide apps eindigen:
Skoda: Niet aangesloten
Zonneplan: Auto aangesloten
Als ik dan op "boost" druk in de zonneplan-app begint hij wel gewoon te laden

Bijlagen

• Screenshot_20241227_084930_Mykoda.jpg
    Screenshot_20241227_084930_Mykoda.jpg
    293,5 KB · Weergaven: 16
  • Screenshot_20241227_085005_Zonneplan.jpg
    Screenshot_20241227_085005_Zonneplan.jpg
    260,4 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan