Dimmende buitenspiegelS

Gezien mijn vorige reactie verwijdert is, je hebt een contract met je leasemaatschappij, ga volgende keer direct met hun praten. Dat zou ik doen... (ja ik). En niet informatie vragen op een forum, hier kan iedereen zeggen wat ze willen... En dat je de leasemaatschappij gemaild hebt was me al duidelijk na je vorige posts, ik kan ook terug scrollen.

LongTimeAgo

Senior Member
Klopt, dealer weet het niet, het kwam voor hem ook als verassing dat de Kamiq überhaupt een zelfdimmende buitenspiegel had. Dus nu is het wachten op de leasemaatschappij.
Komt vast goed, het blijft een eerstewereldprobleem, ik lig er ook niet wakker van. Was puur benieuwd of er meer mensen zijn die een Kamiq met zelfdimmende buitenspiegels hebben óf soortgelijke ervaringen hebben/hadden.

Mijn reactie was blijkbaar te scherp voor dit forum, ik wens je veel veilige kilometers (hoever dat kan in een Skoda natuurlijk haha ;)). Mijn excuses @LongTimeAgo, in mijn werk ben ik 50 procent van mijn tijd bezig mensen te helpen die ergens anders moeten zijn.

i2Paq

Senior Member
Ik kreeg mijn vorige auto afgeleverd met de "verkeerde" bekleding.
Dus ik weigerde de auto en de meneer die hem kwam afleren was nogal beduusd.
Ook de Leasemaatschappij keek even vreemd op. En die hadden eea. nog wel gecontroleerd.

Uiteindelijk bleek de bestelde bekleding helemaal niet beschikbaar voor deze auto. Foutje op de site van Skoda.
Werd keurig gecompenseerd door de Leasemaatschappij.

Polvo

Actief lid
Klopt, dealer weet het niet, het kwam voor hem ook als verassing dat de Kamiq überhaupt een zelfdimmende buitenspiegel had. Dus nu is het wachten op de leasemaatschappij.
Komt vast goed, het blijft een eerstewereldprobleem, ik lig er ook niet wakker van. Was puur benieuwd of er meer mensen zijn die een Kamiq met zelfdimmende buitenspiegels hebben óf soortgelijke ervaringen hebben/hadden.

Nou, hier een Kamiq van mei 2024.
In de configurator staat (= onderdeel uitgebreide optie) heel duidelijk dat binnen en beide buitenspiegels zelf dimmend zijn.
Afgelopen maanden nooit in het donker gereden, maar twee weken geleden voor het eerst.
Ik kwam toen ook tot de ontdekking dat de rechter niet zelf dimmend was.
Dit aangekaart bij de dealer, maar die hout de boot af en haalt de schouders op.
Vind het zelf niet zo belemmerend, ik wel, als je inhaalt, vooral bij vrachtauto's heb je wel een paar vervelende grote lichten in de spiegel.
Als je het als optie aan kunt vinken moet het er ook opzitten en werken.

hemi24

Forumguru
Als je het als optie aan kunt vinken moet het er ook opzitten en werken.

Niet, als de optie domweg niet leverbaar is en het misverstand in de wereld is gekomen door een slordige vertaling van de Nederlandse importeur…

Zo staat het in België in de prijslijst:

1727526823449.png

Laatst bewerkt:

Polvo

Actief lid
Ik woon niet in België, hier staat:
  • Binnenspiegel zelfdimmend
  • Buitenspiegels elektrisch inklapbaar en zelfdimmend

hemi24

Forumguru
Behoorlijk eigenwijs…

Voor de markten waar links wordt gereden, is er inderdaad een dimmende buitenspiegel voor de bestuurderszijde én die kun je voor een linksgestuurde wagen inderdaad aan de passagierskant plaatsen.
Echter af fabriek komt de Kamiq met enkel aan de bestuurderskant met één dimmende buitenspiegel…

Maar ga de discussie vooral aan met de dealer!
We horen wel hoe het afloopt.

Polvo

Actief lid
Je loopt voorbij aan het feit dat het er letterlijk staat zoals ik al aangaf.
  • Binnenspiegel zelf dimmend
  • Buitenspiegels elektrisch inklapbaar en zelf dimmend
Dit is gekopieerd uit de configurator, over eigenwijs gesproken....

Tees

Donateur
Helaas zal je niet enorm ver komen met dit argument: er staat altijd in catalogi e.d. 'onder voorbehoud van druk- en zetfouten'. Tis vervelend, maar ik ben bang dat je door de dealer afgescheept zal worden, en van Pon hoef je al helemáál niets te verwachten.

Polvo

Actief lid
Het is
Helaas zal je niet enorm ver komen met dit argument: er staat altijd in catalogi e.d. 'onder voorbehoud van druk- en zetfouten'.
Het is een gekochte en betaalde optie.
Je moet een catalogus ook niet verwarren met een configurator waarbij je de gewenste opties kunt aanvinken.

Arjan1985

Forumguru
Het is gewoonweg belachelijk dat die auto’s niet af fabriek met 2 dimmende buitenspiegels komen.
In de boten waar ik werk zie je het ook. Wat voorheen een logische combinatie was wordt nu door de fabrikant uitgekleed en als optie toegevoegd aan de prijslijst.
En dat is precies wat @Antera in z’n 2de post zegt. Voorheen wel 2 dimmende spiegels.

Als verkoper / dealer moet je met nieuwe prijslijsten dan donders goed oppassen dat je wel de goede opties aanvinkt om geen “rare” auto te krijgen.

Straks wordt de spiegel aan de passagiers zijde weer een optie zoals vroeger.
Als je die dan vergeet aan te vinken krijg je exact deze discussie.

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Het is een gekochte en betaalde optie.
Je moet een catalogus ook niet verwarren met een configurator waarbij je de gewenste opties kunt aanvinken.

Ik schat zo in dat er juridisch weinig verschil is tussen een catalogus en een configurator, die laatste is niet heel anders dan het ouderwetse bestelformulier. En ook daar konden foutjes inzitten, wat ze altijd keurig uitsluiten. Net zo goed als dat het niet zoveel uitmaakt of je er extra voor betaald hebt. Hooguit geeft dat een beetje richting aan hoeveel 'schade' je geleden zou hebben.

Maar aan het eind van de rit maakt het niet zo gek veel uit of je gelijk hébt. Tussen gelijk hebben en gelijk krijgen zit een groot verschil, en dit wordt een heel lange weg om gelijk te krijgen. Misschien dat je een paar honderd euro genoegdoening kan krijgen. Aangenomen dat je de auto zelf gekocht hebt en het geen leaseauto is. In dat laatste geval heeft de dealer zelfs juridisch niets met jou te maken, dan is de leasemaatschappij de enige waar je wat mee zou kunnen.

EdK

Forumguru
En staat dat ook in de offerte die je getekend hebt ?
Zo ja dan heb je een poot om op te staan, dat is de uiteindelijke config die je kunt verwachten !
Al is dat ook niet altijd zo in verleden geweest dat er opties vanwege slechte levering niet op zaten bij afleveren...
Maar je getekende contract waar alle opties etc op staan die is bindend , niet meer en niet minder.... :koffie:

Arjan1985

Forumguru
En zo is het! Contract is contract. Die spiegel met dimmende functie moet erop komen. Wat kost het aan euro’s om die spiegel te vervangen voor een dimmende? Als het te overzien is gewoon zelf bekostigen. Scheelt je een hoop frustratie en bureaucratie denk ik.

Bakkertje

Forumguru
Op het Passat forum net gelezen dat er mensen zijn die dit achteraf ingebouwd hebben. Glas komt dat uit de uk, zou ook nieuw te krijgen zijn voor 300 euro (voor een Passat dan).
Verder moeten er draden getrokken worden naar de binnen spiegel.

Maar het is dus achteraf te doen als het echt moet..

Of je dat voor elkaar gaat krijgen ….?

Polvo

Actief lid
En staat dat ook in de offerte die je getekend hebt ?
Zo ja dan heb je een poot om op te staan, dat is de uiteindelijke config die je kunt verwachten !
Al is dat ook niet altijd zo in verleden geweest dat er opties vanwege slechte levering niet op zaten bij afleveren...
Maar je getekende contract waar alle opties etc op staan die is bindend , niet meer en niet minder.... :koffie:
Er zijn twee optie pakketten waar dit onder valt, het licht en zicht pakket of het travel assist plus pakket.
Ik heb de laatste gekozen, uiteraard staat dit op de offerte.

Dat sommige opties niet leverbaar waren is mij bekent, maar die staan ook niet in de configurator.

Polvo

Actief lid
Op het Passat forum net gelezen dat er mensen zijn die dit achteraf ingebouwd hebben. Glas komt dat uit de uk, zou ook nieuw te krijgen zijn voor 300 euro (voor een Passat dan).
Verder moeten er draden getrokken worden naar de binnen spiegel.

Maar het is dus achteraf te doen als het echt moet..

Of je dat voor elkaar gaat krijgen ….?

Ik vraag me af of er hiervoor draden getrokken moeten worden, vaak liggen de kabelbomen er al omdat massa productie van 1 type vaak goedkoper is dan voor elke optie weer andere bomen te fabriceren.

Maar dat is uit te zoeken.

Bovenaan Onderaan