Fabrieksgarantie nog ? Auto uit begin 2022

MarcoO2

Forumguru
De vraag is ook over welke garantie het precies gaat. Er zijn nogal wat soorten garanties, elke met hun eigen voor- en nadelen.

1) Sowieso heb je natuurlijk altijd de wettelijke garantie, en die kent geen termijn.
2) Daarnaast kan er sprake zijn van fabrieksgarantie (en daarin kan er sprake zijn van beperkende voorwaarden, zoals dat die garantie niet overdraagbaar is. Bij een tweedehands auto is die fabrieksgarantie dus niet vanzelfsprekend nog van toepassing. Ook kan er van alles uitgesloten zijn van die garantie.
3) Ook kan er sprake zijn van aanvullende fabrieksgarantie, met dezelfde beperkingen als bij de gewone fabrieksgarantie.
4) Tot slot heb je nog aanvullende garantie die als apart product via derden wordt afgesloten. Ook hierbij kan sprake zijn van beperkingen.

Kortom, bij het delen van ervaringen in een topic als dit ben je heel makkelijk appels met peren aan het vergelijken. Zoek in voorkomende gevallen altijd goed uit waarvan sprake is en welke addertjes er onder het gras zitten.

Skodaatje1980

Actief lid
*Knip* Onnodig citaat.

Goedemorgen,

Je hebt helemaal gelijk en dat maakt het hartstikke moeilijk! Maar het gaat niet om een paar euro's dus dan wil ik dat wel duidelijk hebben. Ik waardeer ook elke reactie van jullie. Ik heb zojuist Skoda zelf gebeld net en blijkt dat ik 4 jaar garantie heb. Nu dus nog 2 jaar maar wel gewoon echte fabrieksgarantie! Lijkt me dus uitstekend. Gelijk de verkoper net gebeld en hij zei dat ik daar wel eens gelijk in kon hebben en hij zou het uitzoeken voor me. So far so good dus, heel netjes hoe ik geholpen word. Ik wou net Cargarantie bellen maar dat is een dikke ramp na een paar sinds word de verbinding gewoon verbroken en ben ik nog niets verder. Mocht het zo zijn dat ik nog 2 jaar fabrieksgarantie heb dan kan ik die dat pakket van Car garantie net zo goed niet doen.

en nu ga ik me ook maar even voorstellen zo, ik heb de auto nog niet maar ik ben al wel wat posts verder :-)

Laatst bewerkt door een moderator:

MarcoO2

Forumguru
Lijkt me dus uitstekend.
Met "lijkt me" kan je dus alweer de mist ingaan. Want weet je nu wat er onder die garantie valt en wat niet?
Mocht het zo zijn dat ik nog 2 jaar fabrieksgarantie heb dan kan ik die dat pakket van Car garantie net zo goed niet doen.
Dat weet je pas als je de dekking van beide garanties hebt vergeleken. En bedenk daarbij ook dat je niet hoeft te verzekeren wat je op basis van de wettelijke garantie al kunt claimen.

Succes!

Peter, blijf ff van de quote af aub... want nadat jij ermee klaar was, sloeg mijn tekst nergens meer op.

Laatst bewerkt:

Skodaatje1980

Actief lid
Hi Marco,

Net belde de verkoper terug en hij zegt ook dat ik nog gewoon garantie heb. Hij heeft de advertentie van de andere occasion ook aangepast. Net wat je zelf je bent al gauw voldoende verzekerd aangezien je gewoon garantie hebt. Maar het is wel fijn om nu te weten dat ik gewoon nog 2 jaar garantie heb/100.000km. Verkoper past gewoon het contract aan heel netjes dus! Zonde van de 450 euro!

MarcoO2

Forumguru
Maar de vraag blijft wat "gewoon garantie" inhoudt... Weet je nu welke garantie dat is en wat het wel en niet dekt?

Skodaatje1980

Actief lid
@Skodaatje1980 : ik zou voor zekerheid ook zelf even bellen met Skoda en op basis van kenteken kunnen zij dan uitsluitsel geven over al dan niet garantie. Ben je tenminste helemaal zeker van je zaak.

wel bijzonder dag ik dan eerst Skoda bel ze zeggen me tot 2x aan toe dat ik 4 jaar garantie heb met fabrieksgarantie, heb ik net de dealer zelf gebeld die kennelijk iets meer in het systeem kan kijken en blijkt dat ik nog 2 jaar garantie heb, geen fabrieksgarantie want die is voor bij maar wel "extra" garantie. Gelijk gevraagd wat dan het verschil is, en toen vertelde meneer me dat alle essentiële motor onderdelen etc gedekt zijn.

Skodaatje1980

Actief lid
Maar de vraag blijft wat "gewoon garantie" inhoudt... Weet je nu welke garantie dat is en wat het wel en niet dekt?

Uitzonderingen​

Normale slijtage
Slijtage aan rem- en koppelingsvoering, remblokken en -schijven, banden, ruitenwisserbladen, gloei- en halogeenlampen enz valt niet onder garantie. Ook vroegtijdige slijtage van motor of delen daarvan als gevolg van onderhoud dat niet volgens fabrieksvoorschrift is uitgevoerd, wordt niet onder garantie vergoed. Hetzelfde geldt bij voortijdige onderdelenslijtage die terug te voeren is op omstandigheden als hiervoor genoemd, alsmede abnormale rij- en bediningsstijl.

Geldende vervangingstermijnen
Met name bij onderhoudswerkzaamheden gelden altijd vervangings of herhalingsintervallen, afhankelijk van model en type. Voorbeeld: Stel voor de bougies van model X geldt een vervangingsinterval van 90.000 km of 2 jaar. Mocht na vervanging van deze bougies onverhoopt en een productfout e/o montagefout optreden, dan geldt voor beide een volledige garantie. Deze is echter gemaximieerd op - in dit geval - 90.000 km of 2 jaar, welke het eerst bereikt wordt.

Invloeden van buitenaf
Schade door invloeden van buitenaf valt niet onder de garantie. Hiervan is spraken bij beschadigingen die ontstaan zijn door bijvoorbeeld klimatologische, chemische, thermische, mechanische of andere inwerking van buitenaf, zoals:

• Steenslag met daaruit voortvloeiende roestverschijnselen, glasbreuk, enz
    • Industrievervuiling
    • Lak en carrosserieschades door zout, zand, storm, bloesem, boomhars, (vogel) uitwerpselen, enz
    • Glasbreuk bij gehard glas (zij- en achterruit)
  • Garantie op garantie
    Op eerdere werkzaamheden die onder garantie zijn uitgevoerd, geldt de normale garantietermijn op het oorspronkelijke voertuig. Of simpel gesteld: 4 jaar reparatiegarantie geldt alleen voor werkzaamheden die door de klant betaald zijn.
    Services
    Vanzelfsprekend geldt er geen garantie op uitgevoerde services zoals bijv APK of Seizoenscheck. Maw een uitgevoerde check op een onderdeel of systeem, geeft geen enkel recht op garantie op het betreffende systeem.
    Uitvoerende dealer
    SKODA 4 jaar reparatiegarantie wordt alleen verleend door de dealer die de betreffende werkzaamheid heeft uitgevoerd.
    Geldigheid
    4 jaar reparatiegarantie is van toepassing op reparaties uitgevoerd na 1 juni 2017.

MarcoO2

Forumguru
OK. Zorg dan dat je in ieder geval heel goed zwart op wit hebt welke garantie je hebt en tot wanneer. Want als Skoda je nu al verschillende antwoorden geeft, wil je niet weten wat er gebeurt als je de garantie nodig hebt.

Skodaatje1980

Actief lid
* Knip* Citaat verwijderd. @Skodaatje1980 Meermalen erop attent gemaakt, nu een waarschuwing voor onnodig citeren.

Morgen ochtend gaan we hem ophalen! Erg veel zin in! Ook gelijk Skoda Connect en maps updaten maar ik heb al gehoord dat het wel even kan duren voordat de auto “overgezet” is op mij als nieuwe eigenaar

Skodaatje1980

Actief lid
Nee dat wist ik nog niet, daar was ik dan wel achter gekomen maar nu weet ik dat al dankzij jou :) heb jij dat gedaan die betaalde diensten of voegt het weinig toe? Ik zal voornamelijk CarPlay gebruiken denk ik tenzij die nav die je in virtual cockpit hebt ook erg goed werkt. Ik ga het morgen zien :)

jongetje

Forumguru
Ik betaal er niet voor, ik gebruik met navigeren androidauto. En voor de keren dat ik de navigatie gebruik vind ik de half jaarlijkse handmatige update prima.
De connect app is voor mij ook weinig toegevoegde waarde.

Bovenaan Onderaan