Klepje tikt van actieve koolstoffilter

jeve2

Lid
Goedemiddag,

het blijkt dat het klepje van de actieve koolstoffilter tikt.
Weet iemand of dit kwaad kan ?

gr:xyxthumbs:
Jeve2
 

deusjevo

Forumguru
Is dat een zwart kastje bij je ruitensproeier reservoir :icon_smile_question
Zo ja, die tikt bij mij ook en er is nog niets ontploft... :grin:
 

NJAM

Lid
Hallo. Ik bump dit topic even in de hoop dat ik er geen aparte voor hoef te maken. Weet iemand hoe 't actief koolstoffilter van een octavia 2 (2.0 tfsi) getest kan worden. Op youtube zie ik filters waar men perslucht op aan sluit. Uit het andere gat moet dan lucht komen en dan zou 't filter nog werken maar dat truucje gaat op dit model filter volgens mij niet werken. Het gat wat volgens mij voor de ingang bedoeld is, is veel groter.

Als iemand me er bij kan helpen hoor ik 't graag. Zo'n ding kost al gauw weer tegen de meijer.
 

NJAM

Lid
@Antera voor een koude start moet ik vaak 't gafpedaal een tikje geven. Anders wil de motor niet altijd aan de slag.

Ook heb ik tussen 2000 en 3000 rpm wel eens een soort van 'klop' in de acceleratie en een p0441 foutcode.

Of die beide symptomen hetzelfde defect aanduiden weet ik niet. Maar ik verdenk dus inderdaad dit folter of het gasklephuis..
 

Tees

Donateur
Al bij Gerrit Speek gekeken naar de mogelijke oorzaken van deze foutcode? Staat wel een rijtje mogelijke oorzaken, waaronder ook het koolstoffilter, maar eigenlijk alles in het inlaattraject kan het probleem zijn. Dus gasklephuis, maar ook de N80 of N115 kleppen, lekkend vacuum, lekkende slangen. Dat gaat wat speurwerk worden!

Als ik ergens op in mag zetten, zou ik op de N80 klep gokken. Die gaat bij deze motoren wel eens vaker kapot.
 
Laatst bewerkt:

NJAM

Lid
@Tees bedankt voor de tip. Maar die N80 klep heb ik dus al verwisseld (ook pcv).
Koolstoffilter lijkt me ook een mogelijke boosdoener maar is er hier misschien iemand die weet hoe ik zo'n ding test?
Beetje zonde om 100 eus uit te geven zonder dat je weet of 't werkt.

Tips worden zeer gewaardeerd!
 
Bovenaan Onderaan