Filmpje: BP Ultimate/Shell V-Power brandstoffen

Rosinfield

† In Memoriam
dat is geen placebo effect, want er wordt niet a priori serieus beweerd dat hij daarvan lekker gaat rijden, zoals met duurdere brandstoffen wel het geval is. Als dan zou blijken dat er geen verschil is tov goedkopere, maar men wel verschil ervaart, dan spreek je van een placebo effect (waarin ik in dat geval overigens niet geloof).
Wat jij bedoelt zou ik eerder willen typeren als een kronkel in de bovenkamer. Men heeft het idee dat men lekkerder rijdt als de auto gewassen is. Voor exact hetzelfde geld zou men kunnen zeggen dat men de auto lekkerder vind rijden wanneer men alvorens weg te rijden 3 x het gas diep intrapt, de auto even vriendelijk toespreekt, een liefdevol trapje tegen de linker voorband geeft, enz, enz. M.a.w., het is dan meer een kwestie van bijgeloof.
 

mikehotel

Actief lid
Ik vind de vraag hoe BP Ultimate/ VPower presteert tegenover "witte" euro98 eigenlijk een beetje een non-discussie. Want wat is nu feitelijk het verschil daartussen? BP Ultimate is ook gewoon euro98, maar dan voorzien van een BP-label. De witte pomp is goedkoper, maar dat is ook zo met de gewone euro95.

Feitelijk is het beide 98RON benzine, waar bij de ene merkspecifieke additieven (dopes) zijn toegevoegd (BP) en bij de andere niet.

Volgens mij is het gewoon placebo effect. Je denkt dat het beter rijdt omdat het duurder is. Te vergelijken met als je net je auto gewassen hebt, heb je ook het idee lekkerder te rijden.

Ik denk dat de aanname "het rijdt beter omdat het duurder is" eerder van toepassing is op een Audi-rijder dan op een Skoda-rijder. ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
dat een auto met tsi motor het beter doet op 98, kun je wel zien aan de diverse JD-graphs. Het effect zal bij een getunede motor wel groter zijn, maar toch zeker niet afwezig bij een ongetunede.
 

Ron_2

Senior Member
dat een auto met tsi motor het beter doet op 98, kun je wel zien aan de diverse JD-graphs. Het effect zal bij een getunede motor wel groter zijn, maar toch zeker niet afwezig bij een ongetunede.

Daarom tank ik straks met de sleurhut er achter 98 benzine, kunnen er weer wat meer aardappels mee :laugh:
 
dat is geen placebo effect, want er wordt niet a priori serieus beweerd dat hij daarvan lekker gaat rijden, zoals met duurdere brandstoffen wel het geval is. Als dan zou blijken dat er geen verschil is tov goedkopere, maar men wel verschil ervaart, dan spreek je van een placebo effect (waarin ik in dat geval overigens niet geloof).
Wat jij bedoelt zou ik eerder willen typeren als een kronkel in de bovenkamer. Men heeft het idee dat men lekkerder rijdt als de auto gewassen is. Voor exact hetzelfde geld zou men kunnen zeggen dat men de auto lekkerder vind rijden wanneer men alvorens weg te rijden 3 x het gas diep intrapt, de auto even vriendelijk toespreekt, een liefdevol trapje tegen de linker voorband geeft, enz, enz. M.a.w., het is dan meer een kwestie van bijgeloof.

Klopt, je hebt gelijk in de eerste alinea, was niet helemaal wakker.
 

EdK

Forumguru
Pffffffffffffffff, het begon met een filmpje en nu hebben we weer de discussie die al een topic met een staart heeft !!
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat de diesels betreft, ja daar ga je zeker zuiniger op rijden
Toen ik nog werkzaam was in het beroepsgoederenvervoer (met een jaarverbruik van toen ca. 15 miljoen liter, dus ga er maar van uit dat men in de ruim 85 jaar die het bedrijf toen bestond voldoende kennis heeft opgebouwd van efficiënt vlootbeheer) is er met een aantal auto's een proef gedaan met V-Power diesel en benzine van Shell (huisleverancier).
Resultaat: een absoluut verbod aan alle chauffeurs én dienstautorijders (zowel benzine als diesel) om V-Power te tanken, mét de aankondiging dat ieder die dat toch doet de meerprijs doorberekend krijgt. De meerkosten wegen bij lange na niet op tegen de eventuele voordelen.
 

turboturbo

Forumguru
Als je goeie / hoger octaangetal peut wil, kun je 5 liter E85 bij je tank RON95 gooien. (las ik ergens :xyxthumbs:)
 

Chatslet

Forumguru
Er wordt wel zuiniger per liter gereden alleen de literprijs is dus te hoog om zuiniger per euro te rijden. Aan de andere kant, zuiniger per liter rijden = minder roeten en op den duur dus beter voor EGR klep en roetfilter.
 

Chatslet

Forumguru
Als je goeie / hoger octaangetal peut wil, kun je 5 liter E85 bij je tank RON95 gooien. (las ik ergens :xyxthumbs:)

E85 trekt water aan en kan pakkingen etc.. aantasten. Je kunt dan beter per tankbeurt zo'n 150 ml per 40 liter er bij gooien. Daar wordt je benzine ook klopvaster van en kom je zelfs tegen de RON100 uit.
 

MarcoO2

Forumguru
Toen ik nog werkzaam was in het beroepsgoederenvervoer (met een jaarverbruik van toen ca. 15 miljoen liter, dus ga er maar van uit dat men in de ruim 85 jaar die het bedrijf toen bestond voldoende kennis heeft opgebouwd van efficiënt vlootbeheer) is er met een aantal auto's een proef gedaan met V-Power diesel en benzine van Shell (huisleverancier).
Resultaat: een absoluut verbod aan alle chauffeurs én dienstautorijders (zowel benzine als diesel) om V-Power te tanken, mét de aankondiging dat ieder die dat toch doet de meerprijs doorberekend krijgt. De meerkosten wegen bij lange na niet op tegen de eventuele voordelen.
't Klinkt alsof zo'n grootse test heel wat zegt, maar toch is dat niet het geval. Het zegt alleen maar iets over het type motor wat in het beroepsgoederenvervoer vaak voorkomt. In de praktijk blijken met name benzineturbomotoren (en zeker de zwaardere) een behoorlijke winst te kunnen maken met euro98-benzine. Overigens is er inderdaad wel een groot verschil tussen V-Poer en BP Ultimate - in het voordeel van laatstgenoemde.
 

Chatslet

Forumguru
Ik denk dat Canon-Eye het over (premium) diesel heeft en niet over diesel en dat zijn wat brandstofeigenschappen betreft twee totaal tegenovergestelde werelden.

In het beroepsgoederenvervoer wordt er hoofdzakelijk op diesel gereden en daar gaat het om het cetaangetal. Het cetaangetal geeft aan hoe groot de kans op zelfontbranding onder compressie is. Bij diesel moet dit dus juist zo hoog mogelijk zijn omdat een dieselmotor volgens het principe van zelfontbranding werkt en er dus geen bougies zijn die het mengsel tot ontbranding brengen. Bij een moderne dieselmotor varieerd het motormanagement het inspuitmoment aan de hand van de gemeten cetaanwaarde om zo het ideale ontbrandingsmoment van het mengsel zo goed mogelijk te kunnen benaderen. Bij een hoger cetaangetal is de tijd tussen inspuiting en ontbranding dus veel korter. Hier door wordt het ideale ontbrandingsmoment dus beter benaderd en zal de motor efficienter en stiller draaien. Wordt er goedkope diesel gebruikt met een laag cetaangetal dan neemt de tijd tussen inspuiting en ontbranding alleen maar toe. Ook zal de dieselnevel zich in die tijd afzetten tegen de wanden en gedeeltelijk weer vloeibaar worden waar door de ontbranding minder efficient verloopt, en er dus meer diesel verbuikt moet worden om de zelfde kracht te leveren en er dus ook veel meer roet geproduceerd wordt. Heb je nu helemaal slechte diesel van bijvoorbeeld een witte pomp uit het oostblok dan is het cetaangetal niet alleen laag maar is de brandstof ook nog eens instabiel met als gevolg dat de tijd tussen inspuiting en ontbranding blijft varieren. Het motormanagement moet dan constant aanpasseningen maken met "nagelen" of een luide dieselklop tot gevolg. Vooral de oudere mechanisch ingespoten diesels zijn hier gevoelig voor omdat hier het inspuittijdstip niet door het motormanagement geregeld kan worden maar door een stelschoef wordt afgesteld ten opzichte van de nokkenaspositie.

Bij benzine gaat het om het octaangetal wat precies het tegengestelde weergeeft. Hoe hoger het octaan getal hoe kleiner de kans op zelfontbranding onder compressie want in een benzine motor wil je dat dus juist niet omdat de motor dan gaat kloppen en pingelen. Hier zorgt het motormangement er voor dat de bougies op het juiste moment een vonk geven waardoor het mengels met een redelijke preciesie tot ontbranding kan worden gebracht. Bij een laag octaangetal kan het mengels dan ontbranden voordat de arbeidsslag is begonnen waardoor de zuiger tijdens de compressieslag door de voortijdige ontbranding een klap krijgt van het ontbrandende mengsel. Dit is dus kloppen of pingelen en dit kan motorschade tot gevolg hebben. Bij een moderne motor past het motormanagement de turbodruk en/of het inspuittijdstip aan om dit tegen te gaan. Het gevolg is in beide gevalle een lagere compressie van het mengsel en dus een minder efficiente ontbranding. Daarom werken benzine turbomotoren dus efficienter op euro 98. LPG heeft zelfs een octaangetal van 100 tot 110 en met LPI kun je daar met een turbomotor ook redelijk efficient mee rijden.
 

Race Eend

Forumguru
Bij een moderne motor past het motormanagement de turbodruk en/of het inspuittijdstip aan om dit tegen te gaan. Het gevolg is in beide gevalle een lagere compressie van het mengsel en dus een minder efficiente ontbranding. Daarom werken benzine turbomotoren dus efficienter op euro 98

Hele goede toelichting Chatslet, kleine correctie op dit regeltje. Het motormanagement past in eerste instantie het ontstekingsmoment aan (niet inspuitmoment of turbodruk, dit laatste gebeurd pas in een veel later tijdstip, op het moment dat hij 'vindt' dat onstekingsmoment aanpassen niet een gewenst resultaat (=te hoge uitlaatgastemperatuur) bereikt heeft, dan gaat de turbodruk drastisch naar beneden en evt wordt het gewenste lambda getal verlaagd=rijker mengsel=meer koeling).

Bij pingelen/detoneren zet de ECU zet het ontstekingsmoment later, waardoor veel TSI motoren zelfs na-ontsteking (na bdp) gaan draaien op RON95 benzine. Zeer inefficiënt (en de motor voelt dan vaak wat nukkig). Dit late ontstekingsmoment ontstaat met name op het moment dat de vulling (=turbodruk) het hoogst is. In het koppelgebied tussen 2000 en 3000rpm (het gebied waar je als bestuurder veel rijdt). Veel mensen denken altijd dat RON98 alleen nodig is als je een sportieve rijder bent die veel hoogtoerig rijdt, echter is het juist de schakkelluie/laagtoerige rijder die veel van RON98 benzine profiteert (prestaties/soepelheid/verbruik).

Deze opvatting van veel mensen komt overigens voort uit het feit dat veel ouderwetsere turbomotoren, veel turbo-gat hadden (turbo's gingen pas vanaf 4000 tot 6500rpm echt goed druk draaien en turbo motoren hadden een compressie van 7.5:1 of 8:1. (tegenwoordig zit de 1.4 TSI al op 10.5:1).
De moderne turbomotoren leveren al druk bij 1500rpm en hebben bij 2500rpm vaak al de maximale turbodruk bereikt, vandaar dat ze laag op toeren al erg 'pingelgevoelig' zijn.

Extra info detoneren:
Knock of Pingelen - YouTube



E85 trekt water aan en kan pakkingen etc.. aantasten. Je kunt dan beter per tankbeurt zo'n 150 ml per 40 liter er bij gooien. Daar wordt je benzine ook klopvaster van en kom je zelfs tegen de RON100 uit.

Hier moet je duidelijk nog wat meer ervaring mee op doen ;)

E85-bioethanol kan inderdaad wat vocht aantrekken. Maar je hebt een auto om te rijden, binnen een maand rijden de meeste mensen de tank wel weer leeg. Je moet de auto echt een half jaar stil laten staan, wil dit effect optreden.

Veel moderne brandstoffen hebben al verplicht 5% ethanol in de benzine zitten.
In Frankrijk en Duitsland is E10 brandstof (10% ethanol), al overal verkrijgbaar. Ze zijn zelfs al aan het testen met E15 brandstof (15% ethanol 85% RON95, waardoor je ongeveer op octaan 98 uit komt).
Alle moderne TSI motoren zijn geschikt voor E10 brandstof. Brandstofleidingen ed worden niet aangetast door de ethanol.


Veel mensen vinden RON98 benzine te duur. Goedkoop een hoger octaan getal creëren doe je door 40L RON95 te mixen met 5 a 6 liter Ethanol (of dit nu van het tankstation (E85 bio-ethanol) of van een supermarkt voor tuinhaarden (E95+ ethanol) komt maakt dan niet uit. Per liter is het vaak < 1,50 euro. Het is dus goedkoper dan normale brandstof (je moet alleen iets meer moeite doen) , bovendien is het gewoon 5 a 6 liter tankvulling, er hoeft dus minder benzine afgenomen te worden en het is beter voor het milieu.

Zelf doe ik dit truukje al jaren, ik voeg zelfs 10 liter bioethanol toe op de 35 liter RON98 benzine. Waardoor ik waardes ver boven de RON102 octaan kan behalen (ik heb de motorcomputer dan ook wat rijker afgesteld om de schraalheid van E85 wat te compenseren).
Daarmee is het voor mij mogelijk om veilig 424pk uit een 1800cc motor te peuteren.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik denk dat Canon-Eye het over (premium) diesel heeft en niet over diesel en dat zijn wat brandstofeigenschappen betreft twee totaal tegenovergestelde werelden.
Voor wat het waard is: mijn hiervoor beschreven ervaringen betreffen de V-Power brandstoffen van Shell, enige tijd nadat die waren geïntroduceerd. Er was toen een aantal chauffeurs (en ook een klein aantal berijders van "van dienstwege ter beschikking gestelde personenauto's", zowel diesel als benzine) die, vervuld van de beste bedoelingen en daartoe aangezet door de reclame, meenden dat ze er goed aan deden om deze dure brandstoffen te tanken omdat het per saldo voordeliger zou uitpakken. Goed voor de baas, dus.

Vandaar dat "de baas" toen een proef op touw heeft gezet. In het kader van die proef zijn t.g.v. regulier onderhoud ook wel enkele motoren opengemaakt om te kijken of ze echt schoner waren. N.a.v. de resultaten is intern bekend gemaakt dat het geen zin had om V-Power te tanken.
Om enkele eigenwijze types - die hier anders over dachten - bij te sturen, werd later de beschreven 'strafmaatregel' uitgevaardigd. Dat hielp wel...:rolleyes:

Ik sluit overigens niet uit dat de verdere ontwikkelingen in brandstoffenland de huidige v-powers e.d. tot een meer zinvolle optie maken. Maar ik ben van nature wantrouwig in deze...
 

Chatslet

Forumguru
Ik weet dat E85 klopvaster is en ik gebruik het daarom ook in mijn circuit auto. Alleen daar gaat het om een gietijzeren blok met carburateur en was het simpel een kwestie van de carburateur anders afstellen om de boel soepel te laten draaien. Ik heb begrepen dat het bij moderne motoren toch wat anders is omdat er daar veel aluminium gebruikt wordt en ook pakkingen en afdichtringen van materiaal zijn die daar niet zo goed tegen kunnen. Er staat me zelfs iets van bij dat de ADAC heeft getest met een nieuwe Opel die er eerst goed op leek te rijden maar later met een lage KM stand zware motorschade had.

Alleen maak je me nu wel erg nieuwsgierig, bioethanol voor tuinhaarden bij de supermarkt? Ik ken alleen die haardgel (dat is toch ook ethanol?) en dat lijkt me een beetje te dik om in je tank te gooien. Pure (bio) ethanol voor een lagere prijs per liter zou mij flink wat geld schelen en voor zo ver ik weet hoeft er voor circuitgebruik geen accijns betaald te worden. Die Seats waar ik ze wel eens mee zie racen gooien ze ook gewoon rode diesel in.
 
Technisch heb ik er geen verstand van, maar net als Canon-Eye zegt, kan ik ook alleen maar bevestigen dat mijn werkgever/leasemaatschappij voor het hele wagenpark (3000+ personenauto's, diesel/benzine) enkel "gewone" brandstof toestaat.
 

LT83

Forumguru
Ik tank ookal zo'n 20.000km probleemloos 10-20% E85 bij de Ultimate, je merkt echt dat de motor beter loopt, hij klinkt ook iets rauwer lijkt het.
Wel heb ik eens ergens gehoord dat E85 minder "energie" bevat waardoor er eigenlijk meer van ingespoten moet worden, misschien zou er dan wel meer slijtage op brandstofpomp en injectoren kunnen komen als deze maximaal moeten werken???
 
Bovenaan Onderaan