Filmpje: BP Ultimate/Shell V-Power brandstoffen

Chatslet

Forumguru
Dat zal wel mee vallen. Ik denk dat het er meer mee heeft te maken dat (bio) ethanol misschien wat schraler is dan benzine en er daardoor meer wrijving tussen bewegende onderdelen is. Of dit echt veel uit maakt durf ik niet te zeggen. Ik weet in ieder geval dat het bij dieselmotoren wel zo is. Daar werd vroeger in de winter benzine bijgemengd om het starten makkelijker te maken en parafinevorming tegen te gaan. Werd er regelmatig te veel benzine bijgemengd dan trad er overmatige slijtage op met compressieverlies, nagelen, dieselklop en startproblemen als gevolg.
 

Race Eend

Forumguru
Ik weet dat E85 klopvaster is en ik gebruik het daarom ook in mijn circuit auto. Alleen daar gaat het om een gietijzeren blok met carburateur en was het simpel een kwestie van de carburateur anders afstellen om de boel soepel te laten draaien. Ik heb begrepen dat het bij moderne motoren toch wat anders is omdat er daar veel aluminium gebruikt wordt en ook pakkingen en afdichtringen van materiaal zijn die daar niet zo goed tegen kunnen. Er staat me zelfs iets van bij dat de ADAC heeft getest met een nieuwe Opel die er eerst goed op leek te rijden maar later met een lage KM stand zware motorschade had.

Alleen maak je me nu wel erg nieuwsgierig, bioethanol voor tuinhaarden bij de supermarkt? Ik ken alleen die haardgel (dat is toch ook ethanol?) en dat lijkt me een beetje te dik om in je tank te gooien. Pure (bio) ethanol voor een lagere prijs per liter zou mij flink wat geld schelen en voor zo ver ik weet hoeft er voor circuitgebruik geen accijns betaald te worden. Die Seats waar ik ze wel eens mee zie racen gooien ze ook gewoon rode diesel in.

Er zijn inderdaad merken/modellen die niet op E10 brandstof kunnen lopen, daarbij is het niet verstandig om E85 te gaan mixen. Echter we spreken hier op het skoda forum over een VAG product. Deze motoren en randdelen kunnen prima tegen het mixen met bio-ethanol. De Golf 5 GTI straat/race auto van JDEngineering liep de laatste jaren zelfs puur op E85 (555pk en 590Nm uit een 2.0 TFSI DSG). Het starten was vaak wat moeizaam in de winter, maar leidingwerk etc is nooit stuk gegaan.

Het is gewoon dunne mix, ruikt een beetje naar spiritus. Het kost ongeveer € 1,59-1,69 per liter bij de action. Ik koop vaak een paar doosjes en zet het in de schuur. Bij het tanken gooi ik eerst de flesjes ethanol erin (bv 5) en daarna gooi ik de brandstof er over tot hij de 1e keer afslaat. Afhankelijk wat ik erin krijg mik ik vervolgens nog wat ethanol bij.

Dit is de ethanol van de blokker:
116099_0.jpg

Dit is van de action:
pc.jpg




overigens is E85 brandstof tanken net over de grens in duitsland een stuk goedkoper, het kost daar maar € 0,95. Een paar jerrycans over de grens halen is vaak erg voordelig. Echter moet je het niet maaaaanden laten staan.
 

turboturbo

Forumguru
Zou die prijs van bio ethanol daarom kunstmatig op 1,69 de liter gehouden worden (ongeveer benzine prijs)?
 

Chatslet

Forumguru
Dus als ik 8 delen ethanol en 2 delen benzine neem dan maak ik dus gewoon mijn eigen E85 dat ik zonder problemen in de tank kan mikken?
 

LT83

Forumguru
@ chatslet, nee dan heb je pure E85...dat kan je er niet zo ff inmikken ;)
Maximaal 20% E85 bijmengen om zo Octaan 100 te krijgen ( 8 delen Ultimate en 2 delen E85)
 

Chatslet

Forumguru
Nee, het is juist de bedoeling dat het E85 wordt want daar rijd de wagen op omdat de motor constant hoge toerentallen draait en zwaar belast wordt. Normaal gooi je er dan RON98 of hoger in maar E85 is aanzienlijk goedkoper. Probleem is dat het bijna nergens te verkrijgen is en dan krijg je dus het gezeik dat je met de circuitauto op de trailer de provincie door mag rijden om hem vol te kunnen gooien of met jerrycans kunt gaan kliederen en je kofferbak en bekleding als een gek gaat stinken. Dan is het dus makkelijker om thuis alvast met die flessen aan de slag te gaan en onderweg naar het circuit even met de hele combinatie bij een pomp te stoppen en het restje benzine er bij gooien. Dit zou voor mij het leven een stuk makkelijker maken.
 

Cuprani

Actief lid
Als je brandstoffilter al een tijdje in je auto aanwezig is, moet je wel vooraf altijd even je brandstoffilter vervangen voor je op E85 gaat rijden.

Ethanol heeft een sterk oplossend vermogen. Al het vuil uit je filter zal losgeweekt worden en kan in je injectoren terecht komen met in het ergste geval verstopte injectoren tot gevolg.
Auto's op E85 moeten niet voor niks hun brandstoffilter om de 10.000 km vervangen waar dat bij de benzine uitvoeringen meestal om de 60.000 km is.
 

Race Eend

Forumguru
Nee, het is juist de bedoeling dat het E85 wordt want daar rijd de wagen op omdat de motor constant hoge toerentallen draait en zwaar belast wordt. Normaal gooi je er dan RON98 of hoger in maar E85 is aanzienlijk goedkoper. Probleem is dat het bijna nergens te verkrijgen is en dan krijg je dus het gezeik dat je met de circuitauto op de trailer de provincie door mag rijden om hem vol te kunnen gooien of met jerrycans kunt gaan kliederen en je kofferbak en bekleding als een gek gaat stinken. Dan is het dus makkelijker om thuis alvast met die flessen aan de slag te gaan en onderweg naar het circuit even met de hele combinatie bij een pomp te stoppen en het restje benzine er bij gooien. Dit zou voor mij het leven een stuk makkelijker maken.

Ja hoor, dat kun je gewoon doen op die manier. Echter hou je er rekening mee dat je op (pure) E85 wat rijker mengsel moet draaien!?
 
Bovenaan Onderaan