Filmpje: BP Ultimate/Shell V-Power brandstoffen

Chatslet

Forumguru
Vandaag op youtube gevonden. 5th Gear die even wat dure brandstoffen test ten opzichte van gewone brandstoffen:

[video=youtube;ezjknhwcQXU]http://www.youtube.com/watch?v=ezjknhwcQXU[/video]
 

Kinv

Lid
Leuke films, nu nog een waar de zuinigheid van beiden in naar voren komt. Steeds begrepen dat naast meer vermogen ook eea zuiniger zou moeten zijn, echter is dit de meerprijs per liter ook waard?
 

Chatslet

Forumguru
Tja het is eigenlijk gewoon benzine met een hoger octaangetal. Gooi je dat in een Toyota Aigo oid dan gaat die er niet zuiniger van rijden. Gooi je het in een wat sportievere auto ja, dan zal die daar zeker zuiniger op rijden dan op euro 95 vanwege het simpele feit dat het octaangetal van deze brandstoffen hoger is. Het wordt pas interessant als ze het met euro 98 gaan vergelijken.

Wat de diesels betreft, ja daar ga je zeker zuiniger op rijden omdat deze een hoger cetaangetal hebben waardoor je motormanagement later kan inspuiten en minder inspuitingen per arbeidsslag hoeft te doen en dus de motor veel efficienter loopt.
 

s-line

Forumguru
Bij mijn superb 1.8 tsi vind ik het ook,hij loopt mooier en rustiger en iets zuiniger.
gr. Michiel
 

RayDelft

Forumguru
Tja het is eigenlijk gewoon benzine met een hoger octaangetal. /QUOTE]

Ik vraag me dat af. V-Power en Ultimate zijn toch gewoon 95 benzines? Ik weet nauwelijks nog pleken waar ze 98 verkopen.
Overigens in mijn recente vakantie heb ik in Spanje en Frankrijk steeds 98 getankt. Ik heb het idee dat mijn motor (2.0 TSI) daar toch mooier en stiller op loopt.
Misschien komt het omdat het lange ritten waren en de motor daaom beter liep, ik weet t niet, maar beter lopen deed hij zeker.
 

Chatslet

Forumguru
Nee zeer zeker niet. BP ultimate heeft een octaangetal van 98 en dat van V-Power is 97 en zijn bij BP/Shell ook in de plaats van de superbenzine/euro 98 gekomen. In het 5th gear filmpje komt ook naar voren dat V-Power qua performance winst tussen normale benzine en BP ultimate in komt.
Een TSI motor heeft in ieder geval baat bij een hoger octaangetal. Simpelweg omdat er een turbo op zit en daardoor de compressie hoger is. Hoe hoger de compressie, hoe groter de kans op vroegtijdige detonatie ofwel pingelen/kloppen. Benzine met een hoger octaangetal is klopvaster en heeft dus minder last van vroegtijdige detonatie bij hoge compressie.
Het is in principe wel iets wat je motormanagement op kan vangen door het inspuittijdstip en onstekingstijdstip aan te passen maar het rendament gaat hier door omlaag en de motor zal dus ook minder mooi draaien. Wat jij ervaart klopt dus zeer zeker. Bij een normale motor zonder turbo heeft benzine met een hoger octaangetal geen zin. Daarom zal een Aygo oid er niet zuiniger van worden en ook niet meer power van krijgen.
Maar nu is dus de vraag hoe Ultimate en V-Power ten opzichte van normale euro 98 presteren wat overigens nog vol op bij iedere witte pomp te verkrijgen is.
 

mikehotel

Actief lid
Maar nu is dus de vraag hoe Ultimate en V-Power ten opzichte van normale euro 98 presteren wat overigens nog vol op bij iedere witte pomp te verkrijgen is.

Kan ik je niet vertellen. Ik heb bij mij in de regio in ieder geval geen "witte pomp" of goedkope zelftankstation waar 98ron te verkrijgen is. Op zich geen onoverkomelijk probleem, aangezien ik hier een BP station heb met Ultimate 98 voor een aantrekkelijke prijs.
 

turboturbo

Forumguru
Het brandstofadvies voor mijn Fabia is Euro 91/95. Ik waag me dus maar niet aan Euro 98 :grin:. Heb wel eens 'euro 95' V-Power (eigenlijk RON 97 naar beneden afgerond) getankt, maar merkte -uiteraard- geen verschil in verbruik, mooier lopen, of geluid.

Mogelijk is de verbranding wel iets schoner, maar dat kan ik niet zien... :tongue:
 

MarcoO2

Forumguru
Ik vind de vraag hoe BP Ultimate/ VPower presteert tegenover "witte" euro98 eigenlijk een beetje een non-discussie. Want wat is nu feitelijk het verschil daartussen? BP Ultimate is ook gewoon euro98, maar dan voorzien van een BP-label. De witte pomp is goedkoper, maar dat is ook zo met de gewone euro95.

Een leasemaatschappij of werkgever maakt ook geen verschil tussen witte euro98 of BP-Ultimate. Dus wat is het nut van die discussie? Vaststellen dat er verschil in performance is? Dat zal ook per witte pomp verschillen...
 
Volgens mij is het gewoon placebo effect. Je denkt dat het beter rijdt omdat het duurder is. Te vergelijken met als je net je auto gewassen hebt, heb je ook het idee lekkerder te rijden.
 

Rosinfield

† In Memoriam
o ja, volgens mij spoor je dan niet helemaal:laugh: Straks beweert men nog dat de auto lekkerder rijdt omdat men hem van te voren liefdevol heeft opgepoetst
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat ken ik, beroepshalve maar al te goed, Lexje. Jouw voorbeeld echter gaat volledig mank. Van een placebo effect spreekt men wanneer van een bepaalde (be)handeling een effect wordt verwacht, terwijl deze in werkelijkheid geen effect heeft, maar de behandelde dat wel denkt. Je kunt echter niet met droge ogen beweren dat er ergens serieus zal worden beweerd dat een auto beter gaat rijden door hem te wassen.
 
Dat klopt toch wat ik zeg.
Ik heb niet gezegd dat een auto beter rijdt als hij schoon is maar het gevoel dat hij lekkerder rijdt als hij binnen/buiten lekker schoon is.
 
Bovenaan Onderaan