Dakdrager Octavia 3 Combi

030

Forumguru
De shortlist is teruggebracht tot de Thules en de Whispbar Railbar.

rail-bar-4.jpg


Yakima-skybox-pro-18-n.jpg
 

isonic125

Actief lid
Let wel even op bij die brede stangen of je skibox (bevestiging) nog past.
De wat oudere boxen hebben vaak een aansluiting die om een vierkante stang past en niet om zo'n brede.
 

Frank C

Forumguru
Originele Skoda dragers met Hapro roady reed als een zonnetje. Beetje wind geruis maar stelde niet veel voor. Wel wat hoog op de pootjes in vergelijk met sommige foto's hier gepost. En de passing was goed. Bij mijn vorige dragers (brede type) lukte montage ook wel maar raakte alu dragers beschadigd omdat passing toch net te krap was.
 

030

Forumguru
Let wel even op bij die brede stangen of je skibox (bevestiging) nog past.
De wat oudere boxen hebben vaak een aansluiting die om een vierkante stang past en niet om zo'n brede.

Het gaat om een hagelnieuwe Skoda-box. We shall see.

Zodra ik de dragers volgende week binnen gooi ik ze op Marktplaats en ga op zoek naar een adresje voor eerder genoemde dakdragers.
 

Rikki

Nieuw lid
Thule Wingbar Edge 9582 aangeschaft bij Autovoordeelshop € 209,-
Montage niet probleemloos. Bij afbeelding 2 vd instructie dient de spanschroef eerst naar links te worden gedraaid om ruimte te maken om een kunststof spanband, die om de dakdrager geklemd wordt, te plaatsen. Hierbij schoot de schroef los en kwam het uit de behuizing. Met geen mogelijkheid zelf terug te krijgen. Lukte ook niet bij de Autovoordeelshop. Daar zei de overigens vriendelijke verkoper dat ik het plaatje van afbeelding 2 NIET had moeten volgen! Een dag later was het euvel hersteld, vlgs de verkoper bij hun depot in Leidschendam. Inmiddels beide dragers geplaatst. Wat me niet blijft bevallen is de wijze waarop de spanschroeven bereikbaar zijn. Zitten nu helemaal verstopt in de dragers. Erg lastig straks weer bij te komen en slijtagegevoelig.
Mijn advies, kijk niet alleen naar uiterlijk. Kies voor eenvoud, bijv Atera (€ 139,-). Thule is met de Wingbar Edge de weg kwijt en ik was dat ook.
 

030

Forumguru
Dat hoop ik ook, ik ben ook voor de Wingbar Edge gegaan i.c.m. een zwarte Thule Motion 800. Pas perfect bij een Corrida rode Octavia met louter zwarte accenten.
 

Rikki

Nieuw lid
Als je uiterlijk het belangrijkst vindt dan is Thule Wingbar Edge ook nmm een zeer goede keuze. Strak design, laag te plaatsen.
Zwak punt ervaar ik in de stelschroeven die ingedraaid bij dakmontage absoluut niet meer te zien zijn. Centimeters zijn deze ingedraaid in het holle frame. Dat bemoeilijkt vooral het demonteren. Met een lange inbussleutel moet je de schroef proberen terug te vinden. De inbussleutel komt dan fors klem te zitten tussen het kunststof passtuk en de bovenkant van het aluminium frame. Gevolg is dat het zowel frame als de sleutel, maar vervelender ook de stelschroef wordt beschadigd en gesleten. Verwacht dat na een keer of 5 de sleutel en/ de schroef dolgedraaid is/zijn (en ik doorgedraaid..). De garantie van Thule is in dit geval nvt.
Bovenstaande is een gevolg van een UNIVERSEEL type dakdrager. De Wingbar Edge 9582 moet op zoveel mogelijk verschillende automerken en modellen met open dakdragers passen. Dit levert een compromis inzake de wijze van bevestiging op, immers het uiterlijk van de dakdragers blijft voor alle bedoelde auto's gelijk.

Voordelen Thule Wingbar Edge 9582: uiterlijk, design, minder rijgeluid (alhoewel meeste geluid door de dakkoffer wordt geproduceerd), laagliggend (meer voordeel bij een hogere auto zoals bijv een Yeti)

Nadelen: (de-)monteren lastig door diepliggende stelschroeven; verwacht snel slijtage waardoor stelschroef en/of inbussleutel dol draaien; prijzig; instructieboekje geeft onjuiste montage instructie

Mijn geleerde les: een dakdragerset kent maar enkele beweegbare delen (die het (de-)monteren mogelijk maken), daar kan het tegenvallen. Dit dient naar mijn smaak leidend te zijn voor aanvang van het besluit tot aanschaf, oftewel kijk in de winkel en laat de verkoper jou de montage op een dakdrager voordoen en besluit dan.
Wellicht heeft u hier iets aan.
Succes,
Rikki
 

Jedewe

Forumguru
Ik heb ze al regelmatig erop en eraf gehaald en ervaar het probleem niet zo, als je weet in welk gaatje de inbussen zitten draai je ze zo los en vast. Losdraaien gewoon een stukje totdat je de riem kan loswippen aan de bovenzijde en hop eraf. Doldraaien doe je een schroefdraad alleen door overmatige kracht, evenals de inbussen. Er zit niet voor niets een momentsleuteltje bij.
 
Ik ben nog op zoek naar een set Thule Wingbar Edge voor de Octavia Combi, mag in verband met de aanschafprijs ook een gebruikte set zijn (én aangezien ik om de paar jaar van auto wissel).
 

030

Forumguru
Ik heb ze binnen en direct even gemonteerd; de Thule Wingbar Edge. Wat een prachtige dragers zeg en daarnaast druipt de kwaliteit er van af.

1 kleine dingetje; ik vond ze toch nog redelijk wat herrie maken, blijk ik ze verkeerd om te hebben gemonteerd (ahum...). Dat herstellen we vanavond even.
 
Bovenaan Onderaan