Wissel banden op dezelfde set velgen

deusjevo

Forumguru
Hallo,

Ik overweeg om een winterbandenset aan te schaffen voor mijn SIII.
Ik zie het (mede door de brede wielkasten van de SIII) niet echt zitten om met gewone zwarte stalen velgen te rijden tijdens en de winter (niet echt een fraai zicht) en daarom overweeg ik om op mijn bestaande alu-velgen een stel winterbanden te laten plaatsen.

Geef die dubbele wissel per jaar (op termijn) eventuele problemen ?
Of wat vinden jullie ?
Ervaringen ?

Alvast bedankt voor de feedback !

G.

Wij hebben al een jaar of 15 verplicht winterbanden op de leaseauto’s en die worden op de velg verwisseld in november en maart.
Nog nooit nadelige gevolgen ondervonden.
 

hemi24

Forumguru
Bijkomend voordeel bij wisselen op dezelfde velgen is dat je ook gemakkelijk ervoor kunt kiezen om i.v.m. slijtage de banden op een andere velg te laten plaatsen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Kan best zijn, maar na lezing ervan zie ik daarin geen reden voor diskwalificatie.
Ze hebben er verstand van, zoveel is helder. Dat de praktische voordelen van een direct systeem worden genoemd (aflezen van de actuele spanning per band bv.) is een ding, maar er wordt ook duidelijk gemaakt dat er bij bandenwissels etc. de nodige extra inspanningen gedaan moeten worden en ook dat garages en bandenboeren tijdig de nodige investeringen en trainingen moesten doen.
Zeker voor een publicatie van een belanghebbende vind ik het een redelijk evenwichtig verhaal.
 

s_janssen

Actief lid
Op mijn Superb wordt door de leasemij bepaald dat de banden op de velg gewisseld worden. De VWgarage vind het maar niks. En ook niet. Bij elke wissel 2-3 keer terug om opnieuw te laten balanceren. Superirritant.
Alsof het ook niks kost elke keer.
Ik zou liever een extra setje LM velgen erbij hebben.
 

Cordoba

Forumguru
.... Bij elke wissel 2-3 keer terug om opnieuw te laten balanceren.....
Hoezo 2-3 keer terug? Als je de banden er om hebt gelegd is het toch gewoon balanceren en klaar, of als er teveel gewichtjes op moeten de band draaien op de velg en opnieuw op het balanceerapparaat. Als je een paar keer terug moet voor balanceren (zonder dat er een incident is geweest dat de onbalans veroorzaakt), lijkt het mij dat er gewoon slecht werk wordt geleverd.
 

Japanese Power

Donateur
Als je een paar keer terug moet voor balanceren (zonder dat er een incident is geweest dat de onbalans veroorzaakt), lijkt het mij dat er gewoon slecht werk wordt geleverd.
Dat lijkt me ook wel. Heb voor m’n huidige Kodiaq 2 leaseauto’s gehad in 8 jaar met altijd wissel op LM velg. Nooit teruggemoeten wegens onbalans of andere redenen. Lijkt me idd een gevalletje slecht werk...
 
Bijkomend voordeel bij wisselen op dezelfde velgen is dat je ook gemakkelijk ervoor kunt kiezen om i.v.m. slijtage de banden op een andere velg te laten plaatsen.
Dat kan toch ook als je banden al op de velg zitten? (mijn voorvelgen passen in elk geval prima achter :D)

Behalve natuurlijk als je een exoot rijdt met achter een andere maat dan voor, zoals een Lamborghini, Ferrari of een Smart :deuk:
 

hemi24

Forumguru
Soms kun je er voor kiezen om kruislings te wisselen. Met richtingsgebonden profiel (bijna alle winterbanden) gaat dat niet zonder ze van de velg te halen...
 

octavia-gek

Actief lid
Soms kun je er voor kiezen om kruislings te wisselen. Met richtingsgebonden profiel (bijna alle winterbanden) gaat dat niet zonder ze van de velg te halen...
kruislings wisselen was een goeie gewoonte toen autobanden nog niet radiaal waren.
bij de introductie van radiaal banden werd nadrukkelijk afgeraden om de banden nog langer kruislings te wisselen.
tegenwoordig heb je radiaal banden mèt en zonder draairichting.
maar als ze eenmaal in een bepaalde richting hebben gedraaid, dan hebben ze wèl een draairichting.
het karkas gaat naar zijn draairichting staan
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik wissel helemaal nooit. De voorbanden slijten op mijn voorwielaandrijver sneller dan de achterbanden, dus als die op zijn gaan de achterbanden naar voren en komen er nieuwe achter.
Zodoende heb ik altijd het beste profiel achter (behalve dan als de auto net nieuw uit de showroom komt...;)) en dat is precies wat antislipexperts aanbevelen en wat we in chauffeurstrainingen ook proefondervindelijk lieten zien met schaalmodellen.
 

hemi24

Forumguru
kruislings wisselen was een goeie gewoonte toen autobanden nog niet radiaal waren.
bij de introductie van radiaal banden werd nadrukkelijk afgeraden om de banden nog langer kruislings te wisselen.
tegenwoordig heb je radiaal banden mèt en zonder draairichting.
maar als ze eenmaal in een bepaalde richting hebben gedraaid, dan hebben ze wèl een draairichting.
het karkas gaat naar zijn draairichting staan

Kijk en daarom zeg ik: kruislings wisselen als ze van de velg zijn; blijven ze gewoon dezelfde kant op draaien...
(Moet ook wel bij banden met voorgeschreven draairichting)
 

HarrieSkoda

Forumguru
Ik wissel helemaal nooit. De voorbanden slijten op mijn voorwielaandrijver sneller dan de achterbanden, dus als die op zijn gaan de achterbanden naar voren en komen er nieuwe achter.
Zodoende heb ik altijd het beste profiel achter (behalve dan als de auto net nieuw uit de showroom komt...;)) en dat is precies wat antislipexperts aanbevelen en wat we in chauffeurstrainingen ook proefondervindelijk lieten zien met schaalmodellen.

Jup, precies dat. Weten veel mensen niet en denken dat ze de beste banden op de sturende as moeten plaatsen.

Pak maar eens een speelgoed autootje waar alle 4 de wieltjes vrij van kunnen ronddraaien en laat deze ergens vanaf glijden.
Wat zie je; er gebeurt niks met het autootje en hij schuift rechtdoor.

Doe ditzelfde met het autootje, maar plak nu de achterbanden met plakband vast, zodat deze niet meer kunnen draaien.
Nu zul je zien dat de auto gaat ronddraaien.

Kortom; beste banden achter.
Een voorwielslip is namelijk makkelijker op te vangen dan een achterwielslip.
 

hemi24

Forumguru
Laat mij dan maar lekker eigenwijs blijven, want ik weet waar bij mijn auto de meeste krachten optreden. En dáár wil ik ook de banden met het meeste profiel!
 

rouwehand

Senior Member
Helaas heb ik ook nog de ervaring gehad dat bij het wisselen op dezelfde velgen, er beschadigingen op de velgen zijn gemaakt door het personeel van het bandencentrum. En niet 1 keer... reactie; sorry meneer, we doen ons best en moeten zoveel mogelijk auto's per uur verwerken.
Of ik daar een boodschap aan heb?! Ik zou het zeer waarderen dat iedereen netjes en zorgvuldig met mijn spullen omgaat!
 

Canon-Eye

Forumguru
[1]
Wij hadden voor het chauffeurstraininglokaal een simpele maar effectieve demo met twee modellen van een trekker met tankoplegger. Bij de ene waren de voorwielen van de trekker vastgezet, bij de andere de achterwielen van de trekker.
Zet ze naast elkaar aan het begin van een plank van 2,5 meter lang, til dat begin op en kijk wat er gebeurt:
  • Het exemplaar met geblokkeerde voorwielen rijdt keurig netjes aan het einde van de plank af en gaat op de vloer nog meters kaarsrecht verder.
  • Het andere voertuig schaart halverwege de plank en valt er meestal af.
[2]
Bij een voorwielaandrijver heb je geen controle over wat de achterwielen doen, want het gaspedaal werkt daar nu eenmaal niet op. Ik heb bij een lange snelwegafritbocht op een besneeuwde weg (bij het Vaanplein, Rotterdam) zien gebeuren dat een auto die mij net had ingehaald plotseling achterstevoren ging. Het liep goed af en de man gaf aan dat hij er niets van snapte omdat hij net 2 nieuwe voorbanden had gehaald. Dáár zat dus de fout, want de voorwielen volgden netjes de richting die hij stuurde, maar de achterkant had veel minder grip en haalde hem in. Had hij ze achter gelegd, dan was de auto misschien wat over de voorwielen weggegleden, maar dat was met sturen en gas eraf nog wel te corrigeren geweest (het was erg glad en het ging allemaal niet heel snel).

Iedereen moet natuurlijk vooral zo eigenwijs zijn als-ie zelf wil, dat ben ik ook - tot op zekere hoogte.
Maar natuurwetten werken altijd hetzelfde op elke schaal en laten zich niet manipuleren of belazeren... :pardon:
 

deusjevo

Forumguru
Op mijn Superb wordt door de leasemij bepaald dat de banden op de velg gewisseld worden. De VWgarage vind het maar niks. En ook niet. Bij elke wissel 2-3 keer terug om opnieuw te laten balanceren. Superirritant.
Alsof het ook niks kost elke keer.
Ik zou liever een extra setje LM velgen erbij hebben.

Vreemd, ik kom al jaren bij de Profile bandenfitter en het is nog nooit nodig geweest om terug te gaan met slecht gebalanceerde banden en beschadigde LM velgen heb ik ook nooit meegemaakt.

Wellicht toch maar naar de bandenspecialist ipv een VW garage?
 

deusjevo

Forumguru
Laat mij dan maar lekker eigenwijs blijven, want ik weet waar bij mijn auto de meeste krachten optreden. En dáár wil ik ook de banden met het meeste profiel!

In het geval van winterbanden gaan bij mij de nieuwe banden voorop, gewoon omdat ik de winterbanden vooral heb om zoveel mogelijk tractie en een zo kort mogelijke remweg in winterse omstandigheden te hebben in de sneeuw (lees ik wil liever geen sneeuwkettingen monteren in de Alpen op weg baarde wintersport) en met banden met 8 mm profiel heb je meer tractie en een kortere remweg dan winterbanden met een een profiel van 4 mm.
Mijn achterbanden zijn trouwens altijd minimaal 4 mm, dan worden ze namelij’ vervangen door de leasemij.

Dat nieuwe banden voorop zal best een gevalletje van “dat zit tussen je oren” zijn :D maar het bevalt mij al zolang ik op winterbanden rijd (en dat is ca. 15 jaar) prima.
 
Ik wissel wel van voor naar achter (niet kruislings overigens). Voor de hele simpele reden dat achterbanden een sterkere neiging hebben tot cuppen en als ze herrie gaan maken dan krijg je de vervelende situatie dat ik ze weg wil gooien, maar de leasemaatschappij niet (want profiel is nog voldoende).

En dan steevast vier nieuwe banden tegelijk.

Ene auto heeft meer last van cuppen dan de andere (heeft o.a. met de wielvlucht te maken). Audi adviseert elke 10.000km wissel tussen voor en achter.
 
Bovenaan Onderaan