Wissel banden op dezelfde set velgen

HarrieSkoda

Forumguru
Rijd je al op te zachte banden, dan vertelt het systeem je dat niet. Alleen als de druk nog lager wordt.

Na controle bandenspanning moet je het systeem kalibreren.
Dan 'weet' het systeem dat alles goed afgesteld staat.

Als je dan een band hebt die spanning verliest tov. de andere banden, krijg je een melding via de ABS-sensoren.

Vaak is een slappe band al wel visueel te herkennen aan een grotere wang tussen de velg en het wegdek.

Ik heb er nog geen ervaring mee hoe nauwkeurig de ABS sensoren dit aangeven. Hoeveel bar een band moet verliezen voordat er een melding verschijnt bijvoorbeeld.

Dit vind ik overigens wel interessant om te weten! Dus ervaringsdeskundigen laat u horen :D.
 

gdisselkoen

Forumguru
Na controle bandenspanning moet je het systeem kalibreren.
Dan 'weet' het systeem dat alles goed afgesteld staat.
Daar zit hem de crux. Als de uitgangssituatie niet goed is, dan heb je weinig aan het systeem. En een beetje minder druk is nog niet direct zichtbaar. Ook een te hoge druk zie je niet.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Volgens mij begrijp je het niet helemaal @gdisselkoen .

Jij als bestuurder bepaalt zelf wát de juiste spanning is, door middel van kalibratie.

Als één afzonderlijk wiel dan afwijkend is, krijg je als het goed is een melding.

Ik heb het idee dat jij denkt dat de auto de 'juiste' spanning bepaalt.

Kalibratie moet natuurlijk wel nadat je alle banden op juiste spanning hebt gebracht!!
 

gdisselkoen

Forumguru
@HarrieSkoda Dat is juist mijn punt. de bestuurder bepaald de bandenspanning. Als deze niet goed weet wat de juiste spanning moet zijn, en zijn banden op een iets te lage spanning heeft staan, geeft het systeem - dat via de ABS werkt - geen melding. Pas als er een verlies in de bandenspanning optreed krijg je een melding.

Veel mensen rijden met een onjuiste bandespanning rond omdat ze niet de juiste bandenspanning weten.
 

heusinkveldb

Forumguru
Volgens mij gaan we hier een beetje off-topic. Dit zijn geen antwoorden of de vraag van de topic starter. Wil je het over de bandenspanning of meetsystemen daarvoor hebben, open dan een nieuw topic hiervoor.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb er nog geen ervaring mee hoe nauwkeurig de ABS sensoren dit aangeven. Hoeveel bar een band moet verliezen voordat er een melding verschijnt bijvoorbeeld.
Uit ervaring weet ik dat een terugval (van een achterband) van 2,8 naar 2,3 gesignaleerd wordt door de ABS-sensoren, terwijl je dan op het oog toch echt nog niks opvallends ziet.

Aangezien je er niet van uit hoeft te gaan dat alle 4 de banden tegelijk plotseling en in dezelfde mate druk verliezen, voldoet het systeem met de ABS eigenlijk prima waar het gaat om het tijdig signaleren van een lekke of aflopende band.

Door temperatuurschommelingen kunnen natuurlijk wél alle 4 banden in dezelfde mate druk verliezen of opbouwen, en dat ga je dan op het oog echt niet waarnemen en het systeem merkt dat ook niet.
Dit dan speciaal voor @B.Stuurder... ;)
 

HarrieSkoda

Forumguru
Ah ja, op die manier. Dan zitten we op dezelfde golflengte!

Dat is uiteraard een vereiste, dat de bandenspanning 'juist' wordt ingesteld.

Mooi @Canon-Eye . Dat is in ieder geval 1 ervaringsdeskundige! Goed om te weten.

@heusinkveldb volgens mij zijn er al aardig wat reacties op de vraag van de TS. Het is aan de TS wat hij hiermee doet natuurlijk. En gezien iedereen hier een andere mening over deelt, blijft het een lastig verhaal.

Er zullen altijd mensen zijn die hier positieve en negatieve ervaringen mee hebben.
 
Bandjes wisselen + balanceren kost zomaar 80 euro. Twee keer per jaar is dan 160 per jaar.

Extra setje velgen kun je zelf bepalen wat het mag kosten

Op mijn leaseauto worden ze ook gewisseld op dezelfde velg. Maar als ik de keuze had zou ik een setje staal monteren. Daar leg ik toch net wat gemakkelijker een sneeuwketting om. Eerlijkheid gebied te zeggen dat dit meer op gevoel dan op basis van feiten is. Heb nog nooit schade gehad door det wissels of door kettingen
 

Cordoba

Forumguru
@Gege001 Waarom alleen de banden steeds wisselen op de velg óf staal als alternatief? Zoals ook al een keer in het topic genoemd, je kan ook op marktplaats of bij de sloop een goede set lichtmetalen velgen scoren voor een lage prijs. Daarbij kun je dus ook kiezen om voor je winterbanden een kleinere velg met smallere band te kiezen. Op die manier ben je bij de wissel niet afhankelijk wanneer een bedrijf tijd heeft om de banden te wisselen (met vaak wekenlange wachttijd) en je daardoor vaak een flink deel van het jaar op de verkeerde band rijdt. Smallere winterband bespaart ook brandstof, naast de al genoemde voordelen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Veel mensen rijden met een onjuiste bandespanning rond omdat ze niet de juiste bandenspanning weten.
Ik denk eerder dat veel mensen er simpelweg nooit over nadenken dat de spanning kan variëren. Zolang ze niks voelen of horen of overduidelijk zien, kachelen ze dom door...

De aanbevolen spanning staat gewoon in het brandstofklepje, dus "niet weten" kan nooit een excuus zijn. Je komt ze bij elke tankbeurt tegen.
 

Horkje

Forumguru
Goede bandenspanning is dus eigen verantwoordelijkheid. Heb je het eventuele meetsysteem (Via ABS of het bij nieuwe auto’s en VERPLICHTE (?) TPMS) dan zou je blind op dergelijke meetsystemen kunnen vertrouwen, mits juist gekalibreerd / gereset of hoe je het noemen wil. Gezond verstand en zelf ook eens kijken kan natuurlijk nooit kwaad.

Qua ontopic;

Kiezen voor smallere winterbanden is dus verstandig als je kiest voor andere velgen. Omdat looks ook in de wintertijd voor sommigen of de meesten ook belangrijk zijn, vraag ik me (ook voor de topicstarter) af of spoorverbreders dan een goede oplossing zijn.

Het gaat dan in dit geval om de S3.
 

Cordoba

Forumguru
Spoorverbreders kan natuurlijk wel, maar 10 mm smallere band, betekent dat ie 5 mm meer naar binnen valt in de wielkast, dus is niet dramatisch. Aan de andere kant gooit een band die wat meer binnen de wielkast valt, ook minder vuil (dus ook pekel) op de onderkant van de voorportieren en aan de zijkant/onderkant van de achterbumper.
 

gdisselkoen

Forumguru
Ik heb een leaseauto en mijn huidige werkgever heeft er voor gekozen dat winterbanden standaard in het leasebedrag zitten. De banden worden gewisseld op de velg. ik heb nog geen nadelen of problemen ondervonden door het wisselen van zomer- en winterbanden op dezelfde velg.

Wel een keer een issue gehad met de kwikfit, deze hebben een te brede winterband er op gezet. Althans een maatje breder dan de zomerbanden, dat was niet handig. Ben daar ook op een gegeven moment weggegaan vanwege de ellende van het maken van afspraken voor de bandenwissel.

Tegenwoordig is het zelfs een stuk makkelijker. De Leasemaatschappij geeft de - in mijn geval - dealer opdracht om een afspraak te maken voor de bandenwissel. Ik kan dan kiezen of ik er op wacht, vervangend vervoer nodig heb, of naar huis ga.
De dealer heeft een prima businesslaounge, waar het goed vertoeven is, en waar ik prima kan werken. :jaja:
 

octavia-gek

Actief lid
Ik overweeg om een winterbandenset aan te schaffen voor mijn SIII.
Ik zie het (mede door de brede wielkasten van de SIII) niet echt zitten om met gewone zwarte stalen velgen te rijden tijdens en de winter (niet echt een fraai zicht) en daarom overweeg ik om op mijn bestaande alu-velgen een stel winterbanden te laten plaatsen.

Geef die dubbele wissel per jaar (op termijn) eventuele problemen ?
Of wat vinden jullie ?
Ervaringen ?

elk seizoen heb ik een kompleet set nieuwe zomer en winterbanden op mijn auto nodig, ik rij 80.000 km per jaar.
je moet doen waar jij je zelf prettig bij voelt. banden overslaan of kompleet set banden op velg nemen.
ik kom zelf uit de bandenwereld, maar een band regelmatig overslaan op een andere velg, daar zal een band geen hinder van ondervinden.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
TPMS is verplicht bij auto's vanaf bouwjaar eind 2014.
Voor zover ik weet zijn er ook nu op nieuwe auto's nog steeds twee mogelijkheden, nl.:
  • Een direct TPMS systeem, dat wil zeggen met druksensoren in de ventielen waarmee de druk in elke afzonderlijke band wordt gemeten waarna de bestuurder dat ergens kan aflezen;
  • Een indirect TPMS-systeem zonder druksensoren, dat werkt op basis van het abs-systeem en zo een afwijking aan een der wielen signaleert als deze een bepaalde drempelwaarde overschrijdt.
Beide gelden dus als voldoende om aan de eisen per november 2014 te voldoen.
Het systeem met sensoren is wel een stuk duurder in aanschaf en gebruik, o.a. bij winter- en zomerwissel komen er telkens extra kosten bij voor controle, instelling, batterijtjes e.d.
Ik ben wel happy met mijn simpele systeempje en zal niet snel vrijwillig kiezen voor de sensoren.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik ben wel happy met mijn simpele systeempje en zal niet snel vrijwillig kiezen voor de sensoren.
Ik ook niet, ik heb dit jaren geleden al in mijn Laguna gehad en het was 2 x niks. Onnauwkeurig en als hij dan aangaf dat je een lekke band had, dan was hij al zodanig leeg, dat ik het ook al kon voelen en zien buiten de auto. Wellicht is e.e.a. nu verbeterd, maar nodig? Nee.
In een Lamborghini kun je ook de temperatuur per band zien, wellicht is het in een dergelijke auto wel nuttig, maar voor mijn gebruik zeker niet in mijn Octaviaatje
 

B.Stuurder

Forumguru
Veel mensen rijden met een onjuiste bandespanning rond omdat ze niet de juiste bandenspanning weten.
Dan hebben ze bij een Octavia een bril nodig, want de spanningen staan in de deurpost van de bestuurder. Niet dat ik dat gebruik, ik delegeer altijd alles betreffende mijn banden. Ja, zelfs voor bandenspanningcontrole ga ik naar mijn Profile bandenboer om de hoek (bijna letterlijk)

Edit: de waarden staan in de brandstofklep.....
 
Bovenaan Onderaan