Welke benzine tank jij?

Rosinfield

† In Memoriam
@ertromp
Oke interessant. Ik heb sinds kort een 1.2 tsi met 90 pk en wil deze binnenkort tunen. Ik neem aan dat ik dan beter een super benzine kan gebruiken. Ik weet dat BP ultimate 98 RON heeft maar waar tank je 102 RON?

Ik heb de mijne ook laten tunen en voor die tijd al met 98 gereden. Auto is daar ook op getuned en rijdt er nu super op
 

ertromp

Forumguru
RON 102 tank ik altijd bij Aral in Duitsland
RON 98 kun je tanken bij BP de zogenaamde Ultimate dat is een echte RON 98
RON 102 kun je in NL alleen tanken als Competition 102 bij Firezone maar ik schreeuwend duur
Shell V-Power in geen RON 98
Zeker als je op premium brandstof wilt rijden na je tuning nu al beginnen met tanken van RON 98 brandstof
 

piair1982

Forumguru
Ik rijd ook op BP ultimate 98. De auto start ook sneller. Hoef minder lang de startmotor te laten draaien. En met de tuning merk je dat 98 toch wel de betere brandstof voor een turbo motor is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 

Frank C

Forumguru
Zeker als je op premium brandstof wilt rijden na je tuning nu al beginnen met tanken van RON 98 brandstof

Vraag: Is dat om de ontsteking al aangepast te hebben voor de tuning of om alle RON 95 benzine uit brandstof systeem te krijgen en duurt dat dit aantal tank beurten?
 

ertromp

Forumguru
Vraag: Is dat om de ontsteking al aangepast te hebben voor de tuning of om alle RON 95 benzine uit brandstof systeem te krijgen en duurt dat dit aantal tank beurten?
Om Ron 95 brandstof uit je systeem te hebben zodat motor straks perfect op de Ron 98 op maat afgesteld kan worden
 

Hetzer

Forumguru
mijn huidige Faab, is met de tuning opmaat gewoon op 95 "afgesteld", ik tank dan ook gewoon 95, over het algemeen bij de Shell, en al 60K zorgeloze kilometers ;)
 

0ri0n88

Forumguru
Heb er ook mee lopen stoeien welke nou het beste is. Afgelopen tijd v power getankt en ben nu toch echt van mening dat het onzin is motor loopt er beslist niet beter op dan normale euro 95 van de shell. Dus na 5 tankbeurten v power weer gewoon terug op euro95 van de shell loopt die het beste en het zuinigste op in mijn geval. 1.4 tsi uit 2009.
Buitenland waar vaak alleen e10 te verkrijgen is ipv euro95 tank ik wel premium benzine 98 puur omdat ik die e10 rommel niet vertrouw.
 

Frank C

Forumguru
mijn huidige Faab, is met de tuning opmaat gewoon op 95 "afgesteld", ik tank dan ook gewoon 95, over het algemeen bij de Shell, en al 60K zorgeloze kilometers ;)

Misschien niet zo'n slecht idee. RON 98 is niet overal voorhanden (buitenland, budget tank stations).
 

Rosinfield

† In Memoriam
Helemaal geen punt om ook al is bij tuning afgesteld op 98, 95 te tanken hoor. Rijdt ook prima. Maar ik heb het nog niet aan de hand gehad. Je houdt er rekening met tanken (BP beschikbaar) en in Duitsland, Frankrijk, Belgie en Luxemburg nog nooit meegemaakt dat het niet verkrijgbaar was.
 

ertromp

Forumguru
Ik zou ook de route doen optimaal afstellen op 98 en je kunt dan zeker zonder problemen 95 tanken
 
Klopt idd, al merk ik persoonlijk wel dat mijn O1 op 98 beter loopt en rijdt dan op 95. Op 95 lijkt het wel of het net even wat moeizamer gaat wanneer er 98 in de tank zit en rijkelijk richting het blok stroomt bij het geven van gas. Dit is overigens een stage 1 getunde 1.8 20 VT

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
 
Ik las hier elders op het forum de vraag over 95E10 tanken en toevallig had ik ergens paar weken terug een discussie met een collega op werk omtrent de reguliere peut welke te koop is of toch maar 98 te gebruiken etc. en nu kwam ik vervolgens hier dit topic weer tegen; daarom naar mijn idee het beste om het verhaal hier neer te zetten;




Google bracht mij naar een discussie op het forum van de Moto Morini Club Nederland waar iemand 3 jaar de tijd heeft genomen om 4 flessen peut te bewaren in glazen flessen en na die 3 jaar is de conclusie dat BP Ultimate 98 de beste keuze is en Blue One 95 van de Haan de slechtste.

Nu moet ik even opmerken dat deze test dateert van oktober 2014;
Toen was het zo dat de Blue One van Haan een hE15 hydrous ethanol was; ook wel natte ehtanol genoemd. Destijds was deze brandstof, geen benzine, want hij voldeed niet aan de EN-228 norm om benzine geheten te mogen worden, de slechtste keuze. Natte ehtanol bevat ongeveer 4-5% rest water.

Sinds januari 2015 is dit niet meer het geval; het ethanol percentage van Blue One is nu 10% en zou dus vergelijkbaar moeten zijn met andere 95E10 benzines. Alleen is het niet duidelijk of er nu gebruik gemaakt word van droge of natte ethanol. Droge ethanol heeft overigens een percentage van maximaal 1% wat betreft rest water.


Hieronder het verhaal van het Moto Morini Forum.
Alle credits gaan uit aan de gebruiker Tintin welke 3 jaar de tijd had genomen.





Gepost 27 september 2013 - 23:07
Het is dan zover, vandaag de volgende benzine's gehaald en in "Ilja Gort glaasjes" gestopt (van links naar rechts):
- BP Ultimate 98: voor zover bekend de ethanol armste benzine die nog te koop is samen met V-power van Shell... droge ethanol gehalte onder de 2% maar meestal onder de 1%.....
- Tango euro 95: tot 8% droge ethanol omdat bijmengen goedkoper is (lees: mees subsidie oplevert) en dus bij prijsvechters overmatig in het mengsel zit
- Aral 95 E10: ff naar Duitsland gekart om te halen... hier is de discussie om begonnen dus die mag zeker niet ontbreken.... droge ethanol gehalte rond de 15% (ook hier geld dat het goedkoper is om er meer in te stoppen)
- Haan BlueOne 95: de revolutie op benzinegebied: natte ethanol! Goedkoper te produceren omdat je het niet hoeft te drogen, daarom ook milieuvriendelijker en bij de F1 spuiten ze ook waterhoudende brandstof in om de motor extra te koelen dus dit moet ook goed spul zijn... natte ethanol gehalte tussen de 20-22%

meer info op http://members.upc.nl/h.hoften9/hoofdstukken/brandstoffen/brandstoffen_anwb.pdf

dus... 2,5mm gaatje in de dop geboord om de tankontluchting te simuleren (afdichtkartonnetje wel gedraaid zodat er geen direct gat naar buiten is), lijntje op de fles voor het vloeistof niveau zonder extra inhoud en op de weegschaal (in grammen):
- ultimate 98: 784
- euro 95: 811
- 95 E10: 796
- BlueOne 95: 777

post-1951-0-98944400-1380319618.jpg


vervolgens de extra's erin: alu staafje & stalen staafje (om tanks te simuleren) en vlotterbakpakking uit oude voorraad (niet gegarandeerd ethanol bestendig om o-ring ellende te simuleren) aan messing draadje (wat niet in de benzine's hangt)... weer een lijntje op de fles(omdat het vloeistofpeil gestegen is) en weer op de weegschaal:
•ultimate 98: 852
•euro 95: 881
•95 E10: 865
•BlueOne 95: 846

post-1951-0-10072700-1380319644.jpg


in het raamkozijn naast het open raam zodat er temperatuurverschillen zijn die vergelijkbaar zijn met een houten/halfsteens schuur (mijn garage is top geïsoleerd) en dan een doos erover.... in een tank is het tenslotte ook donker...

post-1951-0-87794800-1380319660.jpg


en nu maar afwachten .... iedere maand een update of er moet tussendoor iets bijzonders gebeuren!


(en mochten jullie je afvragen waarom er geen stukje plastic of poly tank in hangt: ik had het materiaal niet tot mijn beschikking en bovendien zijn daar al genoeg voorbeelden van dat het fout gaat.... harsen die oplossen en plastics die week worden)






Gepost 05 oktober 2013 - 16:39
er is na een week al nieuws!

ik kon het niet laten om na een week de doos op te tillen... geen vlokken, geen lagen, geen aantasting van het metaal of o-ring maar:

het vloeistofniveau is gezakt!
dus de weegschaal gepakt en gelijk de doppen gecontroleerd... die zitten er allemaal hetzelfde op dus....

BP Ultimate 98: - 1 gram
Tango Euro 95: -2 gram
Aral 95E10: -4 gram (!)
Haan BlueOne 95 : -3 gram


de laatste twee staat het vloeistofniveau bijna weer op het peil van voordat de ijzerwaren ondergedompeld werden... het lijkt alsof de brandstoffen met meer ethanol het snelst de vluchtige componenten verliezen
volgende week nog maar een keer kijken... en wegen!






Gepost 29 oktober 2013 - 21:54
zo, tijd voor de 1e maandelijkse update...

flesjes staan er nog mooi bij, geen rare dingen op het eerste gezicht (corossie, opgeloste o-ring, laagvorming, kleurverschil)

vloeistofniveaus wel wat gedaalt en gewicht ook weer lager (en in lijn met de eerste wegingen):
BP Ultimate 98: - 4 gram
Tango Euro 95: - 6 gram
Aral 95E10: - 16 gram (!)
Haan BlueOne 95 : - 11 gram

ik zag wel in de BlueOne fles wel iets raars met het staafje ijzer: de restje beschermende lak (had het niet helemaal blank geschuurd) laten los zowel in de benzine als erboven...
de randjes van het ijzer, die bubbeltjes en krulletjes die je ziet zijn de restanten van beschermende laklaag (de rest heb ik weggeschuurd) die los laat...



hebben de andere 3 flessen geen last van... we gaan zien waar dit toe leidt....






Gepost 24 november 2013 - 09:59
en we zijn ondertussen 2 maanden verder...
op het eerste gezicht gaan rare dingen aan de hand, geen laagvorming, geen weggerotte o-ringen, geen aangetast metaal of alu...

afgelopen maand wel weer het nodige verdampt (t.o.v. het startgewicht):
BP Ultimate 98: -7 gram (-8 gram)
Tango Euro 95: -10 gram (-12 gram)
Aral 95E10: -19 gram (-23 gram)
Haan BlueOne 95 : -14 gram (-17 gram)
is wel wat harder gegaan dan vorige maand, de temperaturen varieerden ook wat meer de afgelopen 4 weken

één ding wat wel opviel: in de BlueOne fles lost de lak vrolijk verder op, in de E10 fles is het eerste fliepje lak ook los aan het laten...






Gepost 05 januari 2014 - 19:30

dik 3 maanden verder... geen schimmel, algen, zeemonsters te bekkennen.. ziet er nog exact hetzelfde uit als vorige maand. Natuurlijk wel weer wat verdampt (t.o.v. het startgewicht):

BP Ultimate 98: -4 gram (-12 gram)
Tango Euro 95: -5 gram (-17 gram)
Aral 95E10: -11 gram (-34 gram)
Haan BlueOne 95 : -7 gram (-24 gram)


We gaan moedig verder






Gepost 01 februari 2014 - 21:15
maand 4... het lijkt alsof de Haan BlueOne troebel (blauwige waas) wordt... dit hebben de andere drie niet! Begint er water in het mengsel te komen vanwege de hygroscopische werking van de natte ethanol? Over een maand nog maar eens goed kijken...
wel weer het nodige verdampt (t.o.v. het startgewicht):
BP Ultimate 98: -3 g (-15 g)
Tango Euro 95: -6 g (-23 g)
Aral 95E10: -8 g (-42 g)
Haan BlueOne 95 : -6 g (-30 g)







Gepost 02 maart 2014 - 22:28
5e update.. nothing much... behalve dat het rustig door verdampt (t.o.v. het startgewicht):
BP Ultimate 98: -3 g (-18 g)
Tango Euro 95: -3 g (-26 g)
Aral 95E10: -6 g (-48 g)
Haan BlueOne 95 : -5 g (-35 g)


ik dacht te zien dat in de Aral en Haan zich een soort van aanslag boven de brandstof begint te ontwikkelen wat op matglas lijk... als dat doorzet de volgende keer een foto






Gepost 29 maart 2014 - 20:53
6 maanden gestaan, winterstop zo'n beetje voorbij dus weer een update
verdamping (t.o.v. het startgewicht):
BP Ultimate 98: -3 g (-21 g)
Tango Euro 95: -4 g (-30 g)
Aral 95E10: -7 g (-55 g)
Haan BlueOne 95 : -4 g (-39 g)

de soort van aanslag boven de Aral en Haan is weer verdwenen... iets te maken met de lage temperatuur toen?

maar... in de Haan zitten er ineens roestbruine puntjes op het alu stripje


geen idee wat het is maar daar worden we niet vrolijk van...

dus... de winterstop is voorbij maar die flessen staan er toch dus ik laat ze nog ff staan... gewoon, eens kijken wat er verder gebeurt. Dus geen maandelijkse updates meer maar ik check ze nog wel met enige regelmaat. Als er iets is dan meldt ik het hier!






Gepost 08 juni 2014 - 10:41
8 maanden gestaan, er verdampt duidelijk meer door de hogere temperaturen (en omdat ik om de 2 maanden check)
post-1951-0-27669100-1402220434.jpg


verdamping (t.o.v. het startgewicht):
BP Ultimate 98: -10 g (-31 g)
Tango Euro 95: -16 g (-46 g)
Aral 95E10: -20 g (-75 g)
Haan BlueOne 95 : -16 g (-55 g)

de soort van aanslag boven de Aral en Haan is er toch wel (vorige keer niet goed gekeken?), het glas boven de benzine vertekend duidelijk meer dan boven de BP ultimate... de Tango Euro 95 weet ik niet zeker maar daar lijkt het ook wel wat te vertekenen... kan het niet goed op de foto zetten maar wordt vervolgd

maar... in de Haan BlueOne zijn roestbruine puntjes op het alu stripje uitgegroeid tot een soort plantjes...
post-1951-0-70747800-1402220448.jpg


straks heb ik in deze fles een compleet koraalrif!
en de bubbels van de los geweekte conserveringslak lijken wel op te lossen...
post-1951-0-06768100-1402220484.jpg







Gepost 03 augustus 2014 - 17:05
zomerupdate: verdamping (t.o.v. het startgewicht):
BP Ultimate 98: -9 g (-40 g)
Tango Euro 95: -14 g (-60 g)
Aral 95E10: -20 g (-95 g)
Haan BlueOne 95 : -15 g (-70 g)


ook eens de vloeistofniveaus eens gemeten... (daling t.o.v. uitgangsniveau, vrijwel gelijk aan % verdamping)
BP Ultimate 98: -10,2%
Tango Euro 95: -15,3%
Aral 95E10: -26,0%
Haan BlueOne 95 : -21,1%

ben van de Aral dus een kwart kwijt.... in 10 maanden...

post-1951-0-41115700-1407081882.jpg


verder zijn de algen in de BlueOne weer lustig verder gegroeid (er vielen wat flupjes van de staaf toen ik de fles pakte, die verdwijnen in de praktijk dus rechtstreeks in je brandstoffilter of de rest van het systeem)

post-1951-0-02235900-1407081904.jpg


en de ijzeren staaf in dezelfde fles begint ook wat roestplekjes te krijgen...
post-1951-0-24237500-1407081923.jpg







Gepost 10 september 2014 - 11:50
vandaag via klassieke Ducati forum (Beneluxheads) bevestiging dat zowel V-power als Ultimate nog ethanolvrij zijn:
-------------------------------
Vpower is één van de weinige uitzonderingen op de europese wetgeving, en bevat géén ethanol - althans in Nederland. Dat is echter niet zo in alle landen.
Dit geldt voor de BeNeLux Duistand Zwitserland en Oostenrijk, maar NIET voor Frankrijk waar Vpower ethanol houdend is (ik bespaar je de details maar dit heeft te maken met die europese regelgeving). Voor andere landen heb ik geen info.

Met vriendelijke groeten, Bien à vous, kind regards
Dany Vlaminck
Technical Information Centre (TIC) BeNeFrUxSA
Belgian Shell S.A.

-------------------------------
Subject: CMC/IZ/ ethanol in BP Ultimate Ongelood 98?

Bedankt voor uw vraag m.b.t. het ethanolgehalte in onze benzines.

In principe is BP Ultimate 98 ethanolvrij. Als gevolg van productie en logistieke redenen is het echter mogelijk dat er een zeer kleine hoeveelheid ethanol in deze brandstof aanwezig is, BP garandeert thans echter dat dit niet meer dan 0,5% is.
Ter vergelijk: bij euro95 bedraagt de maximale hoeveelheid ethanol momenteel 5%. Deze percentages kunnen wijzigen, bijvoorbeeld als gevolg van nieuwe wetgeving. In Duitsland en Frankrijk bestaat de euro95 bijvoorbeeld al voor 10% uit ethanol.

U kunt het beste aan uw dealer of fabrikant vragen of Ultimate 98 op basis van bovenstaande informatie wel of niet geschikt is voor uw auto/motor.

Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Afdeling Consumentenservice






Gepost 09 oktober 2014 - 21:59
we zijn een jaar verder... verdamping (t.o.v. het startgewicht):
BP Ultimate 98: -8 g (-48 g)
Tango Euro 95: -15 g (-75 g)
Aral 95E10: -15 g (-110 g)
Haan BlueOne 95 : -13 g (-83 g)

De algen in de BlueOne groeien rustig verder en er heeft zich definitief iets van een condens/aanslag gevormd boven de vloeistoflaag op het glas...

de flessen blijven lekker staan.. eens kijken waar we uitkomen...






Gepost 09 oktober 2014 - 22:32
Van BP en Shell hadden we al een reactie op de hoeveelheid ethanol in hun premium brandstoffen dus ik heb de volgende vraag bij de andere grote benzinemaatschappijen geponeerd:

Ik lees op diverse fora dat ethanol in benzine niet heel erg goed is voor voertuigen die of erg oud zijn of weinig gebruikt worden en langere tijd stilstaan. Daarom tank ik liever geen Euro 95 met 5% ethanol maar een premium brandstof omdat dit op diverse fora aangeraden wordt. Nu vroeg ik me af of [uw premium benzines] ook ethanolvrij is en zo niet wat het percentage is?
Ik heb een klassieke auto en een aantal motoren die s winters langere tijd stilstaan vandaar mijn vraag.


Esso/Mobil
Nagenoeg alle loodvrije benzine (zowel de gewone euro 95, als premium benzine) die in Nederland op de markt wordt gebracht, bevat tot 5% ethanol. De meeste oldtimers zijn compatibel met dergelijke benzine, maar we zijn ons bewust van de bezorgdheden die er bestaan binnen de community van oldtimer gebruikers.

Zowel onze euro 95 als Energy Supreme (beiden hebben een octaangetal van 95) bevatten maximaal 5% ethanol, terwijl de Energy Supreme + (met een octaangetal van 98) ethanol-vrij is. Klanten die geen ethanol-houdende benzine wensen te tanken, kunnen het beste Energy Supreme + kiezen.


Texaco
Uw schrijven van 16 september jl. hebben wij in goede orde ontvangen. In Nederland mag men brandstof benzine noemen indien deze voldoet aan de Europese norm EN228 De En228 norm is vastgesteld in samenspraak met de automobiel industrie. Op dit moment schrijft deze norm voor dat er maximaal 5% ethanol in benzine mag zitten.
Gezien de infrastructurele complexiteit is het voor Texaco onmogelijk om per locatie aan te geven hoeveel procent ethanol op een specifiek moment in de tank zit. Wel kunnen wij garanderen dat dit altijd tussen de 0 en 5% zal zijn. Het Ethanol percentage in de Euro95 XL blijft echter gelijk als in de Euro 95. Het verschil tussen beiden brandstoffen zijn de toegevoegde additieven. Bij auto's die last hebben van inwendige motorvervuiling zullen premium brandstoffen vermoedelijk de grootste toegevoegde waarde hebben. Inwendige motorvervuiling ontstaat door ongunstige bedrijfsomstandigheden (veel korte stukjes, stadsverkeer, motor die nauwelijks op temperatuur komt). Zeker bij nieuwe auto's die onder gunstige bedrijfsomstandigheden worden gebruikt is er weinig reden tot zorg over inwendige motorvervuiling.


Total
Ook de TOTAL EXCELLIUM 95 bevat 5% biobrandstof (voornamelijk Ethanol) dit is conform Europese wetgeving. Dit geldt dus voor elke benzine aangeboden in de tankstations, zowel TOTAL als onze concurrenten.
De biobrandstof heeft een minder belastende uitwerking op het milieu, in de toekomst zal het aandeel biobrandstof gaan toenemen. In sommige landen kan er nu al zgn. E10 benzine getankt worden (met 10% biobrandstof).

Het klopt dat ethanol een nadelig effect kan hebben op voornamelijk klassieke auto's. Het is bekend dat sommige typen rubbers/ afdichtingen aangetast worden door de aanwezige alcohol.
Het kan dan verstandig zijn om na te gaan of er afdichtingen aanwezig zijn in uw voertuigen die niet compatibel zijn met Ethanol.


Tango (Q8)
Het is inderdaad niet verstandig om vlak voor de winterstop brandstof te tanken die een hoge mate ethanol bevat. Ik kan u niet met zekerheid zeggen hoeveel procent ethanol in de super plus zit maar als het er al in zit is dit in zeer geringe mate en u kunt dit gewoon voor de winterstop tanken.

Avia
In antwoord op uw vraag over het ethanol percentage in AVIA SUPER CLEAN 95 moet ik u mededelen dat in dit product, bestaande uit de EURO 95 benzine met een speciaal additievenpakket, tot 5% ethanol kan bevatten.

In reactie op hetgeen u vanuit de fora heeft vernomen het volgende:
- Het is niet correct dat alle Premium brandstoffen geen ethanol bevatten. Indien u geen ethanol in uw brandstof wil kan ik u adviseren uitsluitend SUPERPLUS 98 of BP ULTIMATE 98 benzine te tanken. BP ULTIMATE is, zo ver mij bekend, de enige Premium benzine zonder ethanol (en een octaangetal van 98). SUPERPLUS 98 is slecht verkrijgbaar in Nederland. U komt dit product nog tegen op o.a. Q8 -, Firezone -, en een beperkt aantal AVIA stations tegen. Ook sommige andere merken en merkloze stations verkopen nog SUPERPLUS 98. Hier is helaas geen overzicht van te geven / te verkrijgen.
- Deel de mening niet dat 5% ethanol schadelijk kan zijn voor oudere motoren.
- Zie wel risicos bij hogere percentages ethanol zoals bij E10 benzine, 10% ethanol, en/of BlueOne 95 met 15% natte ethanol.
- De huidige benzines hebben sneller last van oxidatie en gumvorming. Dit is naar mijn mening eerder het probleem dan de 5% ethanol.
- Condenswater en vuilafzetting in de brandstoftank zijn over het algemeen het probleem bij ethanol. Condenswater omdat ethanol zich makkelijker mengt met water dan benzine (ethanol is een alcohol), vuil omdat ethanol werkt als een sterke reiniger.
- Langere periode stilstand:
o Oxidatie + gumvorming
o Menging condenswater met ethanol
o Vuiloplossing door ethanol.


Gulf / Tinq
De overheid verplicht ons om ethanol in alle benzines toe te voegen om de CO2 uitstoot te verminderen. Hierdoor zijn zowel de Euro 95 als wel de Super Plus benzine voorzien van maximaal 5% ethanol. Zowel Gulf als TinQ hebben helaas geen benzine soort in haar productgamma welke geen toevoeging van ethanol heeft.

dusssss......

samenvattend:
Ethanolvrije en -arme alternatieven bij
Shell V-power 97: ethanolvrij
BP Ultimate 98: <0,5%
Esso/Mobil Energy Supreme +: ethanolvrij
Tango/Q8 SuperPlus: geringe hoeveelheid
Firezone Competition 102: ethanolvrij

geen ethanolvrij of -arm alternatief bij
Texaco
Total
Avia
Gulf/Tinq

status september/oktober 2014... let's see where this goes






Gepost 07 februari 2015 - 12:10
kwam met het opruimen van de garage ineens de flessen weer tegen toch maar weer eens bekijken
na een jaar en vier maanden... verdamping (t.o.v. het startgewicht):
BP Ultimate 98: -11 g (-59 g)
Tango Euro 95: -12 g (-87 g)
Aral 95E10: -16 g (-126 g)
Haan BlueOne 95 : -13 g (-96 g)


post-1951-0-54069300-1423307316.jpg


De Aral E10 heeft nu duidelijk vochtproblemen, er was aanslag op het glas boven en onder de vloeistoflijn en alles was min of meer in suspentie aan de oppervlakte maar toen ik de fles pakte clusterde het en er zakte dikke druppels naar de bodem

post-1951-0-86056100-1423307333.jpg



post-1951-0-64663500-1423307353.jpg


De "algen" in de BlueOne groeien en bloeien als een dolle... toen ik de fles pakte sodemieterde er een aantal klusters op de bodem... lekker als dat in je tank gebeurt. De condens/aanslag boven de vloeistoflaag zit er nog steeds maar in de vloeistof nog geen belvorming zoals in de Aral E10
post-1951-0-70659500-1423307383.jpg


Maar gek genoeg nog geen corossie, opgeloste o-ringen e.d...
We blijven het volgen, ze staan nog steeds niet echt in de weg
 
Laatst bewerkt:
Gepost 08 april 2015 - 19:29
zo, de brommers komen weer langzaam uit de garage, eens kijken hoe de benzine er uit ziet als je vorig jaar maar 100km gereden hebt (en je brandstof dus 18 maanden oud is...)

post-1951-0-19237800-1428517775.jpg


BP Ultimate 98: -3 g (-62 g)
Tango Euro 95: -6 g (-93 g)
Aral 95E10: -5 g (-131 g)
Haan BlueOne 95 : -6 g (-102 g)

In Aral E10 staat nu een duidelijke laag water, de algen in de BlueOne groeien rustig door.

Begin oktober de volgende update... rij veilig dit seizoen, hou het rubber onder en tank verstandig!






Gepost 09 april 2015 - 09:47
ff het percentage verdampte vloeistof berekend:
BP Ultimate 98: -3 g (-62 g) ≈ 16%
Tango Euro 95: -6 g (-93 g) ≈ 24%
Aral 95E10: -5 g (-131 g) ≈ 36%
Haan BlueOne 95 : -6 g (-102 g) ≈ 31%






Gepost 10 oktober 2015 - 16:27
We gaan allemaal de winterstalling weer in... tijd om na te denken waar je hem mee aftankt
de flessen staan 2 jaar... 6 maanden na de laatste update

dsc_4311.jpg


BP Ultimate 98: -18 g (-80 g)
Tango Euro 95: -26 g (-119 g)
Aral 95E10: -28 g (-159 g)
Haan BlueOne 95 : -23 g (-125 g)


In Aral E10 is de laag water niet meer te zien, of in de oplossing gesuspendeerd (moet haast wel) of verdwenen (onwaarschijnlijk). De algen in de BlueOne zitten er nog steeds.

dsc_4310.jpg


Het verhaal dat je o-ringen oplossen begint wat twijfelachtig te worden... zie er nog niets aan. Als de flessenleeg gaan kan ik pas voelen of ze week zijn en dus onder druk bezwijken. Daar moeten we dus nog op wachten. Zie verder ook niets aan de alu of staal...

Begin mei de volgende update... als ik verhuisd ben. Dit wordt dan denk ik gelijk de laatste... mag ook wel na 2 1/2 jaar (er zijn niet veel motoren die zo lang hun benzine erin laten)

Mocht er iemand nog de faciliteiten hebben om de inhoud te testen (op samenstelling, calorische waarden etc.) laat het me dan weten dan stuur ik je begin volgend jaar een sample voordat ik de inhoud naar de chemocar breng (behalve de BP Ultimate en de Tango 95 ... die mik ik wel in een minder kritisch koekblik)




Gepost 01 september 2016 - 21:08
OK, laatste post... met de aankomende verhuizing is de proef naar de chemokar verdwenen.

na 3 jaar is de eindstand:
BP Ultimate 98: -22 g (-102 g)
Tango Euro 95: -28 g (-147g)
Aral 95E10: -25g (-184 g)
Haan BlueOne 95 : -29 g (-154 g)


dsc_5214.jpg




eindoordeel (Methode AD friettest):
BP Ultimate:
Geen bijzonderheden, ruikt gewoon naar verse benzine, geen troep/aanslag op het staal of alu, o-ring nog net zo flex als toen ie er in ging (op het gevoel... heb geen apparatuur om exacte emtingen te doen)
dsc_5212.jpg


Tango euro 95:
Idem, is wat donkerder van kleur maar dat is het enige verschil met de BP
dsc_5210.jpg


Aral 95E10:
Ziet er uit als thee, ruikt zwak naar terpentine, o-ring broos maar kost wat moeite om te breken, zit wat licht bruine aanslag op het staal
dsc_5213.jpg


Haan BlueOne 95:
Prut onderin de fles, bloemkolen op het alu, bruine aanslag op het staal, vocht/condens boven het vloeistofniveau, o-ring bros en hard (makkelijk te breken), kleur niet erg donker, ruikt muf... niet naar terpentine
dsc_5211.jpg
 
Bovenaan Onderaan