Weerstand stuur bij rechtuit rijden

SNARFB

Senior Member
Is er inmiddels al iets nieuws te melden over dit probleem. Zijn er al mensen met deze klacht bij de dealer geweest?
 

Tafkah

Forumguru
Ik heb de garage erop aangesproken maar 'er was hun niets bekend bij een SII', tenzij er in combinatie ook het stuur scheef staat. Maar dat was bij mij niet het geval.

Het rare is dat ik het na mijn eerste ervaring, het erna ook niet meer gevoeld heb. Mijn vermoeden is dat mijn geval ook te maken heeft met zijwind. De bewuste ritten (zowel op de heen als terugweg dezelfde avond) kan dit natuurlijk het geval kunnen zijn.

Ik hou het verder in de gaten...
 

Sheep

Nieuw lid
Hallo Tom,
Vergelijkbaar probleem gehad, bij mij is vorige week het stuurhuis" vervangen.
Had probleem van nieuws af aan, het was niet echt hinderlijk tijdens het rijden, af toe gaf het stuur het gevoel of de bekrachtig even kort wegviel, met name in de rechte lijn op de snelweg.
Heb dan ook gewacht tot 1e beurt om hier naar te laten kijken, nu het stuurhuis vervangen is heb ik een heel andere auto!
Volgens monteur komt het af en toe voor dat er in het stuurhuis een zwaar punt zit.
Als je dit probleem hebt dan krijg je regelmatig het advies van je auto om een bakje koffie te gaan drinken
De vermoeidheids sensor stelt dan vast dat je onnodig veel aan het corrigeren bent.
 
Ik heb het probleem ook, bij mij viel het op na montage van de winterbanden.
Ben inmiddels al weer 7000 km verder op de winterbanden en ga donderdag naar de Dealer. Bij mij moet je wel ongeveer 50 km gereden hebben voordat het optreed en valt het op als je lang rechtuit rijdt op de snelweg en dan een kleine stuur correctie wil maken. Vandaag draaide ik toevallig aan het stuur terwijl de motor automatisch was afgeslagen voor een verkeerslicht. De bekrachtiging gaan dan ook uit. Als ik dan mijn stuur verdraai is de "knak"duidelijk voelbaar precies in het midden. Ik denk dat op hogere snelheden de bekrachtiging uit gaat waardoor je eerder last krijgt van dit fenomeen. Hopelijk kan de dealer wat vinden donderdag want dit rijdt echt niet fijn.
 

MaRco2

Forumguru
Kan de bandenmaat (lees: wanghoogte en slappere wangen bij winterbanden) hier geen invloed op hebben? Bij mijn 17" winterbanden is het allemaal vager dan met de 18" zomerbanden.

Ik verdacht eerst de iets andere belading van de trailer er van, maar solo is het precies hetzelfde. Het rechtuit rijden ga ik eens op letten.
 
Klopt dat winterbanden wat "wolliger" rijden. Maar dit is een probleem van waarschijnlijk het stuurhuis. Als deze opwarmt dan komt de "klik" in de middenstand. Bij wegrijden in de ochtend heb ik nergens last van. Het komt na ongeveer 50 km rijden.
 

SNARFB

Senior Member
Klopt dat winterbanden wat "wolliger" rijden. Maar dit is een probleem van waarschijnlijk het stuurhuis. Als deze opwarmt dan komt de "klik" in de middenstand. Bij wegrijden in de ochtend heb ik nergens last van. Het komt na ongeveer 50 km rijden.
Je hebt het over een 'klik' in de middenstand. Is het dan ook zo dat je een klik hoort? Als dat zo is wijkt dat af van mijn situatie. Ik voel namelijk alleen een zwaar punt in de middenstand. Overigens wordt morgen mijn stuurhuis vervangen voor dit issue.
 
Nee je hoort niks. Is idd meer een zwaar punt in het midden. Maar bij mij pas na even gereden te hebben. Ben benieuwd of het wisselen van het stuurhuis geholpen heeft.
 
Vandaag bij dealer geweest. Deze stelde "zwaar" punt ook vast. Ze hebben contact opgenomen met skoda nl en deze geven aan dat stuurhuis vervangen moet worden.
 

SNARFB

Senior Member
Schijnen nu zo'n negen soortgelijke gevallen bij PON bekend te zijn. Zijn niet alleen O3's maar ook Golf7's.
 

Atria

Actief lid
Vandaag bij dealer geweest. Deze stelde "zwaar" punt ook vast. Ze hebben contact opgenomen met skoda nl en deze geven aan dat stuurhuis vervangen moet worden.

Ik moet zeggen dat ik het af en toe op de snelweg ook een beetje voel met mijn Seat Leon, niet super hinderlijk, maar het was er eerst niet. Ben benieuwd of het vervangen bij jou echt helpt, dan zal ik ook eens langsrijden bij de dealer. Was het volgens dealer alleen hinderlijk of ook "gevaarlijk"?
 

micky

Forumguru
Mijn neef heeft ook een vergelijkbaar probleem gehad met zijn paar maanden oude O3, hij heeft pas een nieuw stuurhuis gekregen en nu is het goed
 

peterbaarlo

Senior Member
ik had dit draadje niet eerder gezien, dit fenomeen komt ook mij bekend voor. bij langdurig rechtdoor op de snelweg heb je het gevoel dan de stuurbekrachtiging vast zit en je deze door wat weerstand heen moet trekken voordat het stuur draaien wil.
 

SNARFB

Senior Member
Ook maar even langs de dealer. Voordat je het in de gaten hebt, is de garantieperiode afgelopen.
 
ik had dit draadje niet eerder gezien, dit fenomeen komt ook mij bekend voor. bij langdurig rechtdoor op de snelweg heb je het gevoel dan de stuurbekrachtiging vast zit en je deze door wat weerstand heen moet trekken voordat het stuur draaien wil.
Doe dezelfde test als ik al eerder omschrijf: bij opgewarmd stuurhuis de motor afzetten zodat bekrachtiging uitgaat. Draai dan aan het stuur. Dan voel je duidelijk dat er een zwaar punt in het midden zit.
 

madpilot

Senior Member
Oud draadje, maar ook ik heb dit irritante probleem met m'n paar maanden oude Octavia. Blij te lezen dat ik niet de enige ben, scheelt weer een discussie over "producteigenschappen"...

Wel raar dat VAG na jaren nog steeds stuurhuizen met dit defect monteert, de oorzaak van het probleem zouden ze toch middels een modificatie wel een keer weggenomen kunnen hebben...
 

madpilot

Senior Member
De chef werkplaats vertelde dat het hoort, dat het stuur zich vastzet na een tijdje rechtdoor rijden. Daarover was ook een communicatie vanuit Pon geweest. Ik zei dat dat antwoord me niet bevredigde, waarop hij voorstelde om met me mee te rijden - wat natuurlijk fijn was. Ik stelde voor dat ik de auto eerst even goed warm zou rijden omdat het probleem zich anders wellicht niet voordoet. Na 45 minuten kwam ik terug, had de chef geen tijd en moest ook nog lunchen... Tja, dan koelt de boel natuurlijk weer af en ik heb ook meer te doen... Dus ben maar weer naar huis gegaan :(

Ik ga het de komende tijd wel in de gaten houden, voelde het gedurende die 45 minuten ook wel een beetje maar niet zo duidelijk als de eerste keer. Hopelijk wordt het erger zodat de dealer t.z.t. de juiste diagnose kan stellen. Ik houd jullie op de hoogte.
 
Bovenaan Onderaan