Weerstand stuur bij rechtuit rijden

Tom RS

Forumguru
Mijn Rs heeft al sinds de levering (12/2013) last met het rechtuit rijden. Dit is vooral merkbaar op de snelweg, waar ik constant moet bijsturen. Er is al vanalles geprobeerd (verlaagd, andere velgen / banden, uitlijning, ...) maar dat bracht allemaal geen zoden aan de dijk.
De laatste weken is het probleem echter duidelijker geworden: Zo lang je gewoon kan rijden en veelvuldig moet sturen is er geen probleem. Vanaf het moment dat je enkele honderden meter rechtdoor moet rijden (ringweg of autoweg) kan je de auto niet recht laten rijden, hij vereist dan constant zeer kleine correcties. Op zich is dat niet abnormaal, maar het stuur vertoont een "vast punt" rond de rechtuitstand. Je moet dan een weerstand overwinnen om te kunnen corrigeren, waardoor je te veel kracht zet en bijgevolg te ver bijstuurt wanneer je stuurt. Moeilijk uit te leggen, maar het voelt aan alsof er een braam zit op de tandheugel waar je eerst over moet, zowel naar links als rechts (gevoel is hetzelfde als bij stuurslot). Daardoor kan je hem ook niet rechtdoor laten rijden. Dit alles is niet heel erg voelbaar, maar net genoeg om bijzonder ergerlijk te zijn. Als je het weet voel je het ook wanneer de auto stilstaat.
Bij gewoon ronddraaien voel je niks.
Vaag probleem, maar auto moet over 1500 km binnen voor onderhoud en dan ga ik het melden.
Als dit nog erger wordt is het op het randje van gevaarlijk...
 
Laatst bewerkt:

Henk.W

Lid
Dit kan een rot duur geintje worden als er geen garantie meer op zit.
Mij schoonzus had dit met een Hyundai, op den duur niet meer mee te rijden.
Het kan in de elektronica of in de stuurmotor zitten een rep. kwam haar tussen de 2000 en 3600 € te zitten.
Hij was 7 jaar oud en 70000 gelopen. Ze heeft hem maar vlug ingeruild.
 

ertromp

Forumguru
Heb je ook de drive mode knop in de diverse andere standen geprobeerd.

En gelukkig leverdatum 12/2013 is nog garantie t/m 12/2015. Zeker melden bij je dealer en laten uitlezen aan de VAS kast
 

micky

Forumguru
ik vermoed dat het wel eens gewoon in het stuurhuis zou kunnen zitten en dan idd op de tandverbinding, komt wel vaker voor
 

SNARFB

Senior Member
Je probleem is voor mij heel erg herkenbaar. Het is bij mij zelfs zo erg dat door de kleine correcties (rukjes aan het stuur, om hem uit die rechtuit stand te krijgen) de vermoeidheidindicator na ongeveer een uurtje al met een melding komt. Ik heb het idee dat na het monteren van m'n (smallere) winterbanden (205-55-16) en stalen velgen met een kleine afwijking in de ET-waarde, het echt voelbaar is geworden.
 

riskitalltowin

Actief lid
Heb een soort gelijk probleem. Heb al wel gehoord dat bij een golf 6 het aan de computerunit lag van de stuurbekrachtiging.
 
Ook ik herken het probleem.. Ik heb 10 jaar Ford gereden en kon tijdens het rijden een brief schrijven zonder correcties. Sinds de Octavia, moet ik continu bijsturen/corrigeren. Ook de Seat Altea welke ik prive rijd heeft dit, maar dan in mindere mate. En ook ervaar ik de weerstand bij de eerste stuurbeweging. Ik ervaar het alsof er een kunststof klem om een metalen stang zit. Ik weet het.. rare uitleg!

Sinds dat mijn winterbanden zijn gemonteerd, is het fenomeen erger geworden t.o.v. de Terons met 225 banden.

Ik blijf jullie volgen...
 

micky

Forumguru
nou, gelukkig hoef ik maar elke 10 seconden of zo het stuur even aan te raken, dit om de piep van de lane assist te voorkomen:dankje:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

autoleip

Nieuw lid
Ik had hetzelfde probleem met mijn Octavia 3 1.4 tsi . Ook altijd aan het corrigeren en na een uur melding van de vermoeidheidsmeter. Ook laten uitlijnen maar geen verbetering. Familie was ook altijd misselijk in deze auto. In al mijn andere autos nog nooit last van gehad!
Na 1 uur was ik doodop in deze auto. Heb hem na 7 maanden weg gedaan en nu heel tevreden met mijn Citigo sport.
 

Octaviaapeldoorn

Actief lid
Ik heb de Octavia 3 1.4 TSI 140 PK ook weg gedaan om de vele problemen, versnellingsbak, sturen, wegligging, Columbus etc en ben meer dan tevreden met de Audi A4 1.8TSI 210 PK kun je natuurlijk ook niet vergelijken dat snap ik. Ook ingeschreven op het Audi forum maar mijn complimenten over dit forum deze is leuk, leerzaam en men heeft veel voor elkaar over!
 

SNARFB

Senior Member
Ik had hetzelfde probleem met mijn Octavia 3 1.4 tsi . Ook altijd aan het corrigeren en na een uur melding van de vermoeidheidsmeter. Ook laten uitlijnen maar geen verbetering. Familie was ook altijd misselijk in deze auto. In al mijn andere autos nog nooit last van gehad!
Na 1 uur was ik doodop in deze auto. Heb hem na 7 maanden weg gedaan en nu heel tevreden met mijn Citigo sport.
Heb je de dealer wel eens naar deze klacht laten kijken?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

autoleip

Nieuw lid
Heb er naar laten kijken en monteur is meegereden om te voelen wat ik bedoelde. Hij zei dat het probleem over zou zijn na uitlijnen. Het verbeterde iets maar nog steeds niet voldoende. Stuurgedrag en harde vering gingen mij zo iriteren en vermoeien dat ik besloten heb de auto weg te doen en Citigo Sport te nemen( zie avatar). Heel gek maar deze auto ligt veel rustiger op de weg dan de Octavia!
 

Renzo4000

Forumguru
ehmm...

If "sturen octavia incorrect"
Then "auto niet laten reparen en Citigo ervoor terug nemen"

poeh, dat is wel een hele verandering @autoleip ... je doet je naam wel eer aan zo ;) Zo'n Citigo pas in de kofferbak van de octavia, laat staan dat het rijgedrag totaal niet te vergelijken is. Het lijkt me toch echt dat het probleem elders gezocht had moeten worden ipv uitlijnen/balanseren.
 
Ik volg dit topic met interesse, want ik vind ook mijn RS veel te onrustig op snelheid. Ik herken het verhaal van vele kleine stuurcorrecties om min of meer rechtdoor te blijven rijden. Idd erg vermoeiend. Die weerstand merk ik echter niet echt op. De mijne mist gewoon de rechtdoorstand.
 

MeneerB

Forumguru
idem,
Zeker bij 220+ km/h heb ik niet het gevoel dat ik het stuur ontspannen kan vasthouden. Er zijn vele hele kleine correcties nodig om hem op koers te houden.

Bij een 1.6TDi leen octavia met 225 banden die ik ooit mee had, constateerde ik dat dat deze rond de middenstand prettiger reageerde. (weliswaar bij normale nederlandse snelheden)

Wellicht dat mijn 16" 205 banden en de 17" 225 banden verschil maken.
Ik ga hier toch eens mee aan het werk.
 
Laatst bewerkt:

SNARFB

Senior Member
Volgens mij heeft het ook met de stuurbekrachtiging te maken. Ik weet dat de OIII een elektrische stuurbekrachtiging heeft i.p.v. een hydraulische. Het verschil tussen deze twee is dat de stuurpomp van een hydraulisch systeem constant meedraait (stuurpomp wordt contant aangedreven door de motor) en een elektrische bekrachtiging alleen draait als er gestuurd wordt (elektrisch aangedreven). Het voelt alsof dit type bekrachtiging in een soort-van standby gaat als er niet gestuurd word en dan weer 'geactiveerd' moet worden door aan het stuurwiel te draaien. Dit voel je vooral in de rechtuit (middenstand). Het voelt dan ook alsof je bij het corrigeren van de rechtuit stand de stuurbekrachtiging telkens moet dwingen te gaan 'werken'. Het overwinnen van die weerstand gaat gepaard met schokjes. Bij mij is dit voldoende om de vermoeidheidassistent te activeren. Deze reageert namelijk op ongewone stuur(hoek)uitslagen.. Je wordt er na 1,5 uur doodmoe van! Lastig verhaal om bij de dealer tussen de oren te krijgen.
 
Bovenaan Onderaan