Wat te doen 1.6of 2.0 tdi

Endja

Senior Member
Ik kan bovenstaande dingen alleen, maar aanraden, het koppel op de 2.0 daar doe je het voor. De ruimte is mooi meegenomen.
 

Baphi

Forumguru
Ik rijd nu ruim twee jaar rond in een O2C PFL met 2.0 TDI en DSG6 en kan niets anders zeggen dat dit een hele fijne combi is! Zowel wat betreft snelheid maar ook wat betreft comfort. Ga je flink te keer dan hoor je de motor goed, maar als je het een beetje binnen de perken houdt valt dit reuze mee!
Qua vermogen is 140pk precies goed voor de O2, hoewel ik wel een half uurtje in mijn auto met 170pk heb mogen rondrijden (tijdelijk getuned incl dag-software aanpassing) maar dat vond ik het geld niet waard. Je merkt die extra peekaa's en vooral de toename in koppel wel heel goed ;)
Wat betreft de DSG zesbak: ik kan hier alleen maar over zeggen dat dit een hele goeie combi is met de 2.0 tdi motor! Heb er ook geen problemen mee, als je maar om de 60000km de olie ververst. Met die motortuning was ook de DSG software tijdelijk aangepast en reed net wat beter, maar ik mis het niet nu de originele software er weer op staat. Enige wat ik echt niet begrijp is de S-stand op de bak. Dat is werkelijk een volkomen onnuttige niet te gebruiken stand i.c.m. een diesel... Ik snap niet dat dat ooit zo bedacht is. Da's dan ook gelijk het enige "minpunt".

Verder niets dan lof! (ik heb trouwens een bmm 2.0 TDI pompverstuiver, dus geen commonrail)
 

Endja

Senior Member
kwa verbruik zou ik het niet laten. Aangezien mijn momenteel 6,5l/100km daar mijn 1.6 er toch ook 5,5 & 5,8 nodig had. Je rijdt natuurlijk wel met meer vermorgen rond en dat geeft je natuurlijk wel een leukere ervaring.
 

2Metertje

Actief lid
Ik heb destijds bij aanschaf ook getwijfeld tussen de 1.6 TDI en 2.0 TDI, maar uiteindelijk voor de 2.0 gekozen omdat je in de basis al een uitgebreidere auto hebt. Tunen kan altijd nog, maar is met de 103 kW niet echt nodig.

Hoewel ik hem uiteindelijk wel een keer wil laten kietelen hoor, in combinatie met de DSG6 :).
 

oco1979

Forumguru
naar fun en levensduur 2.0L
1.6L voorr iets zuiniger
vooral dat koppel nm
250 VS 320 maakt het verschil
al 1.6L tegengekomen met meer dan 2 TON zonder kosten

nu een gechipte 1.6L vs standaard 2.0L

Waarden zijn ongeveer gelijk op papier.

Weet hoe beide standaard rijden en 2.0L gechipt(dat is bommeke we)

Gechipte 1.6L weet ik nog niet hoe die rijd.
 

ElScorpione

Forumguru
Een gechipte 1.6 rijdt prima kan ik je vertellen (ik heb er zelf eentje). Als is het de vraag wat dit op de langere termijn doet met slijtage. Jammer dat erop de occasion markt in verhouding vrij weinig jonge 2.0 TDI's te vinden zijn. Zijn veel 1.6-jes.
 

oco1979

Forumguru
Een gechipte 1.6 rijdt prima kan ik je vertellen (ik heb er zelf eentje). Als is het de vraag wat dit op de langere termijn doet met slijtage. Jammer dat erop de occasion markt in verhouding vrij weinig jonge 2.0 TDI's te vinden zijn. Zijn veel 1.6-jes.

Dat is goed om weten.

Die markt,meeste komen door de leasing.

Alles moet zoweinig mogelijk CO2 hebben.

Al zie ik dat de 2.0L van de meeste merken toch al een goeie aanvaardbare CO2 beginnen te hebben.

Met als extra méér pk's.

Al gelezen dat ze bij VW-groep de 1.6tdi gaan vervangen door een 1.4tdi met idem vermogen. :tongue:

Alles om de CO2 naar beneden te krijgen.
 
Ik rijd rond in een O2 FL combi met 2.0 CRTDI van 140 pk. Die motor is echt ontzettend goed! Erg laag verbruik (5.2l/100km) en toch de nodige power wanneer je het nodig hebt. Een vriend van me rijdt een VW Passat met 1.6 CRTDI en die is toch een pak "tammer". Het is wel moeilijk om een 2.0CRTDI te vinden de dag van vandaag. Ik ben de mijne +-150km ver moeten gaan ophalen maar het was voor mij echt de moeite :D! Ik heb wel geen dsg, mede doordat ik hierover al heel wat negatieve ervaringen had gelezen qua levensduur en onderhoudskosten.
 

Testedoene

Forumguru
naar fun en levensduur 2.0L
1.6L voorr iets zuiniger
vooral dat koppel nm
250 VS 320 maakt het verschil
al 1.6L tegengekomen met meer dan 2 TON zonder kosten

nu een gechipte 1.6L vs standaard 2.0L

Waarden zijn ongeveer gelijk op papier.

Weet hoe beide standaard rijden en 2.0L gechipt(dat is bommeke we)

Gechipte 1.6L weet ik nog niet hoe die rijd.
Rijdt zeer goed. Mijn Passat 1.6 was geoptimaliseerd (+EGR dicht) en reed quasi als een 2.0.
Wel opletten want de 1.6 is(/was?) gevoeliger voor vliegwiel, injectoren en EGR (volgens de garage).

Onze Passat had 193.000 km's (bj 10/2010) en werd vervangen door een TSI omdat mijn vrouw hem het laatste jaar altijd gebruikte voor korte ritjes van en naar het station. Telkens ik er eens langere afstanden mee deed had ik een regeneratie aan mijn been.

Het vliegwiel, daar mag je quasi van uit gaan dat je dat na ongeveer 150.000-200.000 km's mag vervangen (afhankelijk van de rijstijl en het gebruik uiteraard), als je die km-stand er al mee haalt...
 
Mss ook eens navraag doen bij de echte kenners welke 2.0TDI modellen er zijn. Ik heb een 2.0 CRTDI DPF.

Wellicht zijn er meerdere motoren beschikbaar maar dit hangt wss af van bouwjaar, land etc....
 

punicajack

Actief lid
2 liters genoeg te koop hoor:
http://www.gaspedaal.nl/Skoda/Octavia/?trfw=2.0&bmin=2009&brnst=Diesel&srt=pr

Wel stevig aan de prijs als je het mij vraagt. Wellicht is het kijken in DE nog een idee? De kans dat je daar een 2 liter vind is ook wat groter dan in NL, daar zijn ze minder met het milieu bezig en wat meer met autorijden ;)

Ik woon en werk op dit moment in DE en wilde daar nog kijken voor een auto en meenemen naar NL. Ik schrok van het BPM bedrag wat er nog bij moest. Zo rond de 2000 euro nog voor dit soort auto's. Achteraf, als ik em erg snel had gekocht en een half jaar in bezit had, had ik vrijstelling voor de BPM kunnen krijgen, maar goed, dat is een ander verhaal.

Ze moeten echt een stuk goedkoper zijn in DE wil je daar voordelig mee weg komen volgens mij, en dan zit je nog met garantie bij de garage.
 
Bovenaan Onderaan