Wat te doen 1.6of 2.0 tdi

delta

Actief lid
forummers,

Mijn Octavia 1.9td 2006 is bijna op de 3ton en ik ben aan het nadenken over een nwe tweedehands.
Ik rijd met een DSG en ook de nwe moet deze bezitten maar ik twijfel tussen een 1.6 of een 2.0tdi.
Ik heb de 1.9 destijds gekocht omdat de 2.0 nogal wat problemen kende en deze laten tunen voor een mooi motervermogen.
Is het nog steeds beter om de 1.6 te kopen en deze te laten tunen of is ondertussen de 2.0 de betere keuze, ook gezien DSG6 ?
Gaarne jullie ervaringen.
 

Mick59

Nieuw lid
Zelf heb ik de 2.0 TDI met 110KW en vind dat de auto heel soepel naar (zeer) hoge snelheden toe loopt. Daarbij valt het motor geluid best wel mee. Omdat mijn auto bij schade herstel staat heb ik nu een O3 81KW meegekregen. Een hemelsbreed verschil kan ik je zeggen. De 81KW uitvoering maakt meer toeren en ook meer interieur geluid. Chiptuning is leuk voor het vermogen, maar het blijft een 1.6 TDI. Het prijsverschil is ruim € 2.000 dus hangt het sterk af wat je er voor wilt uitgeven. Als het kan zou ik voor een 2.0 uitvoering kiezen.
 
Ik heb idd na een 1.9tdi overgestapt op een 1.6 en als het de bijtelling niet was geweest dan had ik het nooit gedaan.
Achteraf het ik zelfs spijt. Als je een beetje een vlotte rijder bent, dan is mijn advies om de 1.6 over te slaan en de 2.0 te pakken. De 2.0tdi blokken zijn tegenwoordig veel beter dan bij de introductie.
 

Bakkertje

Forumguru
Over het onderwerp 1.6 vs 2.0 zijn de meningen nogal verdeeld. Voor mij persoonlijk geldt bijvoorbeeld dat ik de 1.6 voldoende vond in de Superb (daarvoor had ik een O2 met 1.9TDI). Een ander vind absoluut van niet.
En aangezien het tunen je niet vreemd is, zou je dat ook nog bij de 1.6 kunnen doen.

Maar eigenlijk vroeg ik me vooral af waarom je niet lekker doorrijd met de 1.9 TDI? Die motoren zijn gewoon ontzettend sterk. Het kan natuurlijk zijn dat je de auto dermate lang hebt dat je gewoon iets anders wil. Persoonlijk zou ik (als er geen grote technische mankementen zijn) gewoon lekker doorrijden..
 

Jewepe

Forumguru
Ik heb ook een 2006 1.9 TDi O2 met DSG gehad en ook, zonder buitensporige kosten (geen dubbelmassa vliegwiel of koppeling), naar de 300 KKM gereden. Erg tevreden over de auto, maar ............... ook bij mij begon het "te kriebelen". Eerste advies: "count your blessings" als je ook nog geen grote onkosten gehad hebt tot nu toe en "don't push your luck". M.a.w. de kans dat je tegen grote onkosten gaat aanlopen wordt steeds groter en een andere auto uitzoeken is gewoon ook leuk :-).

Ik ben vervolgens specifiek naar een 2.0 TDi gaan zoeken, omdat ik het genoegen gehad had om in een Passat 2.0 TDi met DSG gereden te hebben. Ook nog eens de 170 PK uitvoering. Het is uiteindelijk een 2009 Seat Altea XL met DSG geworden, maar motorisch is deze (vrijwel) identiek aan een Octavia 2.0 TDi. Mijn ervaring is dat de auto net zo lekker rijdt als de 1.9 Octavia (onderstel van de Altea misschien iets fijner en directer sturend) maar alles gaat veel makkelijker. En ik vind dat de DSG-6 ook een voordeel is. Maar nu ook een (tweede) advies: ga er toch mee langs een gerenommeerde tuner en laat 'm kietelen naar zo'n 180 pk en een kleine 400Nm koppel. Ik rij er nu ruim 60.000 km getuned mee (bijna 90.000 km totaal) en elke keer als ik uit m'n auto stap heb ik een grijns van oor tot oor :-).
 

mwhite

Forumguru
Ik heb voor een 1.6 gkozen omdat er meer keuze is deze waren 3 jaar geleden behoorlijk in trek voor de lease (nu nog)
Heb niet in een 2.0 gereden maar ik ben erg tevreden over de 1.6 wel met tuning overigens.
 

ElScorpione

Forumguru
Ik heb een 1.6 TDI in mijn Octavia en ben daar op zich tevreden mee. Het is geen snelheidsmonster, maar je kunt er prima mee uit de voeten. Verbruik is prima. Inmiddels is mijn Octavia getuned (naar 135PK). Als ik nu opnieuw voor de keuze zou staan, zou ik een 2.0 TDI nemen. Ik heb namelijk het idee dat er meer problemen zijn met 'geknepen' diesels dan met de wat zwaardere motoren waar fiscale voordelen niet spelen. Denk aan bijvoorbeeld de EGR. Maar dat is puur persoonlijk en niet op feiten gebaseerd. Ik heb zelf een greenline uitvoering en die moest destijds natuurlijk in de 20% bijtelling vallen. Dat kun je echt aan alles merken. Ik mis ook de 6e versnelling die ik in mijn Opel (1.9 CDTI met 150PK) wel had. En zoals @mwhite zegt is er minder aanbod in 2.0 omdat de 1.6 zeer populair was (en is) in de lease. Als zowel de 1.6 als de 2.0 in mijn budget zouden passen, dan zou ik de volgende keer zeker een 2.0 nemen.
 

CharlesTucker

Forumguru
Heel persoonlijk allemaal, daarom maken ze ze allebei. Ik heb zelf een 1.6TDI, ongetuned, helemaal standaard, met de handgeschakelde 5-bak. De combinatie bevalt me prima, maar ik ben dan ook een vrij rustige rijder, die ook meestal op vrij voorspelbare snelwegen rijdt. Even snel inhalen hoef ik eigenlijk nooit, ik kan met een beetje anticiperen meestal wel inhalen zonder gas bij te geven (en dan uiteraard zonder achteropkomend verkeer in de weg te zitten). Invoegen gaat ook prima en vlot, voor mij is het allemaal prima voor elkaar, ik heb nooit het idee dat ik vermogen te kort kom. Ik heb er nu 155000 km mee gereden, en (nog) geen EGR problemen (wel kapotte waterpomp gehad, balen, maar verder niks).

Ik was vooraf bang dat ik de 6e versnelling zou missen, vooral omdat m'n vorige auto (Zafira) er wel 6 had (en ik af en probeerde nog een 7e te vinden), maar in de praktijk heb ik bij de Octavia die 6e versnelling nog nooit gemist. Ik zou zo weer voor dezelfde combi kiezen, ware het niet dat ik zonde vind om de huidige in te ruilen. De auto is prive, dus met bijtellingspercentages heb ik niets te maken.
 

Endja

Senior Member
Ik had voordien een 2.2 jawel een Toyoto Corolla, vervolgens had ik bij mijn huidig werk een Combi 1.6 gekregen zonder tuning. Dat rijdt zeer zeker soepel, echter had ik soms wat moeite met inhalen op bepaalde stukken. Dus heb ik de vraag gesteld of ik een 2.0 mocht kiezen bij mijn volgend model, dat was geen probleem.

Maar dit is belgië en daar geld de inschrijving van het voertuig op CO² uitstoot en de rijtaks op Fiscale pk's, dat is natuurlijk een heel ander verhaal.

RS 2.0 TDI
----------
Inschrijving= 112,58
Rijtaks (jaarlijks)= 405,11
 

delta

Actief lid
Hmmm,
Nogal verdeeld maar ik neig toch richting de 2.0.
Nog iets over de DSG6 is lees dat die toch een stuk sterker is dan de DSG7 zeker als je de bak tweedehands koopt en je niet weet hoe er mee om is gegaan.
Iemand ervaringen?
 

kansberg

Forumguru
Persoonlijk ben ik erg content met de 1.6TDI (Superb). Als geld in mindere mate een rol zou spelen zou ik wellicht ook voor de 2.0 variant zijn gegaan en dan zeker één met DSG. De voordelen van de 1.6 zijn voornamelijk de financiële, de houderschapsbelasting is lager door het lagere wagengewicht, de motor is zuiniger, verzekeringspremie is lager en onderhoud/afschrijving zal ook iets schelen in de knip. Wel is mijn 1.6 'geholpen' en is mede daardoor een prima caravantrekker en het inhalen op secundaire wegen gaat een stuk vlotter en dus geruststellender. Ergo: Laat je bankrekening het toe (ook op termijn), kies dan voor een 2.0TDI, wil je juist zo voordelig mogelijk rijden, kies dan voor de 1.6TDI. En DSG is in beide gevallen de kers op de taart.
 

peterrapid

Forumguru
Had de Seat 1.6TDI en nu de 2.0TDI RS en het is een wereld van verschil, no more downsizing voor mij daar heb ik zelfs wat opties voor over, iedere keer je gaspedaal indrukt voel je het koppel werken, maakt het dagelijkse woon-werkverkeer van 2 uur een feestje.
 

Belgianr26

Forumguru
Mooi gezegd @peterrapid Ik had een megane rs cup (weekend) en een vw polo 1.4TDI en deze twee zijn nu samengesmolten in een romige O3 RS TDI.
Ik zou zeker voor de 2.0TDI icm DSG opteren. volgens mij is de running cost niet zoveel meer als een 1.6TDI.

Veel success met je zoektocht!
 

ElScorpione

Forumguru
Had de Seat 1.6TDI en nu de 2.0TDI RS en het is een wereld van verschil, no more downsizing voor mij daar heb ik zelfs wat opties voor over, iedere keer je gaspedaal indrukt voel je het koppel werken, maakt het dagelijkse woon-werkverkeer van 2 uur een feestje.
Dat is natuurlijk wel een enorm verschil ook ;).
 

peterrapid

Forumguru
Yep een wereld van verschil @ElScorpione, maar is niet het aantal pk's hoor die het verschil maken maar het bruikbare koppel die het grote verschil maakt. Heb zelfs eens in een passat mogen rondrijden die standaard 170 pk had maar die ze in topvermogen hadden teruggeschroefd maar een pak Nm hebben er bij geplaatst en heb nooit de pk's gemist maar wat een bom vanaf 1200 rpm.
 

CDK

Forumguru
als het budget toereikend is zou ik voor de 2.0 tdi dsg 6 gaan, heerlijke combinatie weet ik uit ervaring :jaja:
 

Rallye

Forumguru
Als je weer zo lang met je auto wilt doen, kan ik mij voorstellen dat een 2.0TDI minder gestresst is/wordt gedurende zijn leven. Dat zou de levensduur ten goede kunnen komen.

Aan de andere kant zou de 2.0 juist gekocht kunnnen worden door snelle jongens, wat weer minder bevorderlijk is voor de levensduur.....

Misschien een auto kopen bij een bedrijf dat iets kan zeggen over de vorige eigenaar?
 

Kempes

Forumguru
Ik heb hiervoor een leon 1.9td gehad en nu vanaf begin april octavia 1.6 ... Heb er nu 10 000 km mee gereden maar weet 1 ding al wel, de volgende gaat een 2.0 worden. Het 1.6 blok is een stuk tammer met de 1.9 vergeleken.
 
Bovenaan Onderaan