Verzamel topic: problemen Fabia Greenline / 1.2 TDI deel-2

Hier gaan we al! :shocked:
:cool: De dealer weet het niet!

Ik kan je verklappen dat het geluid onder de achterbank vandaan komt en met name aan de rechterzijde.

Tip:
Til je stoelen op, schuif de bekleding opzij, daar zie je een rubber deksel. Trek die voorzichtig los.
Laat iemand de motor starten en na 5 tellen weet jij EXACT waar het geluid vandaan komt!

De brandstofpomp!
:wink:

PS... ik hoorde het geluid WEL!
Het zwelt een beetje aan huuuuuUUUUUUUUH (zoiets)

Euhmmmm... de koelvin gaat pas draaien als dat noodzakelijk is. En dat is niet na 5 tellen van het starten van een koude motor.
Dealer --> :ahum:
:super:
Inderdaad de brandstofpomp, bij mij ook al 2x vervangen! Geluid (hoge toon zoemend geluid) lijkt idd vanuit rechter achterwiel te komen.
 

Noord26

Forumguru
Geen idee hoe het er mee is. Auto heb ik 5 maanden niet meer in bezit. Kan niet zeggen dat ik hem mis overigens..
 

Veerb002

Nieuw lid
Juli 2012 heb ik dit probleem, joelend geluid vanonder de achterbank, gehad. Volgens de dealer zou het alleen bij een lege brandstoftank hoorbaar zijn, het was echter altijd hoorbaar. Daarop is zonder gedoe de brandstofpomp vervangen en was het gejoel over.
 

laagvlieger

Forumguru
Ik heb al sinds aankoop een licht geluid als een haardroger/stofzuiger dat rechts onder de achterbank vandaan komt. Maar niet zo hoog dat het storend is. Het verandert soms wel van frequentie, als de pomp harder of minder hard moet werken. Het geluid is in die 40.000 km niet veranderd. Ook melding gemaakt aan de dealer maar zij zeggen dat het bij alle 1.2 TDI's voorkomt, de een al wat meer dan de andere. Maar de pomp zelf geeft volgens hun ook geen grote problemen.
 

laagvlieger

Forumguru
Een ander probleem dat ik al een lange tijd heb is bij de dealer niet bekend. En dat is dat het stationaire toerental erg schommelt. Ik heb geen Greenline - dus ook geen start-stop functie dus het valt op. Normaal draait de motor aan ~850 toeren. Maar vaak gaat die richting 1000 toeren, schommelt dan wat onregelmatig en even later keert het terug naar 850. Ook hoor je eerst een brom vooraleer die het toerental weer verhoogt, alsof er een proces in actie schiet en er meer vermogen nodig is.

Automatisch denk je aan de roetfilter die zich nu en dan schoon brandt. Was aanvankelijk ook de uitleg van de dealer. Maar ik heb het altijd, na rustig rijden of stevig blazen op de autobahn. Het is ook niet om de zoveel kilometer, maar altijd. Daarnaast ruik ik helemaal geen verbande lucht, wat wel duidelijk te ruiken is als een regeneratie zich voordoet. En het verbruik is helemaal niet hoger, de auto is zuinig zoals altijd. Ik doe eigenlijk nooit korte ritjes, altijd grote afstanden met warme motor.
Als antwoord hierop heeft de dealer een software update gedaan, echter blijft het probleem zich voordoen. En foutmeldingen in de computer vinden ze ook niet.

Iemand bekend met dit probleem?
 

MacManiac78

Forumguru
Even mijn ervaringen met de Fabia Greenline.
2x de BMC vervangen.
1x de brandstofpomp vervangen
1x wielnaaf vervangen
1x alle deurstijl folie vervangen
1x alle logo's vervangen

Alles onder garantie, dat wel, maar het valt me toch eigenlijk best een klein beetje tegen.
Ik verwacht namelijk ook de EGR nog wel. Onlangs had ik al een "Limp mode" Op terminal n75.

Noodloop op de N75 klep. (EGR aanverwant)
 

Amice

Nieuw lid
Inderdaad de brandstofpomp, bij mij ook al 2x vervangen! Geluid (hoge toon zoemend geluid) lijkt idd vanuit rechter achterwiel te komen.


Ik heb nu sinds 3 maanden ook dit probleem.
Het zoemen is altijd te horen nu. Zowel bij volle als lege tank.
Irritant geluid vind ik.
Dealer gebeld. Antwoord: ""bel PON maar, want hier is vanuit onze "dienstverlening" geen coulance-regeling voor.
De dealer zegt: "PON vind dit een normale gebruiks-specificatie".""
Whatever......
 

MacManiac78

Forumguru
Tsja... andere dealer zoeken die wel snapt dat het irritant is en het wel onder garantie vindt vallen.
Jou dealer heeft er zelf waarschijnlijk gewoon geen zin in, want een falend / slecht lager is gewoon garantie.
En ze anders middels een aangetekende brief in gebreke stellen. Zie consuwijzer.nl
 

Max5

Senior Member
Een storing die ik hier nog niet ben tegengekomen:
Laatst een oranje airbag lampje, gereset maar kwam meteen weer terug. Vag-com gaf aan gordelspanner rechts voor.
Spanner vervangen door dealer, met 70% coulance korting op het ding, want we waren al een half jaar buiten garantie...
Zo'n spanner moet toch langer mee gaan zou je denken!
 

gtb

Nieuw lid
Valt de brandstofpomp lager ook onder fabrieksgarantie als je de auto tweedehands gekocht hebt ? :pieker:
 

Spierings

Forumguru
Zit gewoon twee jaar fabrieksgarantie op, ongeacht of je hen gebruikt gekocht hebt..

Coulanceregelingen na de garantieperiode is een ander verhaal, de wagen moet dan aan bepaalde vereiste voldoen. Bijvoorbeeld dat de wagen altijd dealer onderhouden moet zijn.
 

gtb

Nieuw lid
Dealer onderhouden is hij wel ... Maar ja, meeneemprijs... Geluid helaas niet gehoord bij proefrit.
Even voor mijn beeldvorming, wat kost vervanging ongeveer?
 

Joske

Forumguru
Even voor mijn beeldvorming, wat kost vervanging ongeveer?
het is me nog niet helemaal duidelijk maar je bedoelt de brandstofopvoerpomp voor een 1.2TDI? Die kost 200 euro bij de dealer, vervangen zal op zich niet zo moeilijk zijn, kan je normaal gesproken vrij makkelijk aan. Stel jij je ook nog even voor in onze meet - en greet? Dan weten we welke auto je rijdt, bouwjaar, type, etc.. alvast bedankt :thumbsup:
 
Bij mij is de brandstofpomp al een keer vervangen en vervolgens heb ik bij de tweede brandstofpomp het zelfde gierende geluid, volgens de dealer is het een te hoge druk in de opvoerpomp waar geen oplossing voor is. Het is een bekend probleem bij de fabia greenline en sommige octovia modellen
 

MacManiac78

Forumguru
Door het slechte lager van de brandstof opvoerpomp zijn in vele brandstoftanks metaaldeeltjes gekomen. Deze zouden door het brandstoffilter afgevangen moeten worden. Maar een huilend lager = meer weerstand. Meer weerstand minder aanvoer... minder aanvoer, minder smering van CR pomp = slijtende hoge drukpomp (CR)? Of.... zijn die Delphi commonrail pompen dan echt zo slechts gemaakt dat ze bij bosjes voor slechtwerkende injectoren (Doordat er metaaldeeltjes vanuit de CR pomp in de injectoren terecht komen.) zorgen? Ik weet wel dat een opvoerpomp een overmaat aan zou moeten voeren, maar toch.... *sounds plausible*
Volgens een VW insider komen de 1.2 TDI motoren (CFWA) met bosjes binnen met dichtzittende injectoren door metaaldeeltjes afkomstig van de commonrail pomp. En dit is een HEEL duur "grapje"!! (Vervangen injectoren / vervangen CR pomp / vervangen of reinigen brandstofleidingen / vervangen opvoerpomp / reinigen tank....)
 

Skoda-MAN

Forumguru
Als het tegen zit is de auto economisch total loss.
Die metaaldeeltjes komen meestal uit het hogedrukgedeelte van de pomp, dus na het filter direct naar de commonrail / verstuivers en het overschot aan dieselolie gaat ongefilterd retour naar de tank inclusief de metaaldeeltjes.
 
Bovenaan Onderaan