Tweedehands 1.6 of 2.0 TDI kopen

Basjanssen

Nieuw lid
Heren ik ben mij aan het oriënterende een superb. Ik heb een diesel nodig voor mijn huidige jaarlijkse km's.
Nu kom ik af en toe op de tweedehands websites ook 2.0 tdi's tegen voor hetzelfde geld als de 1.6 TDI. Zitten er nadelen aan de 2.0?

Hij zal iets meer brandstof verbruiken maar iets vlotter zijn.
Is het dezelfde techniek of is de 2.0/1.6 motor veel nieuwer/ouder?
Andere suggesties?

Veel dank.
 

Desperado

Forumguru
Er zijn al hele discussies over dat als je in Duitsland rijd je echt een 2.0 moet hebben om mee te komen :deuk:
Maar ehm verder......ik zou het echt niet weten. Ik heb hier nog niks gelezen over specifieke problemen die de ene wel heeft en de andere niet.
 

VWim

Forumguru
Als je voor een 2.0TDI wil gaan loont het de moeite om te kiezen voor een common rail motor. De pompverstuivermotoren zijn niet altijd even probleemloos. Met name de motoren die zijn voorzien van siemens injectoren geven veel problemen (170Pk) vanwege de vervuiling die hierop ontstaat.

Kijk eens op de volgende website voor tekst en uitleg over de diverse typen:
http://wiki.tdiclub.nl/Categorie:BekendeProblemen
 

Wild Chocolate

Senior Member
Zijn betreffende 170 PK pd-diesels ook in de Superb geleverd?

Dacht dat het alleen een paar specifieke motoren waren, in de Octavia RS, Audi A3 en Volkswagen Passat.
Overige moddellen hadden volgens mij andere pompverstuivers, en geen problemen.
Bij de BMN-motoren die o.a. in de Octavia RS (en audi A3, meen ik) zijn gebruikt, zijn de pompverstuivers overigens inmiddels als het goed is in een terugroepactie vervangen voor een ander model. De Passat had volgens mij een ander motornummer, maar wel dezelfde pompverstuivers, maar het zou me verbazen als daar inmiddels geen terugroepactie voor is geweest.

Commonrail is wel stiller, maar ik geloof dat PD zuiniger is. Maar welke gebruikt is, is voornamelijk afhankelijk van bouwjaar en dus van het budget. Ik zou het daar in ieder geval niet van af laten hangen.

Verbruik is ik afhankelijk van het gebruik. Ter vergelijk, als ik 130-140 rijd, is mijn Octavia II TDI-RS (2.0, 170 pk) net zo zuinig, of zelfs zuiniger dan de Fabia II Greenline waar ik van mijn werk regelmatig in rijd.
Maar zodra ik lange stukken <120 km/h rijd, is de fabia duidelijk zuiniger.
Als je dus van doorrijden houdt, zou ik zeker in een Superb voor een 2 liter gaan. Maar je zal in een 1.6 ook prima met het verkeer mee kunnen komen.
 

Bakkertje

Forumguru
Wanneer ben je voornemens de auto feitelijk te gaan kopen?
Ik weet nog een hele fijne Superb (de mijne) die dit jaar aan het eind van z'n leasetermijn zit ;)
 

TooTall

Forumguru
Het is waar je zelf het meeste waarde aan gaat hechten.

Commonrail is nieuwer dan PD, stiller, zuiniger in mijn ervaring,...

PD zijn "bekender", goedkoper in aanschaf, maar enkelen hebben kinderziektes zoals de verstuivers ed., maar dergelijke problemen zullen er bij de Commonrail motoren ook wel zijn volgens mij, alleen zijn deze nog te nieuw om op te vallen...

1.6 is minder krachtig dan een 2.0, maar er speelt meer mee dan alleen maar de motorisatie. Kies je voor een aangeklede 2.0 MY2010 met 300.000km, of voor een uitgeklede 1.6 MY2012 met 60.000km? Ga je er lang mee rijden? Zijn opties belangrijk? PK's?

De enige opmerking die ik zou willen geven, ga zeker eens rijden met een Superb 1.6 voordat je beslist die motorisatie te kopen. Het is waar dat deze motor perfect gaat in een wagen zo groot als de Superb, maar je moet wel sommige rij-eigenschappen voor lief nemen. Persoonlijk (PERSOONLIJK) vind ik de 2.0 veel beter passen bij een wagen zo groot als de Superb. Maar dat is mijn mening. Ik weet dat er met de 1.6 bizar lage verbruiksgetallen te behalen zijn, in alle rust en comfort, dus is dat je grootste motivatie dan telt dat ook mee natuurlijk. Al is in mijn mening het verbruik eerder afhankelijk van de chauffeur dan van de motor...

Succes met de zoektocht alleszins, en als je een leuk exemplaar gevonden hebt kijk ik al uit naar de foto's! :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

CDO

Forumguru
Veel hangt af van wat je er mee gaat doen denk ik:

- alleen woon werk en privé verkeer in de drukke Randstad?
- veel met de Caravan door Europa;
- vaak een aanhanger erachter;
- vaak door Europa en door Dld?

In de basis is de 2.0 volgens mij ouder qua jaar van introductie dan de 1.6.
Maar volgens mij allebei fijne blokken waarbij er opmerkelijk weinig geschreven wordt over problemen met de 1.6
 

Bakkertje

Forumguru
De Superb is ook nog met de 105 pk 1.9 TDI geleverd, dat waren de eerste modellen in 2009. De 1.6 TDI is er later pas gekomen.
En qua 2.0 zijn er volgens mij meerdere typen motoren in de Superb terecht gekomen.
 

fiestaman

Forumguru
Ik heb ook getwijfeld, allebei gereden en toch de 2.0 genomen. DSG weliswaar.
De 1.6 had net te weinig wat de 2.0 wel heeft. Dat tikkeltje extra power als je moet voorbij steken, invoegen,...
 

Connexie

Forumguru
Check ook de diverse TDI-forums / -fora betreffende de specifieke problemen. Heb zelf 3 jaar een Passat 2.0 TDI 125KW gereden. Op zich met veel plezier, maar het had ook financieel goed mis kunnen gaan. Twee van de bekende Passat problemen meegemaakt (stuurslot, garantie / verstuivers, coulance via Duitsche dealer). Had ook zomaar 2500 Euro tranendal kunnen worden en die auto was privé in beheer.
Kijk dus goed naar het type blok, neem een zo jong mogelijke, bespaar niet op garantie (indien mogelijk). O, ja... DSG kan een droom van een bak zijn, maar ook een tranendal. Historie qua gebruik en onderhoud zegt mij meer dan een km-stand. Rij zelf op een schema van 75.000 km/jaar. 97% autobaan (bij wijze van spreken). Normaliter alleen wat slijtdelen en verder geen kosten. 'T is maar net wat je met een diesel wilt gaan doen. Ons landelijke veldwachterskorps schijnt vrijwel iedere DSG aan gort te rijden, maar ik kan niet beoordelen of dat technisch falen of mishandeling als oorzaak heeft (ongefundeerde vermoedens daargelaten).
Je kunt natuurlijk een 1.6 TDI laten chippen. Bij een goede partij loop je weinig risico en heb je van beide werelden wat.
 

Joske

Forumguru
mag ik nog even (louter informatief) meegeven dat een 1.6TDI gebaseerd is op een 2.0TDI
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Connexie

Forumguru
Als we echt willen bijdragen qua advies, zijn een paar basiszaken onmisbaar.....
Budget, must haves, nice 2 haves, etc. (??).
 

alexrg

Nieuw lid
Sinds aug2013 ben ik de trotse bezitter van een Superb Combi 2.0tdi 145pk. Bewust gekozen voor de zwaardere motor, omdat ik trekkracht belangrijk vind. Uiteraard gaat dat ten koste van verbruik, alhoewel ik niet weet hoe een 1.6 het doet. Met m'n 2 liter heb ik een gemiddeld verbruik van 5,6l/100km. Uitschieters naar boven en beneden daargelaten. Vooral even inhalen is desastreus voor het verbruik. :-) Wel een enorme trekkracht (in vgl. met mijn vorige wagen, een Ford Mondeo Station 1.8 125pk benzine uit 2001)
Kortom: een heerlijke wagen om in te rijden. (heb wel de DSG...)
 

eriktv

Forumguru
*schop*

Mag ik dit topic overnemen? :) Na een '95 Nissan Sunny (1.4 87 pk) en twee '03 O1C's (1.9 TDI 110 pk/1.8T RS) te hebben gehad, weet ik hoe mijn prioriteiten liggen:
1 (met stip op 1): betrouwbaarheid
2 zuinigheid
3 snelheid

Door omstandigheden (de O1 TDI is overgenomen door mijn schoonouders, nadat er een boom op hun O1 viel) hebben we alleen nog de RS - gezien ons jaarkilometrage van 30.000km+ niet erg verstandig :facepalm:.

Zelfde vraag: 1.6 of 2.0 TDI?

Eisen/wensen:
  • Superb Combi
  • leeftijd maakt niet uit
  • max. 175.000km
  • handgeschakeld
  • enigszins luxe uitvoering (wederhelft eist stoelverwarming)
  • budget €10.000 + inruil/verkoop O1 RS = ongeveer 15-16k.
Doel:
  • 30.000-40.000km per jaar, 5-10x per week woonwerkritten van 2 x 20km
  • 10x per jaar rit van 2x 800km grotendeels door Duitsland, kruissnelheid 150-60km/h vind ik prima

Kan nog weinig zinnigs vinden over betrouwbaarheid. Iemand? Ik neig naar een 2.0, omdat mijn theorie is dat deze meer 'over' heeft op de Autobahn, waardoor verbruik vergelijkbaar of beter is dan 1.6 (veelal GL). 2.0's zijn in Nederland echter dungezaaid, dus import vanuit Duitsland is een optie.

gr. Erik
 

Havana

Forumguru
Volgens mij doe je aan beide geen miskoop. Met chiptuning kom je met de 1.6 grofweg op dezelfde waarden als een ongechipte 2.0. Ik zou het af laten hangen van de de rest van het plaatje.

Overigens is de 2.0 bij de O2 een klasse zwaarder dan de 1.9 en daardoor duurder in de MRB. Weet niet of dit bij de S2 ook zo is.
 

eriktv

Forumguru
Dat is een goede ja, 1.6 zit net aan de goede kant van de 1450 kg (1446) en de 2.0 zit er net boven, wat een tientje in de maand scheelt. Niet doorslaggevend dus. 95% van de aangeboden S2C's zijn een 1.6 GL, maar ben er gewoon wat huiverig voor i.v.m. de zuinige afstelling en kans op vervuiling. Ik vind de 1.6in Caddy's van het werk overigens prima voldoen (zowel de 75pk als de 105pk).

Verschillen in verbruik lijken me ook niet immens, dus blijft over de betrouwbaarheid. Is daar ergens iets zinnigs over te vinden? We zijn weer van plan om door te rijden tot zeker 300.000km, net zoals met de O1.
 

Connexie

Forumguru
Denk dat de 2.0tdi gelijk is aan de VW Passat. Daar is met de oudere versies wel wat rumoer om geweest (verstuivers, dieselpomp, etc). Check eerst het motortype en de onderhoudsgegevens, zorg dat je passende garantie bedingt. Is op diverse fora voldoende over te vinden.

Als je een dergelijke auto gaat rijden, zou je je geen zorgen moeten willen maken over een tientje MRB. Uiteraard is iedere Euro er 1, maar je zult er meer kwijtraken aan brandstof en onderhoud t.o.v. een slagje kleiner.

Ga je met dergelijke diesels de Autobahn op, gaat het verbruik exponentieel omhoog. Mijn 1.6tdi loopt vrolijk 1:13 bij 160 km/u. Voorheen reed ik een 2.0tdi, vergelijkbaar qua gebruik. Uiteindelijk zal het elkaar niet veel uitmaken, hoewel ik in NL met de 1.6tdi gemakkelijker zuinig rij. Volgens de leasemaatschappij rij ik gemiddeld 1:17, en daar moet ik nog enigszins moeite voor doen. Op de Autobahn snel heen en veel rustiger terug. En dat doe ik een aantal malen per week over de A31.

En ja, de 2.0tdi rijdt comfortabeler op tempo, op de invoegstrook, etc.. Zou privé bij voorkeur een 2.0tdi rijden, want dan is de bijtelling geen spelbreker. Meerkosten zijn niet significant en voor een groot deel zelf te bepalen d.m.v. de rijstijl.

Maar nog belangrijker: vind cq zoek een goede, dat is financieel de oplossing gezien het te verwachten jaarkilometrage, startend bij bijvoorbeeld 150.000 km. Met een paar jaar loop je over de 300.000 heen en ben je aan onderhoud voldoende kwijt geweest.

Ervaringen zijn op dit forum, maar ook op autoweek.nl voldoende te vinden.

Suc6 met de zoektocht!
 

peterrapid

Forumguru
Toch eventjes opmerken persoonlijk rijd ik met (tot vrijdag) met een Seat 1.6CRTDI van 2011 en heb niks van problemen gehad met 140K op de teller dus heel betrouwbare motor mits je de basis verzorgingstechnieken van de motor toepast dwz olie op tijd, warm rijden zoals het hoort en vooral die schakelindicator negeren. MAAR ik rijd per dag 150km snelweg en ik krijg mijn verbruik niet beneden de 5.8l/100km en een collega van mij rijd met een Superb 2.0 doet dagelijks 50km ook vooral snelweg en die heeft een verbruik van 5.2l/100km en we rijden beiden normaal en een gemiddelde snelheid van 130km/u ???? Ik heb totaal geen verklaring voor mijn meerverbruik behalve dat op hogere snelheid de 2.0 zuiniger is gewoon. Als jullie het anders zien hoor ik het ook graag.
 

eriktv

Forumguru
Dat sterkt mijn theorie Peter. Heb ooit een Fabia GL als leenauto gehad (1.2TDI) en was erg teleurgesteld dat het verbruik amper lager was dan mijn 11 jaar oude 1.9TDI die wél snel was, heerlijk soepel reed en ook nog eens een klasse groter.
 

peterrapid

Forumguru
Was ook mijn idee Erik dus daarmee toch 1 verstandige keuzepunt om een RS TDI te kopen :deuk:
Maar eerlijk ik kan niks verkeerd zeggen over de 1.6TDI was een heel aangename wagen maar is een motor voor de meer bezadigde rijder volgens mij, nu ik heb vroeger ook de 1.9TDI gehad met 110pk en die voelde sneller aan alhoewel ik mij dat waarschijnlijk verbeeld als je de pure cijfers bekijkt maar toch ...
 
Bovenaan Onderaan