Denk dat de 2.0tdi gelijk is aan de VW Passat. Daar is met de oudere versies wel wat rumoer om geweest (verstuivers, dieselpomp, etc). Check eerst het motortype en de onderhoudsgegevens, zorg dat je passende garantie bedingt. Is op diverse fora voldoende over te vinden.
Als je een dergelijke auto gaat rijden, zou je je geen zorgen moeten willen maken over een tientje MRB. Uiteraard is iedere Euro er 1, maar je zult er meer kwijtraken aan brandstof en onderhoud t.o.v. een slagje kleiner.
Ga je met dergelijke diesels de Autobahn op, gaat het verbruik exponentieel omhoog. Mijn 1.6tdi loopt vrolijk 1:13 bij 160 km/u. Voorheen reed ik een 2.0tdi, vergelijkbaar qua gebruik. Uiteindelijk zal het elkaar niet veel uitmaken, hoewel ik in NL met de 1.6tdi gemakkelijker zuinig rij. Volgens de leasemaatschappij rij ik gemiddeld 1:17, en daar moet ik nog enigszins moeite voor doen. Op de Autobahn snel heen en veel rustiger terug. En dat doe ik een aantal malen per week over de A31.
En ja, de 2.0tdi rijdt comfortabeler op tempo, op de invoegstrook, etc.. Zou privé bij voorkeur een 2.0tdi rijden, want dan is de bijtelling geen spelbreker. Meerkosten zijn niet significant en voor een groot deel zelf te bepalen d.m.v. de rijstijl.
Maar nog belangrijker: vind cq zoek een goede, dat is financieel de oplossing gezien het te verwachten jaarkilometrage, startend bij bijvoorbeeld 150.000 km. Met een paar jaar loop je over de 300.000 heen en ben je aan onderhoud voldoende kwijt geweest.
Ervaringen zijn op dit forum, maar ook op autoweek.nl voldoende te vinden.
Suc6 met de zoektocht!