Tuning 2.0 TFSI

LT83

Forumguru
@technobear Het verschil tussen standaard en stage 1 is niet te beschrijven zo groot, je krijgt er gewoon een hele andere auto voor terug. Voornamelijk omdat je onderin veel meer koppel krijgt voelt hij veel feller, en voor je gevoel blijft hij maar doorgaan ;) Tussenacceleraties op de snelweg zijn ook een wereld van verschil.
JD heeft bij de 2.0tfsi motoren standaard een soort van powercontroller in de software zitten, hierdoor wordt het vermogen in de 1e en 2e versnelling wat geknepen zodat tractieproblemen geminimaliseerd worden (bij mij staat hij op 10% minder vermogen). Mocht je dit niet willen kunnen ze deze er natuurlijk ook uithalen, of bijvoorbeeld op 20% zetten. Neemt niet weg dat ik in de eerste versnelling nog wel moet doseren anders heb je direct wielspin natuurlijk. Dit is hetzelfde bij volgas uit de bocht in de 2e versnelling. Over het algemeen krijg je bij droog weer en rechtstaande wielen het vermogen enkel in de eerste versnelling niet helemaal op de weg. Overigens past JD ook de tractioncontrol wat aan dacht ik waardoor deze wat minder snel en abrupt ingrijpt.

Ik heb nog voor een stage 2 gekozen omdat die net even wat feller oppakt (downpipe) en ook weer iets beter doorloopt. Dit merk je vooral op tussenacceleraties en doortrekken vanaf de 3e versnelling tot bijvoorbeeld 230km/h, dan is hij echt een stuk sneller dan de stage 1. Van 0-100 zijn de verschillen tussen een stage 1 en 2 heel klein is mijn ervaring. Ben je niet iemand die het leuk vindt om regelmatig even in Duitsland te knallen of goed gas wil geven op zijn tijd, en gaat het je meer om de souplesse en kracht tijdens dagelijks verkeer heb je meer dan genoeg aan een stage 1. Misschien dat er iemand op het forum is met een stage 1 die een beetje in de buurt woont en waar je een keertje een stukje mee kunt rijden? Heb je een goed beeld van wat de tuning ongeveer zal doen mocht je nog twijfelen.
 
Laatst bewerkt:

technobear

Actief lid
@Luuk Thijssen thx voor de uitgebreide uitleg. Het lijkt mij inderdaad interessant dat men in de eerste versnellingen de wagen wat kan temperen om daarna het volle pond te geven. Binnenkort nog eens een mailtje sturen naar jd, dan kan ik een dubbele afspraak maken bij jd en daarna doorrijden naar rns winkel in gronningen, ik moet van wat verder komen dus kan ik dat ineens best samen doen.

Ik zie dat je wagen 309pk levert bij stage 2 ipv de 272pk op de site van jd, waar ligt het verschil? K&n luchtfilter ofzo?

Nog een vraagje , mijn wagen heeft ondertussen al 110k km, ik vraag me af hoe lang de koppeling het nog zou volhouden na tuning. Zijn er onder jullie die een zwaardere koppeling hebben laten steken?
 

LT83

Forumguru
Overigens is een goede bandenkeuze natuurlijk ook erg belangrijk in het geval van tractie.
Ja, mijn RS geeft wat meer vermogen dan de gemiddelde, ik heb inderdaad ook nog een K&N Typhoon intake laten monteren.
En mijn RS staat altijd op RON100 brandstof wat ook wel wat extra pk's geeft.

Omtrent de vraag met de koppeling, ik heb mijn stage 1 ook laten uitvoeren bij circa 100.000km en toen nog probleemloos 40.000km met originele koppeling bij een stage 1 tuning gereden (260pk/410nm), toen ik naar stage 2 ging begon mijn koppeling in de wintermaanden te slippen.
Deze heb ik nu laten vervangen voor een Sachs SRE (tot 550nm) en meteen een sachs dubbel massa vliegwiel erbij laten plaatsen. Je zou eventueel ook een standaard Sachs sportkoppeling kunnen plaatsen (450nm) maar ik ben voor zekerheid gegaan en de SRE is wel wat zwaarder maar bevalt prima! Overigens kun je met een koppeling altijd pech of geluk hebben, je kunt niet garanderen of iets goed of slecht gaat. En gebruik scheelt ook een berg, vanuit vertrek bij 2500 toeren de koppeling op laten komen om snel weg te zijn of bij lagere toerentallen in de 5e en 6e versnelling volgas geven zorgen voor snellere slijtage uiteraard. Preventief een nog goede koppeling vervangen zou ik echt nooit doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

technobear

Actief lid
Hoe kom je aan ron100? Voeg je iets toe aan ron98 of kan je ron100 ergens kopen. Samen met de luchtfilter levert dat bij stage1 10pk meer bij jou, maar ook voor 60nm :jaja: of heb je nog iets veranderd?

Wat die zwaardere koppeling betreft neem ik ook aan dat het amper meer kost als de standaard koppeling, de werkuren bepalen grotendeels de kosten.

Zou er vermogenswinst zijn als ik mijn originele filter vervang door een k&n luchtfilter, ik bedoel niet heel het systeem,maar enkel de filter.
 

CDK

Forumguru
@Luuk Thijssen gooit er enkele liters E85 per tankbeurt bij om aan RON 100 te komen.

Je kan overigens ook bio-ethanol van bijvoorbeeld Action toevoegen.
 

LT83

Forumguru
Wat Corne aangeeft, ik tank altijd wat E85 bij de BP Ultimate.
Mijn stage 1 was toentertijd zonder downpipe en K&N kit, dus enkel chip op maat op RON98.
De waardes die JD aangeeft zijn "veilige" waardes die door 99% van de auto's zonder mechanische problemen gehaald worden, vaak wordt er nog wel iets meer gehaald dan op de website staat, maar dat is geen garantie natuurlijk.
Enkel een K&N filter doet denkik vrij weinig tot niets, de Typhoon kit leverde mij op de rollenbank gemeten zelfs 17pk winst op, onverwachts (had circa 8-10pk verwacht) veel voor dat buisje met filter ;)
 

CDK

Forumguru
@technobear bij JD zit je sowieso goed hoor, want daar is niets mis mee! Alleen heeft @Joske een kortingsactie geregeld bij VAG Techniek in Nuenen, op 6 september, nog wel even geduld hebben dan...., is daar een meeting en kan je een kortingsvoucher bemachtigen, is ook nog eens veel dichterbij voor je. ;)
 

LT83

Forumguru
Corne, de zon begint eindelijk te schijnen dan wil je toch niet een half jaar wachten op die extra pony's. ;)
Denk dat JD wel veel meer expertise heeft op het gebied van de 2.0tfsi in vergelijk met VAG techniek. VAG deed tot voor kort geleden volgens mij enkel de software voor diesels zelf ontwikkelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@Luuk Thijssen, met diesels hebben ze in Brabant meer ervaring inderdaad. Ik draag alleen een idee aan ivm de aankomende meeting. JD is onbetwist qua tuning een allround specialist. En wat betreft de zomer....., wat denk jij? Krijgen we die wél dit jaar? ;)
 

LT83

Forumguru
Heb gister mijn winterwielen er weer af laten halen, dus ja we krijgen uiteraard een heerlijke zomer met plakkend rubber ;)
Als het zo'n lekker weer blijft ga ik dit weekend in ieder geval een rondje Autobahn doen, veel te lang met die winterbanden moeten glibberen :tongue:
Ik wil VAG techniek en de mooie meeting daar ook zeker niet in diskrediet brengen, maar enkel oprecht advies geven :D
Mijn diesel zou ik daar ook met een gerust hart laten afstellen, maar bij een TFSI met nog wat modificaties of een grotere turbo bijvoorbeeld zou ik toch een beter gevoel hebben bij een maattuning van JD.
 

koreaan

Forumguru
Beste Technobear,

Ik had je mijn link al eens eerder doorgestuurd, mijn O2RS is ook bij JD geweest voor een krachtkuurtje.
JD heeft bij de eerste kat verwijderd, verder heb ik een inleg filter van K&N er in laten zetten en zijn de bougies vernieuwd. Ondanks dat mijn auto nog maar 75000 KM heeft gereden zag het luchtfilter er niet zo netjes meer uit.
Hiernaast is er een andere diverter valve en nieuwe long life bougies ingekomen.

Voor de modificaties die zijn uitgevoerd ben ik meer dan tevreden over het toegenomen vermogen.
JD engineering adverteert met stage 2 - 207 pk en 390 nm.
Die van mij doet 272 pk en 420 nm, echter gaat Hans Sloot het inlaattraject reiningen en rijd ik momenteel met 98 + 4 liter bio-ethanol. Wie weet vindt JD nog een paar verborgen paarden na de rollenbank meting.
 

technobear

Actief lid
Volgende week ga ik op bezoek naar JD, ik laat eveneens de bougies vervangen en stage 1 toepassen. Heb jij ook de bougies van NGK laten steken? Is daar iets van verschil te merken?

Merk je het verschil van een kn luchtfilter? mijn luchtfilter is 15k km nog vervangen en ik doe niet heel veel km dus ik vraag me af of het dan nut heeft.

Stage 2 is toch chiptuning + sportuitlaat?
 

koreaan

Forumguru
Beste technobear,

Stage 2 is haalbaar wanneer de kat modificatie is toegepast. Je kan hierover contact opnemen met JD. Met een K&N filter kan je extra pk's behalen, echter als je 15k km de filter hebt vervangen is het niet nodig. Je hebt de keuze uit 2 type bougies. Bougies die je om de 15k - 20k moet vervangen of de duurdere type die 50k - 60k mee gaan. Ene is niet beter als het andere het is net waar je je voorkeur voor hebt. Ik heb erg veel plezier van de tuning en navi systeem.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.
 

LT83

Forumguru
In basis is stage 2 met minimaal een andere downpipe (met evt. catback uitlaat) met sportcat (of zonder cat), wanneer je de catmod uitvoerd kunnen ze ook een stage 2 mapping inladen. Ga er echter wel vanuit dat je dan gewoon net wat minder vermogen haalt in vergelijk met een 3 inch downpipe.
De grote winst zit hem niet in het luchtfilter zelf maar in de luchtfilterbak en het traject. Misschien dat je met een K&N inlegfilter 1-2pk kunt winnen ten opzichte van het standaard papieren filter, maar dit lijkt mij niet de moeite als hij nog goed is. Echte winst boek je pas met een ander inlaatsysteem zoals de Forge Twintake en K&N Typhoon, maar dan ben je al weer snel € 500 verder voor een leuk setje met montage.

Houd ons hier op de hoogte van je resultaten he!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

plaza

Forumguru
Ik heb in de loop der jaren 5 auto's laten tunen door JD , van stage 1 t/m 4.
JD is hierin de perfecte partner , en zeer deskundig, en de specialist in tuning.
Weten voor alles een oplossing te vinden, niets is onmogelijk , en hoe hoger de stage , hoe meer het aan komt
op de ervaring en routine van het team ( door de jarenlange ervaring en duizenden vag auto's die ze inmiddels
hebben gehad , is hun data bank & kennis waanzinnig groot )

De tfsi motor laten reinigen vanaf 80.000 km door Hans Sloot is zeer aan te raden , alle tfsi motoren
slippen langzaam aan dicht ivm retour uitlaatgas lucht door milieu eisen , heb het al bij 2 auto's laten doen.
Het verschil is enorm , je krijgt al je verloren PK's weer terug.

TVS is naar mijn idee weer de specialist in het tunen van de Dsg bak , en het oplossen van problemen met de DSG bak, ( er zijn helaas erg veel problemen met de dsg bakken en ik spreek uit ervaring , vandaar dat TVS vol in het werk zit en al jarenlang de kastanjes uit het vuur haalt voor PON )
Ik zou niet weten wie er meer ervaring heeft met de Dsg dan Ronald van TVS , en tunen kunnen ze ook heel goed.

Alle andere VAG tuners zullen zeker ook erg goed zijn , maar heb ik geen ervaring mee.
 

andrehj

Forumguru
De tfsi motor laten reinigen vanaf 80.000 km door Hans Sloot is zeer aan te raden , alle tfsi motoren slippen langzaam aan dicht ivm retour uitlaatgas lucht door milieu eisen , heb het al bij 2 auto's laten doen.
Het verschil is enorm , je krijgt al je verloren PK's weer terug.
Volgens mij geldt dit niet voor alle TSI's: volgens mij heeft de 1.8 TSI (160 pk) namelijk geen EGR (maar ik laat mij graag corrigeren als ik er naast zit), waardoor er ook geen dichtslippende inlaatpoorten zijn.
 
Bovenaan Onderaan